AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #1 Del Skrevet 6. oktober 2024 Hvordan trener man best på at hunden skal være rolig når den hilser? Er snakk om en overentusiastisk unghund. Det er hopping, napping, og generelt mye styr når den hilser på folk den liker. Prøver å være konsekvent på at hunden ikke får hilse før den sitter pent og at den får en "værsågod" kommando. Men så fort vi har kommet så langt, og jeg gir den lov til å hilse, så tar det plutselig helt av. Hunden blir en skikkelig villstyring og det føles som å ha en kenguru i andre enden av båndet. Tror heller ikke det er særlig hyggelig for de vi hilser på, for hunden hopper opp på dem (relativt stor hund), småbiter og er generelt veldig intens. Alle tips tas i mot med stor takknemlighet Anonymkode: 06a5c...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #2 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvordan trener man best på at hunden skal være rolig når den hilser? Er snakk om en overentusiastisk unghund. Det er hopping, napping, og generelt mye styr når den hilser på folk den liker. Prøver å være konsekvent på at hunden ikke får hilse før den sitter pent og at den får en "værsågod" kommando. Men så fort vi har kommet så langt, og jeg gir den lov til å hilse, så tar det plutselig helt av. Hunden blir en skikkelig villstyring og det føles som å ha en kenguru i andre enden av båndet. Tror heller ikke det er særlig hyggelig for de vi hilser på, for hunden hopper opp på dem (relativt stor hund), småbiter og er generelt veldig intens. Alle tips tas i mot med stor takknemlighet Anonymkode: 06a5c...004 At den sitter pent betyr ikke at den er rolig. Den har en forventning om å få hilse og derfor blir den full av opprømthet som kun blir holdt midlertidig lokk på når du får den til å sitte. "Værsågod" blir som når startsignalet går av og portene åpnes i hesteløp. De lar all den oppbygde iveren eksplodere ut. Generelt bør man lære såpass oversosiale hunder at de ikke skal ha en forventning om å få hilse ved å ikke la den hilse. Da vil den ikke bli full av innvendig energi hver gang den ser noen når dere er ute på tur. Hver hilsing bør også stoppe det øyeblikket den blir for gira ved at man tar hunden med seg vekk. Kjente kan hjelpe treningen ved å ignorere hunden og ikke gire den opp ved å se/snakke/ta på den. Anonymkode: c4fa4...dcd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #3 Del Skrevet 6. oktober 2024 Vært i samme båt! Jeg gikk vekk med hunden om den begynte å bli vilter. Det var for å vise at reglene for å hilse pent gjelder selv etter "værsågod", Så startet vi hilsingen pent igjen, og gikk unna om den blir vilter igjen. Roser og får kos når den holder seg på bakken uten å nappe i ermer og hoppe. Det tok såklart en stund, og det finnes helt sikkert bedre metoder som jeg ikke veit om Lykke til! Anonymkode: a1853...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. oktober 2024 #4 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg ville droppet hilsing når den er vilter unghund. Jo mer den får hilse, jo mer øker dere hundens forventninger i slike situasjoner og jo mer gira blir de. Ved at hunden ikke får hilse så reduseres også forventningene i slike situasjoner og hunden kan bli roligere. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #5 Del Skrevet 6. oktober 2024 Enig med Tabris. Bruk mer tid på lek uten bånd på et passende sted med hunder som den kanskje kjenner og er sosialisert. Når den er eldre greier den kanskje å hilse mer "naturlig" - men vil anbefale å hilse på hunder dere kjenner som trygge. Anonymkode: 63cf9...2c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2024 #6 Del Skrevet 7. oktober 2024 Jeg har også en sånn oversosial en, og er enig med de andre. Bygg minst mulig forventninger i hilsesituasjonene. Og om noen først må hilse, brukte jeg mye godbiter på bakken slik at han ikke skulle hoppe og styre. Enten ved at jeg kastet godbiter på bakken rundt personen som ville hilse, eller at vedkommende selv gjorde det. De som vil hilse på min, får også streng beskjed om å møte han på bakkenivå. Slik har han aldri fått mulighet til å øve på å hoppe på folk. Nå er han ikke lenger unghund, og er mye roligere i det store og det hele. Og så har jeg noe familie og venner som bare ikke klarer å styre seg, da gjør ikke han det heller, men de får skylde på seg selv ... Anonymkode: d4af9...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå