Gå til innhold

Kan jeg som mor søke om hjemmesykepleie til min 18 år gamle sønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han bor med meg. Skal ha medisiner til faste tider noe han ikke klarer å holde. Trenger at eventuelt hjemmesykepleien kommer de gangene jeg er på jobb.

Anonymkode: f0826...9a5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han bor med meg. Skal ha medisiner til faste tider noe han ikke klarer å holde. Trenger at eventuelt hjemmesykepleien kommer de gangene jeg er på jobb.

Vet legen hans at han trenger hjelp til å huske medisiner? Kan andre tiltak forsøkes først, feks alarm på mobilen? Eller har sønnen din så lav funksjon at han trenger omsorgsbolig?

Anonymkode: 72618...a02

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har nedsatt funksjonsevne og ikke klarer å ta medisiner selv, kan du søke om ekstra tjenester som følger opp ja. Er han samtykkekompetent? Når de blir 18 har du ikke lenger foreldreansvar.

Jeg er egentlig litt overrasket over at du stiller dette spørsmålet. Det virker ikke som dere får tjenestene dere har rett på, eller er informert om hva som kan søkes på. Kanskje er han kandidat for å ha BPA?

Anonymkode: 212ab...a48

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke er samtykkekompetent, så ja. Ellers er det hans rett å bestemme dette selv. Det er også hans valg om han vil ta medisiner eller ikke. 

Anonymkode: 7ccec...94b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om han ikke er samtykkekompetent, så ja. Ellers er det hans rett å bestemme dette selv. Det er også hans valg om han vil ta medisiner eller ikke. 

Anonymkode: 7ccec...94b

Han vil ta de, men  han glemmer de eller tar de mange timer for sent.

Han er ganske oppegående ellers, men  medisiner er en evig kamp. 

Dette er viktige medisiner. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han vil ta de, men  han glemmer de eller tar de mange timer for sent.

Han er ganske oppegående ellers, men  medisiner er en evig kamp. 

Dette er viktige medisiner. 

Kan ikke du bare sende han en melding eller ringe han når du er på jobb? Be han om å sette på alarm?

Nesten så jeg lurer på dette er tull. Synes ikke at man skal misbruke hjemmesykepleie for slike ting, når han er oppegående. Problemet er bare at han er glemsk.

Anonymkode: 41c99...31d

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fastlegen som må vurdere hva slags hjelp den voksne sønnen din trenger. Får han attest fra lege, kan han søke selv.

Anonymkode: 4abec...e79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt svar, ja det kan du. Det finnes også hjelpemidler det kan søkes om som f.eks evondos, pilly osv. 

Anonymkode: 8c580...90d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en automatisk medisindispenser som på rett tidspunkt spiller av en lyd og mater ut medisinene? 

Anonymkode: d74ff...129

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sånne elektriske pillebokser som har alarm som bruker hører men som også sender beskjed til hjemmesykepleien om medisinen IKKE blir tatt, det er sikkert noe han kunne ha hatt nytte av!

Anonymkode: d0a1a...272

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han legge inn alarm på mobilen når han skal ta medisiner,så kan det hjelpe han å huske de. Og medisiner regner jeg med at allerede ligger i pilleboks eller annen oppbevaring så de er lette å ta.

Anonymkode: f15b6...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan ikke du bare sende han en melding eller ringe han når du er på jobb? Be han om å sette på alarm?

Nesten så jeg lurer på dette er tull. Synes ikke at man skal misbruke hjemmesykepleie for slike ting, når han er oppegående. Problemet er bare at han er glemsk.

Hjelper ikke å minne han på det. Tro meg jeg har prøvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes sånne elektriske pillebokser som har alarm som bruker hører men som også sender beskjed til hjemmesykepleien om medisinen IKKE blir tatt, det er sikkert noe han kunne ha hatt nytte av!

Anonymkode: d0a1a...272

Er flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La han legge inn alarm på mobilen når han skal ta medisiner,så kan det hjelpe han å huske de. Og medisiner regner jeg med at allerede ligger i pilleboks eller annen oppbevaring så de er lette å ta.

Anonymkode: f15b6...3bb

Er vel riktigere å si at han vet og blir påminnet, men allikevel tar det timer. Og det skal gå 12 timer mellom hver dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medisinene er viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet skal man søke om kommunale tjenester selv, men om han ikke er samtykkekompetent i medisinske spørsmål, så kan nærmeste pårørende søke for ham. Kommunen vil da vurdere hva slags tjenester de kan tilby, og om det er et fysisk menneske som kommer hjem til dere som skal til så får han det. 

Anonymkode: 0ba37...cf6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis medisinene er så viktige må han lære seg å huske på dem selv. Det er misbruk av ressurser å bruke hjemmetjeneste som en 18-åring som ikke gidder ha prioriteringene i orden. Og du gjør ham en bjørnetjeneste ved å involvere deg. Han er voksen, han må lære å passe på seg selv (det skulle du strengt tatt lært ha for lenge siden). 

Anonymkode: 430b2...1fe

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fastlege, der kan du få hjelp til vedlegg som sendes med søknad. Legen kan veien.

Anonymkode: 4e7e4...537

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis medisinene er så viktige må han lære seg å huske på dem selv. Det er misbruk av ressurser å bruke hjemmetjeneste som en 18-åring som ikke gidder ha prioriteringene i orden. Og du gjør ham en bjørnetjeneste ved å involvere deg. Han er voksen, han må lære å passe på seg selv (det skulle du strengt tatt lært ha for lenge siden). 

Anonymkode: 430b2...1fe

Han har lett pu og autisme 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...