AnonymBruker Skrevet 5. oktober #21 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Julen er handelsstanden sin tid og folk er så enkle at de biter på. Og så sier de at "nei kjøper ikke så mye jeg" Nei vi handler jo for 13 miliarder kroner så noen må jo bruke enorme penger. Den er overfladisk, konsumerende og falsk. Jeg hører folk si så mye at en må inkludere barn nå til halloween men de samme kyniske menneskene blåser i at mange barn blir ekskludert i julen, at mange barn ikke har en alright familiesituasjon. Men inviterer de ukjente mennesker, er de inkluderende mot barn de vet at ikke har det då bra? Mot fattige osv? Nei. "Julen er for de lykkelige, ikke plag oss med å inkludere noen". Julettråden her på kg som begynner når det er sommer (!!!!) Det er det bare dyre julekalendere og hvor mange julepresanger som de skal kjøpe det handler om og hvor tidlig de kan konsumere julemarsipan ("NÅ måååååå den komme"...(det samme som i samfunnet ellers altså) Anonymkode: c5b34...308 Inkluderer DU Jylenfattige eller andre som ikke har en alrigt familiesituasjon i julen ? Julen er en tid hvor jeg selv kjenner på ekstra savn og melankoli for de som ikke er her lenger. Anonymkode: 37a76...77f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 5. oktober #22 Del Skrevet 5. oktober Jeg feirer ikke jul lenger. Jeg reiser til andre land så jeg slipper å forholde meg til julen i Norge. Fint for dere som har familie og god stemning, og for oss andre, så får vi gjøre som vi vil 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granneman82 Skrevet 5. oktober #23 Del Skrevet 5. oktober Bingo Bongo skrev (5 minutter siden): Jeg elsker jul. Men i likhet med flere her - jeg vil ha jul når det faktisk ER jul. Ikke i september, oktober, november og langt ut i januar. Julen blir utvannet og føles "hverdagslig" når man feirer jul i flere måneder, og da føles ikke julen like spesiell lengre når den først kommer. Hvorfor ikke ferie jul når det faktisk ER jul, og ikke hige etter å være i forkant med alt? Minner om diverse influensere som tar frem julen i oktober, pynter til påske i januar, feirer våren i februar, og hyller sommeren som er på vei i mars. Altså, du gjør det som føles riktig for deg og så kan andre få gjøre det som er riktig for dem. Vi er forskjellige rett og slett, og det må være greit😊 Hvordan og når andre velger å pynte til- og kose seg med jul i sine private hjem er det ingen andre som har noe med og det har null innvirkning på ditt liv. La nå folk ha den gleden i fred 😊😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #24 Del Skrevet 5. oktober _Sol_ skrev (18 minutter siden): Hadde vert mindre lei av jul om det ikke hadde vert jul 6 måneder i året! Det er 5. Oktober. 1.juledag er 25. desember, og jula varer til 13. dag jul som er 6. januar. Sånn som det er blitt nå er jeg lei av jul allerede før vi kommer til advent i desember! Min jul varer fra ca siste helg i november (da reiser vi alltid for åpningen av et av julemarkedene i europa), til og med 26. desember. Jeg liker å bygge opp, og avslutte med finalen. Hvordan du løser din jul kan du jo styre helt selv Anonymkode: e145e...89b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #25 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Inkluderer DU Jylenfattige eller andre som ikke har en alrigt familiesituasjon i julen ? Julen er en tid hvor jeg selv kjenner på ekstra savn og melankoli for de som ikke er her lenger. Anonymkode: 37a76...77f JEG har vært frivillig på julaften og tatt imot mang et menneske som er så ensomme at de ønsker å ta sitt eget liv. Og jeg er ikke den som maser om at halloween et den eneste tiden på året det er viktig å inkludere andre mennesker og barn. Anonymkode: c5b34...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #26 Del Skrevet 5. oktober Bingo Bongo skrev (13 minutter siden): Jeg elsker jul. Men i likhet med flere her - jeg vil ha jul når det faktisk ER jul. Ikke i september, oktober, november og langt ut i januar. Julen blir utvannet og føles "hverdagslig" når man feirer jul i flere måneder, og da føles ikke julen like spesiell lengre når den først kommer. Hvorfor ikke ferie jul når det faktisk ER jul, og ikke hige etter å være i forkant med alt? Minner om diverse influensere som tar frem julen i oktober, pynter til påske i januar, feirer våren i februar, og hyller sommeren som er på vei i mars. Innholdsskaperne må være tidlig ute, slik at vi rekker å planlegge. Jeg har allerede årets julekalendere i hus, da de har lagt ut videoer med reviews og alternativer. Det setter jeg stor pris på. Samme med årets førjulstur - den er booket etter å ha sett noen videoer. Jeg skal nok så smått i gang å se mat-videoer snart, alltid kjekt med ny inspirasjon. Og noen stykningsdeler må bestilles i god tid. Og tilberedes i november. Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #27 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg elsker jul. Men julen kommer ikke i hus, før i desember. Og her så er juletreet 25 år gammelt, og jeg har julepynt som nok er minst 60 år. Jeg tar vare på det jeg har. Og vi gir pakker, men det er bare en liten del av det. Og vi tar ikke av med pakkene, så det blir ikke så stor del av dagen. Det viktigste er familie og kosen. Anonymkode: 01a54...426 Er det igjen nåler på det da!? 😮 Anonymkode: b2840...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #28 Del Skrevet 5. oktober Har alltid elsket jul. MEN nå jeg har to barn så elsker jeg jul med en bismak. Jeg hater alt ekstra styr rundt det, gaver, juleavslutninger og alt med det, julekalendere, huske kjevler, forkle og former, kjøpe kjøpe kjøpe og huske, huske, huske. Syns det er trist at jeg har fått det forholdet til det. Syns til og med juleselskaper har blitt mas da jeg føler alt er forventet og da mister det litt hyggen og gleden for min del. Dessverre. Får jeg elsker egentlig jul.. Det å være sammen, takknemligheten, roen (som var før), julemusikk, gleden, maten osv. Anonymkode: 298fe...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Sol_ Skrevet 5. oktober #29 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min jul varer fra ca siste helg i november (da reiser vi alltid for åpningen av et av julemarkedene i europa), til og med 26. desember. Jeg liker å bygge opp, og avslutte med finalen. Hvordan du løser din jul kan du jo styre helt selv Anonymkode: e145e...89b Det er ikke hvordan jeg løser det, det er da det er jul ifølge kalenderen. Om folk vil feire nyttårsaften i oktober får de gjerne det, men det er ikke nytt år før 1 januar. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #30 Del Skrevet 5. oktober Er ikke lei av jula, men når jeg , som i dag så kakemenner i butikken, blir jeg lei! Jula er for meg fra 1 desember til nyttår! Anonymkode: 5dd77...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #31 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊 Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel. Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️ Anonymkode: 5fdc1...81b Samme her! Luta lei hele julemaset. Feirer ikke jul lenger. Anonymkode: 992d5...106 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #32 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er ikke lei av jula, men når jeg , som i dag så kakemenner i butikken, blir jeg lei! Jula er for meg fra 1 desember til nyttår! Anonymkode: 5dd77...c15 Og jeg syns det er like ille å forkorte som å forlenge jula. Jula varer minst til 13. Dagen og helst til 20. Dagen. Dvs 13.januar. Anonymkode: b2840...427 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #33 Del Skrevet 5. oktober _Sol_ skrev (53 minutter siden): Det er ikke hvordan jeg løser det, det er da det er jul ifølge kalenderen. Om folk vil feire nyttårsaften i oktober får de gjerne det, men det er ikke nytt år før 1 januar. Hvilken kalender? Anonymkode: e145e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #34 Del Skrevet 5. oktober Elsker julen ❤️🎅 Men er helt enig i at det er altfor mye fokus på presanger. Det er nok veldig individuelt per familie men jeg kan si at i min familie er det litt for stort fokus (synes jeg..). Vi har 4 barn under 10 år i familien og jeg synes det er nesten pinlig å se den svære haugen med gaver under treet. 60-70% er til barna og det er så mye leker (som de blir fort lei av) av plast. I tillegg er det helt hinsides mengder med emballasje og gavepapir som går til dette. 20-30% av lekene blir som regel ødelagt på en eller annen måte ila den første kvelden. De tåler lite. Prøvde for ett par år siden å komme med forslag om at vi heller fokuserer på barna ift gaver (i tillegg til de som gir til barna men ikke har barn selv) men det ble fort sablet ned og noen ble tydelig såret over at jeg synes det var ett "ork" å kjøpe gaver til familien. Vi er jo 20 stk så det blir endel. Er ellers veldig glad i de andre tradisjonene vi har ❤️🫶 Anonymkode: a4c0f...121 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #35 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøvde for ett par år siden å komme med forslag om at vi heller fokuserer på barna ift gaver (i tillegg til de som gir til barna men ikke har barn selv) men det ble fort sablet ned og noen ble tydelig såret over at jeg synes det var ett "ork" å kjøpe gaver til familien. Vi er jo 20 stk så det blir endel. Anonymkode: a4c0f...121 Jeg synes heller det burde vært mindre fokus på gaver til barn. Heller at alle inkludert voksne skal få noe, men ingen trenger store mengder. Barn drukner jo i gaver i våre dager, helt fra 1. desember. Kjenner flere mødre som vil ha kun gaver til barna deres, og da uten din vri om at voksne uten barn også skal ha noe. De sier praktisk talt rett ut - i år kjøper du gaver til barne våre, mens vi dropper å kjøpe noe til deg. Anonymkode: 7956a...378 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winterchild Skrevet 5. oktober #36 Del Skrevet 5. oktober Hell no äääälskar jul ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #37 Del Skrevet 5. oktober Pakkene blir kleinere for hvert år som går, men julen er god stemning ❤️ Å vi trenger at det skjer noe i mørke tiden. Å holde seg opptatt er godt for sinnet til tider. Anonymkode: 87103...9a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #38 Del Skrevet 5. oktober Helt greit med jul. Ekstra lys i mørket, fri fra jobb, studentene kommer hjem, og spille litt, se film, snakke og kose oss sammen. Det trenger ikke være så voldsomt. Anonymkode: f7f66...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #39 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ble lei for 10år siden, synes ikke det var noe å delta på lenger. Kom også med forslag på å endre måten vi møtes på, at det ikke skal handle om pakker men at vi deler et måltid sammen 😊 Synes hele opplegget som er nå i dag er utrolig fake og overfladisk. Varene kommer i butikken kjempetidlig, hele jula er jo en miljøbombe der enorme summer brukes på å kjøpe ting vi ikke trenger. Tenk på alt som kastes også, bare gavepapiret/embalasje er mye søppel. Så har latt være å "feire" jul endel år nå, synes det er befriende. Slipper å forholde meg til det, tar det som en vanlig dag. Setter pris på fridagene såklart ❤️ Anonymkode: 5fdc1...81b Nei like koselig hvert år, OG like deilig hvert år 1 JAN rydde bort. Blir aldri lei når det er kun 1 gang i året. Anonymkode: e8173...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #40 Del Skrevet 5. oktober Jepp, dritt lei. Begynner med mas fra handelsstanden i september, så er det full shoppe/spise-orgie i desember. En bekmørk, kjip måned🤮. Nei gi meg heller påske eller sommer ☀️🌸 Anonymkode: dc8e6...03b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå