AnonymBruker Skrevet 5. oktober #41 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er alltid noen som motbeviser regelen vet du. Martin Ødegaard er også født sent i desember, og har vel motbevist alt om at de som er født i året blir hengende etter på fotballaget. Anonymkode: 3176c...bdc Nettopp. Man må se på statistikken og ikke enkeltpersoner. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja han kunne snakke en god del sånn jeg husker det. Men brukte bleier nesten hele det første året på storebarn, husker vi startet å øve etter 17 mai. rart å tenke tilbake på det nå er han en stor gutt og klarer seg selv. Han har hele tiden vært veldig sosial så der har vi hatt det lett, men jeg følte velig på at han var umoden for skolen i mange år egentlig. Likevel er det og fordeler for den som er yngst. Du kan jo tenke deg om du får spille på lag med flinkere folk, så blir du jo litt dratt opp av dem. Sånn tenker jeg at det er å være yngst i klassen, du blir dratt opp på de andres nivå mens den som er eldst oftere blir dratt ned. Anonymkode: 3176c...bdc I idretter som fotball får de beste langt mer trening enn de dårligste siden de beste får ha ballen mest. Så om man er dårligst på laget så ville man fått mer ut av å spille på et dårligere lag. Anonymkode: 01aeb...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #42 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han ble trent fra han var bitteliten av faren, aner ikke hva alderen hadde hatt å si uten profesjonell som kostet mulighetene frem for gutten Anonymkode: b04d7...181 Stemmer. Samme gjelder med Haaland. Nå har Haaland i tillegg ekstreme gener. Men tror ikke det er tilfeldig at norgeshistoriens to beste fotballspillere begge hadde foreldre som var profesjonelle fotballspillere. Anonymkode: 01aeb...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #43 Del Skrevet 5. oktober Det er mye man kan gjøre for å kompensere for at ungen er født sent på året. Gjør leksene til en lek. Hjelp med motivasjon for lesing. Les høyt for barnet, få barnet til å gjenfortelle det hen har hørt, og gjerne reflektere over det som er lest. Lek med muntlig matte. Bruk konkreter (legoklosser, f.eks.) for å jobbe med mengder. 👍 Anonymkode: bc24d...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #44 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sønnen min er født sent på året og kommer til å begynne på skolen når han er fem. Mange av klassekameratene hans vil jo ha et halvt år ekstra hjerneutvikling da, og statistisk sett vil det gjøre det mye mer sannsynlig at de presterer bedre enn sønnen min. Jeg søkte på nettet og fant mange studier som påpeker at elever som er født sent på året sliter mer gjennom hele skoleløpet og til og med i arbeidslivet. Jeg vurderer å holde ham tilbake et år for å forsikre meg om at han får mest mulig hjerneutvikling slik at han ikke vil lide av denne statistikken. Er det viktig at han går i samme klasse som de fra samme årskull eller trenger jeg ikke å tenke på det? Jeg har alt planlagt skoleløpet mtp. privat grunnskole. Jeg vil ikke sende ham til nærskolen etter som jeg har hørt dårlige rykter om miljøet der. Anonymkode: a03c5...67b Vel, jeg har en gutt som er født i desember , var litt umoden for skole første året men har alltid klart seg strålende, gikk forskerlinja på vgs og holder nå på med en master på ntnu.. nå har 5 åringer gått på skole i flere 10 år og det har gått bra for alle med normal kapasitet ikke hold ungen din tilbake Anonymkode: 976a6...4b0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #45 Del Skrevet 5. oktober Om det er såpass viktig for deg at barnet ikke er yngst i klassen, så skulle du vel kanskje tenkt på det før graviditeten, og planlagt at barnet skulle blitt født på våren. Et sted må grensa gå, og det er veldig naturlig å dele inn i årskull, og som andre har påpekt,vil spriket bli desto større i trinnet under, om de da også skal ha ditt barn som er født året før. Anonymkode: 2dc42...fe6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #46 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det er såpass viktig for deg at barnet ikke er yngst i klassen, så skulle du vel kanskje tenkt på det før graviditeten, og planlagt at barnet skulle blitt født på våren. Et sted må grensa gå, og det er veldig naturlig å dele inn i årskull, og som andre har påpekt,vil spriket bli desto større i trinnet under, om de da også skal ha ditt barn som er født året før. Anonymkode: 2dc42...fe6 Jeg planla ikke graviditeten min. Det er alt jeg skal si om det. Vær snill og ikke bare anta ting om meg. TS Anonymkode: a03c5...67b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #47 Del Skrevet 5. oktober Takk for svar alle sammen, det er beroligende å høre at det har gått bra med så mange, men vi har valgt å søke om utsatt skolestart allikevel. Det er ikke sikkert vi får det til, men jeg skal prøve alt jeg kan. Det er viktig for meg a maksimere oddsen for at han her får et godt liv. TS Anonymkode: a03c5...67b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 5. oktober #48 Del Skrevet 5. oktober Et sted må de sette skillet for å dele inn i kull, uansett om de bruker kalenderår eller skoleår f.eks... så vil alltid noen være litt eldre og potensielt mer klare enn de yngste. Men det kan også være motsatt, at eldste ikke er like klar som yngste f.eks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #49 Del Skrevet 5. oktober Jeg ser ikke helt hvordan det vil maksimere oddsen for at han får et godt liv ved å gjøre så han henger ett år etter gjennom hele utdanningen, men ok! Spørsmålet er om han er umoden eller ikke. Er han ikke umoden så er det ikke noen grunn til å holde han tilbake. Du har lest noe om statistikk som gjorde deg redd. Tror det hadde vært bedre om du fikk noen til å forklare deg statistikk heller enn å holde tilbake barnet. Statistikk sier noe om en gruppe, men barnet ditt er et individ... Anonymkode: e0d69...771 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #50 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar alle sammen, det er beroligende å høre at det har gått bra med så mange, men vi har valgt å søke om utsatt skolestart allikevel. Det er ikke sikkert vi får det til, men jeg skal prøve alt jeg kan. Det er viktig for meg a maksimere oddsen for at han her får et godt liv. TS Anonymkode: a03c5...67b Er ungen din kun født sent på året eller er han også sent utviklet? Selv husker jeg en gutt som ville måtte gå med bleier om han startet til vanlig tid. Skjønner godt at foreldrene der utsatte skolestarten. Den gutten hadde trolig noen diagnoser uten at jeg noensinne spurte foreldrene. Vet mange sier at barna som er født sent på året tar igjen de som er født tidligere og det stemmer sikkert i de fleste tilfeller. Men om ungen går med bleie ved skolestart så sier det seg selv at gutten kan få det ubehagelig. Anonymkode: 01aeb...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #51 Del Skrevet 5. oktober Vær obs på at det ikke er så kult for barnet å starte et år senere. Ene sønnen min som går i 5. klasse har en klassekamerat som er født i desember året før. Han har alltid blitt ertet for det, typ «er du så dum at du ikke fikk gå i klasse med de som er like gamle som deg osv». Ikke snilt av de som erter, jeg vet! Men slik er det… Den gutten har ingen diagnose forresten, han var nok bare umoden. Anonymkode: 741d6...993 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #52 Del Skrevet 5. oktober Flere burde holde gutter født seint, ett år tilbake. Forskning viser jo tydelig hvor dårlig mange av disse guttene gjør det. De presterer dårligere i fag, sosialt og har langt høyere risiko for å få en ADHD diagnose, det er tankevekkende! I Danmark har de ett langt mer fleksibelt skolestart, der er det lett og vanlig å la sine små vente ett år og foreldre mener de vil profittere på det. 6 års reformen har vært mislykket, vi tok fra barna ett år med lek (enormt mye læring skjer gjennom leken!), og erstattet det med noe mange av de ikke er modne for. Resultatet er det høyeste skolefrafallet vi har hatt noen gang. Vi har skapt ett system som skaper tapere. Senest i dag leste jeg at sammenlignet med barna født i 1986, så går dagens barn 2 år lengre på skolen- men resultatene er dårligere!! Det er ikke om å gjøre å begynne tidligst mulig, som forskning viser- vi blir ikke noe smartere av det. Jeg ville heller latt gutten få utfolde seg ett år ekstra med lek og utvikling i barnehagen. Men det er ikke sikkert dere får det innvilget. Anonymkode: 3d838...1b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #53 Del Skrevet 5. oktober Jeg synes det er feil at det ikke er mer lek og aktiviteter i 1. klasse, men det er annen diskusjon. Mine tvillinger er 4 år, født i november premature. Ene kan å lese og skrive (store bokstaver, ikke små) og fant ut av det på egenhånd. Andre kan såvidt skrive navnet sitt men forstår seg på tall og elsker alt som angår naturfag. Har vurdert steinerskole eller annet med mer lek, men tror det kommer til å gå greit. Alle er gode på noe og ingen er interessert i alt er mitt inntrykk. Mer bekymret for at det brukes mye skjerm på skolen de skal gå. Anonymkode: 3a469...951 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #54 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere burde holde gutter født seint, ett år tilbake. Forskning viser jo tydelig hvor dårlig mange av disse guttene gjør det. De presterer dårligere i fag, sosialt og har langt høyere risiko for å få en ADHD diagnose, det er tankevekkende! I Danmark har de ett langt mer fleksibelt skolestart, der er det lett og vanlig å la sine små vente ett år og foreldre mener de vil profittere på det. 6 års reformen har vært mislykket, vi tok fra barna ett år med lek (enormt mye læring skjer gjennom leken!), og erstattet det med noe mange av de ikke er modne for. Resultatet er det høyeste skolefrafallet vi har hatt noen gang. Vi har skapt ett system som skaper tapere. Senest i dag leste jeg at sammenlignet med barna født i 1986, så går dagens barn 2 år lengre på skolen- men resultatene er dårligere!! Det er ikke om å gjøre å begynne tidligst mulig, som forskning viser- vi blir ikke noe smartere av det. Jeg ville heller latt gutten få utfolde seg ett år ekstra med lek og utvikling i barnehagen. Men det er ikke sikkert dere får det innvilget. Anonymkode: 3d838...1b5 6-års reformen ble som planlagt - det ble mange flere barnehageplasser tilgjengelig, samtidig som de fikk spart inn litt penger ved å tilby "pass" av 6-åringene til en lavere pris enn det ville kostet å beholde de i barnehagen. 1 lærer per 14 barn på skolen istedenfor 1 ansatt per 6 barn som i barnehagen. Anonymkode: 04820...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #55 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes det er feil at det ikke er mer lek og aktiviteter i 1. klasse, men det er annen diskusjon. Mine tvillinger er 4 år, født i november premature. Ene kan å lese og skrive (store bokstaver, ikke små) og fant ut av det på egenhånd. Andre kan såvidt skrive navnet sitt men forstår seg på tall og elsker alt som angår naturfag. Har vurdert steinerskole eller annet med mer lek, men tror det kommer til å gå greit. Alle er gode på noe og ingen er interessert i alt er mitt inntrykk. Mer bekymret for at det brukes mye skjerm på skolen de skal gå. Anonymkode: 3a469...951 Jeg er ikke så sikker på at det er en annen diskusjon fordi det er nettopp det som går tapt når barna begynner på skolen. Leken er språket til barna! Det er etter min erfaring livsviktig for barn å få leke. Og lek er IKKE voksenstyrt, altså er ikke lekbaserte aktiviteter et fullgodt alternativ. Lek er per definisjon initiert av barna selv. Gjennom lek lærer barna alt de trenger å lære. Skolen derimot har en egen agenda basert på politiske mål der leken ikke blir tatt hensyn til. Leken blir en sånn sidesyssel som det kanskje blir tid til innimellom alt det andre som skal foregå. Beklager at du ble offeret for min "rant", men dette temaet er engasjerende 😁 Anonymkode: 04820...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #56 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vær obs på at det ikke er så kult for barnet å starte et år senere. Ene sønnen min som går i 5. klasse har en klassekamerat som er født i desember året før. Han har alltid blitt ertet for det, typ «er du så dum at du ikke fikk gå i klasse med de som er like gamle som deg osv». Ikke snilt av de som erter, jeg vet! Men slik er det… Den gutten har ingen diagnose forresten, han var nok bare umoden. Anonymkode: 741d6...993 Det er ikke kult å gå gjennom hele skolegangen uten å oppleve mestring heller. Anonymkode: 04820...007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #57 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke kult å gå gjennom hele skolegangen uten å oppleve mestring heller. Anonymkode: 04820...007 Det er sant. Men her virker det som trådstarters unge kun er født sent og ikke har noen tilleggsvansker. Da tror jeg det vil gå helt fint å starte på skolen sammen med de andre .Det er ingenting som taler for at ungen ikke vil oppleve mestring. Anonymkode: 01aeb...c8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #58 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nettopp. Man må se på statistikken og ikke enkeltpersoner. I idretter som fotball får de beste langt mer trening enn de dårligste siden de beste får ha ballen mest. Så om man er dårligst på laget så ville man fått mer ut av å spille på et dårligere lag. Anonymkode: 01aeb...c8c Men som med skolen så kan man kompensere, når du vet at barnet er født på høsten og sjansen for at fotball blir viktig blant klassekompisene så hvorfor ikke øve hjemme på å løpe og sparke litt ball. Leksene og oppgavene 1-10 trinn har vært differensierte, og det har vært nivådifferensiering i mange øvelser på fotballtrening. Ikke før i ungdomsfotballen - som tilsvarer ungdomsskolen har man delt opp i 1. og 2. lag. På videregående kan man endelig nivådifferensiere i matte. Ja, man får fordeler av å være født tidlig på året og ja veien er lenger om man ikke er størst, sterkest og best først. Det utjevner seg litt om det jobbes med, men mentaliteten som tidlig utvikling gir og den selvtilliten blir ofte værende, det er hvordan unngå lav selvtillit som født sent på året som det går an å jobbe med. Barna gikk på amerikansk skole og der var cut dag 1. september så alle født på høsten måtte vente på skolen, men de måtte konkurrere i samme årskull i idrett så det var litt rart. Så på skolen var datteren yngst født helt i slutten av august, men siden det kom mange fra andre land så var ikke cut datoen like strikt for nykommere. Datteren var bitteliten sammenlignet med de som var ett år eldre og det ble så tydelig i puberteten. Faglig hadde hun ikke noe problem selv om hun kom rett fra norsk skole på barneskolen til amerikansk. Det var bare uvant å se hva annen cutdato enn 1. januar betydde. Mest kronglete for man kunne ikke drive idrett med klassevenner om det ikke var 2 og 2 årskull sammen og selv da kanskje kun annethvert år. Anonymkode: b04d7...181 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #59 Del Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er mann med autisme. Jeg startet på fotball i førsteklasse og sluttet etter ett år fordi jeg aldri fikk spille kamper. For min del hadde det trolig vært bedre om jeg fikk lov til å spille på fotballaget som var ett år yngre enn meg. Jeg var både sent utviklet fysisk og mentalt. Trenerne mente jo åpenbart at jeg ikke var god nok til spille for mitt eget årskull. Nå tilhørte jeg generasjonen som startet ett år senere enn de gjør i dag, men selv det var tidlig for meg. Jeg slet mye faglig og sosialt. Anonymkode: e8bee...76e Det er dritkjipt med fotballen men de gjør ikke sånn lenger mot små barn altså. Vet ikke når de begynner med å la de flinke være mer på banen men i første og andre klasse vet jeg ihvert fall at alle får spille like mye. Når det gjelder faglig så skjønner jeg jo at de kan være fordeler for noen å vente men da tror jeg det skal mye til. Det er strengt. Anonymkode: 27306...261 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #60 Del Skrevet 6. oktober Det jevner seg ut etterhvert. Jeg er lærer, og det er sjeldent at når man er født på året hsr noe å si for modenhet osv. Jeg har hatt 7.klassinger som er mindre modne både sosialt og faglig enn 4.klassinger f.eks. Det er så mye annet det kommer an på. Anonymkode: 70976...91c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå