Gå til innhold

Kan jeg som mor søke om hjemmesykepleie til min 18 år gamle sønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kverrulanten skrev (23 timer siden):

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Det er en veldig stor del av arbeidshverdagen til hjemmesykepleien. 

Hvordan kan du vite at jeg ikke har peiling? Og hva med å faktisk lese hele kommentaren før du begynner å slenge med leppa og tror at du er så veldig tøff? Og det gjelder for så vidt alle de som har trykket  på liker på kommentaren din også. Jeg kan ikke fatte at det er så vanskelig for voksne mennesker og faktisk lese det som blir skrevet og ikke bare kaste seg hissig over tastaturet fordi man har laget sin egen tolkning.

Anonymkode: 84f32...b9a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er jo jobben deres!

Anonymkode: 5edd1...34f

Enda en som ikke kan lese ordentlig hva som blir skrevet.

Anonymkode: 84f32...b9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (På 7.10.2024 den 10.17):

Sånn hadde jeg. Evondos heter den. Det er hjemmesykepleien som administrerer den. Nå måtte jeg gi den fra meg, og innrømmer at jeg av og til glemmer. 

Ellers er han medisinsk myndig. Fra 16 år. Jeg får ikke en gang ringe sykehuset og minne om at min 18 åring skal ha time. 

Denne medisinen er flytende. 

Anonymkode: f0826...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av en voksen mann som stort sett går på jobb, greier seg nogelunde selv, har nedbetalt leilighet han eier, men å ta medisinen sin! Det er viktig medisin som skal tas til samme tid hver dag. Så jeg vil bare støtte TS i at løsninger som å få hjelp til å ta medisinen er relevant.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er iallfall ikke noe problem å spørre. Hvem vet, kanskje involvering av Hjemmesykepleie kan hjelpe? Kanskje trenger han det da bare en stund? 

Det er hjemmesykepleien og legen som vurderer behovet. Blir det vurdert at der er et behov, så er det det. 

Du kan ringe hjemmesykepleien og forklare problemet og spørre hvordan du kan gå frem for å få en vurdering på om dere kan få hjelp. 

Lykke til. 

Anonymkode: 67e61...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 23.51):

Han bor med meg. Skal ha medisiner til faste tider noe han ikke klarer å holde. Trenger at eventuelt hjemmesykepleien kommer de gangene jeg er på jobb.

Penicillin da, regner jeg med, over en kortere periode.

nei, så klart får han ikke hjemmetjeneste grunnet det!😅🙈

han er voksen og må ta ansvar for dette selv - god læring det!

Anonymkode: 5ed02...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er hjemmesykepleien og legen som vurderer behovet.

Det er feil. Det er saksbehandler i kommunen som vurderer behovet og skriver vedtak basert på legeerklæring og samtale med bruker og evt. påførende. Hjemmesykepleien bare utfører det som står i vedtaket. 

Anonymkode: 7b775...491

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Viktig medisin. Les hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er du helt korka? Finnes flere medisiner som er flytende. Feks epilepsimedisiner.

Ts. Kontakt tildelingskontoret, kan også kalles koordinerende helse-og omsorgskontor i kommunen. 

Finnes ofte egen hjemmesykepleie for de med psykisk funksjonshemming, kalles miljøtjeneste. Du kan søke selv for din sønn og legge med en legeerklæring. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amy71 skrev (6 timer siden):

Er du helt korka? Finnes flere medisiner som er flytende. Feks epilepsimedisiner.

Ts. Kontakt tildelingskontoret, kan også kalles koordinerende helse-og omsorgskontor i kommunen. 

Finnes ofte egen hjemmesykepleie for de med psykisk funksjonshemming, kalles miljøtjeneste. Du kan søke selv for din sønn og legge med en legeerklæring. 

Skal gjøre det. Og du har rett det er epilepsi medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skal gjøre det. Og du har rett det er epilepsi medisiner. 

Skjønte det. Har selv et voksent barn med PU og epilepsi❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 13.00):

Hvis medisinene er så viktige må han lære seg å huske på dem selv. Det er misbruk av ressurser å bruke hjemmetjeneste som en 18-åring som ikke gidder ha prioriteringene i orden. Og du gjør ham en bjørnetjeneste ved å involvere deg. Han er voksen, han må lære å passe på seg selv (det skulle du strengt tatt lært ha for lenge siden). 

Anonymkode: 430b2...1fe

Mange fra 18 som må ha Rop-tjenester. De blir flere og flere. De klarer ikke å huske på medisiner, finne seg mat eller holde en bolig i orden. 

Anonymkode: b4e31...fe1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 8.21):

Han vil ta de, men  han glemmer de eller tar de mange timer for sent.

Han er ganske oppegående ellers, men  medisiner er en evig kamp. 

Dette er viktige medisiner. 

Sett alarm på telefonen hans da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig kan en 18-åring med behov for det få hjelp fra hjemmesykepleien, og oppfølging av medisinering er en stor del av jobben.

Spørsmålet her er vel heller mer hvem som må søke/melde inn behov - mammaen eller 18-åringen selv.

I utgangspunktet skal myndige selv ta kontakt med helsetjenester og kommunen (Tildelingskontoret el.l).

Har sønnen din behov for verge, eller hjelp med medisinske beslutninger? Fikser han det ikke selv, bør du nok starte å snakke med fastlegen hans om lett PU, autisme og han fungeringsevne gjør at det er behov for verge, i hvert fall på noen områder.

Først da, om du er verge, kan du egentlig søke på hans vegne.

Men - du kan likevel melde inn en bekymring til kommunen, at du tror sønnen din ikke får tatt medisinene sine. Kommunen har da undersøkelsesplikt, og vil prøve å få til et møte med ham. Du vil i utgangspunktet ikke bli involvert, s

Anonymkode: cf94c...2d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

….Såfremst din sønn ikke ber deg delta.

Poenget er - det burde allerede før gutten ble myndig blitt gjort en vurdering, og opprettet verge.

Det er mulig nå også, men etter at sønnen din er fylt 18 blir ting straks litt mer omstendelig å få satt i stand. Da gutten din per nå er myndig og har selvbestemmelse. Å ta fra ham denne skal vurderes like strengt som for alle andre voksne.

Han har nå rett til å ikke ta medisinene sine, satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen aldersgrense for å få hjemmesykepleie, Så lenge han ikke selv kan håndtere medisinene sine, kan hjemmesykepleien bidra. Det er bare å søke. Vi har flere slike tilfeller der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

….Såfremst din sønn ikke ber deg delta.

Poenget er - det burde allerede før gutten ble myndig blitt gjort en vurdering, og opprettet verge.

Det er mulig nå også, men etter at sønnen din er fylt 18 blir ting straks litt mer omstendelig å få satt i stand. Da gutten din per nå er myndig og har selvbestemmelse. Å ta fra ham denne skal vurderes like strengt som for alle andre voksne.

Han har nå rett til å ikke ta medisinene sine, satt på spissen.

Er ikke umyndig gjort med verge. Har verge ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk medisiner av hjemmesykepleien en periode. Jeg er voksen og ansvarlig, i full jobb osv, men i denne perioden klarte jeg ikke å ta medisinen som jeg skulle. Det var null problem å få hjemmesykepleien til å gi meg medisinene mine. Men noen ganger kom de noen timer før eller etter jeg skulle ha dem. Mine medisiner var ikke så tidskritiske, så det var kanskje derfor tidspunktet varierte.

De møtte opp på døra, ga meg medisinene, så meg svelge dem og så dro de. Tok 2 minutter, de gikk ikke engang inn i huset.

Anonymkode: 08006...324

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 10.06):

Det finnes sånne elektriske pillebokser som har alarm som bruker hører men som også sender beskjed til hjemmesykepleien om medisinen IKKE blir tatt, det er sikkert noe han kunne ha hatt nytte av!

Anonymkode: d0a1a...272

Det har jeg og det fungerer veldig bra. Hadde problemer med å huske å ta medisiner, eller egentlig vegring mot å ta medisiner. 

Anonymkode: a1453...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg og det fungerer veldig bra. Hadde problemer med å huske å ta medisiner, eller egentlig vegring mot å ta medisiner. 

Anonymkode: a1453...bc5

Fungerer ikke på flytende dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...