Gå til innhold

Nye regler på pasientreiser? Får ikke dekket reise til behandling som er 7 mil per vei...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår ikke helt. Skulle inn for å søke nå på pasientreiser. Har gjort det mange ganger før i flere år og aldri vært noe problem. Bor 7 mil unna sykehuset jeg får behandling. Er et ganske lite sted jeg bor så veldig dårlig bussforbindelse, så hvis jeg skal bruke kollektivtransport blir det veldig mange bytter av buss og mye venting, og har mage-tarm sykdom så foretrekker å kjøre selv også. Men i dag når jeg skulle inn fikk jeg opp noe helt nytt der det sto "hvorfor søker du om å dekke en reise innenfor en takstsone?" og dette har jeg aldri vært borti før. Kom opp noen valg som f.eks. at "behandler har dokumentert det er nødvendig", men det har de ikke gjort fordi det har jo aldri vært nødvendig før fordi jeg har fått dekket det før fordi det er over 10 km per vei, så da kan jeg jo ikke krysse av for det at behandler har dokumentert. Må jeg bare vente da med å søke før noen har dokumentert at jeg må kjøre selv? 

Sto at reiser innenfor en takstsone ikke dekkes, men samtidig står det også i et annet punkt at reiser over 10 km dekkes. Og jeg reiser jo på tur-retur nesten 14 mil...

Anonymkode: 8c6ae...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant dette på Pasientreiser.no:

Fra 1. november 2023 endres sonene for offentlig transport i Møre og Romsdal. Da blir det færre og større bussoner i fylket. Husk at som pasient har du som hovedregel bare rett til å få støtte til utgiftene når reisen går over flere soner. Les mer om endringen på pasientreiser.no.
 

Jeg ville uansett bare søkt som vanlig og forklart avstand og buss og alt det der, så skal det nok gå bra!

Anonymkode: 31fbd...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fant dette på Pasientreiser.no:

Fra 1. november 2023 endres sonene for offentlig transport i Møre og Romsdal. Da blir det færre og større bussoner i fylket. Husk at som pasient har du som hovedregel bare rett til å få støtte til utgiftene når reisen går over flere soner. Les mer om endringen på pasientreiser.no.
 

Jeg ville uansett bare søkt som vanlig og forklart avstand og buss og alt det der, så skal det nok gå bra!

Anonymkode: 31fbd...5a8

Jeg bor i Trøndelag så det gjelder jo ikke meg da.. Forstår ikke hvorfor jeg får beskjed om at det ikke dekkes nå fordi det bare er en takstsone, når jeg har søkt og fått det dekket så mange ganger før? Må man søke på papir da hvis man skal forklare alt dette? Jeg har brukt å søke på nettet og da får man ikke mulgihet til å skrive inn  noe særlig selv, bare klikke på ulike valg..

Anonymkode: 8c6ae...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor du i Orkland? De er nå også i samme takstsone som Trondheim: https://www.atb.no/forside/aktuelt/soneutvidelse-av-sone-a-fra-2-mai

Anonymkode: e49bf...735

Hm, det var jeg ikke klar over. Da er sikkert det årsak. Takk. Jeg må sikkert snakke med noen på sykehuset da for å få dokumentasjon/bevis på årsak til at jeg kjører selv... ?

Anonymkode: 8c6ae...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Fant dette på Pasientreiser.no:

Fra 1. november 2023 endres sonene for offentlig transport i Møre og Romsdal. Da blir det færre og større bussoner i fylket. Husk at som pasient har du som hovedregel bare rett til å få støtte til utgiftene når reisen går over flere soner. Les mer om endringen på pasientreiser.no.
 

Jeg ville uansett bare søkt som vanlig og forklart avstand og buss og alt det der, så skal det nok gå bra!

Anonymkode: 31fbd...5a8

Neppe. Pasientreiser er virkelig utfordrende, godt mulig ts MÅ ha dokumentasjon fra behandler på at det et nødvendig, da holder en legeattest fra fastlege feks. 

Anonymkode: ffcd7...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hm, det var jeg ikke klar over. Da er sikkert det årsak. Takk. Jeg må sikkert snakke med noen på sykehuset da for å få dokumentasjon/bevis på årsak til at jeg kjører selv... ?

Anonymkode: 8c6ae...f03

Eller fastlege. 

Anonymkode: ffcd7...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller fastlege. 

Anonymkode: ffcd7...04a

Okei, da får jeg snakke med de. For det er helt håpløst å skulle ta kollektivtransport for meg, forsøkte å inn nå på en sånn "reiseplanlegger" hos atb for å se om det egentlig er noe mulighet for å ta buss dit. Fant ut at hvis jeg skulle gjort det så hadde jeg vært nødt til å ta buss inn til sentrum, så sitte der og vente før jeg skifter til ny buss, ta denne et lite stykke og så gå av på en holdeplass, vente der en stund og så skifte buss igjen. En tur som normalt tar meg 1 time ville da endt opp på 3 timer... Å bruke 3 timer en vei, skifte buss 2-3 ganger, sitte lenge på holdeplasser og vente når man er mage-tarm syk er jo håpløst.

Anonymkode: 8c6ae...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å skrive forklaringen i et Word dokument, lagre det som PDF og legge det inn som et vedlegg i søknaden. 

Anonymkode: cee6a...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får det opp, skriver jeg at pga dårlig bussforbindelse må jeg ha en overnatting om kollektiv skal benyttes. Bor 98 km fra sykehuset det gjelder

Anonymkode: 17c21...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...