Gå til innhold

Celleprøve livmorhals hos mannlig fastlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år for jeg synes det er så ubehagelig. Det trigger også vonde opplevelser fra overgrep. Nå har jeg fått ny innkalling og tenker jeg må prøve å få det gjort. Veldig vanskelig å gjøre det med min fastlege både fordi han er mann, og fordi han har hjulpet meg i en aap-prosess hvor jeg har blottlagt meg helt følelsesmessig. Noen son har tips eller råd til hvordan jeg kan få gjennomført dette? 

Anonymkode: f100b...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør han om han kjenner til en kvinne som kan gjøre det og som har bedøvelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver fastlegen senter med andre fastleger? Kan det være en kvinnelig lege der som du kan få tatt celleprøve hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time til gynekolog da? Det går fint det å. Må ikke ta det med fastlegen din. 

Anonymkode: ea04b...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til gynekolog for alt som har med underlivet å gjøre. 
Fastlegen tar seg av resten 

Anonymkode: a4591...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan henvise deg til en kvinnelig gynekolog. De fleste oppegående leger har forståelse for dette. 

Anonymkode: f195d...416

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekket ut Volvat nå, det er litt dyrt, 2320,- for noe som bare skal ta noen minutter 😳

Anonymkode: f100b...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år for jeg synes det er så ubehagelig. Det trigger også vonde opplevelser fra overgrep. Nå har jeg fått ny innkalling og tenker jeg må prøve å få det gjort. Veldig vanskelig å gjøre det med min fastlege både fordi han er mann, og fordi han har hjulpet meg i en aap-prosess hvor jeg har blottlagt meg helt følelsesmessig. Noen son har tips eller råd til hvordan jeg kan få gjennomført dette? 

Anonymkode: f100b...6b2

Med din historie bør du kunne bli henvist til kvinnelig gynekolog. Spør fastlegen din. Jeg blir det. Med meg er det blitt så krise at jeg må få narkose også, men det er vel ikke så gæærnt stilt med deg sikkert. 

Anonymkode: fdfa3...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir henvist til kvinnelig gynekolog 

Anonymkode: f2e8b...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kvinnelig fastlege, veldig hyggelig sådan, men selv jeg tar ikke dette hos fastlegen. 

Da jeg hadde mannlig fastlege ba jeg om henvisning til gynekolog, og fikk det. Nå bestiller jeg bare privat. Dyrt, men det er ikke hvert år, og jeg lar fastlegen ta seg av alt annet enn akkurat dette.

Anonymkode: a06ca...b23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år for jeg synes det er så ubehagelig. Det trigger også vonde opplevelser fra overgrep. Nå har jeg fått ny innkalling og tenker jeg må prøve å få det gjort. Veldig vanskelig å gjøre det med min fastlege både fordi han er mann, og fordi han har hjulpet meg i en aap-prosess hvor jeg har blottlagt meg helt følelsesmessig. Noen son har tips eller råd til hvordan jeg kan få gjennomført dette? 

Anonymkode: f100b...6b2

Ta en privat time hos din nærmeste private gynekolog. Så slipper du og gjøre det via fastlegen din 

Anonymkode: f7425...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til en privat jordmorklinikk som også tar celleprøve. Betaler ca. en 500-lapp. Kanskje du har noe sånn i nærheten? Den jeg går til er i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan henvise deg til offentlig gynekolog, men det er veldig lange ventelister (hvertfall her hvor jeg bor), da betaler du bare egenandel. Hvis det er en kvinnelig lege der kan du be om å få time med henne. Evt. Ringe et annet legekontor.

Anonymkode: 62fd7...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til private gynekologer for dette, sist var jeg hos Dr Dropin hos ei veldig flink en som ga meg en full sjekk med ultralyd og alt, og betalte vel 1000 kr. Selv hos fastlegen ryker man vel på noen hundrelapper for timen og materiell, så det er jo dyrere men verdt det. Jeg synes private gynekologer ofte har vært en bedre opplevelse enn fastlege, dette er noe de kan. Også fordi det er kort ventetid og man kan bestille online til en time akkurat når det passer.

Men du kan sikkert også be om henvisning til gynekolog uten problemer, mannlige leger skjønner at ikke alle vil ta celleprøve hos dem, det er nok ganske vanlig. Spesielt om du deler din historie.

Dette er helsen din, så skjønner jeg det er penger men det er vel anvendte penger.

De har også gått over til å teste for HPV-virus nå, ikke bare celleforandringer, så man må bare gå hvert 5. år når man tar det, i stedet for hvert 3. som var normalen før. 

Anonymkode: 6c885...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år for jeg synes det er så ubehagelig. Det trigger også vonde opplevelser fra overgrep. Nå har jeg fått ny innkalling og tenker jeg må prøve å få det gjort. Veldig vanskelig å gjøre det med min fastlege både fordi han er mann, og fordi han har hjulpet meg i en aap-prosess hvor jeg har blottlagt meg helt følelsesmessig. Noen son har tips eller råd til hvordan jeg kan få gjennomført dette? 

Anonymkode: f100b...6b2

Gjør det alltid på Volvat. 
Bestiller time hos min faste gynekolog der. Du har sikkert en privatklinikk av typen Volvat eller Aleris i nærheten, da kan du booke time selv. Alternativt kan du be fastlegen sende en henvisning til en kvinnelig gynekolog. 

Anonymkode: 5ab3e...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (1 time siden):

Spør han om han kjenner til en kvinne som kan gjøre det og som har bedøvelse

Bedøvelse for celleprøve? Det er jo mer vondt og ubehagelig med bedøvelse enn å ta selve celleprøven, pluss at legen/gynekologen må holde på enda lengre nedi underlivet.

Anonymkode: 416f1...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke tatt celleprøve på mange år for jeg synes det er så ubehagelig. Det trigger også vonde opplevelser fra overgrep. Nå har jeg fått ny innkalling og tenker jeg må prøve å få det gjort. Veldig vanskelig å gjøre det med min fastlege både fordi han er mann, og fordi han har hjulpet meg i en aap-prosess hvor jeg har blottlagt meg helt følelsesmessig. Noen son har tips eller råd til hvordan jeg kan få gjennomført dette? 

Anonymkode: f100b...6b2

Bestill time på Volvat eller Aleris, og be om en kvinnelig lege, du trenger ikke gynekolog engang. Koster noen hundredelapper mer enn fastlegen. Velger du gynekolog privat koster det mer.

Anonymkode: f796b...4bb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til privat gyn. Har hatt menn som fastleger hele livet men alltid gått til privat, kvinnelig gyn. 

Anonymkode: 0478b...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kvinnelige leger der? Jeg fikk time hos en kollega av fastlegen min.  Det skyltes i mitt tilfelle mer kjemi enn at det er mann, men han hadde null problem å sette meg opp på time hos kollegaen sin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og opplevd overgrep og sliter med celleprøve. Fastlegen min ordner henvisning til gynekolog pga det. Jeg sender melding på helsenorge og han ordner. Alltid blitt møtt med forståelse for det.

Anonymkode: 5a496...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...