AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #21 Del Skrevet 6. oktober 2024 - Betalte ned mye på boliglånet da renta var lav. Valgt bank som gir lavest mulig rente. - Går gjennom forsikringer og abonnement minst én gang i året - har spart store summer her. - Makset ikke boliglån. - Kjøper ikke ting som trender, men møbler, klær og utstyr av god kvalitet med lang holdbarhetstid. - Kjøpte bolig med energiklasse B med tanke på strømprisene og verdistigning, samt å slippe det potensielle EU-kravet som vil koste (kan ikke fatte og begripe at folk tenker å godta det, dette burde vi alle nektet). - Spiser mest mulig ren mat, gjerne fra bonden for å slippe økte helseutgifter i fremtiden. Dropper brus og kunstig søtning av samme grunn + med tanke på tannlegeregninger. Det jeg kan skjerpe meg på er mat, kaffe, vin og snus. Samtidig er det slikt som får meg gjennom dagene. Har sluttet med alt flere ganger, og endt opp ganske ulykkelig og smådeprimert. Noe livskvalitet må jeg ha. Av snus går det to bokser i måneden men de forsvinner til nyttår. Anonymkode: 730ea...d85 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #22 Del Skrevet 6. oktober 2024 Ingen av oss hjemme hverken bruker snus, røyker eller drikker alkohol. Spiser sjelden ute - bare når 1 av oss har bursdag. Kjøper ikke møbler eller klær med mindre det er nødvendig. Bor i et hus med nesten nedbetalt lån. Drar på ferie bare til egen bolig i utlandet - det er store utgifter der fortsatt, men det er verdt det. Før vi kjøper noe, tenker vi: trenger vi dette virkelig? Så regel er svaret NEI Anonymkode: 3dda2...b11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #23 Del Skrevet 6. oktober 2024 Tja, egentlig ikke. Tenker jeg lever bare en gang, og jeg vil ikke risikere å dø før jeg har gjort alt jeg vil gjøre. Så vi er ganske ufornuftige rundt mange ting, bruker mye mer på ferie enn vi har på buffer konto for eksempel. Vi prøver å spare litt da, men det er vel egentlig det eneste fornuftige vi gjør tror jeg. Anonymkode: 8bf42...993 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #24 Del Skrevet 6. oktober 2024 Ja, har alltid vært ganske økonomisk fornuftig. Nå er jeg akkurat ferdig med fast søndagsrutine; - Går gjennom kalenderen for uka, og også kort for måneden. Får en formening om hva som må handles inn, og planlegges. - Ser raskt over kjøleskap, og har god oversikt over hva vi har i fryser. Setter opp en matplan for uka, ofte basert på sesong. - Går gjennom kundeaviser. Er det gode tilbud så kjøper jeg større volum. Setter opp handleliste, ukeshandler. Har flere kredittkort med ulike kickbackordninger. Scanner alltid medlemsapp. - Logger meg inn i de ulike bankene, ser over fondene, sørger for at regninger legges til forfall, flytter penger mellom fastrenteinnskudd og fleksilån, ser over fondene og vurderer å justere miks. I dag har jeg også laget ønskeliste til jul for meg selv. Den består av ting jeg trenger inn i nytt år, som jeg uansett ville kjøpt. På ukeshandling så har jeg også liste for andre butikker jeg må innom, så er alltid godt i rute for å handle inn til bursdager og andre arrangement, for å slippe stressende og dyre siste-liten kjøp. Imidlertid, når det kommer til samvær med andre, god mat, og reise, da velger jeg å bruke penger, for det er dette som gir meg verdi i livet. Ikke å betale tre ganger så mye for dopapir som man må. Anonymkode: 42f79...74e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #25 Del Skrevet 6. oktober 2024 Har nå, som middelaldrende, sett tilbake på livet mitt og innsett at svært mye burde ha blitt gjort annerledes. Men man tar jo de valgene man tar, basert på den kunnskapen og de erfaringene man har der og da. Jeg fant ut i ettertid, etter 15 års samliv, at mannen min overhodet ikke var den hele veden jeg trodde han var, og det har vært veldig naivt av meg å la ham styre bolig- og bilkjøp hele veien. Her har vi tapt enormt mye penger. De fleste av vennene våre koser seg med hytte, gjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Mens vi er 100 % fastlåst både økonomisk og jobbmessig. Om jeg kunne ha stilt klokken tilbake i tid så hadde jeg gjort det uten å nøle. Anonymkode: 2971b...b53 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 6. oktober 2024 #26 Del Skrevet 6. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, har alltid vært ganske økonomisk fornuftig. Nå er jeg akkurat ferdig med fast søndagsrutine; - Går gjennom kalenderen for uka, og også kort for måneden. Får en formening om hva som må handles inn, og planlegges. - Ser raskt over kjøleskap, og har god oversikt over hva vi har i fryser. Setter opp en matplan for uka, ofte basert på sesong. - Går gjennom kundeaviser. Er det gode tilbud så kjøper jeg større volum. Setter opp handleliste, ukeshandler. Har flere kredittkort med ulike kickbackordninger. Scanner alltid medlemsapp. Anonymkode: 42f79...74e Her var jeg flink tidligere, men har falt helt av. Takk for et lite spark bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #27 Del Skrevet 6. oktober 2024 Iðunn skrev (7 timer siden): Jeg sjekker alltid Finn når jeg trenger noe, og kjøper nesten aldri varer til fullpris. Samme her. Finn er min go-to butikk for svært mye, inkludert mye av utstyr og klær til barn. Ny snøspade? Fant en i topp stand fra finn! Penklær til barn i vekst, det samme. Boblejakker, skisko (de brukes uansett lite), ski, staver, .. Slalomutstyr til meg selv, slalåmhjelm, briller, takboks til bilen (og selvsagt bilen;-)), .. Det er enormt mye på finn som er svært pent brukt. Vi har en romslig økonomi nå, med to 100% jobber som lønner godt. Men vi har unnlatt å "oppgradere" fra den litt lille boligen, og vi er økonomiske av natur. Vi kjøper dog den gode juicen vi liker best og brød fra bakeren, god kaffe, den maten vi har lyst på, etc, så det er fortsatt litt å gå på. Anonymkode: 4c472...05b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #28 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg har vært økonomisk fornuftig helt siden jeg kom meg ut av et forhold med en som var spillegal, og dermed fikk trekk i MIN lønn fordi han ikke hadde betalt inkassoene sine. Jeg kom meg ut, startet forfra og fikk kjøpt meg hus for et par år siden. Anonymkode: 63bf6...b16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #29 Del Skrevet 6. oktober 2024 Tja, ikke et grep jeg har tatt av fri vilje men, i 20 årene reiste jeg aldri, festet lite og var stort sett bare hjemme og på jobb. Spart mye penger på det Har per dags dato ikke store boligutgifter( har en privat avtale) Aldri hatt billån Veldig prisobservant på matvarer. Bor i kraftkommune med billig strøm (samt privat avtale der også) Har alltid betalt meg selv etter regninger når lønn kommer. Ellers bruker jeg tilbud, rabattkoder og Viatrumf vis jeg skal ha noe Anonymkode: ef7e7...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #30 Del Skrevet 6. oktober 2024 Har gjort om boliglånet til rammelån, og flyttet pengene fra sparekontoen inn på lånet. Meningen er at det skal gå til nyere bil om et par år. Betaler hardt inn på lånet, minst like mye som jeg betalte før. Men har trygghet i at jeg kan regulere det selv, hvis jeg mister inntekta mi. Anonymkode: f99aa...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #31 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg brukte siste tiåret+ med lav rente fornuftig og betalte ned all boliggjeld på 11-12år. Dette gjorde jeg fordi jeg var overbevist om at ting går i sykluser. Har hatt samme bilen i 12 år som akkurat er EU godkjent til tross for rust i lakken. Angrer ikke ett sekund!! Jeg er nå økonomisk fri i en alder av 41år og slipper å betale "dyr" leie for å låne penger. Uten tvil beste avgjørelsen jeg har tatt i livet. Anonymkode: 7d6b9...316 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #32 Del Skrevet 6. oktober 2024 Er ingen vits når ingen andre i familien er det. Anonymkode: e0d13...054 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #33 Del Skrevet 6. oktober 2024 Ingen lån utenom litt boliglån. sparer 15% av lønna hver mnd i fond. bruker sinking funds for utgifter som kommer Anonymkode: 0a8fc...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #34 Del Skrevet 6. oktober 2024 Søkte på, og fikk bedre betalt jobb. Går opp 120.000,- fra januar. Prioritert å betale ned på billånet fremfor å kjøpe nye klær, sko osv, utover det jeg virkelig trenger. Når det er nedbetalt øker jeg avdragene på studielånet. Boliglånet betaler vi ned ekstra på fra før, og det er et lån jeg deler med samboeren, det er ikke de to andre. Anonymkode: faf1f...5d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2024 #35 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg får ikke gjort så mye grep mtp matutgifter pga behov for spesialkost. Men jeg kjøper aldri godteri, brus osv, ekstremt sjeldent spise ute. Da er det i forbindelse med feiringer. Bruker ikke tobakk og drikker ikke alkohol. Kjøper kun klær og sko når det trengs, og venter på tilbud hvis jeg kjøper nytt. Mer forsiktig med bruk av bil, slik at jeg får mindre slitasje på bil og betaler mindre i forsikring hver mnd. Byttet mobilabonnement. Har netflix, men ellers ingen strømmetjenester. Går mindre til frisøren, håret overlever å ikke ha nystussede tupper og ettervekst. Har buffer og sparekonto hvor jeg setter av så mye jeg kan til fremtidig oppussing, hvitevarer, service på bil, etc. Anonymkode: 5e6e7...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 6. oktober 2024 #36 Del Skrevet 6. oktober 2024 Matplan! Minst en middag i uka er restemiddag i form av suppe/gryte/grateng. Ellers porsjonerer jeg ut hvis det blir middagsrester i matbokser i kjøleskapet så det passer til lunsj eller middag når noen ikke rekker middagen så man unngår takeaway Sparing jevnt og trutt. Jeg startet i det små, og hver gang jeg gikk opp i lønn så satte jeg 2/3 av beløpet til sparing og 1/3 til økt forbruk. Det gjør at jeg nå sparer ca 35% av netto lønn uten å tenke over det. Siden både mannen og jeg gjør det så har vi kjøpt biler uten lån feks Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 6. oktober 2024 #37 Del Skrevet 6. oktober 2024 Jeg er veldig flink når det er stram økonomisk, og ikke like flink når økonomi er litt romslig, så har noen triks for å lure meg selv til å være flinkere når det ikke er absolutt nødvendig, men kan da også sløse litt. Har vært så forbanna økonomisk mesteparten av livet at det kan bli litt fristende å unne seg ekstra når økonomi tillater det. Uøkonomisk tror jeg ingen vil kalle meg, men jeg reiser relativt mye. Det er en prioritering. Heldigvis er det ikke luksus jeg liker og ønsker å oppleve, men det ekte og autentiske. Jeg kan derfor lett ha tre lengre reiser i året på det mange blåser på en uke i syden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå