Gå til innhold

Er du ikke lei av Jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo bare tragikomisk med alle som ikke evner å glede seg til noe mer, så de "finner på sin egen jul", med argumentasjon om at de liker tradisjonen. Og så bryter de selve tradisjonen om når jula faktisk ER 😂 Da forsvinner litt av poenget.

Ja til lilla advent fra 1. desember som er ment å være ventetid, deretter julefeiring når jula er, som igjen varer til 13. eller 20. dag jul. Vi må ta tilbake jula, selv om influensere og butikker prøver å tjene mest mulig og drite i tradisjoner :D

Anonymkode: 0f869...0b9

Tradisjoner er i endring. 

Jeg (i 40-årene), og stadig flere, synes jul til langt ut i januar bare føles feil. Og at lilla ikke er noe fint (og bare enda mer pynt å ta vare på). Ser selv foreldregenerasjonen har snudd her, dropper det lilla, pynter treet tidligere, og får alt ut av hus rundt nyttårshelgen. 

I USA har det blitt stadig vanligere å ta opp treet allerede i november, og kaste det ut 26/12. 

Anonymkode: e145e...89b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri vært superfan av jul, selv ikke som barn. Jeg synes det er masete og slitsomt, og som HI nevner, overfladisk. Jeg gruer meg litt hvert år fordi jeg bare blir innmari sliten av det. Etter jeg fikk barn, ble julene jeg har barnet, koselig, da. Men de julene det er pappajul, er ikke viktige for meg.

Endret av PusheenPusheen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke pynte til jul, skal jo bare ned igjen en uke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊

Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel.

Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️

Anonymkode: 5fdc1...81b

Helt enig. Merkelig tulletradisjon som alle skal påtvinges.. Slutta å forholde meg til at som har med jul å gjøre for et par år siden, det er så befriende!

Anonymkode: e20d3...654

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, den samme diskusjonen og filosofien over jul som det har vært hvert år over veldig mange år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker jul! Jeg gir 3-5 gaver og koser meg masse

Anonymkode: 1af87...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Margit777 skrev (5 minutter siden):

Jeg pynter 1. advent eller 1. desember. Hva enn som kommer først. Så tar jeg det ned 13. eller 20. dag jul ;) mye koseligere sånn, slipper å stresse og kan bruke 2-3 dager på å pynte helt perfekt

Anonymkode: 1af87...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Margit777 skrev (4 minutter siden):

Der er vi ulike. 

Jeg pynter, og tar ned. igjen og igjen. Fastelavn, påske, 17.mai, halloween, høstpynt, jul, bursdager... Og storkoser meg med det. Selv det å ta ned julepynt og resete huset er kos fo rmeg. 

Kjøper også friske blomster hver uke, selv om jeg vet de må kastes 1-2 uker senere. 

Planter påskeliljer, så sommerblomster, så lyng, i utekrukker. 

Synes dette er koselig å holde på med, og det er det som gir variasjon og stemning gjennom året. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (2 minutter siden):

Akk ja, den samme diskusjonen og filosofien over jul som det har vært hvert år over veldig mange år

Haha... Ja, jeg blir ikke lei av å ha den samme diskusjonen her inne en gang, tross at dette er 14. året med akkurat det samme. 

Det jeg ikke skjønner er at de som hater jul gidder å delta i disse trådene igjen og igjen. Særlig ikke de som går på adventskalendere, og tidlige gavekjøp.e 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha... Ja, jeg blir ikke lei av å ha den samme diskusjonen her inne en gang, tross at dette er 14. året med akkurat det samme. 

Det jeg ikke skjønner er at de som hater jul gidder å delta i disse trådene igjen og igjen. Særlig ikke de som går på adventskalendere, og tidlige gavekjøp.e 

😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig er jula en viktig høytid for meg, syns det er så koselig å samles med familien til julemiddag og pakker.

Jeg legger ikke allverdens vekt på gaver. Jeg kjøper gjerne brukt eller forbruksvarer. Syns det burde bli mer vanlig å gi brukte ting, i stedet for at alt må være nytt. Man kan fint finne en pen vase, en god bok, eller lignende på bruktbutikker. Ellers har man hjemmelagde ting, enten til pynt eller til å spises. Har noen stearinlys som jeg har fått av min bestefar som nå er død. De syns jeg er flotte minner etter han. 

Kjøper heller ikke til alle jeg kjenner hvert år. Som regel ordner jeg gaver til barn i familien, også de jeg skal feire jul med. Har også et par venninner jeg veksler gaver med. Det kan være så enkelt som gode sokker og litt godis. Syns nok at det som gjør gaver styrete er når det er krav om prisnivå og at det må være nytt eller fancy. De jeg har i min krets er heldigvis ikke så opptatt av sånt. 

Anonymkode: f79db...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker julen og blir ikke lei den. Jeg driver med juleforberedelser spredt ut fra sensommeren og hele høsten, litt her og litt der, med ønske om å komme i mål til midten av november. Da er også leiligheten ferdig pyntet. Julen for meg er derfor preget av julestemning, kos, familie og venner, men ingen stress. Jeg rydder normalt ned julepynten i løpet av første uken tilbake på jobb etter nyttår, noe jeg alltid syns er vemodig, selv om jeg har hatt den oppe en god stund. 

Jeg har alltid vært glad i julen, men jeg har virkelig begynt å elske den de siste 4-5 årene. Da flyttet jeg tilbake til hjembyen min etter mange år, først som student, og deretter jobb på en annen kant av landet. Disse årene var julen fortsatt koselig, men bar mye mer preg av stress og mindre julestemning, spesielt fordi jeg reiste hjem til julen. Det var jo alltid noe eget med stemningen på flyplasser og togstasjoner rett før jul, men det var også stress med pakking og det å prøve å ordne gaver som man skulle ta med seg osv. Endte også opp med å droppe en del tradisjoner med baking og pynting og sånn siden jeg uansett ikke skulle være hjemme hos meg selv i julen. Og jeg er veldig glad i familien min, men når man begynner å bli voksen selv, så kan det bli litt vel tett å skulle bo hjemme på barnerommet en god uke og være rundt familie 24/7. Jeg følte også alltid at disse dagene jeg var hjemme til jul måtte være tettpakket med besøk av familie og venner, siden jeg ikke var hjemme så ofte.

Nå som jeg bor i samme by som resten av familien min igjen er julen sååå mye bedre. Vi treffes mye og har mange koselig juletradisjoner sammen, men det er spredt mye mer ut over hele desember. Og det er så mye kjekkere å treffes når det er snakk om noen timer, før man drar hvert til sitt igjen. Siden vi treffes jevnt over helt året nå er det heller ikke like mye fokus på å skulle presse inn alle mulig besøk akkurat i juledagene, så jeg har mye mer tid til å bare kose meg og slappe av hjemme i løpet av julen.

Ellers må jeg si at jeg skjønner veldig godt at julen ikke blir det samme om man har alvorlig sykdom i familien eller har mistet en av sine nærmeste. Jeg er privilegert i å fortsatt ha alle mine nærmeste i god behold og foreldre som fortsatt er relativt "unge" og spreke. Jeg tenker med litt klump i magen på den dagen dette ikke er tilfelle lengre og skjønner godt at det kan påvirke ens følelser rundt julen. Jeg prøver derfor å sette ekstra god pris på de julene jeg fortsatt får fremover med alle jeg er glad i og prøver blant annet å bidra mest mulig til å videreføre familiens tradisjoner og hjelpe til der jeg kan.

Anonymkode: e0634...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 7.41):

Enig. Det er veldig merkelig å oppsøke tråder om jul bare for å si at man er i mot at folk starter juleforberedelser tidlig eller pynter til jul tidlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare la folk gjøre som de vil. Det er veldig spesielt å mene at alle skal leve som dem som om de sitter på noen fasit. Det må jo dessuten være utrolig slitsomt å ha så mange negative følelser om andres liv (som man uansett ikke får endret på) mange uker i strekk hvert eneste år.

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elsker julen, det er den beste tiden som finnes. Jeg synes ikke det er stress fordi jeg ikke gjør det til stress. Jeg gjør det til kos og hygge. Jeg maser ikke om å lage syv sorter, pakkekalendere (med og uten masse aktiviteter) eller vaske huset. Jeg gjør det jeg har lyst til. Masse lys og gode lukter og  etter hvert mer og mer pynt. Jeg starter i slutten av november og kaster ut alt 1. eller 2. januar. Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke noe om. 

Jeg har ikke noe problem med å gå forbi kakemenn, julebrus og julepynt uten å bli irritert. Jeg ser det og tenker et kort sekund "yay, det nærmer seg" også er det glemt. Jeg klarer ikke å forstå de som må gjøre en stor sak ut av dette, hvert eneste år. 

Anonymkode: 11759...322

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, absolutt ikke. November og desember hadde vært ulidelig mørke og lange måneder uten juleforberedelser og -feiring! 

Anonymkode: 87302...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg elsker jula 🥰 Det er den eneste høytiden jeg bryr meg om, alt annet er vanlige dager. Jeg syns det er koselig med juleforberedelser og juleverksted. Familien samlet for en gangs skyld, god mat, mobilene lagt bort, spille brettspill og se julefilmer sammen. 

Anonymkode: 66b2a...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.10.2024 den 8.04):

Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊

Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel.

Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️

Anonymkode: 5fdc1...81b

Ikke lei av jul, nei! Gavehysteriet kan jeg styre meg for, men det er bare en liten og mindre viktig del av julefeiringen. Jul handler om så mye mer. Det er religion, tradisjoner, familie, kos og hygge. For meg er jul en høytidelig og viktig markering av en stor historisk hendelse, Jesu fødsel. En gledens dag. Jul for meg handler om dette samt om familie og tradisjoner nedarvet fra foreldre, besteforeldre og enda lenger tilbake.

Dette er julaften for meg:

• Fugleneket på låvebrua som ikke skal settes opp før på julaften, og som skal gi et godt jordbruksår med gode avlinger.
  • Risgrøt til lunsj med mandel og premie til finneren av mandelen.
  • Høytidelig julegudstjeneste i kirken med stemningsfull musikk og kjente julesanger, og hvor man treffer gode venner og naboer og ønsker hverandre god jul.
  • Julemiddagen er en høytidelig og fin del av det hele. Med nær familie samlet rundt bordet.
  • Med høytlesning av juleevangeliet fra samme Bibel som min far leste fra på julaften, og før det min farfar.
  • Med ribbe tilberedt på en lokal og spesiell måte slik min mor og min farmor og min oldemor gjorde det.
  • Med gang rundt et ekte juletre hugget i egen skog, pyntet med ting laget av flere generasjoner med barn og voksne.

Tradisjonene gir kontinuitet, tilknytning og setter ting i sammenheng og perspektiv. De får meg til å føle meg som en viktig brikke av noe mye større enn meg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 7.26):

Tradisjoner er i endring. 

Jeg (i 40-årene), og stadig flere, synes jul til langt ut i januar bare føles feil. Og at lilla ikke er noe fint (og bare enda mer pynt å ta vare på). Ser selv foreldregenerasjonen har snudd her, dropper det lilla, pynter treet tidligere, og får alt ut av hus rundt nyttårshelgen. 

I USA har det blitt stadig vanligere å ta opp treet allerede i november, og kaste det ut 26/12. 

Hold up... Betyr "lilla jul" vanlig julepynt, bare i lilla? Dét blir for dumt. Greit nok at man i lutherevangelismen bruker lilla på messehagelen og stolaen i adventstiden, men det er ikke noe allmuen skal trenge å bry seg om. Høres ut som noe Kid og Nille og Princess har bestemt seg for for å selge... enda... mer... Som jo er ironisk med tanke på at julen feires for Jesus og hans ofring og ikke egentlig skal være en hedonistisk åtselfest som det forestilles i søppelmedia fra Hollywood. Jólablot (må ikke forveksles med vintersolverv) er litt vanskeligere å si noe om, vi vet rett og slett ikke, men ofring og mjød er rimelig sikkert skjedde i og med at det var lovfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri vært glad i jul… 

Anonymkode: 139af...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker jula i utgangspunktet, men har blitt veldig ødelagt av at folk rundt meg starter feiringen i oktober/november, og er drit lei jul når vi begynner å pynte osv når det faktisk er jul. Når jeg f.eks inviterer til klubb 3. desember, og noen er helt sjokket fordi jeg ikke har pyntet enda. Når jeg forteller andre at Keg skal pynte juletreet lille julaften, også himler de med øynene og sier at de er drit lei hele juletreet nå, og det skal ut 1. juledag…. Vi blir invitert til vennepar 2. juledag til middag, og de har fjernet alt som handler om jul. Vi blir påvirket enten vi vil eller ikke, så å overse all feiringen i oktober/november er umulig, og det ødelegger for vår feiring, for oss som feirer når det er jul 😕 

Anonymkode: bc9fc...187

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...