Gå til innhold

Jeg får vist ikke boliglån, er det virkelig mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er derfor jeg ikke har tatt på meg ekstra arbeid siden i fjor, jeg har prioritert tid med barna. 

Anonymkode: e7942...28c

Du skrev at huset ikke er tilknyttet offentlig vann og avløp, jeg ville som sagt ha undersøkt om det vil komme pålegg om dette innen noen år, det kan fint komme opp i kostnad på 1 million eller mer. At det allerede er en fungerende løsning spiller ingen rolle, og mange kommuner jobber mye med dette om dagen.

Anonymkode: ebcc9...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skrev at huset ikke er tilknyttet offentlig vann og avløp, jeg ville som sagt ha undersøkt om det vil komme pålegg om dette innen noen år, det kan fint komme opp i kostnad på 1 million eller mer. At det allerede er en fungerende løsning spiller ingen rolle, og mange kommuner jobber mye med dette om dagen.

Du blander ab-koder. 

Og det kan jo godt hende TS bor i en kommune dette ikke gjelder for, det er nok av kommuner som har alt for lange avstander til at det er mulig. De kommunene som jobber mest med sånt nå er de som har mange ulovlige løsninger på privathus, typ rett ut i sjøen og sånt. Kommuner som har hus svært spredd men med filtreringsanlegg og septiktank som tømmes regelmessig er ikke problemet. 

Anonymkode: fa46d...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du blander ab-koder. 

Og det kan jo godt hende TS bor i en kommune dette ikke gjelder for, det er nok av kommuner som har alt for lange avstander til at det er mulig. De kommunene som jobber mest med sånt nå er de som har mange ulovlige løsninger på privathus, typ rett ut i sjøen og sånt. Kommuner som har hus svært spredd men med filtreringsanlegg og septiktank som tømmes regelmessig er ikke problemet. 

Jeg blander ingenting. Det kommer nye krav til avløp, blant annet fra EU. Det var nylig en sak i Lillestrøm hvor huseier må betale 1,8 mill for å koble på huset, og det ble ikke sett på som en urimelig høy kostnad.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 6.10.2024 den 13.59):

Nei, kjører du lite så kan du nok ligge en del under. Kjører du 20.000km i året og bilen bruker 0,9l/mil i årssnitt så blir det fort 40.000,- bare i drivstoff. Pluss forsikring, dekk og reparasjoner så kommer man fort over den summen. Jeg har eid gamle biler før, og de kostet aldri under 10.000,- i året i reparasjoner, som regel en del mer. Kan/gidder du mekke selv så er det selvsagt noe å spare, men det tar ikke banken hensyn til. 

20 000 i året er jo veldig mye, og det er 0,9 liter per mil også! Klart at hvis man kjører veldig langt i et svært dieselsluk, så blir det dyrt. 
Men den største utgiften med bil er som regel verditapet. Det er en “skjult” utgift, men like fullt høyst reell. Med mindre bilen er veldig gammel, og så kommer fort høye verkstedutgifter i stedet. 

Anonymkode: e5dd5...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blander ingenting. Det kommer nye krav til avløp, blant annet fra EU. Det var nylig en sak i Lillestrøm hvor huseier må betale 1,8 mill for å koble på huset, og det ble ikke sett på som en urimelig høy kostnad.

Du svarte en annen person enn den som hadde privat avløp, så jo, du blandet ab-koder. 

Hva har han i Lillestrøm å gjøre med at kommuner med store avstander ikke kobler på alle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlåntager/kausjonist er det du må ha. Jeg fikk 2.1 million i lån uten jobb, kun nav inntekt på 200k. Dette var for en del år siden. Har aldri hatt en betalingsanmerkning. Men i bankens øyne så hadde jeg ikke fått låne mer enn kanskje 50k alene. Men klarte fint 2.1 million i lån hvis man er flink å leve billig. Har også barn, og hadde også bil.. 

Sifo budsjettet bankene driver med er for folk som etter min mening sløser penger og ikke har noe økonomisk sans.

Anonymkode: 953c4...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kausjonist er det siste jeg ville vært..... Svært stor risiko for at noe går galt og riskiko for uvennskap resten av livet.

Sifo budsjett er nok dessverre realistisk. Masse utgifter vi aldri tenker på ligger der.

Anonymkode: 601e3...c16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sifo budsjettet bankene driver med er for folk som etter min mening sløser penger og ikke har noe økonomisk sans.

Anonymkode: 953c4...771

Dette er en vanlig misforståelse, folk skjønner ikke at de ikke bruker 0 kroner på klær bare fordi de ikke har kjøpt klær de siste 2 månedene. Et lån skal betales ned over 25-30 år, derfor må man bruke et budsjett som er realistisk å leve på i år etter år etter år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 12.14):

Jeg sparer per nå 90k i året så jeg kan sikkert vente noen år til. 

Betaler 10k i husleie, så det er ingen kraftig sum det, men det handler mer om stabilitet. 

Banken sier nei, og mange her i tråden kommer med tips om å søke flere banker etc.. Litt sånn "banken tar feil, selvsagt bør du få lån". Men TS, har du regnet på det selv. Har du ditt eget regnestykke på hvordan du skal få økonomien til å gå opp om du får det lånet?

For hvis du tar opp det lånet du ser for deg (mellom 1.5 og 2 mill). Havner du med ca like mye utgift til lån (renter og avdrag), som du i dag har i husleie. I tillegg kommer alt annet av utgifter forbundet med å eie enebolig. De faste: som strøm, kommunale avgifter, forsikring, Internett. Men også de som kommer plutselig. I en eldre enebolig er det stadig noe som må fikses av større og mindre ting. Med faste og plutselige utgifter, koster det fort langt mer enn 90 000 i året, og noen år langt mer. Du bør ha en ganske grei buffer. 

Om det du klarer å spare per i dag er 90 i året , så kommer du ikke til å ha råd til å eie en enebolig, og i hvertfall ikke en eldre en. Så beklager, men banken har rett! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 10.34):

Jeg er alene med to barn, en i barnehage og en andreklassing. Jeg har 100% jobb, har spart opp egenkapital og har 0 gjeld.

Barnebidrag - 4000,-

Barnetrygd - 6000,-

Årslønn - 510 000,-

Egenkapital - 273 000,- 

Jeg håpet på et lån på 1.5 - 2 mill da det er billige eneboliger i området her. Får jeg virkelig ikke lån med alt dette?

Husbanken prioriterer alenemødre. Lite tips, Husbanken får påfyll av penger på starten av året kan lønne seg å søke da! Søk også hos en vanlig bank så du har dokumentasjon på at du ikke får lån i vanlige banker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk i Husbanken. Jeg tjener nærmere 700000,- i året og fikk lån på 3,1mill i Husbanken. Hadde 0 i egenkapital

Anonymkode: 94235...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Søk i Husbanken. Jeg tjener nærmere 700000,- i året og fikk lån på 3,1mill i Husbanken. Hadde 0 i egenkapital

Anonymkode: 94235...bea

Med barn?

Anonymkode: 00523...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kausjonist er det siste jeg ville vært..... Svært stor risiko for at noe går galt og riskiko for uvennskap resten av livet.

Sifo budsjett er nok dessverre realistisk. Masse utgifter vi aldri tenker på ligger der.

Jeg synes Sifo budsjett er realistisk til en viss grad. Den stemmer for min del når det gjelder matugiften og utgifter som klær og hudpleie. Men de andre postene stemmer ikke for min del, f.eks. har jeg aldri brukt over 2kr på fritidsaktiviteter eller 1k i mediebruk(regner med at det er abonnementer?) Har aldri brukt så mye penger på sånne ting. 

Anonymkode: 45142...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er en vanlig misforståelse, folk skjønner ikke at de ikke bruker 0 kroner på klær bare fordi de ikke har kjøpt klær de siste 2 månedene. Et lån skal betales ned over 25-30 år, derfor må man bruke et budsjett som er realistisk å leve på i år etter år etter år.

Nei, sifo budsjettet er ikke realistisk, rett og slett fordi det er da flust av folk som ikke tjener nok til å klare å nå opp til det sifo budsjettet legger opp til av forbruk hver måned. 

I følge sifo budsjettet skal vår familie bruke nesten 40 000 i snitt til forbruk hver måned. Det kan jeg love deg, at vi sitter ikke igjen med 40 000 til forbruk etter at regningene er betalt. Så det er ikke en regnefeil der vi glemmer å ta snittet av alt vi kjøper, for vi har rett og slett ikke så mange penger å kjøpe for. Vi lever godt under sifos budsjett for forbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare internett, mobiler, pc, nettbrett + abb koster mange tusen. Så kommer klær, sko, fritidsustyr, sport, møbler, interiør, parkering, bompenger, ferie et etc.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sifo budsjettet er ikke realistisk, rett og slett fordi det er da flust av folk som ikke tjener nok til å klare å nå opp til det sifo budsjettet legger opp til av forbruk hver måned. 

I følge sifo budsjettet skal vår familie bruke nesten 40 000 i snitt til forbruk hver måned. Det kan jeg love deg, at vi sitter ikke igjen med 40 000 til forbruk etter at regningene er betalt. Så det er ikke en regnefeil der vi glemmer å ta snittet av alt vi kjøper, for vi har rett og slett ikke så mange penger å kjøpe for. Vi lever godt under sifos budsjett for forbruk. 

Enig! Jeg har ingen utgifter til offentlig transport, men det er med i sifo budsjettet. Og summene som står på enkelte av postene der er jo helt hinsides! 

Anonymkode: 00523...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...