AnonymBruker Skrevet 6. oktober #1 Del Skrevet 6. oktober . Anonymkode: 232e2...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #2 Del Skrevet 6. oktober Ja. Eller, sliter litt med gamle folk fra Lom-traktene. Og Setesdal. Anonymkode: 8a266...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #3 Del Skrevet 6. oktober Tråden din vil snart bli sperret fordi du ikke skriver noe i hi. Anonymkode: b4201...1ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #4 Del Skrevet 18. oktober Forstår alt. Elsker dialektmangfoldet vi har her i landet. Mye av grunnen til at vi forstår dialekter godt her i landet, er at vi eksponeres for dem gjennom tv og radio. Så er det alltid noen som har vondt i viljen, da. Særlig Oslo-vest-snobber. De later som de ikke forstår noe annet enn Oslo-vest-dialekt. Anonymkode: 6c995...4ca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #5 Del Skrevet 18. oktober Ja, 99%. Unntaket er noen versjoner av dølamål, som for eksempel folk fra Hallingdal. Det er veldig vanskelig for meg. Anonymkode: c3197...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 19. oktober #6 Del Skrevet 19. oktober På tv pleier de fleste dialektbrukere å tilpasse språket litt, så da forstår jeg alt. Det hender nok at det er enkeltord som jeg ikke kan, men ut fra sammenhengen er det forståelig likevel. I virkeligheten forstår jeg også det aller meste, men noen dialekter er selvsagt vanskeligere enn andre, og særlig hvis de bruker de aller mest særpregede ordene og uttrykkene, uten unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober #7 Del Skrevet 22. oktober Ullvott skrev (På 19.10.2024 den 17.09): På tv pleier de fleste dialektbrukere å tilpasse språket litt, så da forstår jeg alt. Det hender nok at det er enkeltord som jeg ikke kan, men ut fra sammenhengen er det forståelig likevel. I virkeligheten forstår jeg også det aller meste, men noen dialekter er selvsagt vanskeligere enn andre, og særlig hvis de bruker de aller mest særpregede ordene og uttrykkene, uten unntak. Finnes det noen i norge som ikke er dialektbrukere? Før snakket man normert i nyhetssendinger, men også det er så godt som borte nå. Og utover det snakker man dialekten sin, enten det er Bærumsdialekt eller Tanadialekt eller en eller annen Oslodialekt eller -sosiolekt. Eller en eller annen hybrid, som spesielt østlendinger får etter et kvarter i hovedstaden. Men også mange fra andre kanter av landet. Anonymkode: 4fa0a...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå