Gå til innhold

Nettopp byttet fastlege. Mas om overføring av journal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk melding fra nye lege. Eller ikle fastlegen men fikl turnuslegen med beskjed om at timen må utsettes til de har fått overført journalen. Er ikke det valgfritt? Koster penger å overføre også. Forrige fastlegen førte knapt opp noe, og tok ingenting på alvor og jeg var der ikke på over et år. Nå har jeg muligens betennelse og vakner med durable smerter hver morgen og er blitt i dårlig allmenn form. Og endelig får time etter over ett år så må den avlyses? Er det lov engang? Så velkommen man skal være…

Anonymkode: 51359...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får sikkert ny time så snart du får overført journalen. Det koster ikke mange kronene.

Så vidt jeg vet er det ikke ulovlig av legen å avbestille timen din til du har fått overført journalen nei.

Anonymkode: ac0f2...ccd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk melding fra nye lege. Eller ikle fastlegen men fikl turnuslegen med beskjed om at timen må utsettes til de har fått overført journalen. Er ikke det valgfritt? Koster penger å overføre også. Forrige fastlegen førte knapt opp noe, og tok ingenting på alvor og jeg var der ikke på over et år. Nå har jeg muligens betennelse og vakner med durable smerter hver morgen og er blitt i dårlig allmenn form. Og endelig får time etter over ett år så må den avlyses? Er det lov engang? Så velkommen man skal være…

Anonymkode: 51359...508

Enig at det er sært, men det går svært raskt å overføre. Du ringer det gamle legekontoret og de gjør det digitalt mens du er på tråden. Jeg har aldri betalt for det.

Anonymkode: f43a3...faf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke ny fastlege kunne kreve tilgang til journal fra forrige fastlege?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske latterlig og potensielt et rødt flagg, siden min journal er tjukk som en telefonbok med viktig informasjon de fleste leger ikke gidder å lese, og enda mindre gidder de lese seg opp på de alvorlige diagnosene mine, eller behandle. De gadd ofte ikke se på at jeg allerede hadde inne prøveresultater, type CT. Hvis du har en akutt tilstand og ikke noe kronisk, er det enda mindre grunn til at de trenger journalen for å se og behandle deg. Du har kanskje fått en hverdagshelt, men det bruker ikke vare lenge. 

Anonymkode: d99c9...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klaging blir det uansett. 

Mye sutrete pasienter. 

 

Anonymkode: 1b382...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet fastlege for seks år siden ca, så måtte jeg ikke overføre noen journal før første time. Den nye fastlegen kommenterte at hun ikke hadde den, og ba meg ringe det gamle legekontoret. Jeg sa "ja", men gjorde det aldri (ville ikke at den skulle overføres, jeg hadde hatt en ekstremt dårlig periode et par år før dette som endte med at jeg mistet jobben fordi jeg ikke turte å be om forlengelse av sykemelding men allikevel ikke møtte på jobb, fastlegen ringte og etterlyste meg og det ble mye styr. Hadde en psykisk knekk jeg ikke skjønte at jeg hadde, og turte ikke be om hjelp osv. Har holdt meg helt fint i jobb etter det og har hatt det bra siden, men jeg ville ikke at den nye fastlegen skulle vite om det.)

Det er ikke tvang om å overføre journaler. Mange leger ønsker det, og det forstår jeg, men de kan ikke kreve det.

Anonymkode: 6d497...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet fastlege sist, måtte de sende den i papir… 

Anonymkode: b114d...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også flytte journal

Hos meg fikk jeg vite det var gratis,men kan ikke love du får det. Å det tok så kort tid å ringe, sikkert 5 min samtale eller noe, max 10. Bare ring dem å si at du flytter over journal på mandag, men trenger raskt time. 

Anonymkode: 17b1d...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å flytte journalen, og de fastholder at du må, bør du be om en begrunnelse som er hjemlet i lov eller forskrift. 

Anonymkode: f14be...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...