Gå til innhold

Hvordan få tiden til å gå under barnebursdag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei
Sønnen min fyller 7 år om noen dager. Vi tenker å ha hjemmebursdag med klassekameratene hans. Det er første gang vi skal ha hjemmebursdag. Jeg vet ikke åssen jeg skal underholde barna. Det blir rundt 18 gutter. Bursdagen foregår i 2 timer. Bruker kanskje halvtime på å spise mat og kake. Hva skal de gjøre resten av tiden??? Kan dere komme med forslag om hva vi skal finne på? Vi har ikke hage og heller ikke noe plass ved blokka.

gleder meg til bursdag men også gruer meg litt for at det ikke skal bli kjedelig for barna 😔 kanskje de bare sitter og ikke vet hva de skal finne på. Vi har leker men de er mest småbarns leker. Tror ikle det skal være av noe intresse

Anonymkode: 58255...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei
Sønnen min fyller 7 år om noen dager. Vi tenker å ha hjemmebursdag med klassekameratene hans. Det er første gang vi skal ha hjemmebursdag. Jeg vet ikke åssen jeg skal underholde barna. Det blir rundt 18 gutter. Bursdagen foregår i 2 timer. Bruker kanskje halvtime på å spise mat og kake. Hva skal de gjøre resten av tiden??? Kan dere komme med forslag om hva vi skal finne på? Vi har ikke hage og heller ikke noe plass ved blokka.

gleder meg til bursdag men også gruer meg litt for at det ikke skal bli kjedelig for barna 😔 kanskje de bare sitter og ikke vet hva de skal finne på. Vi har leker men de er mest småbarns leker. Tror ikle det skal være av noe intresse

Anonymkode: 58255...df4

Mente lekeplass ved blokka ****

 

 

Ts

Anonymkode: 58255...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett halen på grisen, flasketuten peker på under gaveåpning, fiskedam, Bro bro brille, adjektivhistorie, quiz, skattejakt? Hva gjorde du selv som barn? Tror nok tiden kommer til å gå altså ;)

Anonymkode: 467df...8c0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starte med å åpne gavene - alle setter seg i en ring på gulvet, den flasketuten peker på gir gaven sin til bursdagsbarnet.

Spis mat.

Hva med stolleken? Popcorn og film? Puslespill og spill? Fiske etter godteposer? Skattejakt etter godteposer?

Kake og bursdagssang.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkeleken/flasketuten peker på.. fin spennende måte å pakke opp pakkene på.

Vi hadde fiskelykken der barna "fisket" ned trappa (de kunne ikke se under trappene der det sod en voksen og festet på godteriposer.en av guttene skulle lure til seg en ekstra goderipose, men han fikk dopapir istedet. Ungene snakker enda om det og nå er det 6 år siden lol).

Vi hadde hvit papirduk og la frem fargestifter så ungene kunne leke tre på rad/hangman/tegne.. det var også moro

De trenger (veldig ofte) ikke så mye utenom, men kan være lurt å ha noe i bakhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at de underholder seg selv. Først kommer de og løper litt rundt. Så spiser de litt, synger bursdagssang og løper litt mer rundt. Så er der kanskje gaveåpning? Mer løping/leking og deretter fiskedam/utdeling av godtepose, før de går hjem.

Min erfaring er at de to timene suser forbi og man blir løpende mye fram og tilbake. Servering og inntak av mat, drikke og kake tar nok litt lenger tid enn du ser for deg. Var som regel helt utslitt etterpå. Vær klar for MYE lyd. 

Anonymkode: 42cd0...c72

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 gutter? Lykke til😅 de kommer til å herje rundt og underholde seg selv. Vi bruker å kjøre 1.5 time, det er plenty synes vi. Pølse med brød - lek - kake/is - lek - fiske godtepose eller skattejakt etc. Samme opplegg funker på 2 timer også😊

Anonymkode: 70e70...3d0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror nok at de underholder seg selv. Først kommer de og løper litt rundt. Så spiser de litt, synger bursdagssang og løper litt mer rundt. Så er der kanskje gaveåpning? Mer løping/leking og deretter fiskedam/utdeling av godtepose, før de går hjem.

Min erfaring er at de to timene suser forbi og man blir løpende mye fram og tilbake. Servering og inntak av mat, drikke og kake tar nok litt lenger tid enn du ser for deg. Var som regel helt utslitt etterpå. Vær klar for MYE lyd. 

Anonymkode: 42cd0...c72

Har to døtre og en sønn. Og hatt noen bursdager hjemme. 

Ingen tvil om hva som gir mest lyd, småjentene sine da de var fra 7-10 år ;) 

Og til TS, jeg lover deg at disse to timene går unna. 

Anonymkode: 7031f...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-mamma skrev (5 minutter siden):

Starte med å åpne gavene - alle setter seg i en ring på gulvet, den flasketuten peker på gir gaven sin til bursdagsbarnet.

Spis mat.

Hva med stolleken? Popcorn og film? Puslespill og spill? Fiske etter godteposer? Skattejakt etter godteposer?

Kake og bursdagssang.

Vi skal ikke ha gaver. FAU har bestemt at barna skal kun ta med et kort hver

Anonymkode: 58255...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Harry potter bursdag når mine var i den alderen. Fant ulike typer flasker i skapet som jeg fylte med ulike saft i forskjellige farger, brukte limstift som jeg limte på revet avispapir for å lage etikketter til flaskene. Så skrev jeg på, "musegift, enhjørningsblod, kjærlighetsdrikk, slangeslim" osv. Så kjøpte jeg en pakke med spisepinner som jeg malte brune og svarte, og kopiserte ut noen trylleformler på små papir. 

De satt så lenge og lo og koste seg med alle drikkene, og etterpå sprang de rundt resten av tiden og kastet trylleformler på hverandre. Alle lekene jeg hadde planlagt ble det ikke tid til, for de var alt for opptatt med tryllestavane. 

Så kanskje en ide? 

Anonymkode: 582ff...845

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to timene går fort!

Vi startet med mat, så var det et par leker. F.eks sette hale på grisen og stolleken.

Etter det gikk de ofte opp i 2. etg. Satte på musikk, dempet belysning også hadde jeg noen diskolys. Det var stas! 

Deretter kake og påfyll av drikke. Så kjørte jeg flasketuten peker på med gavene. 

Vipps så var de to timene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært i bursdag hos noen andre i klassen enda? Er det noe han syntes var spesielt gøy der? Kan han få noe artig leke/spill/aktivitet i gave før selskapet som kan underholde de mer? (Gjerne fra finn/loppis)

Anonymkode: 2f689...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi skal ikke ha gaver. FAU har bestemt at barna skal kun ta med et kort hver

Anonymkode: 58255...df4

Flasketutenpeker på så gjestene kan gi kortet sitt?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv få til noe som dette:
https://www.instagram.com/p/DAZbnTeibA4/
 

Du kan også lage tilsvarende med smaker av ting, salt, surt, søtt, bittert osv eller man kan gjette på hva man får typ hvitost, brunost, druer, banan, mariekjeks osv.. 

Sanselek er ofte en sikker vinner. 

Det samme er de gamle lekene som spark på boksen, alle mann ut osv.. 
 

Anonymkode: 7e1ca...06c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har to døtre og en sønn. Og hatt noen bursdager hjemme. 

Ingen tvil om hva som gir mest lyd, småjentene sine da de var fra 7-10 år ;) 

Og til TS, jeg lover deg at disse to timene går unna. 

Anonymkode: 7031f...47b

Ikke enig, jentebursdagene forløp i et støynivå som var helt OK. Guttebursdag fra 6 til 8/9 år derimot.. hjelpe meg altså. Det er alltid et par helt rabiate gutter, som nærmest klatrer i gardinene. 

De koser seg som regel uansett, men kan være hyggelig med en lek eller to, og uansett greit å ha det i båkhånd om de skulle begynne å kjede seg. 

Forslag til leker: tante knute, lakrisleken, stolleken, frys (eller hva det heter, de skal danse og når musikken stopper skal de stå helt stille). 
Her var det også populært å dele i lag, så skulle de gjennom ulike stasjoner: feks kaste tennisballer i en bøtte, treffe blink med nerf, svare på noen quizoppgaver osv. 

 

Anonymkode: 169d1...4ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden kommer til å gå fort og de underholder seg selv er min erfaring. Etter kakespising og gaveåpning gikk de i samlet tropp for å se bursdagsbarnets rom og leker. En enkel lek når godteposene skal deles ut er det eneste man trenger å arrangere, tenker jeg. 
 

Vil du arrangere leker er det lurt å unngå veldig konkurransepregede leker, det kan fort gi dårlig stemning i den alderen ;)

Endret av Sandie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Server mat

Ha en pause med åpning av gaver. Ha gjerne gavebord hvis det er slik alle kommer med gave og det ikke er spleiset på en. En av dere kan gjerne gå gjennom for å se at alle har med gave. For dersom noen ikke har feks pga de ikke har råd, så trenger man ikke gjøre mye ut av gaveåpningen. Man kan feks ha flasketuten peker på for å bestemme hvem gave åpnes av først. 

Etter pausen kan dere servere kake. Da har de kanskje rukket å bli litt sulten igjen. Kan bli mye om alt serveres rett etter hverandre. 

Ha klar en lek eller to. Mulig dere ikke får bruk for, men da har dere noe i bakhånd. Film, lete etter godteposer / fiskedam, tegne halen på grisen, diverse konkurranser som å tippe antall nonstop på et syltetøyglass (premie), hviskeleken, danseleken. Velg aktiviteter som ikke tar mye plass. Feks er stolleken med 18stk hjemme ofte håpløst. 

Anonymkode: 806a7...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er nødvendig å finne på noe for dem. Tiden går fort og bare det å være hjemme hos noen andre er gøy, de leker med det som finnes. I den alderen har vi stort sett hatt gaveåpning fortløpende ettersom gjestene kommer og frilek mens de venter. Når alle er her blir det mat (pølser, pizza e.l.). Så er det mer frilek mens vi dekker av og gjør klart til neste bordsetting. Da er det kake, gelé e.l. Etter kakene mer frilek og mot slutte har vi hatt fiskedam hvor de først får en tulleting på kroken (bleie, ullsokk, bananskall, smokk osv) og så godtepose. To timer går lynraskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale 1,5 time, og utebursdag.. Guttebursdag fra 7-9 er de mest krevende bursdagene jeg har hatt i forhold til ville apekatter 🙈 de underholder seg ofte nok selv, å er glad i frilek. Så trenger ikke noe organisert. Men rydd unna alt du er redd for..

Anonymkode: 7ca36...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planla alt for mye til sønnens første bursdag. Hovedaktiviteten fikk vi ikke tid til 😂 Ungene gjør så mye helt av seg selv, at det blir nok ikke noe problem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...