Gå til innhold

Hva slags plager har du fordi du er overvektig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

140 kg og gravid - null plager.

65 kg mye plager og sykdom. Nå veier jeg 100 kg og har like mye plager som da jeg veide 65 kg. Har noen smerte diagnoser som jeg har hatt siden jeg var 17 og er nå 36.

Anonymkode: f9fb5...31c

Men du tror vel ikke vekta var den som beskyttet deg mot plager? 100 er jo også veldig overvektig for damer. 

Overvekt går fint til kroppen blir gammel.. 

Anonymkode: 7e78f...a8b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen.  Vil tro jeg har det langt bedre enn undervektige, både fysisk og psykisk.  Vel.. sprekker jeg en dag,så får det bare stå til.

Anonymkode: 20f9b...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen plager som kommer fra fedmen, har vært feit fra jeg var 10-11 og kom i puberteten, ingen plager og er rundt 40.

Anonymkode: 395a8...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du tror vel ikke vekta var den som beskyttet deg mot plager? 100 er jo også veldig overvektig for damer. 

Overvekt går fint til kroppen blir gammel.. 

Anonymkode: 7e78f...a8b

Litt uenig der,dette går på gener. Mange tynne sliter med ledd alerede i 20 årene. Mens mange store passer 90 år uten å bruke krykker.  Om man er 100+ er det ens eget valg. Noen liker å være tykke,andre ikke.  Slik er det bare.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en gang en sånn coach på besøk - veldig irriterende fyr, for øvrig - veldig vektlegging av materielle verdier. Han fortalte at sin konses største frykt var å bli tykk.  😄 Det sier kanskje litt om hvodan hun ser på tykke folk.

Anonymkode: b0009...13d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri vært skikkelig stor, men hadde en BMI som nærmet seg faretruende 30. Har heller aldri vært mye syk og det merker jeg ingen forskjell på nå som BMIen er nede på 21, jeg er like frisk som før. MEN jeg snorker ikke lenger, jeg har en mye lettere kropp og hos meg er psyken definitivt bedre som lettere. Jeg har det rett og slett bedre med meg selv i en kropp som orker mer! 

Anonymkode: 9c326...db5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vekt er en faktor som KAN påvirke helsen. Men helse er så mye mer enn bare tallet på vekten. Ta Ronny på NRK for eksempel, så og si ikke en sykedag på alle årene i sitt yrkesaktive liv. Jeg har også to familiemedlemmer med fedme, de har begge overraskende god helse (nesten aldri borte fra jobb og få plager). Jeg har vært litt overvektig og er nå normalvektig, er ofte dårlig både fysisk og mentalt 😬 synes det er sykt at samfunnet fokuserer så mye på vekt som det gjør i dag. Leste en atrikkel en gang om at skammen og fordommene mot overvektige er mer skadelig enn overvekten i seg selv. For det å isolere seg fra samfunnet (ensomhet) er forbundet med høyere dødelighet enn vekten. Er vel få ting i samfunnet som er mer skamfult enn å være overvektig. Jeg er livredd for å legge på meg. Veier meg hver morgen (og av og til oftere).  Redd for å spise kaloririk mat og går med konstant dårlig samvittighet etter utskeielser. Jeg kan skrive under på at man ikke nødvendigvis blir lykkeligere eller friskere av å være slank, 

Anonymkode: 31676...d1e

Hadde ikke Ronny en serie på NRK der han tok for seg overvekt og slikt? Der sa han jo at han har søvnapné og må sove med oksygenmaske om natta for å ikke risikere å skade hjernen siden han ofte slutter å puste. Vil ikke si dette er å være helt frisk.. Selv om man klarer å komme seg på jobb.

Er ellers enig i at jeg ser mange klare seg helt fint med litt overvekt - særlig når de enda er unge. Jeg tror det å holde seg noenlunde aktiv, spise variert og være generelt happy i livet også har mye å si for helsa. Selv min oldemor som var i fedme-kategorien, røykte til hun var 68 og aldri trente eller var særlig aktiv, levde til hun var 78. Var mye syk med smerter de siste 7-8 årene da og hadde vanskelig for å bevege seg, men tror faktisk ikke hun fikk diabetes før slutten av 60-åra. Mulig det var det som fikk henne til å slutte å røyke.  

Anonymkode: 2104a...be2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg ikke kan kjøpe alle de klærne jeg vil, så er jeg ikke så mye plaget av min overvekt. 

Jeg er i prosessen med å gå ned i vekt. Jeg har tidligere hatt litt høyt blodtrykk, men det har nå stabilisert seg. Blodprøver er fine og jeg går jevnt og trutt ned i vekt. Har tatt av 18 kg på snart 2 år (2 år siden i februar neste år), uten bruk av hjelpemidler. 

Er ute å går tur hver dag og passer på hva jeg spiser. Sjokolade (og innimellom potetgull) er forbeholdt til lørdager og det klarer jeg å holde. 

Jeg er nå snart nedi kategorien alvorlig fedme, istedenfor svært alvorlig fedme. Så det går riktige veien. 

Overvekten min har ALDRI hindret meg  å gjøre de tingene jeg vil gjøre. Jeg har gått tur hver dag i mange år, da jeg har hund. Jeg har heller ikke diabetes. 

Endret av Mardina
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktfatet skrev (1 time siden):

Hvordan har du klart å bli så overvektig med type 1? 

Vet du egentlig hvordan det er å leve med type 1 diabetes.

Det er ikke sånn at man lever med diett og må holde seg unna karbohydrater (sukker). Type 1 er noe helt annet enn type 2 diabetes.

Men for å svare på spørsmålet ditt:

Insulin er et veksthormon, det vil si at når man gir seg selv insulin så vil det øke lagringen av fett. I tillegg så kan man ofte få lavt blodsukker eller føling, og da må man ha karbohydrater (sukker), noe som fører til mellommåltider. Disse to faktorene gjør at man på sikt kan bli overvekting.

Så hvordan har jeg klart det, vel jeg har levd, og spist helt normalt, og det sammen med at jeg gir meg insulin, og må regulere lavt blodsukker med karbohydrater, så har det ført til at jeg har gått opp i vekt. 

Dersom jeg heller hadde hatt type 2, som er ganske annerledes, så hadde heg mer forstått hvorfor du var overrasket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg veide 125 kilo, vet ikke helt bmi, er 1.70 høy, så slet jeg med å gå noe særlig for fikk smerter i korsryggen. Og å finne klær var et  mareritt, men det er jo ikke direkte en plage da. Nå er jeg seksti kilo, og har ingen plager lengre. Litt slapp i mageregionen riktignok, men har ikke trengt noen operasjoner og er glad for det.

Anonymkode: 7d1c1...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har BMI på 30, vært på 35 i flere år men gikk ned i vekt av ukjent grunn for et par år siden. 

- Plages med stygg kropp og stygt utseende

Utover det egentlig ingenting. Har ikke diabetes, ikke smerter noen steder. 

Anonymkode: d890a...8cb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har BMI på 30, vært på 35 i flere år men gikk ned i vekt av ukjent grunn for et par år siden. 

- Plages med stygg kropp og stygt utseende

Utover det egentlig ingenting. Har ikke diabetes, ikke smerter noen steder. 

Har også fint blodtrykk, måler dette med jevne mellomrom fordi jeg lå litt lavt for noen år tilbake. Sliter med svimmelhet i perioder så prøver å se om det har sammenheng med blodtrykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde en gang en sånn coach på besøk - veldig irriterende fyr, for øvrig - veldig vektlegging av materielle verdier. Han fortalte at sin konses største frykt var å bli tykk.  😄 Det sier kanskje litt om hvodan hun ser på tykke folk.

Anonymkode: b0009...13d

Min største frykt er også å bli tykk, men det handler ikke om «hvordan jeg ser på tykke folk». Det handler om helse, at det er vanskelig å gå ned igjen og at jeg trives med en slank kropp der jeg kan føle meg vel.

Anonymkode: 6c6c3...47d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tung i kroppen, føler meg skikkelig stygg. Når jeg går i oppoverbakker så blir jeg nummen i korsryggen som etter hvert sprer seg ned i beina. Det er tungt å få på seg sko osv. Har 33 i bmi. Før hadde jeg 19-20 i bmi. Men medisiner og alkoholmisbruk har gjort meg 40 kg tyngre. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingen av klærne passet og jeg følte meg tjukk

Anonymkode: 778ef...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En av de største plagene mine var uventa råd i tide og utide av venner og hvemsomhelst. 

Anonymkode: e3b29...e0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når jeg veide 125 kilo, vet ikke helt bmi, er 1.70 høy, så slet jeg med å gå noe særlig for fikk smerter i korsryggen. Og å finne klær var et  mareritt, men det er jo ikke direkte en plage da. Nå er jeg seksti kilo, og har ingen plager lengre. Litt slapp i mageregionen riktignok, men har ikke trengt noen operasjoner og er glad for det.

Anonymkode: 7d1c1...4c3

Fikk samme korsryggsmerter etter vektnedgang som før. 

Anonymkode: e3b29...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har BMI på 27, ingen plager på grunn av overvekt. Astma, vitiligo, dårlige tenner og diverse annet hadde jeg i like stor grad da jeg hadde BMI på 18. 

Anonymkode: 2809f...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...