Gå til innhold

Mamma gjør så mye rart!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er svært oppegående selv, men moren din har vansker med å ta til seg informasjon og å ha krefter til å orientere seg om ganske vanlige ting i livet sitt. Det er bra for deg å snakke med andre voksne, om det er lærere eller venners foreldre - ikke for å utlevere moren din, men for å se mer av det som er normalt og å ha voksne samtaler. Er det noen i familien du liker som du kan få kontakt med til tross for at moren din er i konflikt med dem?
 

Kanskje du kan ha en egen hylle i kjøleskapet og en skuff til din mat, som moren din ikke skal ta eller kaste? Hvis jeg var deg ville jeg nok også begynt å planlegge for å flytte ut og klare meg selv, om noen få år. Jeg synes du klarer deg veldig bra, stå på, det er ikke lett å være så selvstendig i ung alder som du er nødt til, men det klarer du, og du blir sterk av det.

Alt godt til deg! ❤️

Anonymkode: d5347...0f5

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, la oss sette igang med diagnosekjøret umiddelbart.

Anonymkode: bc474...e5f

Men hun kan ha autisme, Aspergers etc uten at de eller hun vet om dette

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har lite familie, og mamma og de er sinte på hverandre så det er minimal kontakt mellom oss og dem, men de har kontakt seg imellom som er litt sårt. Jeg tenker ofte mamma har sagt eller gjort noe teit, men hun vil ikke snakke om det så jeg vet jo ikke.

Jeg har snakket med henne en gang før meng jeg liker henne ikke så godt egentlig. Hun sa da at jeg ikke måtte snakke så negativt om mamman min, og at jeg har nå bare henne, og at hun er voksen og ansvarlig. Men jeg opplever det jo ikke sånn.

Kan jeg være psykisk utviklingshemmet om min mor er det? Jeg gjør det greit på skolen.

Anonymkode: 1724e...191

Når jeg leser det du har skrevet, er det ikke noe som tilsier at du har noen form for utviklingshemning. Du fremstår som en høyst oppegående 15 åring,  som har fått litt mer å stri med enn de fleste av dine jevnaldrende.

Nå har jo ikke din mor fått noe diagnose etter det du vet,  og selv om hun evt skulle ha det, betyr det ikke at du arver det fra henne🙂

Men du trenger hjelp.  Har du prøvd å snakke med andre i familien din.  Prøv helsesøster igjen,  evt barnevern for råd og veiledning.  

Lykke til❤️

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Her er bv helt riktig instans, de kan hjelpe dere i hjemmet eller ev hjelpe deg til å flytte på hybel med oppfølging. Du kan også få hjelp av feks UngBo men da bør du ha fylt 17 år. Ta kontakt med de selv, de kommer til å ta deg i mot på en god måte.

bv ansatt

Anonymkode: 0d1b6...772

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høre ut som hun er noe kognitiv svak. Kanskje nesten lettere pu

Anonymkode: 0b626...ec4

Tenkte nøyaktig det samme. 

Anonymkode: d1de6...e21

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, la oss sette igang med diagnosekjøret umiddelbart.

Anonymkode: bc474...e5f

Kan være enig i at det tidvis er mye tidlig diagnosesnakk, men her er det helt på sin plass. Moren er jo helt tydelig lavtfungerende langt utover det som er normalt for et friskt menneske

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Er du helt fjern? Hele posten til TS er jo et eneste rødt flagg med bekymring. Ønsker du ikke at TS skal få hjelp? Barnevernet er åpenbart rette instans.

Anonymkode: df3c1...ea1

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går på videregående og bor sammen med mamma. Hun gjør så fryktelig mye rart! Hun kan ikke helt vanlige ting, misforstår ting, og nekter å lære noe eller å høre når jeg prøver å forklare. Foreldrene til vennene mine er ikke sånn!

Hun kan ikke bestille billett på toget med app e.l., hun må enten til et fysisk utsalgssted, som er langt unna, eller hun må ringe. Hun kan heller ikke lese av billetten hvor hun skal sitte og må følges. Nytter ikke hva jeg sier eller viser.

Hun skryter til alle som vil høre om et hemmelig triks hun kan for å få gratis penger. Det hun gjør er å sette opp skattetrekket slik at hun får mye igjen på skatten. Hun skjønner ikke at det er hennes egne penger hun får tilbake fordi hun har betalt for mye!

Hun kan/vil ikke lage mat, og vi spiser kjempeusunt! Vi spiser sikkert pølser 2-3 ganger i uka. Pølse og mos, pølse og brød, pølse og potetsalat, pølse og pomfrit, pølse og tomatbønner, pølse og kokt potet osv. Jeg spyr av pølse!! Ingen grønnsaker, ingen salat, ingen frukt. Jeg får ikke lov til å lage noe, selv ikke noe som varmes i micro. Hun vil heller ikke kjøpe inn f.eks. frukt som bare jeg kan spise. Hun forstår heller ikke dette med kilospris, og kjøper heller sånne porsjonspakker med f.eks. nugatti på tube, fremfor en boks, fordi tuben er billigere enn boksen... 

En gang kjøpte jeg for penger jeg hadde tjent selv, havregryn, banan og yoghurt, for å kunne spise det som frokost, etter 2 dager kastet hun alt, hun mente det hadde blitt dårlig...

Hva er galt med henne?! Jeg er sliten og lei av å konstant må krangle om ting hun burde vite bedre enn meg. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1724e...191

Du går på vgs, du kan flytte. 

Anonymkode: 2d035...b57

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Hvis du er så distre at du ikke klarer å følge opp barnet ditt er barnevernet riktig sted.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg være psykisk utviklingshemmet om min mor er det? Jeg gjør det greit på skolen.

 

Du må slappe av, det virker som om du er mer enn oppegående til å være 16. Men du virker så fornuftig at du skjønner at du må ta ansvar for eget liv fra nå av. Kanskje du kan ta en liten kveldsjobb et par ganger i uken, da kan du være litt mer uavhengig din mor. Folkehøgskole eller studere i en annen by etter hvert som foreslått over. Men tenk uansett hvordan du opplever det, det er mange som har det verre. Du fikser dette. 

Anonymkode: 66697...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (48 minutter siden):

Men hun kan ha autisme, Aspergers etc uten at de eller hun vet om dette

Det ts beskriver høres ut som pu, hvorfor trekker du frem disse diagnosene eller tilstandene?

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei TS

Her er bv helt riktig instans, de kan hjelpe dere i hjemmet eller ev hjelpe deg til å flytte på hybel med oppfølging. Du kan også få hjelp av feks UngBo men da bør du ha fylt 17 år. Ta kontakt med de selv, de kommer til å ta deg i mot på en god måte.

bv ansatt

Dette er nok det beste rådet. 

Anonymkode: 66697...bd9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er din mor? 
Er hun fra et annet land?

Høres ut som hun har et sterkt kontrollbehov.

Kanskje du kan ha matvarene du kjøper selv på rommet ditt så hun ikke kaster dem. 

Anonymkode: f24be...7a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (53 minutter siden):

Men hun kan ha autisme, Aspergers etc uten at de eller hun vet om dette

Herregud! Hvorfor drar du fram asperger?? Det er IKKE det samme som lav intelligens og pu.  Hvorfor drar du fram eldgammel kunnskap?

Anonymkode: 5a2c9...211

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Barnevernet er til for å hjelpe barn og unge, og det trenger ikke være omsorgssvikt og fare for liv før barnevernet kan hjelpe. Jeg vet om ei ung jente som i 17-års alderen ba om hjelp fra barnevernet via helsesykepleier på skolen. Hun hadde ikke opplevd omsorgssvikt eller noen form for vold, men slet med en mor som hadde økende psykiske problemer og som nektet behandling. Jenta fikk hjelp til å finne seg en egen plass å bo så hun kunne flytte hjemmefra, og tips om hvilke støtteordninger hun kunne ha rett på.

Hvis TS er 16 år og har en mor som klarer seg dårligere enn hun selv, kan hun få god hjelp av barnevernet. Hun må bare finne en trygg voksenperson som tar henne på alvor.

Anonymkode: 44f19...5ab

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Barn har rett på en utdanning og foreldrene er ansvarlig for opplæring. Når mor motarbeider barnet sin opplæring så bryter hun med plikten sin som forelder. 

Så jo, det er veldig bekymringsfullt.

Anonymkode: b554f...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mye du kan gjøre, ts. Og da mener jeg at du dessverre må ta innover deg at dette er din mors kognitive nivå. Det er mulig hun er lettere psykisk utviklingshemmet, eller har en diagnose som gjør henne uegnet til å leve et normalt liv. Uansett er det viktig at du vet at du ikke kan endre henne. Å forsøke er nytteløst.  

Det du kan gjøre er å sende en bekymringsmelding om hennes omsorgsevne. Dersom du er enebarn, nesten voksen og føler at det går ok så kan det være litt poengløst. Men dersom du har mindre søsken ville jeg ha gjort det. 

Dersom du ikke ønsker å sende en bekymringsmelding synes jeg du skal oppsøke voksne som fungerer bedre enn din mor, og være åpen med dem om din hjemmesituasjon, og rett og slett spørre om de kan lære deg sånne ting normale foreldre lærer sine barn. For du har - helt garantert - gått glipp av en hel bråte kunnskap barn av fungerende foreldre. Tilegne deg den.

Og legg en konkret plan for å flytte ut, helst til en annen by, straks videregående er ferdig. Din mor må ivareta seg selv, ikke forsøk bli hjemme og ivareta henne. Kan hun ikke ivareta seg er kommunen riktig instans, ikke du.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Ts beskriver mer eller mindre i rene ordelag min bestemor. Som 3 av 3 voksne barn enes om var udugelig til oppgaven. Hun sluttet helt å lære alt nytt før hun var 50, og fungerte på nivået man forventer av et barn på 8-12 år. En voksen som inne i hodet sitt er 10 år har like liten evne til å ivareta et barn som en som faktisk er 10 år har den evnen. Ts beskriver ikke «gammeldags», hun beskriver inderlig dysfunksjonell. Hun beskriver utilstrekkelig.

Om du er i samme kategori som moren til ts og føler deg truffet? Ok. Det er vondt å ikke mestre. Det er ok at ting er vondt. Men ikke skaff deg ansvar for barn. Om du er glad i noen i samme kategorien, og derfor velger å gå i forsvar? Det er ok å være glad i folk og samtidig innse at de ikke holder mål. Livet er komplekst slik.

Anonymkode: 58953...543

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke noe som er bekymringsfullt der. Litt distre og gammeldags men barnevernet..?Er dere helt fjerne??

Anonymkode: aa528...9cf

Jo det er bekymringsfullt. Det er ikke å være litt distré å tro du får gratis penger av å skatte ekstra. Ts har antagelig for lengst gått forbi moren sin i modenhet og oppdrar seg selv.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 timer siden):

Men hun kan ha autisme, Aspergers etc uten at de eller hun vet om dette

Jajaja, kjør på. Diagnoser er tingen.

Anonymkode: bc474...e5f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jajaja, kjør på. Diagnoser er tingen.

Anonymkode: bc474...e5f

Du er klar over om man har diagnoser er det lettere å få hjelp....nei man skal ikke slenge diagnosen rundt. Men noe er det med ts sin mor...dette er ikke normalt.  Hilsen en med 4 diagnoser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 timer siden):

Men hun kan ha autisme, Aspergers etc uten at de eller hun vet om dette

Og atter engang kommer fjerndiagnostiseringen frem. Hvorfor er det så viktig at folk skal ha en av disse diagnosene? Snart har nesten alle i Norge denne motediagnosen.

Anonymkode: 7ac50...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...