Gå til innhold

Er du ikke lei av Jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Det er jo vanlig å holde jul til 13. dag jul.

Rettelse: det VAR vanlig før i tiden. Jeg kjenner to stk som gjør det i dag.. Det er svigers, som er ekstremt gammeldagse av seg (de har ikke smart-telefoner, bruker kun kontanter, og handler aldri på nettet), og et like gammelmodig vennepar av besteforeldrene mine. 

Da jeg vokste opp (på 80- og 90-tallet) var det helt vanlig at julen ble hevet ut siste dagen før skolen begynte igjen. Moderen røsket ned all julepynten 1. januar hvert år. 

Anonymkode: 860ab...274

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rettelse: det VAR vanlig før i tiden. Jeg kjenner to stk som gjør det i dag.. Det er svigers, som er ekstremt gammeldagse av seg (de har ikke smart-telefoner, bruker kun kontanter, og handler aldri på nettet), og et like gammelmodig vennepar av besteforeldrene mine. 

Da jeg vokste opp (på 80- og 90-tallet) var det helt vanlig at julen ble hevet ut siste dagen før skolen begynte igjen. Moderen røsket ned all julepynten 1. januar hvert år. 

Vi feirer 13. dager med jul hos oss, men er ikke gammeldagse av den grunm. Vi liker bare å holde fast ved gamle juletradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Vi feirer 13. dager med jul hos oss, men er ikke gammeldagse av den grunm. Vi liker bare å holde fast ved gamle juletradisjoner.

Ja, men at dere gjør det, er ikke det samme som at det er det vanlige å gjøre. Jeg kjenner altså kun 2 stk som gjør det, og det er overhodet ikke vanlig her jeg bor. Vanlig for deg != vanlig generelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (21 minutter siden):

Det er jo vanlig å holde jul til 13. dag jul.

Nei, det er ikke vanlig nå lenger.

Selv foreldre og svigers (i 70-årene)  har gitt seg med det der, og får også opp treet tidligere i desember. 

Men det er selvfølgelig helt ok, om man ønsker å gjøre det slik. 

Anonymkode: e145e...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg liker jula i utgangspunktet, men har blitt veldig ødelagt av at folk rundt meg starter feiringen i oktober/november, og er drit lei jul når vi begynner å pynte osv når det faktisk er jul. Når jeg f.eks inviterer til klubb 3. desember, og noen er helt sjokket fordi jeg ikke har pyntet enda. Når jeg forteller andre at Keg skal pynte juletreet lille julaften, også himler de med øynene og sier at de er drit lei hele juletreet nå, og det skal ut 1. juledag…. Vi blir invitert til vennepar 2. juledag til middag, og de har fjernet alt som handler om jul. Vi blir påvirket enten vi vil eller ikke, så å overse all feiringen i oktober/november er umulig, og det ødelegger for vår feiring, for oss som feirer når det er jul 😕 

Anonymkode: bc9fc...187

Nei selvsagt er drt ikke umulig å overse , må være kjipt å bli lei jul fordi aldri velger annerledes enn deh

Anonymkode: 76e6d...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har blitt veldig glad i julen som voksen etter at jeg kunne gjøre den som jeg selv liker den. En fin førjulstid fra 1. desember har vært hovedfokus, også avsluttes den etter hvert som helligdagene går over. Julefilmer, kakao, klementin, julemarked, julekino, pyntet leilighet osv. Synes det er skikkelig hyggelig!

Fikk jobb i blomsterbutikk i sommer, og står nå overfor første jul i handelsbransjen. Om to-tre uker er det full julebutikk, og jeg vet ikke hvordan det blir å leve i, for å være helt ærlig. Enten blir det fint og hyggelig med ekstra stemning, eller så blir det for mye av det gode altfor tidlig. I tillegg blir det en veldig, veldig travel førjulstid med overtidsarbeid og det som er. Er veldig spent!

Var på en liten byrunde i dag, og så juleutstillinger i noen få reoler hos både Kremmerhuset og Kid. Det er jo helt vilt tidlig!

Anonymkode: b60d3...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner ingen som avslutter jula 1.januar. 

Anonymkode: b2840...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, men at dere gjør det, er ikke det samme som at det er det vanlige å gjøre. Jeg kjenner altså kun 2 stk som gjør det, og det er overhodet ikke vanlig her jeg bor. Vanlig for deg != vanlig generelt. 

Er ikke det det samme for deg da? At du ikke kjenner folk som feirer til 13.dagen betyr ikke fasit. Du jobber ikke med godkjent statistikk du heller. 

Anonymkode: b2840...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer aldri til å bli lei julen. Vi snakket faktisk om å finne frem juletreet forrige helg. Det er nok på plass i stua om bare noen dager. Kona kommer fra et land hvor de setter opp treet den føreste September, så vi er egentlig litt sent ute.

Julen er året høydepunkt. Da samles hele familien til god mat, god drikke, og godt selskap. Vi holder festen gående til langt på natt! (Heldigvis er det ingen barn i vår familie akuratt nå.)

Anonymkode: 3434b...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo er litt lei alt styret, alt som må ordnes og gjøres. Magien rundt jula blir også litt borte siden det bugner i butikken allerede på høsten. "Alle" drikker julebrus og eter pepperkaker i slutten av okt, begynnelsen av nov. Jula er for meg en høytid som bør kun vare i max 1,5 uke. Kunne tenkt meg å bare reist bort til utlandet en uke med familien i stedefor, droppet både "gavehavet" og  juleribba. 

Anonymkode: 61e2c...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, som ei uten barn, feirer jeg fortsatt med foreldrene mine og besteforeldre. Noen ganger med søsken, men de har sine egne familier de av og til vil feire alene med. Så jeg ser for meg at når jeg ikke lenger kan feire med foreldrene mine en dag, så kommer julegleden til å dø ut. Foreløpig elsker jeg jula, og tar mye glede i den.

Anonymkode: 66b2a...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner godt at man blir lei jula om man blir presset til å feire på en spesiell måte, særlig om det innebærer masse styr. Hvis man skal unngå det, tror jeg det er viktig å begrense seg i tide for å unngå å bli jule-utbrent.

Prøv å begrens antall presenter og ikke tenk at du er "sent ute" om du begynner å handle i desember. Du bruker ikke månedsvis på å handle en bursdagsgave, et par uker holder fint til julegaver også. Du må ikke lage mat du egentlig ikke liker, eller kjøpe julegodter du får dårlig samvittighet av å spise pga. alle kaloriene. Pynt?

Har du barn må du nesten ha juletre, men det kan godt være kunstig med innebygde lys. La barna stå for pyntingen, det spiller ingen rolle om det ikke ser elegant ut, det skal uansett snart bort igjen. Alt annet er valgfritt, selv med barn.

Du kan jo besøke slektninger og være med på deres julefeiring selv om du har det julefritt hjemme? Hvis det er viktig for dem? Bare begrens det, dra hjem om kvelden eller etter maks en overnatting. 

Anonymkode: b9568...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei jeg elsker julen! ❤️ Fine tradisjoner med barna og familien, den gode stemningen, sangene, den gode maten! 
Men jeg har troen på at man ikke skal vanne ut tradisjonene altfor mye. Juletreet kommer aldri opp en måned før julaften feks. 

Anonymkode: 20ace...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...