AnonymBruker Skrevet 7. oktober #101 Del Skrevet 7. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 7.26): Tradisjoner er i endring. Jeg (i 40-årene), og stadig flere, synes jul til langt ut i januar bare føles feil. Og at lilla ikke er noe fint (og bare enda mer pynt å ta vare på). Ser selv foreldregenerasjonen har snudd her, dropper det lilla, pynter treet tidligere, og får alt ut av hus rundt nyttårshelgen. I USA har det blitt stadig vanligere å ta opp treet allerede i november, og kaste det ut 26/12. Anonymkode: e145e...89b Er greit nok at man tar bort julepynten til nyttår, men allerede 2. juledag, synes jeg vare er trist. Ikke rart man blir lei, når man starter feiringen lenge før jul! Anonymkode: bc9fc...187 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroline.s Skrevet 7. oktober #102 Del Skrevet 7. oktober Nei, blir ikke lei🥰 Er blant dem som begynner med julebrusen i november, altså en liten stund før 1. desember, eller starter litt tidlig med julesangene. Nå er det jo oktober så da er det vel snart innafor😄 Når jula er over og januar kommer, er jeg ferdig med den og kan glede meg over å ha kost meg lenge🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #103 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 7.26): Tradisjoner er i endring. Jeg (i 40-årene), og stadig flere, synes jul til langt ut i januar bare føles feil. Og at lilla ikke er noe fint (og bare enda mer pynt å ta vare på). Ser selv foreldregenerasjonen har snudd her, dropper det lilla, pynter treet tidligere, og får alt ut av hus rundt nyttårshelgen. I USA har det blitt stadig vanligere å ta opp treet allerede i november, og kaste det ut 26/12. Anonymkode: e145e...89b Mens noen,inkl meg, syns tradisjoner er viktig og bra. Vi kan ikke tømme hele vår identitet ut med badevannet. Vi må kjenne på hvem vi er,ikke finne på nye ting hele tida Hvis jeg synes at rødt,hvitt og blått flagg ikke er mine farger, kan jeg flagge med et grønt,gult og svart flag på 17.mai, begravelse og slik? Anonymkode: b2840...427 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #104 Del Skrevet 8. oktober Jeg elsker julen. Men vi har lite pakke-fokus. Det er egentlig førjuls-tiden som er magisk. Jeg elsker å høre på julemusikk, ha den koselige julepynten oppe, lys, bake julekaker, osv. Jeg syr, så jeg lager ofte personlige julepresanger til folk. Lite gave-fokus i min familie, julen handler om kos, ikke det materielle. For ungene er jo gavene veldig viktig. Jeg elsker også gaver, men det trenger overhodet ikke være dyrt eller fancy. Jeg elsker å bli overrasket over noe noen har kjøpt til meg. En god body lotion fra normal til 50 kr er en knall presang til meg Anonymkode: 860ab...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #105 Del Skrevet 8. oktober HemmeligSpion skrev (12 timer siden): Hold up... Betyr "lilla jul" vanlig julepynt, bare i lilla? Dét blir for dumt. Greit nok at man i lutherevangelismen bruker lilla på messehagelen og stolaen i adventstiden, men det er ikke noe allmuen skal trenge å bry seg om. Høres ut som noe Kid og Nille og Princess har bestemt seg for for å selge... enda... mer... Som jo er ironisk med tanke på at julen feires for Jesus og hans ofring og ikke egentlig skal være en hedonistisk åtselfest som det forestilles i søppelmedia fra Hollywood. Jólablot (må ikke forveksles med vintersolverv) er litt vanskeligere å si noe om, vi vet rett og slett ikke, men ofring og mjød er rimelig sikkert skjedde i og med at det var lovfestet. Pust, du. Jeg bruker ikke lilla 😂 Ateist er jeg og. (beklager for enda mer forhøyet blodtrykk) Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #106 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er greit nok at man tar bort julepynten til nyttår, men allerede 2. juledag, synes jeg vare er trist. Ikke rart man blir lei, når man starter feiringen lenge før jul! Anonymkode: bc9fc...187 Jeg har pyntet ca 22 noen år. Var like lei ca 28.desember. For meg er jula over når julaften var over. Da var det bare synd at julepynten, som tross alt tar tid å få opp, kun var i hus en liten uke. Nå storkoser jeg meg med pynting fra sent november, og har fullt ut julestening til ca 2.juledag. Da begynner jeg å glede meg til nyttårsfeiring, og nytt år med blanke ark og rent hus. Anonymkode: e145e...89b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #107 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens noen,inkl meg, syns tradisjoner er viktig og bra. Vi kan ikke tømme hele vår identitet ut med badevannet. Vi må kjenne på hvem vi er,ikke finne på nye ting hele tida Hvis jeg synes at rødt,hvitt og blått flagg ikke er mine farger, kan jeg flagge med et grønt,gult og svart flag på 17.mai, begravelse og slik? Anonymkode: b2840...427 Ja, jeg er for at man kan ta med de flagg man vil i 17.mai tog. Også pride flagg. I begravelse er det hensynet til den avdøde, og nærmeste familie, som gjelder. Så da respekterer man deres ønsker. Men om jeg ønsker grønne og gule flagg i min begravelse, så ser jeg ikke at det er noe i veien med det? Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #108 Del Skrevet 8. oktober Jeg elsker jul og all nostalgi rundt det. I disse urolige tider vi lever i er det ekstra viktig for meg å lage gullkant på det som kommer igjen og igjen. Jeg koser meg med alt høsten byr på, med førjulstid, vinter, vår og sommer😊🥰 Anonymkode: 6ad52...fa9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #109 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg elsker jul og all nostalgi rundt det. I disse urolige tider vi lever i er det ekstra viktig for meg å lage gullkant på det som kommer igjen og igjen. Jeg koser meg med alt høsten byr på, med førjulstid, vinter, vår og sommer😊🥰 Anonymkode: 6ad52...fa9 Ikke sant. Jeg elsker variasjonen, og litt avbrekk gjennom en grå vinter. Pyntet til høst i helgen. Syntes det så litt lite ut, så hentet frem en del av Halloween utstyret også. Sparer bare spøkelser, spindelvev og lyseffekter til selve dagen+helgen. Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #110 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke sant. Jeg elsker variasjonen, og litt avbrekk gjennom en grå vinter. Pyntet til høst i helgen. Syntes det så litt lite ut, så hentet frem en del av Halloween utstyret også. Sparer bare spøkelser, spindelvev og lyseffekter til selve dagen+helgen. Anonymkode: e145e...89b Og jeg pynter i hele oktober 🤣 hjelper på den begynnende vinterdepresjonen synes jeg! Anonymkode: 1af87...947 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 8. oktober #111 Del Skrevet 8. oktober Er dritt lei av butikk jul og reklame jul til det pungt at jeg blir uvell. Men det å slappe av med film, gå på ski og kose seg er topp, det savner jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #112 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har pyntet ca 22 noen år. Var like lei ca 28.desember. For meg er jula over når julaften var over. Da var det bare synd at julepynten, som tross alt tar tid å få opp, kun var i hus en liten uke. Nå storkoser jeg meg med pynting fra sent november, og har fullt ut julestening til ca 2.juledag. Da begynner jeg å glede meg til nyttårsfeiring, og nytt år med blanke ark og rent hus. Anonymkode: e145e...89b Samme her! Jeg elsker førjulstiden, men alt etter julaften er antiklimaks. Sånn har det alltid vært for meg. Jeg er vokst opp med at pynten kom opp lille julaften. Men jeg har aldri likt romjulen, det har bare vært en plage med plikt-familiebesøk og kjedsomhet. Så nå pynter jeg i god tid før jul, og koser meg med den tiden JEG synes er koselig, nemlig tiden til og med julaften. Jeg begriper ikke hvorfor folk skal legge seg opp i når andre folk pynter, inne i sine egne hus. At Torstein koser seg i romjulen, betyr da vel for pokker at han skal nekte meg å kose meg før jul i stedet, om det er den tiden jeg liker best? Anonymkode: 860ab...274 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #113 Del Skrevet 8. oktober Jeg er lei av jul i butikker altfor tidlig. Jeg er lei av kjøpepress, alt skal byttes ut helst hver eneste jul. Fordi vi fortjener det?!? Vi holder oss til tradisjonell jul fra 23.des. til et stykke ut i januar. Januar er mørk og kald og trenger mye julevarme. Julepynten vår er gammel og blir hengt opp hver eneste jul, også ting fra da barna var små. Vi har en julenisse som går på batteri, den er eldgammel og like moro å se hver jul. Ting barna laget da de var små, de må stå/henge på sine faste plasser. Barna er voksne nå, men de er like opptatt av at jula skal være som den alltid har vært. At julaften er klimaks er det dummeste jeg hører, da begynner jo jula 🤣 Men men, for all del, folk må gjøre som de vil... 😂 Anonymkode: a44dc...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ariana807 Skrevet 8. oktober #114 Del Skrevet 8. oktober Blir aldri lei jul 🎄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #115 Del Skrevet 8. oktober Sluttet å feire jul for snart 15år siden. Jul er en høytid for handelsstanden. Blir kvalm av at maset starter tidlig i oktober 🤢 Anonymkode: e8b46...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #116 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er lei av jul i butikker altfor tidlig. Jeg er lei av kjøpepress, alt skal byttes ut helst hver eneste jul. Fordi vi fortjener det?!? Vi holder oss til tradisjonell jul fra 23.des. til et stykke ut i januar. Januar er mørk og kald og trenger mye julevarme. Julepynten vår er gammel og blir hengt opp hver eneste jul, også ting fra da barna var små. Vi har en julenisse som går på batteri, den er eldgammel og like moro å se hver jul. Ting barna laget da de var små, de må stå/henge på sine faste plasser. Barna er voksne nå, men de er like opptatt av at jula skal være som den alltid har vært. At julaften er klimaks er det dummeste jeg hører, da begynner jo jula 🤣 Men men, for all del, folk må gjøre som de vil... 😂 Anonymkode: a44dc...bfa .. Strengt tatt er desember mørkere enn januar. 21. desember er den mørkeste dagen i året.. Jeg vil ikke ha "julevarme" i januar - da er jo julen over for lengst. Jeg foretrekker førjulskos i desember, jul på julaften, og så er jeg egentlig bare klar for et nytt år. Anonymkode: 860ab...274 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #117 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (50 minutter siden): .. Strengt tatt er desember mørkere enn januar. 21. desember er den mørkeste dagen i året.. Jeg vil ikke ha "julevarme" i januar - da er jo julen over for lengst. Jeg foretrekker førjulskos i desember, jul på julaften, og så er jeg egentlig bare klar for et nytt år. Anonymkode: 860ab...274 Jeg synes januar er lang, kald og har få lyspunkter, så julevarmen beholder vi et stykke ut i januar! Anonymkode: a44dc...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #118 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her! Jeg elsker førjulstiden, men alt etter julaften er antiklimaks. Sånn har det alltid vært for meg. Jeg er vokst opp med at pynten kom opp lille julaften. Men jeg har aldri likt romjulen, det har bare vært en plage med plikt-familiebesøk og kjedsomhet. Så nå pynter jeg i god tid før jul, og koser meg med den tiden JEG synes er koselig, nemlig tiden til og med julaften. Jeg begriper ikke hvorfor folk skal legge seg opp i når andre folk pynter, inne i sine egne hus. At Torstein koser seg i romjulen, betyr da vel for pokker at han skal nekte meg å kose meg før jul i stedet, om det er den tiden jeg liker best? Anonymkode: 860ab...274 Ikke sant. Jeg ser jo at naboen setter opp treet 23.desember, og beholder det til langt ut i januar. Men... det bryr meg ikke noe til eller fra. Derfor forstår jeg ikke de i denne typen tråder som bryr seg så vanvittig mye om at mitt tre kommer opp tidlig, og tas ned i romjulen. Anonymkode: e145e...89b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #119 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): .. Strengt tatt er desember mørkere enn januar. 21. desember er den mørkeste dagen i året.. Jeg vil ikke ha "julevarme" i januar - da er jo julen over for lengst. Jeg foretrekker førjulskos i desember, jul på julaften, og så er jeg egentlig bare klar for et nytt år. Anonymkode: 860ab...274 Her er jeg enig. For meg er januar fornyelse. Huset renses for jul, all pynt plukkes bort. Jeg gjør samtidig gjerne litt endringer i interiør, som å flytte rundt på ting. Handler noen grønne planter. Får på en måte en "reset", der vi også har en ekstra sunn måned når det kommer til mat og trening, og fokuserer på jobb og utvikling på andre områder. Får alltid en stor boost akkurat over nyttår til å begynne på det nye. Anonymkode: e145e...89b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 8. oktober #120 Del Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 7.26): Tradisjoner er i endring. Jeg (i 40-årene), og stadig flere, synes jul til langt ut i januar bare føles feil. Og at lilla ikke er noe fint (og bare enda mer pynt å ta vare på). Ser selv foreldregenerasjonen har snudd her, dropper det lilla, pynter treet tidligere, og får alt ut av hus rundt nyttårshelgen. I USA har det blitt stadig vanligere å ta opp treet allerede i november, og kaste det ut 26/12. Anonymkode: e145e...89b Det er jo vanlig å holde jul til 13. dag jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå