Sefanja Skrevet 5. oktober #61 Del Skrevet 5. oktober Elsker jul🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 5. oktober #62 Del Skrevet 5. oktober Elsker julen og har liten tro på at jeg blir lei noen gang, men den endrer nok preg når foreldrene mine dør vil jeg tro, og det bare blir barna som feirer. Lar meg ikke stresse, legger ikke opp noe noe mer besøk og avtaler enn vi makter uten stress. Og huset trenger ikke være skinnende rent heller. Blir ikke sur av at handelsstanden starter rundt høstferien, men lar meg heller ikke påvirke særlig. Min juletid starter 1. søndag i advent, eneste jule-forberedelser før det er evt pakker som er lure å kjøpe på tilbud. Det hjelper nok mye å ha vokst opp i et hjem som har gjort julen til noe inkluderende og hyggelig og varmt. Aldri fyll, lite stress og kjenner vi noen som ikke har noen å være med blir de invitert. For de som har opplevd f.eks fyll kan jeg skjønne det er vanskelig å ta tilbake julen på en god måte. Men selv om jeg er ganske julete av meg vil jeg ikke si det går kjøpesmessig til himmels. Kjøper noe ekstra mat og snacks men ikke mer enn vi klarer å spise uten å fråtse. Jeg skifter ikke julepynt etter mote, men kjøper noen kvalitetsvarer som får bli gjennom mange år. Og kjøper ikke gaver man ikke vet om mottageren vil ha, det har jeg ikke gjort på mange år. Enten får de noe de faktisk ønsker seg, eller penger. Og ingen gedigne summer. Så jeg kan fint stå inne for mitt juleforbruk, og har allerede sommerfugler i magen til man skal begynte å rote frem julepynten i slutten av november 😍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #63 Del Skrevet 5. oktober Nei, jeg mistet moren min ung i romjula og jobber hvert år så det er aldri noe kos. Forbinder det bare med å være blakk og stress. Anonymkode: 7574f...aae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #64 Del Skrevet 5. oktober Var glad i jula da ungene var små. Da hadde jeg også foreldrene mine i live. Etter de ble borte er jula bare trist. Anonymkode: 7071b...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #65 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er enig, og det er noe jeg kunne også ha presisert i første innlegg. Jeg er for færre gaver totalt og at gavene man gir heller er noe annet enn plastleker. Jeg heier for gjenbruk, klær som varer (spesielt ull), hjemmelagde gaver (gjerne hvis man strikker, hekler eller maler) eller at man går mer sammen og gir dyrere gaver som varer lengre. Gaver som er spiselig er også toppers 🫶 Det er en uting å forvente at noen skal kjøpe til barnet ditt og ikke få i retur da. Anonymkode: a4c0f...121 Du ja, andre er annerledes og ønsker ikke hjemmelagde gaver Anonymkode: 76e6d...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #66 Del Skrevet 5. oktober Jeg gleder meg til vinterlysene blir tent i sentrum,det er så koselig med lys i mørketiden. Anonymkode: 37a76...77f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 5. oktober #67 Del Skrevet 5. oktober Nei, jeg blir ikke lei. Koser meg med jul - i desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #68 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊 Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel. Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️ Anonymkode: 5fdc1...81b Hater jul. Hadde jeg vært singel hadde jeg ikke feiret. Anonymkode: fbe99...349 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #69 Del Skrevet 5. oktober Jeg blir aldri lei av jul, men jeg er lei av jul i september. Dynes de kan vente med å pushe på oss nisser og glitter til i midten av november, men da hadde handelsstanden sikkert ikke tjent like mye. Anonymkode: 50c51...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #70 Del Skrevet 5. oktober Ja. Men jeg er lei fordi jul med foreldrene mine ikke er det samme lenger. De snakker ikke sammen, ingen koselig stemning. I fjor lo og smilte jeg ikke for hele julekvelden. Er 30 år gammel, barnløs, ingen kjæreste. Brukte å være glad i julen.. men det vekker bare vonde følelser hos meg nå. Savner julemagien man følte som barn Anonymkode: 0157c...84c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5. oktober #71 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊 Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel. Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️ Anonymkode: 5fdc1...81b Nei, har alltid likt høytider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #72 Del Skrevet 5. oktober Granneman82 skrev (11 timer siden): Altså, du gjør det som føles riktig for deg og så kan andre få gjøre det som er riktig for dem. Vi er forskjellige rett og slett, og det må være greit😊 Hvordan og når andre velger å pynte til- og kose seg med jul i sine private hjem er det ingen andre som har noe med og det har null innvirkning på ditt liv. La nå folk ha den gleden i fred 😊😊 Det samme sier jeg når jeg starter julepyntingen i Mai, og påskepynt i januar. Naboene stusser, men jeg bestemmer selv vettu 😉 Anonymkode: 0f869...0b9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #73 Del Skrevet 5. oktober Jo. Men jeg er lei av alt. Anonymkode: 68118...6f9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #74 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊 Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Anonymkode: 5fdc1...81b Det er også litt hva man gjør det til. I min familie og vennekrets kjøper vi ting til hverandre som enten er ønsket og man vet de trenger, eller noe som kan spises/drikkes opp (og eventuelt deles med andre). At varer kommer tidlig i butikk handler om at mange kjøper julevarer så tidlig. Hvis du ikke liker det må du forholde deg til julevarene som andre varer du ikke er interessert i; overse dem og ikke kjøp dem. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel. Anonymkode: 5fdc1...81b Her har vi flere gaveposer og esker som blir gjenbrukt og nærmest går på rundgang i vennegjengen år etter år. Det er også mulig å pakke inn i avispapir eller gammelt stoff. Det finnes mange måter å pakke inn mer miljøvennlig, bare fantasien setter grenser For meg er julen først og fremst et lyspunkt i mørketida, en ferie på den verste tiden av året. Jeg har jul hele desember og koser meg med å pakke inn gaver til venner og familie. Mange av pakkene er kjøpt inn i løpet av året så jeg slipper å stresse rett før jul, og i tillegg sparer jeg penger. Og så gidder jeg ikke være perfekt husmor med sju sorter og rundvaska hjem. Jeg tar en grundig helgevask og that's it, og så koser jeg meg med julestemning og gleder meg som en unge til julaften og romjul. Den beste jula er den jula med færrest mulig planer og mest mulig hjemmekos. Så nei, jeg er overhodet ikke lei av jul! Anonymkode: 90ad0...12a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. oktober #75 Del Skrevet 5. oktober Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 5. oktober #76 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jula er sykt koselig selv om jeg er alene. Gleder meg masse til jul. Men jeg kjøper ikke gaver. Jeg liker jula for stemningen. Anonymkode: 96c3d...359 Good for you Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granneman82 Skrevet 6. oktober #77 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det samme sier jeg når jeg starter julepyntingen i Mai, og påskepynt i januar. Naboene stusser, men jeg bestemmer selv vettu 😉 Anonymkode: 0f869...0b9 Jepp, jeg kunne ihvertfall ikke brydd meg mindre😄😄 Jeg har dessverre virkelige problemer i livet😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #78 Del Skrevet 6. oktober Det er jo bare tragikomisk med alle som ikke evner å glede seg til noe mer, så de "finner på sin egen jul", med argumentasjon om at de liker tradisjonen. Og så bryter de selve tradisjonen om når jula faktisk ER 😂 Da forsvinner litt av poenget. Ja til lilla advent fra 1. desember som er ment å være ventetid, deretter julefeiring når jula er, som igjen varer til 13. eller 20. dag jul. Vi må ta tilbake jula, selv om influensere og butikker prøver å tjene mest mulig og drite i tradisjoner Anonymkode: 0f869...0b9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 6. oktober #79 Del Skrevet 6. oktober Blir ikke lei, men kaster meg ikke på noe overflod-kjør heller. Vi feirer sammen, gir gave til de aller nærmeste og spiser god mat. Det er noe å glede seg til i mørketiden. Man må ikke henge med på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #80 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg må bare spørre, pepperkaker med blåmuggost?🤭 Anonymkode: db7ed...ddb Ja, kjempegodt, og noe jeg (og mange) forbinder med jul. Google det, så ser du en rekke forslag, og ikke minst hvor vanlig det er. Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå