Gå til innhold

Hva slags plager har du fordi du er overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde BMI på 42, ingen helseplager men jeg hadde mye vondt i ryggen, nakken og hodet, snorket og sov dårligere, sliten i kroppen etter en "vanlig dag" og så det mentale med å være så hinsides feit og alltid gå i plus-size klær som ikke passet min personlighet. Kvitt alt det med 26 i BMI nå og venter på brystreduksjon som forhåpentligvis kommer til å bidra med å ta livet til en helt ny høyde! 

Anonymkode: c9545...823

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde BMI på 42, ingen helseplager men jeg hadde mye vondt i ryggen, nakken og hodet, snorket og sov dårligere, sliten i kroppen etter en "vanlig dag" og så det mentale med å være så hinsides feit og alltid gå i plus-size klær som ikke passet min personlighet. Kvitt alt det med 26 i BMI nå og venter på brystreduksjon som forhåpentligvis kommer til å bidra med å ta livet til en helt ny høyde! 

Er det ikke helseplager å ha vondt i rygg, nakke og hodet da?

Anonymkode: abaec...a11

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde egentlig ikke så mange plager av at jeg var tjukk. Var svært varm av meg og svettet litt, men nå som snart normalvektig fryser jeg mye. Vet ikke hva som er "verst". Ellers så var det tungt med fysisk aktivitet, men jeg gjorde det jo lell, og følte meg ikke "plaget" av å bli (fort) sliten. Blir jo sliten nå også. 🤔

Var mest andres holdninger til tykkere folk, som plaget meg. Å bli oversett i klesbutikkene, få høre at "det er da bare å spise mindre og trene mer" for hundrede gang (uten at jeg hadde bedt om råd), bli sett litt ekstra på hvis jeg var på cafè og handlet med et kaffebrød osv osv. 

Anonymkode: 8a08c...167

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det synes jeg ikke. Er ikke sånn at jeg oppsøkte legehjelp fordi jeg hadde vondt i ryggen liksom🤷🏼‍♀️ Alle blodprøver var fine, blodtrykket perfekt - så jeg var frisk som en fisk (kanskje mer hval😂)  Å ha vondter i kroppen er ikke helseplage i min verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det synes jeg ikke. Er ikke sånn at jeg oppsøkte legehjelp fordi jeg hadde vondt i ryggen liksom🤷🏼‍♀️ Alle blodprøver var fine, blodtrykket perfekt - så jeg var frisk som en fisk (kanskje mer hval😂)  Å ha vondter i kroppen er ikke helseplage i min verden. 

Selv om du ikke oppsøkte legehjelp så er det likefullt helseplager.

Anonymkode: e65f5...c4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI på 44. 
Få plager, aldri syk og er ganske aktiv. Trener aktivt. Eneste plagen jeg har er vonde hæler på fredagen, når jeg har jobba 5 dager. 
Holder på å gå ned. 

Anonymkode: 9cc85...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mitt inntrykk er også at de fleste kraftig overvektige bærer kiloene lett til de kommer opp i 60årene.

Anonymkode: a3153...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om du ikke oppsøkte legehjelp så er det likefullt helseplager.

Anonymkode: e65f5...c4c

Ja, det får være din definisjon🤷🏼‍♀️ For meg er verken menssmerter, hodepine eller litt vond rygg noen helseplager. Ikke rart sykefraværet i landet er så høyt om folk går rundt og kaller alt mulig for helseplager

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært overvektig siste 4årene etter 3 tette og immobile svangerskap.

Vonde knær og null energi. Beina kjennes ut som om de veier 100kg og jeg synes egentlig alt er vondt eller et ork🙈 Energien kommer nok av det dårlige kostholdet jeg har lagd meg de seneste år. 

Ellers dårlig selvbilde. Digg å ikke bli lagt an på eller flørtet med av menn, men savner litt å føle meg attraktiv og komplimentene jeg pleide få av andre kvinner. Vanskelig å finne klær, før kunne jeg ta på meg hva som helst og se presentabel ut, mens nå..not so much. Merker faktisk at det har utslag på kredibiliteten min også, både i jobbsammenheng (rådgiver/bank) eller om jeg feks gir private råd som har null og nada med vekt, kosthold eller trening å gjøre (feks hvilken vinterjakke til barn som er god).

Anonymkode: 2bf1d...9ba

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ingen. 

Har fedme og med unntak av fordommer og mindre tilgang på klær, lever jeg og har gjort det i beste velgående siden barndommen. 

Anonymkode: 2ed84...07f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For tiden BMI på 43, har stort sett vært lavere, men sykelig overvektig. Siste tiden strever jeg med smerter i korsryggen, og stiv kropp, kroppen føles tung og "i veien" for meg selv. Dette er forbundet også med at jeg har vært mye mindre aktiv enn tidligere, det å være utrent kjenner jeg veldig godt med en så overvektig kropp. Da jeg trente regelmessig følte jeg meg sprek selv med denne kroppen. 

Eller sliter jeg med fatigue, og kroniske smerter. Men dette tror jeg ikke har sammenheng med vekten. Men det er klart at kostholdet påvirker jo fatigue og smertene. Er i en prosess med å gå ned. Å være overvektig er mest problematisk sosialt, pga fordommer og dømmende holdnninger. 

Anonymkode: 5f488...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere overvektige familiemedlemmer. Alle er "friske", men har mye vondt her og der, særlig om de må gå mer enn noen meter.

Anonymkode: f356d...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 13.39):

Det har jo vel alle?  Enten badevekta viser 40 eller 200 Kg.

Anonymkode: 20f9b...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 19.57):

Å være overvektig er mest problematisk sosialt, pga fordommer og dømmende holdnninger. 

Anonymkode: 5f488...a67

Er her problemet virkelig ligger. Men 43 i bmi er ikke så galt da. Er i bunn og grunn noen mennesker som overhodet ikke klarer å oppføre seg. De har som regel en diagnose også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har jo vel alle?  Enten badevekta viser 40 eller 200 Kg.

Nåja. Mine plager har kommet med økt vekt. Hadde ikke disse plagene da jeg veide 59-60 kg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

42 år, bmi 34. Å bevege seg er tyngre, må støtte meg når jeg reiser meg opp fra lave stoler. Andpusten om jeg går fort opp trappa og på tur, kan ikke sitte lenge på gulvet å leke med barn, vondt i knærne når jeg går mye i bakker. Psykisk helse er dårligere, vanskeligere å finne bra klær, man blir mer usynlig i samfunnet, trøttere og mer sliten generelt.  

Jeg tror mange med bmi over 30 mener de ikke merker forskjell da de tror at kroppen føles som den gjør når den er normalvektig, men jeg merker at det er en enorm forskjell på hvordan kroppen og psyken føles når bmi er over 30 vs  når den er på 25. 

Anonymkode: 2b311...3a5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

42 år, bmi 34. Å bevege seg er tyngre, må støtte meg når jeg reiser meg opp fra lave stoler. Andpusten om jeg går fort opp trappa og på tur, kan ikke sitte lenge på gulvet å leke med barn, vondt i knærne når jeg går mye i bakker. Psykisk helse er dårligere, vanskeligere å finne bra klær, man blir mer usynlig i samfunnet, trøttere og mer sliten generelt.  

Jeg tror mange med bmi over 30 mener de ikke merker forskjell da de tror at kroppen føles som den gjør når den er normalvektig, men jeg merker at det er en enorm forskjell på hvordan kroppen og psyken føles når bmi er over 30 vs  når den er på 25. 

Anonymkode: 2b311...3a5

Enig. Tror de som sier de ikke merker det på kroppen ikke husker hvordan det var da de veide mindre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI på 34 og har veid det samme i 15 år. Ingen sykdommer, blodtrykk og blodsukker er perfekt. Jeg har lipødem og har mest vekt på legger/lår/rompe og overarmer (normal mage og pupper som små speilegg🙃). 
Merker ikke i hverdagen av kroppen er tung, men er veldig glad i å gå fjellturer, og da er det klart jeg puster og peser opp de bratte bakkene mot fjelltoppen. Det hadde garantert vært mye lettere hvis jeg veide mindre. 

Anonymkode: fa82e...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av plager gitt.. Tok en rask sjekk på en slik fancy Bmi kalkulator nå der man legger inn høyde/vekt. "Fet er du!" sto det indirekte der. Stemmer ikke helt det disse kalkulatorene lirer av seg heller vel..

Endret av Donald Duck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært. BMI på 34 på det største.

• Vonde knær og føtter.
  • Vond rygg.
  • Forverring av eksem fordi jeg ble fort klam i valkene. Svettet også mye fordi jeg ikke orket en dritt, og det forverret også eksemen.
  • Dårlig søvn pga. snorking. Snorkingen gjorde også at jeg var mye trøtt og hadde mye vondt i hodet.
  • Pinlig dårlig kondis.

Anonymkode: 09cc3...e4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...