Gå til innhold

spørsmål om bulgarsk utfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med balansen på denne. Men er det lov å ende bevegelsen (på toppen), med at man har kun stortåen (på det bakre benet) i benken? Jeg synes dette gjør det lettere å balansere når jeg er øverst/ på toppen. Men jeg har lurt på om jeg da flytter vekt over på bakre bein (dvs jukser). 

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 2ddf3...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikker på at du beveger deg bakover i riktig retning? Om du går rett ned tar du balansen, men du skal bevege rumpa MOT benken.

Anonymkode: 2ca29...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sikker på at du beveger deg bakover i riktig retning? Om du går rett ned tar du balansen, men du skal bevege rumpa MOT benken.

Anonymkode: 2ca29...69e

Litt usikker på om jeg skjønner hva du mener. Du mener som om du skal sette deg ned på benken? Jeg har lært at man skal bevege seg rett opp og ned, og kun bruke bakre beins som støtte.

Anonymkode: 2ddf3...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men jeg fikk beskjed av fysio å ikke gjøre disse øvelsene nettopp pga for dårlig styrke/balanse, og dermed ville jeg gjøre øvelsen feil. Så jeg fikk beskjed om å trene opp balansen/kjernen bedre, og heller gjøre andre øvelser inntil videre for å unngå feilbelastning. 

Anonymkode: fdfae...f94

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikker på at du beveger deg bakover i riktig retning? Om du går rett ned tar du balansen, men du skal bevege rumpa MOT benken.

Anonymkode: 2ca29...69e

Mot benken blir feil - man skal bevege rumpa bakover, slik at det på en måte blir motvekt for hva enn man holder med armene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men jeg fikk beskjed av fysio å ikke gjøre disse øvelsene nettopp pga for dårlig styrke/balanse, og dermed ville jeg gjøre øvelsen feil. Så jeg fikk beskjed om å trene opp balansen/kjernen bedre, og heller gjøre andre øvelser inntil videre for å unngå feilbelastning. 

Anonymkode: fdfae...f94

Enig med denne: mister man balansen så må man øve uten å ha et ben oppå benk først. Da har man det ene benet foran seg, og det andre bak seg - begge med litt bøy i kneet. Når man senker vekta skal rumpa bakover. Dette trener opp balansen. Etter denne kan man gjerne prøve å løfte det bakre benet mens men går nedover. 

Ellers må man også passe på at bena har litt plass mellom seg, for balansen blir dårlig om det ene benet står/er på benken rett bak det andre. Det bør være ca skulderbladene mellom støttepunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger risten oppå benken, for å unngå havne bakpå og bruke bakfoten. Om jeg støtter med tåa på benken, så har jeg en tendens til å sparke fra med den også.
Så lenge man holder kneet over foten, så vil automatisk rumpa da gå bakover.

I starten så sto jeg ofte inntil en vegg, slik at jeg kunne støtte meg lett. Jeg gjør kun bulgarsk utfall, da jeg ikke klarer vanlig utfall og bakover utfall riktig. Etter anbefaling fra fysio.

Anonymkode: e2062...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg trener heller knebøy med litt variasjoner (rett frem, sumo), siden dette krever mindre balanse. Gir likevel god effekt. Du kan også prøve knebøy med et ben på den vanlige måten og se om balansen tåler det bedre. Det er heller ingenting i veien for å ha hovedfokus på vanlige knebøy, og implementere noen få knebøy på et ben helt til slutt. 

Anonymkode: fdfae...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta bulgarske utfall på Smith maskin. Synes det er mye enklere å holde balansen da, siden begge hender holder på stangen. 

Anonymkode: 39c31...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoppet bulgarske utfall fordi de ikke er naturlige å gjøre for meg.

Jeg tar nå gående utfall uten problemer og anbefaler det. det er en mer naturlig øvelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...