Gå til innhold

Er du fornuftig angående økonomi? Hvilke grep har du tatt eventuelt?


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Vi handler 1 gang pr uke. Dropper brus, digg mm. i ukedagene, bruker da handleliste.  Ingen impulsive dyre kjøp gjennom året. Betalt ned boliglån mm. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg trenger ikke å være økonomisk fornuftig. Tjener mer enn jeg klarer å bruke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil jeg si. 

Jeg bruker en del penger på både god mat, reiser og opplevelser. Det er gjennomtenkt og noe som gir meg glede. Så bruker jeg svært lite på ting som ikke interesserer meg, som interiør, bil og klær. 

Holder meg i en kommunal jobb og har forsikret meg så godt jeg kan, siden helsen min tilsier høy sannsynlighet for å bli ufør innen jeg når pensjonsalder. Investerer i fond og aksjer, samt planlegger å bytte bolig til en selveierleilighet som kan leies ut når jeg ikke bruker den (tanken er å bo delvis på et landsted jeg har tilgang på dersom jeg ikke lenger kan stå i jobb). 

Anonymkode: 0aa41...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i utgangspunktet har jeg stålkontroll. Men mangler jobb, så det går rett vest uansett hva jeg gjør.

Anonymkode: d76ed...972

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært fornuftig og flink med penger. Man venter ikke til det blir trangere tider med å innføre smart pengebruk.

Anonymkode: 1a76a...bd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg trenger ikke å være økonomisk fornuftig. Tjener mer enn jeg klarer å bruke.

Hyggelig for deg😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttet å gi jule og bursdagsgaver til nevøer og nieser med mindre jeg er invitert til feiring. Det er sjeldent (5år siden sist så det har gjort stor forskjell for oss. 

Jeg har også søkt nye jobber med muligheter for kveldstillegg og oftere overtid, selv om ikke grunnlønna er særlig bedre.

Anonymkode: 661ac...396

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har for høyt forbruk og bruker for lite på nedbetaling av lån og til sparing. Ikke helt kaossløsing men feks dyre ferier og cafeturer. 

Har vært fattig i mange år så vet at jeg kan leve sparsomt.

Men fordi jeg har bra inntekt nå, så er økonomien ok selvom jeg er alene m barn i leilighet (oslo).

Jeg strever med å kutte ned livsstilen fra det jeg var vant til med da det var to inntekter... (vi deler utgifter til barna, men dyrt å bo i Oslo...)

Anonymkode: 3b7a2...5b1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg er veldig fornuftig. Bor billig, ikke noe gjeld. Lite regninger.  Dagligvarer er den høyeste posten, kunne sikkert vært flinkere der. Tenker likevel det er viktig å unne seg noe hver mnd.

Som ufør alenemor sparer jeg mellom 5000 - 10000 kr i mnd. Har flere kontoer som jeg flytter pengene rundt på for å ha bedre oversikt over hvor pengene blir av. Jeg fører over 3000 kr på brukskonto hver mandag som jeg kan bruke på mat, bensin, legemidler, bursdagsgaver osv. Katten har også egen konto som jeg setter inn litt mer penger enn han trenger hver mnd, sparer resten til han plutselig må til dyrlegen en dag.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ulike kontoer og setter av penger på dem til sparing hver måned. Jeg har også en konto der jeg setter inn penger for det jeg selger på nettet i stedet for å la det gå inn på brukskontoen. Jeg kjøper julegaver gjennom hele året, og setter heller inn mye av lønna mi i desember på sparekonto når det er halv skatt. 

Sånn ellers så har jeg et moderat forbruk når det gjelder make-up, klær, frisør, alkohol og mat. Jeg har heller ikke ny bil og den jeg kjøpte tilhører billigsegmentet i stedet for de som koster 100-150.000 mer, bare fordi de er populære biler. 

Jeg har også spart opp og betalt ned jevnt på studielånet, og kvittet meg med det før tiden. Det samme gjør jeg med billån når jeg har bil, slik at jeg kan begynne å spare opp til egenkapital til ny bil så fort som mulig. Håpet er at jeg neste gang jeg trenger ny bil, så kan jeg bare kjøpe den uten lån. 

Anonymkode: d882c...33a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer på å alltid spare det jeg skal hver mnd. Når sparemålet mitt er nådd kan jeg gjøre hva jeg (vi) vil med resten. 
 

Prøver også å ta de mulighetene som dukker opp på jobb og forhåpentligvis tjene mer snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å være fornuftig økonomisk. Det hender det sklir ut da. 

Jeg handler max 2 ganger i uken. Da skriver jeg liste og går ut i fra det jeg har hjemme. Har jeg ting jeg liggende i fryseren(har stor fryser), så prioriterer jeg å bruke det først. 

Sparing er vanskelig å få til på den "inntekten" jeg har nå (minstesats ufør), men jeg er i prosessen med å prøve å finne meg en liten jobb ved siden av trygden. Sånn at jeg kan få mulighet til å legge av litt penger til sparing. Jeg kommer også snart til å få noe forskudd på arv, men jeg vet ikke hvor mye det blir enda. Planen da er å få betalt ut mest mulig av gjelden min.  Arvepengene blir uansett kjærkommen i en allerede skral økonomi. 

Når det gjelder mat, så hender det ofte at jeg lager middag som jeg kan ha i flere dager. Ja, det er jo litt kjedelig, men jeg tenker at jeg sparer nok litt penger på det. I tillegg lager jeg brød selv og har nok spart inn litt penger der. Jeg er også glad i å bake, så det er jo vinn-vinn for meg. 

Selger unna ting på Finn.no, som jeg ikke trenger. Glad i gjenbruk og har ingen problemer med å kjøpe f.eks brukte møbler. Det siste jeg kjøpte brukt var en 40" TV fra 2019/2020, som jeg fikk for 1500,-. Hentet den selv og er super fornøyd med den. 

Endret av Mardina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (1 time siden):

Hyggelig for deg😀

Takk, jeg føler jeg har vunnet i lotto ved å bytte jobb til en som betaler ca. 10 000,- mer i mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker alltid Finn når jeg trenger noe, og kjøper nesten aldri varer til fullpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser lite ute, kjøper aldri kaffe ute med mindre jeg skal på kaffe med venner/familie. Har tidligere handlet ALT FOR MYE klær, men det har jeg slutta med. Har så mange klær at jeg fortsat  har mange klesplagg med prislapp på. Føler på skam bare av tanken om å handle nye klær. 

 

Det eneste jeg kunne spare på er å flytte fra Oslo, men det kommer jeg ikke tilmålte gjøre for her bor hele familien min.

Anonymkode: 2a79a...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har tatt en utdanning som har gitt meg en god lønn uten for stor studiegjeld. Investert både i (ekstra) bolig, aksjer og fond og brukt overskudd til å betale ned gjeld. Er nesten gjeldsfri og har 30 år igjen av arbeidslivet. Må finne på noe nytt å investere i snart ☺️

Anonymkode: 9bf63...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...