Gå til innhold

Er du ikke lei av Jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske jeg ikke irriterte meg over julestyret hvert år, men det er vanskelig når man bombarderes av reklame, julesanger og nisserekord fra 1.oktober og frem til romjul. 
Desember kunne vært en fin adventsmåned om det ikke hadde vært så «masete». 

Men det er ting som er litt gøy også.

Bake lussekatter og være våken for å se etter Lussi langnatt og selve juleaften med god mat når man er med de man er glad i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke jul. Bare lysene ute, gløgg på cafe og marsipan. Ellers er det stress. 

Anonymkode: 28952...ef8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å bli lei. Julen er den fineste høytiden av alle. Vi holder strengt på alle tradisjoner.

Endret av Honey Dew
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Julen er handelsstanden sin tid og folk er så enkle at de biter på. Og så sier de at "nei kjøper ikke så mye jeg" Nei vi handler jo for 13 miliarder kroner så noen må jo bruke enorme penger. 

Den er overfladisk, konsumerende og falsk.

Jeg hører folk si så mye at en må inkludere barn nå til halloween men de samme kyniske menneskene blåser i at mange barn blir ekskludert i julen, at mange barn ikke har en alright familiesituasjon. Men inviterer de ukjente mennesker, er de inkluderende mot barn de vet at ikke har det då bra? Mot fattige osv? Nei. "Julen er for de lykkelige, ikke plag oss med å inkludere noen". 

Julettråden her på kg som begynner når det er sommer (!!!!) Det er det bare dyre julekalendere og hvor mange julepresanger som de skal kjøpe det handler om og hvor tidlig de kan konsumere julemarsipan ("NÅ måååååå den komme"...(det samme som i samfunnet ellers altså) 

Anonymkode: c5b34...308

Hvis du hadde passet litt mer på deg selv og mindre på hvordan andre hadde feiret jul, hadde du hatt en fin jul også, uten alt stresset.

Julegaver trenger en ikke til voksne folk.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes heller det burde vært mindre fokus på gaver til barn. Heller at alle inkludert voksne skal få noe, men ingen trenger store mengder. Barn drukner jo i gaver i våre dager, helt fra 1. desember. Kjenner flere mødre som vil ha kun gaver til barna deres, og da uten din vri om at voksne uten barn også skal ha noe. De sier praktisk talt rett ut - i år kjøper du gaver til barne våre, mens vi dropper å kjøpe noe til deg. 

Anonymkode: 7956a...378

Jeg er enig, og det er noe jeg kunne også ha presisert i første innlegg. Jeg er for færre gaver totalt og at gavene man gir heller er noe annet enn plastleker. Jeg heier for gjenbruk, klær som varer (spesielt ull), hjemmelagde gaver (gjerne hvis man strikker, hekler eller maler) eller at man går mer sammen og gir dyrere gaver som varer lengre. Gaver som er spiselig er også toppers 🫶

Det er en uting å forvente at noen skal kjøpe til barnet ditt og ikke få i retur da. 

Anonymkode: a4c0f...121

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir nok aldri lei jul. Straks sommerferien er over begynner jeg så smått å tenke litt på jul, som hvem vi skal feire med og hva folk skal få i gave og slikt. Jeg begynner tidlig med forberedelser og synes alt som har med julen og juleforberedelser er ren glede.

Jeg synes det er litt merkelig hvordan akkurat julen skaper en del negativitet hos enkelte mennesker, med behov for å slenge kritikk til de som velger å feire eller forberede til jul på en annen måte enn de selv gjør. Det kan da ikke være så vanskelig å gjøre det på sin egen måte og la andre gjøre det på deres måte. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg blir nok aldri lei jul. Straks sommerferien er over begynner jeg så smått å tenke litt på jul, som hvem vi skal feire med og hva folk skal få i gave og slikt. Jeg begynner tidlig med forberedelser og synes alt som har med julen og juleforberedelser er ren glede.

Jeg synes det er litt merkelig hvordan akkurat julen skaper en del negativitet hos enkelte mennesker, med behov for å slenge kritikk til de som velger å feire eller forberede til jul på en annen måte enn de selv gjør. Det kan da ikke være så vanskelig å gjøre det på sin egen måte og la andre gjøre det på deres måte. 

Amen!!! 🥰😄🎄🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du tar jo inn over alt du ikke trenger å bry deg med. Du må jo gjøre jul på din måte. Det blir som at jeg skal tenke at helgen er nitrist, fordi noen har det vondt et annet sted. I stedet for å fokusere på at jeg er lykkelig, og har fri. 

Jeg klarer fint å gå forbi julevarer frem til det er dagen der det er min tradisjon å kjøpe/se/spise noe. Klarer fint å se juletre i vinduet hos naboen, uten å bli sur på det. 

Vi har vår dag der det er pepperkaker med blåmuggost. Vi har vår ting vi spiser første søndag i advent. Vi har vår dag vi kjøper og pynter tre. Vi har vår dag der vi ber sonos spille spillelista "jul". 

Det er som noen over her sa; MIN jul er familie, stemningen, mattradisjoner, musikk, et pyntet hus, faste ting du ser og hører. Og den setter jeg veldig stor pris på som et avbrekk i mørketiden. 

Anonymkode: e145e...89b

Jeg må bare spørre, pepperkaker med blåmuggost?🤭 

Anonymkode: db7ed...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av de litt enkle menneskene som pynter til jul i 5 måneder og jeg er lei av et samfunn som i større og større grad legger vekt på å please disse menneskene. Jeg er lei av konsumnivået som hvert år når nye høyder. Jeg er lei av at hver og en lukker seg bak låste dører og hvor lite inkluderende akkurat den høytiden er. Det er mye med julen som ikke er spesielt bra men det er også den gullkalven som folk blir rasende om en kritiserer på noe viss. 

Anonymkode: f6630...ca7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (44 minutter siden):

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært spesielt glad i julen, siden mamma døde i 2004. Julestemningen gikk liksom bort med henne 🥺 Så jeg vil helst ha hele julen og nyttår over så fort som mulig... 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri vært noe spesielt glad i jul, ikke engang som barn. Syns bare det er stress, ubehagelig og slitsomt. For meg har jul hovedsakelig vært forbundet med dårlig stemning, skuffelser, bråk, rot, kaos og sure miner. 
Nå som jeg er voksen med egen familie prøver jeg å gjøre det koselig, selv om jeg selv føler meg helt på kanten det meste av jula.

Anonymkode: bb572...62f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker julen, beste tiden på hele året og får ikke nok:nisse: :tree: Så må svare nei, på spørsmålet ditt:nisselue:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen er "kuppet" av handelsstanden for lenge siden, men det betyr ikke at man trenger å delta i galskap som pakkekalender. Hele poenget med adventskalender er jo borte med tanke på de nymotens søppelkalenderne. 

Pakker var aldri tiltenkt å være "fud-profæssor" her og iphone meg der. Før i tiden, som pappa sier, så fikk man slipsnåler, slips og sokker i julegave. Adventskalenderen hans var en mandarin (ikke klementin) med nellikspiker i. 

Butikker har som oppgave å selge ting. De har oppdaget at juleting kjøpes når det tilbys. Dette tjener de penger på. Derfor selger de juleting i september. De er ikke opptatt av julens magi, men bunnlinja. Derfor selger de gavekalendere til selv voksne mennesker.

Husk at du er en voksen person. Du bestemmer over ditt eget liv. Du kan snakke med de du kjenner og avtale om å bruke mindre på gaver eller justere på ting. Mine venner og jeg gir ikke hverandre gaver i det hele tatt og vi er storfornøyde. 

Jula handler om Jesu fødsel og er en feiring av kristen skikk. Og måtehold og det å gå din egen vei, tross all motstand verden kaster på deg, må jo være selveste kristendommens stempel og selve grunnsteinen i det som har gjort Vesten så bra å leve i.

Den nymaterialistiske hedonistiske åtselfeiringen som tar sted hos de fleste er så langt vekk at det er så trist at jeg ber for dem hver jul etter opplesningen av Lukasevangeliet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
anon01 skrev (6 timer siden):

Jeg feirer ikke jul lenger. Jeg reiser til andre land så jeg slipper å forholde meg til julen i Norge.

Fint for dere som har familie og god stemning, og for oss andre, så får vi gjøre som vi vil 😊

Jula er sykt koselig selv om jeg er alene. Gleder meg masse til jul. Men jeg kjøper ikke gaver. Jeg liker jula for stemningen. 

Anonymkode: 96c3d...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som puster lettet ut 1. januar. Fra å like jul og være den som inviterte og stelte i stand så er jula nå bare vondt. Hadde jeg kunnet hadde jeg gladelig jobbet alle juledagene. 

Anonymkode: ffd12...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er veldig lei av jul. Gruer meg hver år fordi det for meg betyr geriatrisk pleie og omsorg. Prøver å tenke at det er bare ei drøy uke og at når jeg har gjort min plikt er det heldigvis tilbake til jobb. 

Anonymkode: 4afaa...108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig angående miljøsvineriet. Altfor mye fokus på forbruk og gaver!

Men liker fortsatt julen. Er veldig glad i å pynte og å skape det hjemmekoselig, innetid osv. Så for meg gir det å ha julestjerner hengende mye glede alene, haha!

Ellers er det kjekt med julebord, juleavslutning på jobben, diverse juleshow i byen.

Selve julaften blir fort litt heseblesende, og det samme med romjulen med c antall julebesøk.

Anonymkode: f48c8...060

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...