AnonymBruker Skrevet 5. oktober #1 Del Skrevet 5. oktober Åpner for å kutte ett skoleår kan man lese i artikkelen, samt at endringer i skolens opplegg kan gi en bedre skolehverdag for barn og unge - hva tenker dere? Jeg er så gammel at jeg husker vi startet klokken 9 og sluttet klokken 14, 1-9 klasse, fra 7 år gamle.. Jeg tror barna hadde det bedre da de fikk være barn og kravene i skolen var basert på dine evner mer enn pensumslisten. Det var mer tilrettelegging praktisk og en annen oppfølging den gang, mindre plager blant barna også på mange måter så kanskje er ikke en endring tilbake så dumt? Anonymkode: b2fde...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #2 Del Skrevet 5. oktober Jeg er lærer. Støtter forslaget om valgfag fra 5.klasse og en mer praktisk skolehverdag. Men det største problemet, syns jeg, hvertfall der jeg jobber, er uro, bråk og mobbing. Et trinn var på uteskole for en stund siden. Elever løp ut i veien, inn i skogen, kranglet og bråka. Jeg har mye kunst og håndverk på mellomtrinnet, og elever kaster sakser, kliner maling ut over arket sitt som om de skulle vært barnehagebarn, klarer ikke sitte stille i 30 minutter og brodere f.eks. Da løper de rundt og lekesloss og ut på gangen og vandrer. De er ikke vant til praktisk arbeid. Det er liksom prioritert og kommunene har fått penger, men det har jeg ikke sett noe av. Det er også vanskelig å ha mye praktisk undervisning med 25 elever. Jeg liker egentlig å ha gruppearbeid, aktiviteter som escape room og hentediktat osv i teoretiske fag. Men det funker ikke når man har to elever i klassen som blir kjempesinte og raserer hele klasserommet om f.eks noen sniker i køa eller gir dem et blikk. Det tryggeste er å bare ha vanlig klasseromsundervisning hvor man har kontroll på hvor alle elevene er. Det som hadde hjulpet mest er rett og slett flere ansatte. For eksempel burde det vært en eller to ekstra lærere/ voksne (miljøterapeut e.l) per trinn eller klasse. Som kunne hjulpet til der det er behov. Slik så læreren fikk undervist og planlagt undervisning. Sånn som det er nå går minimalt av planleggingstiden til planlegging, men mest til kontakt med foreldre, bv, møter osv. At elevene er då dårlige til å lese og regne motiverer heller ikke lærerne til mer praktisk undervisning. De blir stressa og bruker mye tid på f.eks lesing. Og da utgår jo slikt som uteskole og juleverksted. Det blir ikke prioritert. Men barn leser mye mindre enn før generelt. Her bør også samfunnet og foreldre ta i et tak. Øk aldersgrensene på sosiale medier, og foreldre bør oppfrdre barna sine til å lese. Jeg ser på skolen at når det er lesekvart, så er det mange barn som blar... de låner seg en bok på 100 sider, og neste bibliotekbesøk går de og låner seg en ny. De har kanskje lest første siden, også har de bare bladd... Det er også dumt med lærermangelen, mye sykemeldinger osv. Der jeg jobber har en klasse hatt ny kontaktlærer hvert år i 6 år. En av de ble sykemeldt. En annen nektet å følge de året etter, bl.a. Klassen hadde assistent noen år, men denne ressursen ble fjernet. Nå er ting gått så langt at det dårlige klassemiljøet ikke kan snus, og alle lærerne som er i klassen er enige om å bare holde ut. Og dette er på et trinn som jeg husker som et rolig, hyggelig og trivelig trinn fra småskolen. Men noe har skjedd ila årene. De er ikke den eneste klassen som har det sånn. Det må seriøst flere voksne inn, og kommunene bør seriøst prioritere mer praktisk undervisning. Det må være tydelig for skolen og lærerne hvor vi kan søke penger/ få materialer fra. Det bør også prioriteres klasseledelse, arbeid med klassemiljø og foreldresamarbeid. På vår jobb har vi hatt om alt dette på møter osv, men vi blir ikke pålagt noen ting. Noe jeg syns er dumt, for noen lærere bare gjør som de vil og det funker ikke. Anonymkode: db7b0...0ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #3 Del Skrevet 5. oktober Klassene bør deles etter nivå. Det er viktig å også tilrettelegge for de faglig sterke som ikke behøver å leke i timesvis med Duplo for å lære matte. Gi dem muligheten til å lære i eget tempo. Anonymkode: 22cd8...e84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #4 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er så gammel at jeg husker vi startet klokken 9 og sluttet klokken 14, 1-9 klasse, fra 7 år gamle.. Jeg tror barna hadde det bedre da de fikk være barn og kravene i skolen var basert på dine evner mer enn pensumslisten. Anonymkode: b2fde...8df Når gikk du på skolen? Jeg gikk på 70- og 80-tallet, og det var ekstremt mye strengere da enn nå. Men vi begynte ett år senere, som egentlig var i seneste laget. Å få "være barn" handler jo egentlig mye om å lære. Man lærer aldri i samme tempo som voksen som da man var barn. Jeg tror egentlig ikke man lærer så mye mer i dagens skole av å gå 10 år enn 9, så hadde vært greit for meg om man begynte ett år tidligere på videregående. Så kunne man komme tidligere inn i arbeidslivet også, i dag er det jo mer fokus i andre enden, på at man skal stå lengre i jobb. Anonymkode: a9bc5...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #5 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når gikk du på skolen? Anonymkode: a9bc5...f90 Jeg startet i 1 kl i 1976. Anonymkode: b2fde...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå