Gå til innhold

Syvåring som skriker for å få viljen sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har ei jente på syv og et halvt som i det siste har funnet en ganske effektiv metode for å få viljen sin sent på kvelden mot en sliten mamma (meg) som bare vil ha ro og stillhet. Høylytt sutring, eller trøkk-grining uten tårer. Vi bor i blokk, så det er ikke veldig heldig. 

Om det så er at jeg setter vannglasset på nattbordet for henne etter hun har drukket, så hun slipper å strekke seg, eller hvilken sang de skal høre på. Hun tåler ikke annenhver gang ordning hvor det er lillebror sin tur å velge sang. Lillebror er tre år og takler dette helt fint, så hun burde jo også det. Eller hvis hun ikke får viljen sin på andre ting. Da kan hun skrike og vekke broren sin. 

At jeg snakker til henne når ikke inn. Jeg har latt alle kamper ligge fordi jeg vil bare ha ro og stillhet så de ikke vekker hverandre eller plager naboen. Jeg er også sliten såpass sent og tar ikke sjansen på å ta kampen for så å tape. 

Hva kan jeg gjøre ...?

Er dette normalt egentlig ? 

 

Anonymkode: 8a6f4...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normalt at barn prøver slikt. Og det er normalt at de fortsetter, dersom de finner ut at det er effektivt ... Å snakke til henne mens det står på, hjelper nok ikke, men hun trenger nok å erfare at hun heller ikke får viljen sin på den måten. Føler med deg, sliten mamma. (Hilsen en annen sliten mamma)

Anonymkode: a5a32...66a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er normalt at barn prøver slikt. Og det er normalt at de fortsetter, dersom de finner ut at det er effektivt ... Å snakke til henne mens det står på, hjelper nok ikke, men hun trenger nok å erfare at hun heller ikke får viljen sin på den måten. Føler med deg, sliten mamma. (Hilsen en annen sliten mamma)

Anonymkode: a5a32...66a

Det mest effektive jeg har prøvd hittil var å lage prompelyder tilbake for å snappe henne ut av det. Hun begynte å le da, og sur for at hun ikke fikk vilja si. Like etter skjedde det samme igjen, men da orket jeg ikke for jeg var fysisk sliten... Hun må nesten distraheres i søvn 😅

Anonymkode: 8a6f4...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sikkert diagnosen adhd om 40 år...

Anonymkode: 47796...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lar henne jo få viljen sin, selvsagt fortsetter hun da. 
Du må bare slutte. 

Anonymkode: f94ac...9c0

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei, jeg har ei jente på syv og et halvt som i det siste har funnet en ganske effektiv metode for å få viljen sin sent på kvelden mot en sliten mamma (meg) som bare vil ha ro og stillhet. Høylytt sutring, eller trøkk-grining uten tårer. Vi bor i blokk, så det er ikke veldig heldig. 

Om det så er at jeg setter vannglasset på nattbordet for henne etter hun har drukket, så hun slipper å strekke seg, eller hvilken sang de skal høre på. Hun tåler ikke annenhver gang ordning hvor det er lillebror sin tur å velge sang. Lillebror er tre år og takler dette helt fint, så hun burde jo også det. Eller hvis hun ikke får viljen sin på andre ting. Da kan hun skrike og vekke broren sin. 

At jeg snakker til henne når ikke inn. Jeg har latt alle kamper ligge fordi jeg vil bare ha ro og stillhet så de ikke vekker hverandre eller plager naboen. Jeg er også sliten såpass sent og tar ikke sjansen på å ta kampen for så å tape. 

Hva kan jeg gjøre ...?

Er dette normalt egentlig ? 

 

Anonymkode: 8a6f4...43a

Hvis det er slik hun oppfører seg når hun er 7, er det bare å glede seg til hun kommer i pubereten.

Når jeg leser tråder som dette, lurer jeg sannelig på hva som har skjedd med ordet "oppdragelse"; det virker som om tankegangen om at alt skal bli rosenrødt bare man snakker pent til barnet, har feilet totalt, og man får en generasjon av bortskjemte drittunger som oppfører seg som skrikende babyer for å få viljen sin i en alder av 7.

Anonymkode: 09e58...a8d

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er minst to alternativ : om det ikkje feiler henne noko, må du stå i kampen, ikkje la henne oppnå det ho vil gjennom denne oppførselen, så vil ho etterkvart forstå at det ikkje virkar.

Men det kan også hende det feiler henne noko. Adhd/autisme kan gjere det vanskelig å innordne seg dersom ho hadde tenkt at ting skulle vere annleis.

Eg trur det mest sannsynlig er eit normalt barn som har funne ein irriterende måte å få viljen sin på. Så då må du (mor) stå imot. Oversjå hyling. Lat som ingenting. Fokuser på lillebror, gjer noko hyggelig med han og vent på at jenta gir seg. Det kan ta tid. Men du må vinne kamp etter kamp, for alternativet er at jenta blir heilt uspiselig.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (4 minutter siden):

Det er minst to alternativ : om det ikkje feiler henne noko, må du stå i kampen, ikkje la henne oppnå det ho vil gjennom denne oppførselen, så vil ho etterkvart forstå at det ikkje virkar.

Men det kan også hende det feiler henne noko. Adhd/autisme kan gjere det vanskelig å innordne seg dersom ho hadde tenkt at ting skulle vere annleis.

Eg trur det mest sannsynlig er eit normalt barn som har funne ein irriterende måte å få viljen sin på. Så då må du (mor) stå imot. Oversjå hyling. Lat som ingenting. Fokuser på lillebror, gjer noko hyggelig med han og vent på at jenta gir seg. Det kan ta tid. Men du må vinne kamp etter kamp, for alternativet er at jenta blir heilt uspiselig.

Tror ikke det feiler henne noe når jeg ser på henne helhetlig, det er disse øyeblikkene ved leggetid her. Vanligvis kan hun argumentere og bruke ord, og godtar som regel det jeg sier. Hender hun blir sur og tramper, men gjør som jeg sier likevel uten at jeg trenger å kjefte.  Håper bare det ikke må mange dagene til før det blir forstått. Lillebroren ligger egentlig og godter seg når hun holder på ... 😅 Men takk for råd, får bare stålsette meg og evt ha en kaffe først. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er slik hun oppfører seg når hun er 7, er det bare å glede seg til hun kommer i pubereten.

Når jeg leser tråder som dette, lurer jeg sannelig på hva som har skjedd med ordet "oppdragelse"; det virker som om tankegangen om at alt skal bli rosenrødt bare man snakker pent til barnet, har feilet totalt, og man får en generasjon av bortskjemte drittunger som oppfører seg som skrikende babyer for å få viljen sin i en alder av 7.

Anonymkode: 09e58...a8d

Altså man kan ikke bare snakke pent. Generelt vil jeg si at hun hører etter beskjeder og er visst eksemplarisk på alle områder ifølge skolen. God, omsorgsfull, smart og morsom. Ganske rolig og inkluderende jente. Nå er dette hendelser i leggingen som har begynt å skje de siste månedene, så tror ikke jeg har feilet i oppdragelsen, bare at jeg har vært for mild når det kommer til det her fordi jeg er sliten.

Anonymkode: 8a6f4...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Får sikkert diagnosen adhd om 40 år...

Anonymkode: 47796...4da

Håper ikke det. For hennes skyld.

Anonymkode: 8a6f4...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også sliten såpass sent og tar ikke sjansen på å ta kampen for så å tape. 

Hva kan jeg gjøre ...?

Er dette normalt egentlig ?

Hun vil jo selvsagt fortsette med dette så lenge hun vet at hun får det som hun vil. Det vil i verste fall også forplante seg til andre områder. Det er helt normalt at barn tester ut metoder for å få viljen sin. Og når de merker en metode fungerer, kommer de til å fortsette med den.

For å få stopp på dette, må du si nei og faktisk stå i det hele veien ut.

Anonymkode: 74373...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt lillebror inn på ditt rom/di seng om hun begynner å gjøre ting som vekker ham. Første skritt for å skåne lillebror når han sover! Snakk med lillebror på forhånd, forklar at storesøster trenger hjelp til å roe seg på kvelden og at du bare ønsker at han skal få ei god natt uten å bli vekka. 

Har du forsøkt å overse henne? Si at dette gidder du ikke, si at du nå har tenkt å gjøre hus og hjem klar for neste dag og at du skal gjøre deg klar for å sove. Si at du ikke har tenkt å svare henne eller gi henne viljen. Og så tar du husarbeid eller hva enn som du pleier å gjøre før leggetid, og så legger du deg i lillebrors seng. Skriker hun mens du gjør det, så javel. La henne gjøre det. Det er ikke vits å sitte våken lenger enn til at du er ferdig, så kanskje blir det tidlige netter. Men det er bare en periode, så vil hun gi seg. Du kan også be henne hjelpe deg med resterende husarbeid eller hva du gjør på kvelden, om hun likevel nekter å legge seg. Kanskje gjør hun det, kanskje ikke. Så legger du deg i lillebrors seng, og lar henne være i fred. Gjør hun ugagn, som i å ødelegge noe eller prøve å stikke ut, må du selvsagt ta grep, men gjør minst mulig. 

Jeg har et spørsmål. Legger du en 3 åring og 7 åring samtidig? Mulig hun trenger å legges litt senere. Jeg har venner som forflytter leggetid med 15 min per år. Så legges 3 åringen kl 18.30, så kan 7 åringen i seng kl 19.30. 

Er dette noe nytt barnet har begynt med? Det kan i så fall tyde på at noe er ugreit eller at noe ugreit har hendt den siste tiden.

Anonymkode: 32d41...db1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ubegripelig at du føyer denne oppførselen. Vær voksen og sett grenser. La henne drive med trollskriking til hun ikke orker mer. Ta bort lørdagsgodt. Oppdra ungen. Herregud. 

Anonymkode: 96bcc...09a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må lære seg at et nei er et nei. Men forklar gjerne hvorfor hun får et nei. Det holder med å gjenta det er par ganger. Da bør det være forstått, og du kan bare ignorere henne. Før eller siden blir hun lei og slutter.

Et fint argument er at det er de voksne som bestemmer. Ikke barn. Du kan også fortelle henne at hvis hun oppfører seg, så vil hun kunne få være med på å bestemme mer etter hvert som hun blir større, men akkurat nå er det du som bestemmer. 

Anonymkode: 74df5...41a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun tester grenser. Og hun trenger at du er trygg mamma og viser at her er det grenser. Hvis datteren din er sjef, så får hun et "ansvar" som føles utrygt for henne.

Anonymkode: 7cf41...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...