Gå til innhold

Datter som gjør som hun vil og ikke bryr seg om konsekvenser

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kutte ut skjerm er en hard men effektiv konsekvens for de aller fleste barn. Da gjerne med avtale med andre foreldre om at barna ikke skal ha tilgang på skjerm der heller.

Anonymkode: 05819...649

Hjalp ikke her. Gikk i mange dager uten å få se på tv, en hel sommer uten leker på rommet, måtte være inne på den fineste dagen da alle andre var ute. Det holdt likevel ikke. 

Anonymkode: 77021...51a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke konsekvenser, dette er STRAFF. Foreldre som straffer barna sine får barn som ødelegger ting med vilje, skader søsken, stjeler på butikken, motsier alt, er frekke og lyver

Anonymkode: e4cf6...f3f

Hvor har jeg straffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke konsekvenser, dette er STRAFF. Foreldre som straffer barna sine får barn som ødelegger ting med vilje, skader søsken, stjeler på butikken, motsier alt, er frekke og lyver

Men når du først er der da, at barnet ødelegger, plager, lyver og stjeler. Hva ville du gjort som ‘konsekvens’?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du først er der da, at barnet ødelegger, plager, lyver og stjeler. Hva ville du gjort som ‘konsekvens’?

Barnet er allerede straffet av foreldrene, gjennom shitty tilknytning. Barn med god tilknytning til foreldrene sine oppfører seg ikke sånn. Jeg hadde gått på et foreldrekurs og prøvd å gjort det jeg kunne for at barnet ble trygt. Dette er symptomer på relasjonene, ikke en feil i barnet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har jeg straffet?

Kødder du? Å ta fra noen favorittlekene?

Om barnet hadde sagt til deg "I morgen får du ikke kaffe til frokost, fordi du oppførte deg som en dust, mamma". Hvordan hadde du reagert da? Det er akkurat det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg hn siterte. Jeg skrev ikke konsekvensene av handlingene, så jeg vet ikke hvor ordet straff kom fra.

Konsekvensene ved stjeling var å levere tilbake på butikken og si unnskyld. Plage søsken førte til at vi en periode måtte være på de hele tiden for å sørge for at lek går fint for seg. Da det ble kastet ball i pynt og lamper ble ballen fjernet. Lyving førte til at vi måtte bli sittende ved spisebordet til sannheten kom frem. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp ikke her. Gikk i mange dager uten å få se på tv, en hel sommer uten leker på rommet, måtte være inne på den fineste dagen da alle andre var ute. Det holdt likevel ikke. 

Inne hele dagen uten tv og leker er jo verre enn fengselsopphold😅

Mulig jeg hadde tatt en tur på helsestasjonen for en prat med helsesykepleier, før jeg gikk så drastisk til verks. Om barnet er så viljesterkt at det ofrer sin egen trivsel på den måten ville jeg blitt bekymret for at det lå noe mer bak❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet er allerede straffet av foreldrene, gjennom shitty tilknytning. Barn med god tilknytning til foreldrene sine oppfører seg ikke sånn. Jeg hadde gått på et foreldrekurs og prøvd å gjort det jeg kunne for at barnet ble trygt. Dette er symptomer på relasjonene, ikke en feil i barnet.

Kødder du? Å ta fra noen favorittlekene?

Om barnet hadde sagt til deg "I morgen får du ikke kaffe til frokost, fordi du oppførte deg som en dust, mamma". Hvordan hadde du reagert da? Det er akkurat det samme.

Fjerne lekene sa folk til meg da jeg forhørte meg om råd i sommer. Så jeg fjernet lekene. Da det var heftig plaging av søsken så gjorde det ingenting for hn å leke alene på rommet. Jeg hadde ikke sjans til å fjerne alle lekene, så jeg fjernet favorittene til hn kanskje kan tenke seg om. Krangling med søsken handlet mye om å ikke kunne dele, kontrollere alt ved lek, ødelegge søsken sine leker om hn ikke fikk viljen sin. Så da ble det slik. Hva hadde du heller gjort? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 23.09):

ille i hvert fall aldri spart den isen hun forsyner seg av. Et barn skal ikke ha is hver dag, og hvis dere har sagt nei, skal isen i søpla. Ikke i kjøleskapet. Jeg ville som sagt ikke kjøpt is i det hele tatt, da. 

Dette. Ikke kjøp inn is i det hele tatt inntil hun forstår at middag kommer først. Hjelpes, jenta di er 7år og dere sliter allerede med normal grensesetting...!!

Anonymkode: 0a3c9...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne hele dagen uten tv og leker er jo verre enn fengselsopphold😅

Mulig jeg hadde tatt en tur på helsestasjonen for en prat med helsesykepleier, før jeg gikk så drastisk til verks. Om barnet er så viljesterkt at det ofrer sin egen trivsel på den måten ville jeg blitt bekymret for at det lå noe mer bak❤️

Hn svarer at hn ikke liker å kjede seg. Så om hn ikke fikk viljen sin i lek så var alt kjedelig. Da fant hn på sprell. Da hn knuste søsken sin favorittleke ble det for mye syns jeg. Hvorfor skal hn få ha sine favorittleker når hn ødelegger søsken sine? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne lekene sa folk til meg da jeg forhørte meg om råd i sommer. Så jeg fjernet lekene. Da det var heftig plaging av søsken så gjorde det ingenting for hn å leke alene på rommet. Jeg hadde ikke sjans til å fjerne alle lekene, så jeg fjernet favorittene til hn kanskje kan tenke seg om. Krangling med søsken handlet mye om å ikke kunne dele, kontrollere alt ved lek, ødelegge søsken sine leker om hn ikke fikk viljen sin. Så da ble det slik. Hva hadde du heller gjort? 

Snakket med barnet om hvorfor det hadde det så vondt at det oppførte seg sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette. Ikke kjøp inn is i det hele tatt inntil hun forstår at middag kommer først. Hjelpes, jenta di er 7år og dere sliter allerede med normal grensesetting...!!

Slapp av litt a

Anonymkode: 81f4d...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 10.50):

Stjeler hun is uten lov og du tar den så sier du ikke at hun kan få den etter middag.. Det er jo nesten som å belønne oppførselen. 

Anonymkode: 9b867...6cd

Reagerte på det jeg og. Tror muligens hovedinnlegget er fra en som vil provosere, som ikke har barn? Alle forstår jo at det er p belønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med barnet om hvorfor det hadde det så vondt at det oppførte seg sånn.

Det ble gjort ca 6 runder hver eneste dag. Svaret var som skrevet. Hn kjeder seg når hn ikke får det som den vil i lek. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

6 åringen min begynte slik I sommer. Jeg fjernet favorittleker fra rommet og hn svarte "Jeg kan godt vise deg hvilke andre leker jeg liker og." Brydde seg ikke i det hele tatt. Det hjalp å prate med faren sa vet jeg ikke. Men etter sommeren har det roet seg noe. Uansett hvilke konsekvenser jeg ga her hjemme så var det i gang igjen like etterpå. 

Gjentok at her er det samme regler hver uke og uansett hva. Og at jeg kommer til å følge opp konsekvensene uansett hva. Og at jeg og far kommer til å ha tett dialog så slikt ikke skjer. 

Her var det masse fra å ødelegge ting med vilje, til å skade søsken, stjele på butikken, motsi alt, være frekk, lyve.. 

Høres ut som en av disse ungene "we need to talk about Kevin"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var meg hn siterte. Jeg skrev ikke konsekvensene av handlingene, så jeg vet ikke hvor ordet straff kom fra.

Konsekvensene ved stjeling var å levere tilbake på butikken og si unnskyld. Plage søsken førte til at vi en periode måtte være på de hele tiden for å sørge for at lek går fint for seg. Da det ble kastet ball i pynt og lamper ble ballen fjernet. Lyving førte til at vi måtte bli sittende ved spisebordet til sannheten kom frem. 

Ja siterte hun andre, ikke deg.

Er så lett for andre foreldre med greie barn. Foreldre som kanskje har lest Hedvig Montgomery på kryss og tvers å sitter på sin høye fest og skylder på ‘dårlige foreldre’. Uten å komme med konkrete råd og tips til hvordan håndtere et allerede ulydig barn.

De skjønner ikke at noen barn rett og slett bare er mer utfordrende andre. Barn kan ikke oppdras etter en og samme mal fordi de er født med sine egne personligheter og ulikt temperament.

Man merker det særlig når man har en søskenflokk på flere og noen er skikkelig ulydige og rampete og andre englebarn. De er oppvokst med samme oppdragelse og tilknytning, men håndterer den altså ulikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går bra hos venner og besteforeldre. Er bare sånn hos oss.

Jeg må nok forandre på det ja. Men satte den inni igjen siden jeg syntes det var litt dumt å kaste en hel porsjon med is, men jeg kunne jo tatt den selv da etter middag. Vi har ikke is hver dag, men det hender.

Jeg mistenker jo selv at hun bare later som hun ikke bryr seg om konsekvenser siden hun sikkert ikke vil vise oss at hun blir påvirket av det, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Men usikker på om noe hjelper.

Ja, får snakke med henne foreløpig. Vet ikke om psykolog er nødvendig.

Anonymkode: b45d3...3a3

Seriøst? Psykolog? Til en 7-åring som ikke oppfører seg? Jøye meg. 🙄

Se heller på de gode rådene du har fått om konsekvenser som er relative i forhold til det som er gjort. Viktig også at konsekvensene blir gitt like etter det som har skjedd, og ikke dagen derpå/ til helga (eks. lørdagsgodt). 

Kan være lurt å lese en bok om oppdragelse, og da helst en om autoritativ oppdragerstil. 

Anonymkode: 577a9...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som vedkommende skrev. Se på forholdet til foreldrene, hvordan er tilknytningen? Alle barn som oppfører seg "føkka" har foreldre som takler foreldrerollen mindre bra og har et dårlig tilknytningsmønster og f.eks. er reaktive (straff). 

Nei alle barn som oppfører seg dårlig skyldes ikke alltid dårlige foreldre med dårlig tilknytning. Det er som regel en kombinasjon av flere ting. Bla barnets temperament. Et temperament fullt barn tyr kanskje lettere til utagering. Da er veien også kortere til straff/konsekvens pga nulltoleranse for vold. Så dermed er den onde sirkelen i gang gjerne allerede fra 3-4-årsalderen. I mens storebror sitter med store øyne og ser på. Han kan ikke skjønne hvordan det er mulig å være så frekk med de voksne.

Jeg har selv vokst opp i en søskenflokk hvor vi hadde alle samme kjærlige oppdragelse. To var likevel rebeller og det fortsatte egentlig hele livet. Det hadde ingenting med de stakkars foreldrene våre å gjøre. De var tydelige, bestemte, kjærlige og trygge. De fortjente ikke all motstanden de fikk fra storesøster og lillesøster.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som en av disse ungene "we need to talk about Kevin"..

Jeg har begynt med rådgiving for å finne løsninger for barnet. Det har jo gått utover hele familien og jeg vil ha løsninger som passer barnet. Jeg sa ifra til far at det kommer jeg til å gjøre før det er for sent. Man vet jo aldri hvordan slikt kan utvikle seg videre.

Jeg syns det var veldig skremmende å ødelegge andres leker fordi hn kjedet seg. Jeg var åpen med far om mulig jeg håndterer alt helt feil, kanskje dette barnet trenger noe helt annet. Så jeg gir ikke opp og jeg er ikke så standhaftig at mine løsninger i sommer er den eneste løsningen. Jeg visste ikke hva annet jeg skulle gjøre enn det jeg gjorde. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mangel på omsorg, oppmerksomhet, tid og kjærlighet i denne tråden ser jeg.

Hilsen 3-barns far.

Anonymkode: 35709...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Reagerte på det jeg og. Tror muligens hovedinnlegget er fra en som vil provosere, som ikke har barn? Alle forstår jo at det er p belønne..

Jeg har barn altså. Tenkte nok heller at det var dumt å kaste porsjonen med is. Men burde vel heller tatt den selv.

Anonymkode: b45d3...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...