Gå til innhold

Datter som gjør som hun vil og ikke bryr seg om konsekvenser

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye mangel på omsorg, oppmerksomhet, tid og kjærlighet i denne tråden ser jeg.

Hilsen 3-barns far.

Anonymkode: 35709...0fc

Hos oss er det ikke slik, men har et barn som aldri får nok oppmerksomhet. Hva gjør man da? Selv når jeg har hatt barnet alene en hel uke, kun meg og barnet med full oppmerksomhet, kjærlighet, ros for de fine tingene, jobbet med prosjekter sammen etc, så var det aldri nok. 

Anonymkode: 77021...51a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har barn altså. Tenkte nok heller at det var dumt å kaste porsjonen med is. Men burde vel heller tatt den selv.

Anonymkode: b45d3...3a3

Kunne sagt at den får du når dette ikke skjer, vi får se hvordan det blir før middag i morgen om du venter på isen eller bare tar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Snakket med barnet om hvorfor det hadde det så vondt at det oppførte seg sånn.

Anonymkode: e4cf6...f3f

Noen barn er født med nedsatt empati. Det er ikke alltid foreldrenes skyld! Vokste opp med et par (som nå sitter i fengsel) og historiene var veldig like. Stjeling, ingen respekt for konsekvenser, nedatt frykt, plaging av dyr, egosentrisk tenkning, og kjeder seg veldig lett. Siste er normalt hos barn men et trekk som også går igjen i barn med dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 0a3c9...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan være lurt å lese en bok om oppdragelse, og da helst en om autoritativ oppdragerstil. 

Jeg anbefaler denne boka. Den får frem at det ikke går an å følge en mal for barneoppdragelse fordi alle barn er ulike med ulike personligheter og temperament.

IMG_4878.jpeg

Anonymkode: 05819...649

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen barn er født med nedsatt empati. Det er ikke alltid foreldrenes skyld! Vokste opp med et par (som nå sitter i fengsel) og historiene var veldig like. Stjeling, ingen respekt for konsekvenser, nedatt frykt, plaging av dyr, egosentrisk tenkning, og kjeder seg veldig lett. Siste er normalt hos barn men et trekk som også går igjen i barn med dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 0a3c9...657

Så skremmende. Barnet mitt fortalte besteforeldre at hn ikke kan kjede seg, tåler det ikke. Merker at hn trives best når det skjer noe hele tiden. På turer, lekeplasser og lignende så går det ganske bra. Reisen til og fra er tyngre, for det er så kjedelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fan av avstraffelse som konsekvens. Det er slik min oppdragelse på 80-90-tallet var. Jeg lærte ikke stort av det, annet enn å skjule rampestrekene bedre. Og det var ikke bra for relasjonen min til foreldrene mine, og ikke bra for selvfølelsen min som barn. Budskapet du sender er «du er feil!»

Jeg er nerd, så dette er mine nerdetanker om temaet:

Hedvig Montgomery snakker om dette båndet mellom foreldre og barn, og viktigheten med å tune seg inn på barnet.

Dette fikk meg også til å tenke på et innlegg jeg så basert på dr. William Glassers 5 needs, altså behovs-kategorier, som snakket om barnets «power box», altså at barnet har et behov for å også gå bestemme. 

Koble deg på jenta di! Trenger hun kjærlighet? Tilhørighet, frihet, makt over eget liv eller bare moro? Det er et behov i bunnen for slik oppførsel, i alle fall. Og avstraffelse er noe vi voksne tyr til når vi føler vi mister kontroll. Det kjenner jeg igjen fra eget forelderskap også. Kontakt og påkobling er det lureste vi gjør i slike situasjoner! Vis nysgjerrighet og interesse for hva som skjer i barnet.

Det sagt, så mener jeg at man fint kan sette grenser og beholde den gode kontakten med barnet ditt, ved å bruke jeg-vil-setninger feks.

Anonymkode: e1eb9...24e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei alle barn som oppfører seg dårlig skyldes ikke alltid dårlige foreldre med dårlig tilknytning. Det er som regel en kombinasjon av flere ting. Bla barnets temperament. Et temperament fullt barn tyr kanskje lettere til utagering. Da er veien også kortere til straff/konsekvens pga nulltoleranse for vold. Så dermed er den onde sirkelen i gang gjerne allerede fra 3-4-årsalderen. I mens storebror sitter med store øyne og ser på. Han kan ikke skjønne hvordan det er mulig å være så frekk med de voksne.

Jeg har selv vokst opp i en søskenflokk hvor vi hadde alle samme kjærlige oppdragelse. To var likevel rebeller og det fortsatte egentlig hele livet. Det hadde ingenting med de stakkars foreldrene våre å gjøre. De var tydelige, bestemte, kjærlige og trygge. De fortjente ikke all motstanden de fikk fra storesøster og lillesøster.

Det blir litt feil å si at det ikke hadde noe med foreldrene dine å gjøre. Den oppdragelsen du fikk var åpenbart ikke den riktige for dine søsken. Rebelske barn, om det så kommer av personlighet, har andre behov enn "enkle" barn. Mye er gjort ved å hjelpe barnet å finne noe konstruktivt å bruke energien sin på. Hjelpe dem å finne mestring, utfordringer, utvikling, et positivt fokus som gir de glede. Eller for enkelthets skyld: lære dem å håndtere følelser og indre tanker på en konstruktiv måte. Det klarte åpenbart ikke dine foreldre. Hvis du ikke gir et rebelsk barn en retning å "sparke" i vil de sparke i vildens sky. Det er ikke snakk om hva man fortjener, det er bare resultatet av eget arbeid.

Bare tenk på alle de barna som ikke passer inn i dagens skolesystem. Vi er skremmende komfortable med å la de føle seg utafor og stemple de som evige problembarn, og på den måten fortsette å presse de lengre og lengre utenfor fordi de ikke passer inn i malen. Det samme skjer i familier.

Anonymkode: 2f218...2c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 22.57):

Vi er i ferd med å gi opp.

Hun bryr seg ikke om beskjeder om at det og det får hun ikke lov, hun gjør det likevel. Eksempel, hun går og tar is før middag (vi har ikke is hver dag altså), vi sier hun ikke får lov, hun svarer ikke og gjør det likevel, vi sier igjen at det får du ikke lov, ikke noe is før middag. Hun behandler oss som luft og tar is og går på stua og setter seg. Tar fra henne isen og setter porsjonen i fryseren og sier hun kan få etter middag. Hun blir sur og vil ikke spise middag. Er en del andre episoder og vi har prøvd å ta fra henne goder men hun sier hun ikke bryr seg for hun trenger ikke de tingene, vi tok fra lørdagsgodt en gang men det var greit sa hun for hun trengte ikke lørdagsgodt. Uansett hva slags konsekvenser vi gir så sier hun at hun ikke bryr seg og at det er helt greit. Hva gjør man da? Og spør vi om hun har tenkt over det hun har gjort og lært så bare smiler hun og sier nei. Er dette egentlig en normal måte å reagere på for et barn? Hun er 7 år.Noen tips? Andre her med lignende erfaring?

Du gir ikke konsekvenser, ts. Du gir straff. Du lærer henne at det mennesket som har mest makt i en husstand kan skalte og valte med de øvrige medlemmene.

Så dermed spiller hun for å oppnå makt. Som du - med viten og vilje - har lært henne. Barn blir som de er fordi de lærer av foreldrenes adferd at dette er konstruktiv adferd.

Ta deg en tur til adferdspsykolog. Ta med barnets far. Endre dere. Og så går det seg til.

Anonymkode: eba80...9c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å lag drama, ting trenger ikke være perfekt A4. Greit med noen rutiner, men å lage et helvete pga en isboks er ikke nødvendig.

Anonymkode: 4b7e1...3fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere følger ikke opp grensene. Hvor er dere når dere sier hun ikke skal ta is? Sitter dere og roper det fra et eller annet sted?
Hun biter ikke på straffen deres, hvorfor skal dere straffe henne fremfor å gi henne konsekvenser? Å ta fra noen lørdagsgodt er helt idiotisk og hun er tydeligvis for smart for det uansett. 

Problemet med utydelighet i foreldrerollen er at barn delvis selv tar lederrollen. Og det høres ut som at det er her dere har havnet. Jeg anbefaler dere å lese dere opp så mye dere kan på foreldreskap og hvordan dere kan være kjærlige og tydelige ledere. 

Høres ut som at dere har kjeftet og straffet mye og samtidig ikke holdt grensene tydelig nok, så hun har stengt seg av som forsvarsmekanisme.

100 prosent enig! ☝️ 

Anonymkode: 73b20...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei alle barn som oppfører seg dårlig skyldes ikke alltid dårlige foreldre med dårlig tilknytning. Det er som regel en kombinasjon av flere ting. Bla barnets temperament. Et temperament fullt barn tyr kanskje lettere til utagering. Da er veien også kortere til straff/konsekvens pga nulltoleranse for vold. Så dermed er den onde sirkelen i gang gjerne allerede fra 3-4-årsalderen. I mens storebror sitter med store øyne og ser på. Han kan ikke skjønne hvordan det er mulig å være så frekk med de voksne.

Jeg har selv vokst opp i en søskenflokk hvor vi hadde alle samme kjærlige oppdragelse. To var likevel rebeller og det fortsatte egentlig hele livet. Det hadde ingenting med de stakkars foreldrene våre å gjøre. De var tydelige, bestemte, kjærlige og trygge. De fortjente ikke all motstanden de fikk fra storesøster og lillesøster.

Barn som utagerer har ikke lært seg co-regulering. Aka. foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn som utagerer har ikke lært seg co-regulering. Aka. foreldrene.

De fleste barn har sine perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 21.48):

Det går bra hos venner og besteforeldre. Er bare sånn hos oss.

Jeg må nok forandre på det ja. Men satte den inni igjen siden jeg syntes det var litt dumt å kaste en hel porsjon med is, men jeg kunne jo tatt den selv da etter middag. Vi har ikke is hver dag, men det hender.

Jeg mistenker jo selv at hun bare later som hun ikke bryr seg om konsekvenser siden hun sikkert ikke vil vise oss at hun blir påvirket av det, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Men usikker på om noe hjelper.

Ja, får snakke med henne foreløpig. Vet ikke om psykolog er nødvendig.

Hei!

Det at hun ikke gjør slik hos andre er jo et godt tegn. Jeg tenker dette bare er en periode hvor hun tester grensene deres- som er helt naturlig. Det som er viktig da er at dere faktisk setter foten ned, når hun tar is uten lov så ta den tilbake og kast det. Jeg skjønner at det er kjipt å kaste det, men dere må passe på at hun skjønner kosekvensene av oppførselen sin. Nei er nei, det er ikke lov å gjøre som man vil. 

Det samme gjelder med alt annet hun gjør som dere sier hun ikke får lov til. Se på tv, da skrur dere av tvn og tar bort fjernkontrollen sant- slike ting. 

Grenser hun lærer nå vil hjelpe dere når hun blir tenåring og kommer i puberteten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.10.2024 den 22.44):

Man skal ha jo straff tilknyttet handlingen, så å fjerne slike ting pga is er feil - mener helsestasjonen. Å si at barnet ikke får gjøre noe senere kan man heller ikke gjøre, for det skal være en naturlig konsekvens her og nå. Hjalp lite for meg å si at hn ikke får godteri førstkommende helg om hn ikke hørte. 

Hei. 

Ser jeg kunne utdypt meg litt mer her. 

Jeg kom med eksempler på kosekvenser.  Selvfølgelig tar man ikke bort en sykkel fordi hun velger å sta en is før middag.

Hun nevnte at hun går i stua og ser på tv og spiser is før middag- noe som ikke var lov. Da ville jeg tatt bort isen og tatt bort tvn(eller fjernkontrollen/stikkontakter)så hun ikke kunne gjort det. Det er en kosekvent av noe hun ikke fikk lov til å gjøre- ikke straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene93 skrev (4 timer siden):

Hei. 

Ser jeg kunne utdypt meg litt mer her. 

Jeg kom med eksempler på kosekvenser.  Selvfølgelig tar man ikke bort en sykkel fordi hun velger å sta en is før middag.

Hun nevnte at hun går i stua og ser på tv og spiser is før middag- noe som ikke var lov. Da ville jeg tatt bort isen og tatt bort tvn(eller fjernkontrollen/stikkontakter)så hun ikke kunne gjort det. Det er en kosekvent av noe hun ikke fikk lov til å gjøre- ikke straff. 

Semantikk, men det du snakker om er straff, selv om du velger straffer som "passer sammen" med det barnet har gjort galt. Konsekvenser kommer av seg selv, det er det ordet betyr. Om du bestemmer hva som skal skje, er det en straff som du har valgt.

Anonymkode: 0cbea...ed9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt isen fra ungen og kasta den i søpla- ikke aktuelt st ho hadde fått den tilbake etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Semantikk, men det du snakker om er straff, selv om du velger straffer som "passer sammen" med det barnet har gjort galt. Konsekvenser kommer av seg selv, det er det ordet betyr. Om du bestemmer hva som skal skje, er det en straff som du har valgt.

Straff kan gjennomføres selv om man ikke har vært vitne til handlingen. Ofte er det snakk om brudd på opptrukne kulturelle eller moralske normer og regler. Konsekvens er noe som følger naturlig av en handling noen gjør.

Copipaste her. Men jeg syns det er rart hvordan du kaller det for straff. Konsekvens er jo også noe man som forelder må bestemme. Jeg kan ikke forstå hva som skal falle seg som en naturlig handling uten foreldre sin innblanding ved is før middag - i det handlingen skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydvesta Orkana skrev (2 timer siden):

Hadde tatt isen fra ungen og kasta den i søpla- ikke aktuelt st ho hadde fått den tilbake etter middag.

Kaste? Kan man ikke bare rydde vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://www.babyverden.no/baby/oppdragelse/3-6-ar-barneoppdragelsen-far-logiske-konsekvenser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kaste? Kan man ikke bare rydde vekk?

Nei, hadde kasta den mens ungen så på. Hadde det vært første gang, hadde jeg muligens rydda vekk. Men å rydde vekk for at man kanskje kan få den seinere... No way

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...