AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #61 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis banken henger seg opp i bilen din, noe jeg syns er rart, så bytt bank. Eventuelt kan du skrive den over på en venn/familie - inntil lånet er ubetalt? Anonymkode: f9e11...235 Ja, du kan også kjøpe deg ti nye biler dagen etter at lånet er gitt? Men da har du jo selv skyld i situasjonen, og banken kan ikke klandres for å ha gitt deg et lån du ikke burde fått med viten om at du hadde en bil. Anonymkode: ebcc9...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #62 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ifølge SIFO-budjsettet er husholdningsbudsjettet ditt inkludert bil kr 21 000. I tillegg kan man regne med boutgifter som forsikring, vedlikehold, kommunale avgifter, strøm etc. til kr 7 000 i måneden på en enebolig. Nedbetaling av studielån kr 1500 (?) Da er utgiftene i budsjettet på 29 500,- noe som tilsier at du burde greie å betjene et lån på 10k i måneden, selv med renteøkning. Mulig de er ekstra varsomme ettersom du er alene, da er man langt mer sårbar for arbeidsledighet feks. Anonymkode: ebcc9...6cc Som sagt, min inntekt er sikker. Arbeidsledighet er ikke mulig da jeg er trygda Anonymkode: f9177...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #63 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Forskriften er tydelig. 15%. Dermed skal den gi boliglån. Anonymkode: 318b5...19a Det var inntekten og barnet som var problemet 🤷♀️ Anonymkode: 6c788...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #64 Del Skrevet 6. oktober 2024 Du har ikke egenkapital nok til å kjøpe bolig for mer enn 1,8. Og med lav lønn og flere barn, så har du heller ikke økonomi til å håndtere så høyt lån. Det er mulig du vil kunne få låne 1,4. Selvsagt gitt at du ikke eier bil eller kredittkort. Men du må også ta høyde for at bankene ikke ser positivt på at du skal tømme alle sparekontoer, og dermed ikke ha buffer. At du sparer 7500,- i måneneden i dag og har husleie på 10 000, tyder på at du ikke har råd til å betale 17 000,- for å bo, for da har du ikke noe å gå på, og du bør spare iallefall 1-2000 i måneden til vedlikehold ved enebolig. Anonymkode: 5c19a...81b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 6. oktober 2024 #65 Del Skrevet 6. oktober 2024 Problemet er vel at banken må ta høyde for 3% renteøkning, og da blir det fort begrenset hva en får låne når renten alt er høy og inntekten er noe begrenset, samt at du har to barn alene. Det er dyrt å eie egen bolig, alt skal vedlikeholdes, forsikringer, kommunale avgifter osv. Er en heldig så får en flere rentekutt neste år, og da kan det jo være du får lån etterhvert. Du kan jo også spare mer i egenkapital frem til renten går ned mot/under 4 tallet, så søke på nytt da. Husbanken er også et godt tips som du alt har fått 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #66 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja da, er bare og søke. Vet ikke om ts har søkt i alle banker, og om hun har med hele regnskapet, men det første jeg ville gjort med dette budsjettet var og ringe banken. For 20 år siden hadde jeg også godkjent søknaden om det var mer penger igjen på årets budsjett på grunn av barna. I dag hadde det ikke vært aktuelt , da det er mange med mye lavere inntekt og uten muligheter til sparing som ville kommet først i dagens trange budsjett. Folk som bor med barn i kommunale boliger uten mulighet til og øke inntekten eller og spare og som har søkt flere år på rad . Det kommer jo heller ikke fram her om ts ikke har muligheten til og øke inntekten framover. Nå er det jo litt uklart om ts har utgifter hun skjuler og om hun har spart ek selv. Uansett, bruker som jobber på boligkontoret i annen kommune ville godkjent, så kan håpe ts bor i rett kommune med god økonomi. Anonymkode: 215c1...10f Jeg har spart egenkapital selv. Det skal mye til for å øke min inntekt mer enn 1.1% per år og lønnsoppgjør. Anonymkode: e7942...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #67 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ifølge SIFO-budjsettet er husholdningsbudsjettet ditt inkludert bil kr 21 000. I tillegg kan man regne med boutgifter som forsikring, vedlikehold, kommunale avgifter, strøm etc. til kr 7 000 i måneden på en enebolig. Nedbetaling av studielån kr 1500 (?) Da er utgiftene i budsjettet på 29 500,- noe som tilsier at du burde greie å betjene et lån på 10k i måneden, selv med renteøkning. Mulig de er ekstra varsomme ettersom du er alene, da er man langt mer sårbar for arbeidsledighet feks. Anonymkode: ebcc9...6cc Studelånet er 1079 i måneden. Kommunale avgifter og eiendomskatt er på totalt 9k i året. Avløp og vann er ikke tilnyttet kommunen. Ja, jeg klarer meget bra å håndtere boliglånet mitt. Arbeidsledighet er ikke aktutelt da jeg er uføretrygdet. Noe banken også vet. Så inntekten er meget sikker. Anonymkode: f9177...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #68 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har ikke egenkapital nok til å kjøpe bolig for mer enn 1,8. Og med lav lønn og flere barn, så har du heller ikke økonomi til å håndtere så høyt lån. Det er mulig du vil kunne få låne 1,4. Selvsagt gitt at du ikke eier bil eller kredittkort. Men du må også ta høyde for at bankene ikke ser positivt på at du skal tømme alle sparekontoer, og dermed ikke ha buffer. At du sparer 7500,- i måneneden i dag og har husleie på 10 000, tyder på at du ikke har råd til å betale 17 000,- for å bo, for da har du ikke noe å gå på, og du bør spare iallefall 1-2000 i måneden til vedlikehold ved enebolig. Anonymkode: 5c19a...81b Her kan jeg sikkert få enebolig til 1.3-1.5 mill. Såndet går fint med lavere enn 2 mill. Jeg eier bil uten lån, jeg har ikke studielån. I tillegg til å spare 7500 i mnd nå så sparer jeg 3000 per måned til barna. Så har jeg satt av 1000 i mnd til diverse, dette brukes kun ved behov, nytt kjøleskap og lignende. Anonymkode: e7942...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #69 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Der sto det estimert lån 1 250 000,- Anonymkode: e7942...28c Da ville jeg prøvd Husbanken 🙂 De prioriterer somregel barnefamilier. Anonymkode: df472...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #70 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En gjeldfri bil koster kr 4 500,- i måneden, det trekker fort ned en halv mill. Anonymkode: ebcc9...6cc Vi trekker i fra rundt 30 000 kr I året på bil, litt mindre om du kjører El, litt mer om du kjører fossil. Når det kommer til barn ligger trekkes det ca 60-70 000 kr I bokostnader for 1 voksen og 2 barn i tillegg til SIFO-budsjett (260 000 kr ish) samt buffer/fritid på rundt 30 000 når man er 3 stk. Fritt etter minnet, husker ikke tabellene helt i hodet. Så bare der ryker rundt 380 000 kr av årslønna. Hvis man da regner med at man betaler 23% skatt og får 10 000 kr I mnd i barnebidrag og barnetrygd så står man igjen med 6-7000 kr I betjeningsevne hver mnd. Og denne betjeningsevnen skal da I tillegg dekke en stresstest på +3% rente. Så til TS; du har ikke råd til å få noe særlig med lån i en vanlig bank og jeg ville rådet deg til å søke husbanken. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 1b8c1...70d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #71 Del Skrevet 6. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (3 minutter siden): Problemet er vel at banken må ta høyde for 3% renteøkning, og da blir det fort begrenset hva en får låne når renten alt er høy og inntekten er noe begrenset, samt at du har to barn alene. Det er dyrt å eie egen bolig, alt skal vedlikeholdes, forsikringer, kommunale avgifter osv. Er en heldig så får en flere rentekutt neste år, og da kan det jo være du får lån etterhvert. Du kan jo også spare mer i egenkapital frem til renten går ned mot/under 4 tallet, så søke på nytt da. Husbanken er også et godt tips som du alt har fått Ja, nå svarer jeg mest på tilleggsspørsmål. Jeg sjekket husbanken og kan låne 1.2 der. Anonymkode: e7942...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #72 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde 300 000kr i egenkapital og fikk lån på 2 mill. Alene, 4 barn, 485000kr i året. Hadde billån også Anonymkode: 58eb8...bee Hvilket år? Anonymkode: f232b...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #73 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har spart egenkapital selv. Det skal mye til for å øke min inntekt mer enn 1.1% per år og lønnsoppgjør. Anonymkode: e7942...28c Jeg vet ikke årsaken til at du ikke kan spare mer eller om du har dokumentert at du ikke kan øke innntekten. Uansett, håper du ikke bor på Østlandet ihvertfal. Søk i romjulen, da er du først ute når det kommer nytt budsjett i januar. Anonymkode: 215c1...10f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 6. oktober 2024 #74 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er alene med to barn, en i barnehage og en andreklassing. Jeg har 100% jobb, har spart opp egenkapital og har 0 gjeld. Barnebidrag - 4000,- Barnetrygd - 6000,- Årslønn - 510 000,- Egenkapital - 273 000,- Jeg håpet på et lån på 1.5 - 2 mill da det er billige eneboliger i området her. Får jeg virkelig ikke lån med alt dette? Anonymkode: e7942...28c Helt håpløst at du ikke får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #75 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke årsaken til at du ikke kan spare mer eller om du har dokumentert at du ikke kan øke innntekten. Uansett, håper du ikke bor på Østlandet ihvertfal. Søk i romjulen, da er du først ute når det kommer nytt budsjett i januar. Anonymkode: 215c1...10f Jeg legger av 3000 i mnd til barna, 1000 til diverse, f eks kjøleskapet ryker og lignende. Kan øke sparingen med 4000 i mnd, men da går det jo utover fremtiden til barna og om noe skulle ryke. Anonymkode: e7942...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 6. oktober 2024 #76 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke årsaken til at du ikke kan spare mer eller om du har dokumentert at du ikke kan øke innntekten. Uansett, håper du ikke bor på Østlandet ihvertfal. Søk i romjulen, da er du først ute når det kommer nytt budsjett i januar. Anonymkode: 215c1...10f At en barnehagelærer skal orke å jobbe mer i en allerede krevende jobb er vel ganske utopisk. Burde heller fått høyere lønn og prestisje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #77 Del Skrevet 6. oktober 2024 Bil koster mye mer enn du tror. Avskrivning, forsikring, dekk, deler, slitasje og servicer. Dessuten skal du vel ha en ny en gang? Minst 7000,- pr mnd er min mening. Anonymkode: 601e3...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #78 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bil koster mye mer enn du tror. Avskrivning, forsikring, dekk, deler, slitasje og servicer. Dessuten skal du vel ha en ny en gang? Minst 7000,- pr mnd er min mening. Anonymkode: 601e3...c16 Og drivstoff... Anonymkode: 601e3...c16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #79 Del Skrevet 6. oktober 2024 cerruti skrev (Akkurat nå): At en barnehagelærer skal orke å jobbe mer i en allerede krevende jobb er vel ganske utopisk. Burde heller fått høyere lønn og prestisje. Jeg er ikke barnehagelærer, om du sikter til meg? Jeg kan ta på meg ekstra arbeid når jeg har barnefri, men det blir jo ikke store økningen likevel. Kanskje jeg kunne tjent og lagt av 5000 til på det lille jeg har barnefri. Anonymkode: e7942...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #80 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her kan jeg sikkert få enebolig til 1.3-1.5 mill. Såndet går fint med lavere enn 2 mill. Jeg eier bil uten lån, jeg har ikke studielån. I tillegg til å spare 7500 i mnd nå så sparer jeg 3000 per måned til barna. Så har jeg satt av 1000 i mnd til diverse, dette brukes kun ved behov, nytt kjøleskap og lignende. Anonymkode: e7942...28c Bilen trekker jo ned en god del, den er ikke gratis i drift selv om du ikke har lån... Så da er det 1,2-1,5 du muligens vil kunne få kjøpt bolig for. Anonymkode: 5c19a...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå