Gå til innhold

Feiring av stor dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt greit å gjøre det enkelt.

Lei lokale, men la gjestene stå for skyss selv. Det er alltid noen som ikke drikker, og noen som blir kjørt av andre. Så hvis folk snakker sammen og fyller bilene ordner det seg nok.

Ikke be om at noen skal ta med mat, finn heller noe mat som du har råd til. Dropper du buss har du jo en del ekstra der. Men folk kan derimot fint ta med sin egen drikke. 

Anonymkode: 4172c...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du føler deg ikke velkommen fordi du ikke fikk full middag..?

Jeg følte meg ikke så velkommen fordi det i invitasjonen ble spesifisert at det var lite mat. Hadde det ikke blitt nevnt, eller hadde det i stedet bare blitt servert snacks og kaker, som i den settingen og på det tidspunktet hadde vært helt fint, ville jeg ikke tenkt på det. Første bud når man inviterer gjester, er å ha mer enn nok til alle, uavhengig av hva slags fest og servering man legger opp til. Å si på forhånd at det er for lite, er å si til gjestene at man egentlig ikke bryr seg.

Anonymkode: de48e...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg følte meg ikke så velkommen fordi det i invitasjonen ble spesifisert at det var lite mat. Hadde det ikke blitt nevnt, eller hadde det i stedet bare blitt servert snacks og kaker, som i den settingen og på det tidspunktet hadde vært helt fint, ville jeg ikke tenkt på det. Første bud når man inviterer gjester, er å ha mer enn nok til alle, uavhengig av hva slags fest og servering man legger opp til. Å si på forhånd at det er for lite, er å si til gjestene at man egentlig ikke bryr seg.

Anonymkode: de48e...834

Dette var meg, det var ikke meningen å være anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så man skal ikke få feire stor dag når man har dårlig råd? Flaut? Virkelig? Om jeg betaler for å leie et lokale, ordner noe lett tapas selv og spør om mine nærmeste vil hjelpe med en rett tapas hver, så mener du det er flaut?

Anonymkode: 6a232...46b

Jeg hadde synes det var flaut p invitere til fest hvor gjester måtte komme med egen drikke, mat og betalt for felles transport

Anonymkode: 27b17...6eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- jeg mener, jeg inviterer jo til en fest? Når jeg og mine venner har invitert til bursdagsfester tidligere, så tar jo folk med seg drikke selv, så såå rart og flaut er det vel ikke?

Nei du inviterer til spleiselag 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo veldig spesielt å tenke sånn da, for da skal det liksom være greit å feire andre bursdager ved at gjester tar med seg drikke, men ikke store dager? Når det er store dager som virkelig bør kunne feires? Er det ikke bedre å være litt kreativ i måten å feire/invitere til feiring på, enn å droppe hele feiringa?

Nei det spesielle er st gjestene må stå for det meste

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (16 timer siden):

Så lenge du informerer betaling/spleising i invitasjonen er det bare å kjøre på. Jeg håper du har bedre venner enn enkelte av personene som svarer i denne tråden.

😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (16 timer siden):

For noen sure megger her i tråden. Jeg foreslår at du tar denne diskusjonen med de nære vennene dine som du hadde tenkt til å spørre om tapas. De vil kunne svare nærmere på hva som er god kutyme og innafor i DIN omgangskrets.

For meg og mine så hadde både spleiselag og bring your own beer vært helt ok. Oppsatt transport hjem hadde derimot ikke vært ok, da de aller fleste vil pile av gårde etter eget forgodtbefinnende. Masse lykke til! 

Så man er sure megger fordi man tenker annerledes enn deg? Da et du en kjip gjerrigknark om du gjør Om ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis du har lest tråden, så ser du at jeg gikk bort fra å leie et lokale usentralt, og heller sentralt sånn at folk kan komme seg hjem selv, når de selv ønsker. Jeg skjønner ikke at det må være skikkelig med mat heller, jeg ønsker ikke noe stivt middagsselskap der gjestene spiser seg mette og trøtte, jeg ønsker en fest med lett snacks/ enkel fingermat som kan snacks’es på både stående og sittende. Løs stemning, ikke noe fisefint. Å spørre om nærmeste venner har lyst å hjelpe til med en enkel tapasrett eller salat eller noe, skjønner jeg heller ikke at skal være et problem, jeg hadde gledelig gjort det selv til venners storfeiringer. 

Du spør og får svar men blir bare sur fordi folk mener annet enn deg, spesielt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig er det greit å be om bidrag til buffet og at man tar med drikke. Jeg er overbevist om at det ville vært langt flere sammenkomster og fester om folk var litt mer rause og ikke så opptatt av at alt skal være 100% perfekt. Synd at så mange er mer opptatt av at det skal være gratis enn å være sammen med gode venner. 

For en merkelig tinh å si, det er ikke sikkert gjestene har bedre råd heller 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om dette ordner seg. 
Du har funnet et mer sentralt lokale, som folk kan komme seg til og fra selv. 
Og du har venner som allerede har tilbudt seg å bidra med en rett. 

Jeg ville nok, som en skrev over her, laget en stor lapskaus eller noe sånt. (Det var jo tradisjonen før, at alle slike store feiringer hadde den lokale varianten av lapskaus til mat, og at "alle" var invitert.) 
Da har du mat til mange, uten at det koster så mye. Spør gjerne de nærmeste vennene/familie om hjelp med maten. Det er helt innenfor, bare det ikke blir mye på dem.

Om de enten bidrar med å lage maten sammen med deg, eller om de stiller med ingredienser. (Altså at en kommer med ferdig skrellede poteter i biter. En stiller med ternede gulrøtter. En har skåret opp kjøttet osv. ) Evt. så spør du om noen av de nærmeste kan bake en kake hver. 
I tillegg bør du stå for snacks til utpå kvelden. 

Jeg tenker at til en uformell feiring, så er det helt greit å be folk ta med egen drikke. 

Men jeg ville ikke hatt en fest der mange må bidra og ha med egen drikke, og så skrevet ønskeliste med dyre gaver. De anser jeg som umusikalsk. 
Har du dårlig råd og inviterer for selskapets skyld, så er alle gaver bonus. Og på forespørsler om hva jeg ønsket meg, ville jeg nok svart at "jeg ønsker at dere kommer og feirer" eller "Det er ikke så viktig med gave". 

Anonymkode: 7c3e4...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om festen ble betalt av vertinnen ville du jo tatt med en gave, så hva er forskjellen mellom å bruke penger på en gave og å bruke penger på en rett til en festbuffet (og mat måtte du jo laget og spist enten det var fest eller ikke)? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg gidder ikke kommentere alle innleggene dine oppover her. Men du skjønner vel at det er litt forskjell (både økonomisk og energimessig) på å spørre om noen av de aller nærmeste vennene har lyst å ta med én tapasrett hver, det koster ikke all verdens å lage til én tapasrett, i forhold til at en person (jeg) skal kjøpe inn til, og lage til tapas til 40 stk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

på forespørsler om hva jeg ønsket meg, ville jeg nok svart at "jeg ønsker at dere kommer og feirer" eller "Det er ikke så viktig med gave". 

Ja uten tvil, det kommer jeg til si😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gidder ikke kommentere alle innleggene dine oppover her. Men du skjønner vel at det er litt forskjell (både økonomisk og energimessig) på å spørre om noen av de aller nærmeste vennene har lyst å ta med én tapasrett hver, det koster ikke all verdens å lage til én tapasrett, i forhold til at en person (jeg) skal kjøpe inn til, og lage til tapas til 40 stk? 

Ja, det er forskjell, men de som skal lage en rett må uansett lage mye mat når det er 40 gjester. Eller tenker du at gjestene dine skal få en kjøttboller, en scampi og en skive ost? 

Alle gjestene skal få litt tapas/snacks, men jeg er redd det blir pinlig lite mat for du kan ikke styre hva hver enkelt forsyner seg med. 

Anonymkode: 9100e...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(...) det koster ikke all verdens å lage til én tapasrett, i forhold til at en person (jeg) skal kjøpe inn til, og lage til tapas til 40 stk? 

Du er vert for din egen bursdagsfeiring = betal din føkking bursdagsfeiring selv. 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 1f355...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er vert for din egen bursdagsfeiring = betal din føkking bursdagsfeiring selv. 🤦‍♀️ 

Anonymkode: 1f355...ad0

Og du er stolt over måten du snakker til folk på, eller? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge det ikke er sykt langt å kjøre dit, så ordner folk seg transport hjem selv? Sist jeg var i 40 års dag var det litt avsides, da spleiset vi på taxi hjem, andre ble hentet av feks mannen, barna eller venner :) 

Anonymkode: fb65d...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...