Gå til innhold

Sprekk i dag….. Hvordan rette opp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik ble kostholdet mitt i dag. Jobber med å

stabilisere vekten på ca. 67 kg, men syntes hver eneste utskeielse gjør meg til en berg igjen (veide på mitt tyngste 92 kg). En kosedag i regnværet med barna resulterte i følgende matinntak:

Frokost:

Grovt rundstykke med eggerøre (2 egg og 1 ts meierismør) og en tomat.

Lunsj:

Yoplait dobbel 00, vanilje (et beger)

En liten proteinpannekake m/peanøttsmør

Mellommåltid:

En hjemmelaget donut med sjokoladeglasur (hadde bakemesterskapet med ungene…)

To donuthull rullet i sukker og kanel 

Middag:

En liten porsjonspizza med Ost, peperonI, ananas, paprika og Nduja, Hjemmelaget av 125 gram hvetemel

Snack:

2 glass rødvin

To ruter mørk sjokolade

En liten skål ostepop (50 g)

Jeg lager nesten all mat fes bunnen, problemer da er at den blir så sinnsykt god…. Hvor mye må jeg forvente å legge på meg av dette, og hva bør jeg gjøre For å «rette opp»? 

Anonymkode: ad003...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

stabilisere vekten på ca. 67 kg, men syntes hver eneste utskeielse gjør meg til en berg igjen (veide på mitt tyngste 92 kg). En kosedag i regnværet med barna resulterte i følgende matinntak:

Frokost:

Lunsj:

Mellommåltid:

Middag:

En liten porsjonspizza med Ost, peperonI, ananas, paprika og Nduja, Hjemmelaget av 125 gram hvetemel

Snack:

2 glass rødvin

To ruter mørk sjokolade

Jeg lager nesten all mat fes bunnen, problemer da er at den blir så sinnsykt god…. Hvor mye må jeg forvente å legge på meg av dette, og hva bør jeg gjøre For å «rette opp»? 

Du har et anstrengt og usunt syn på mat og vekt.

Når du begynner å få dårlig samvittighet fordi du spiser, og skal regne ut hvor mye du går opp om du skeier ut kun en dag, da er du per defenisjon i starten av å utvikle en spiseforstyrrelse.

Anbefaler deg å søke hjelp til dette hos fastlege, slik at du kan få hjelp til å sortere tankene rundt egen vekt og kosthold.

Anonymkode: a5dc9...da7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som en helt vanlig lørdag. 

Anonymkode: 7a2c8...b07

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rist av deg de tankene og gå videre!
Det er umulig å opprettholde et kosthold over tid som er helt uten rom for kos og utskeielser. Om kostholdet og aktivitetsnivået ellers er ok så er det lov å glippe av og til. Det er hverdagene som teller. Du har klart å gå ned i vekt, og du går ikke opp alle kiloene igjen ved en dag som det her.

Husk at du i teorien må spise ca 7000 kcal i overskudd for å legge på deg en kilo og det er du ikke i nærheten av her. Men om du så hypotetisk sett hadde lagt på deg én kilo; hva så? Spis sunnere de neste dagene og du går det ned igjen. 

Det høres ut som du har fått et veldig anstrengt forhold til mat og det bør du ta tak i. Det er mer alvorlig enn om du går opp noen gram.

Anonymkode: 2e83b...7ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvos dette er EN dag i overskudd (og utifra det du skriver, er overskuddet i så fall ikke veldig stort en gang?) har det lite å,si dersom du de fleste dager er i energibalanse. For å legge på deg EN kilo FETTMASSE behøver du et energioverskudd på 7000 kcal, så,over 9000 kcal inntak (med et dagsforbruk på rundt 2000). Men kroppen er ikke en kalkulator, og ved høyere inntak vil en også ofte få høyere energiforbruk slik at det totale overskuddet ikke nødvendigvis blir så stort som en anslår. (Kroppen beveger litt mer på seg, mer energi går med på å brute ned maten, fordøye den, andre kroppslige prosesser får mer energi til sine poster, hormoner påvirkes osv… mange systemer kan påvirkes når du spiser mer,og ikke hver eneste kalori for mye lagres!)

men viktigere: hvor ofte opplever du å sprekke? Skjer dette regelmessig er det noe du bør ta tak i, ikke bare for vekta, men for din egen mentale og fysiske helse. Det er ikke bra for deg å ha så mye negative tanker og følelser knyttet,til spising (har selv hatt spiseforstyrrelser halve livet, og har også vært helt frisk i perioder, og forskjellen, rent mental, er som å gå fra en fengselscelle til å ha hele verden for sine føtter). ikke å tenke på mat utenom rundt måltider eller hvis det er noe spesielt på menyen er normalt. Og, ved ikke å tenke på mat, blir du mindre fokusert,på nettopp mat og tendensen til å småspise betydelige lavere. 

vet ikke hvordan maten er i hverdagen, men mtp metthet og apetittregulering er 1) protein og 2) grønnsaker noe av det nyttigste du kan gjøre, mer av dette, litt mindre av alt annet, og mye er alt gjort

husk også at HVORDAN du spiser er viktig. Spiser du med ro og tilstedeværelse, eller med distraksjoner og skjerm? Tygger du godt, legger du bestikket ned i blant, smaker du og nyter, eller foregår spisingen kjapt og på autopilot? Spiser du foran tv? Bare det å gjøre tv til en matfri sone kan bety mye for mange!

Forsøk også å kjenne på HVORFOR du spiser: er du faktisk sulten? På en skala fra 1-10: hvor sulten er du? Hvis du ikke er fysisk sulten, hvorfor føler du for å spise? Hva trenger du? Hva annet kan du gjøre? Og, se for,seg matsug som en bølge: anerkjent at den er der uten å reagere, bare la den komme og,passere. Altså. Ved matsug: VENT noen minutter FØR du gjør noe, hold hendene opptatt med noe annet, skift fokus og ofte vil,det gå,over. Det er hjernen som henger fast i gamle adferdsmønstre, og det tar tid å «omprogrammere» den.

dette ble langt, og rotete, skriver på iPad og har ikke brillene på, så bommer litt pp knappene ser jeg. Derfor en del skrive-Leifer. Uansett, håper dette kan være beroligende imtillegg til hjelpsomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Frokost:

Lunsj:

Mellommåltid:

Middag:

Snack:

2 glass rødvin

To ruter mørk sjokolade

Det første som slår meg er at dette er for lite mat, faktisk. 

Anonymkode: 8a84a...c90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor "rette opp"?

Skal du ikke ha et kosthold som du kan leve med resten av livet?  I såfall er da slike utskeielser som du beskriver en naturlig del av kostholdet.

Du skeiet ut i går, er tilbake til normalen igjen i dag, og en dag med utskeielser i løpet av uka gir ingen langvarige konsekvenser.

Anonymkode: f92b7...bd6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra jeg leser her, er det lite protein og mye karbohydrat/sukker. Er vel egentlig bare frokosten som hadde gitt meg skikkelig metthetsfølelse. Proteinpannekake kan funke, men sammenliknet med mer "ordentlig" mat som en kyllingsalat eller kyllingpita er det så mye mindre tilfredsstillende.

Prøv å legge til mer protein;

• kyllingbryst i ovnen (kan brukes som pålegg og til alt av middager)
  • torskefilet
  • sei i ovnen
  • kjøttboller laget av karbonadedeig og linser (kan også brukes som pålegg med feks egg, til lunsj i pita, eller med grønnsaker til middag)
  • Tunfisksalat med egg og cottage cheese

Slike ting. Da får du gjerne mye mer metthetsfølelse og når kroppen blir vant til å få mye protein over tid, blir man mye mindre fysen. Mye lettere å ikke overspise.

Et annet tips er å alltid drikke et helt glass med vann etter hvert måltid og vente 10 minutter før du tar en porsjon til. Ofte tar det litt tid før man føler tilfredsheten. 

Anonymkode: 9a9a4...f14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det første som slår meg er at dette er for lite mat, faktisk. 

Anonymkode: 8a84a...c90

Mener du virkelig det? Rundstykke med egg og smør = 400 kcal. Yoghurt og pannekake, kanskje = 200 kcal. Donut er vanskelig å si, men tvilsomt at det ble under 600 kcal. Pizza, mellom 800-1000 kcal avhengig av fyllet. Ostepop og sjokolade, rundt 350 kcal. Rødvin: 200 kcal. Vi snakker altså om over 2500 kalorier. Og da har jeg vært konservativ i beregningene. 

Anonymkode: 9fa13...1a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ut i fra jeg leser her, er det lite protein og mye karbohydrat/sukker. E

Anonymkode: 9a9a4...f14

Ærlig talt, TS sier at dette var en uvanlig dag for henne, en "kosedag med barna" der de bakte sammen. 

Ts vet garantert at det ble for mye karbohydrater og sukker på denne dagen, men det betyr jo ikke at dette er det daglige kostholdet hennes, og at hun har behov for kostholdsråd.

Hun tror at hun kommer til å legge på seg av denne ene dagen, og spør om hvor mye.
Sannheten er at hun kanskje vil legge på seg 100-200 g med vann på grunn av det høye karbohydratinntaket denne dagen, men dette vannet vil forsvinne så snart hun er tilbake til normalt kosthold igjen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Frokost:

Lunsj:

Mellommåltid:

Middag:

Snack:

2 glass rødvin

To ruter mørk sjokolade

For å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd over tid. Kaloriunderskudd de fleste dagene og noen enkelte dager med kalorioverskudd trenger ikke hindre vektnedgang. Du må bare ha et underskudd totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

For å gå ned i vekt må man ha et kaloriunderskudd over tid. Kaloriunderskudd de fleste dagene og noen enkelte dager med kalorioverskudd trenger ikke hindre vektnedgang. Du må bare ha et underskudd totalt sett.

TS skal ikke gå ned i vekt, hun skal stabilisere vekten der den er. 
Hun trenger derfor ikke å leve med et underskudd, og et lite energioverskudd en enkelt dag har ingen langsiktige konsekvenser.

Dette skrev TS:

. Jobber med å stabilisere vekten på ca. 67 kg,

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med rette opp? Du skal spise ganske mye mat for å gå opp noen kilo. At du veier litt mer i dag enn i går, kan ha mange grunner. Denne «sprekken» vil rette seg opp automatisk når du spiser til vanlige kosthold igjen.

Anonymkode: 0604f...72d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke rette opp, og du har ikke lagt på deg. Du går tilbake til normal i dag, og da stabiliserer du deg på de 67 kiloene i løpet av uka.

Om planen din er å stabilisere deg på 67, må du forvente å ligge mellom 65 og 69, gjennom året. 

Da dagene jeg skal skeie ut slik du gjorde i går, kutter jeg ned på noe annet. For eksempel ville jeg hatt en veldig lett frokost. Kanskje spist litt mindre dagen før eller dagen etter. Så jevner det seg ut over tid. Noen vil kanskje si at du ikke trenger å ha dager der du spiser mindre, men der er jeg uenig. Dersom vi kun har dager der vi spiser mer - aldri mindre - går vekten naturlig nok opp gjennom året.

Lykke til, og send skuldrene! Dette går bra 👍🏼

Anonymkode: 07d06...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost:

Lunsj:

Mellommåltid:

Middag:

Snack:

2 glass rødvin

To ruter mørk sjokolade

Det er bare psykisk. Du må ikke se dager isolert sett. Se på uka i sin helhet. I helgene og sammen med barn må man legge bort tellingen. Vær heller nøktern i ukedagene og gå noen tusen eksta skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS skal ikke gå ned i vekt, hun skal stabilisere vekten der den er. 
Hun trenger derfor ikke å leve med et underskudd, og et lite energioverskudd en enkelt dag har ingen langsiktige konsekvenser.

Dette skrev TS:

Men hun ligger langt over dette nå, tydeligvis. For å vedlikeholde må man ha kaloribalanse, naturligvis. Men først må man komme seg dit.

Og det at enkeltdager med kalorioverskudd ikke trenger å bety noe over tid er nettopp noe av det jeg prøvde å få frem.

Det er viktig at TS vet at vekt kan variere, selv om man har omtrentlig kaloribalanse. Vannvekt, hvor mye mat som er i systemet, osv. kan gjøre utslag på vekten man måler fra gang til gang. Det sier seg selv at hvis man veier seg før og etter at man har vært på do så vil man se en liten vektforskjell. Man må derfor, som vel du også indikerer, se på vekten over tid. På trenden.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...