Gå til innhold

Feiring av stor dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen sure megger her i tråden. Jeg foreslår at du tar denne diskusjonen med de nære vennene dine som du hadde tenkt til å spørre om tapas. De vil kunne svare nærmere på hva som er god kutyme og innafor i DIN omgangskrets.

For meg og mine så hadde både spleiselag og bring your own beer vært helt ok. Oppsatt transport hjem hadde derimot ikke vært ok, da de aller fleste vil pile av gårde etter eget forgodtbefinnende. Masse lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så man skal ikke få feire stor dag når man har dårlig råd? Flaut? Virkelig?

Anonymkode: 6a232...46b

Det handler ikke om at man ikke skal kunne feire, men at man selvfølgelig må feire på en måte man har råd til. Det er ingen menneskerett å feire større enn hva man har råd til...

Skal man som gjest ta med mat, drikke, få ekstrautgifter til reise, ikke kunne reise hjem når man vil og i tillegg kanskje kjøpe en gave, da er det faktisk så pass dyrt at andre venner kanskje ikke har mulighet til å bli med.

Skal du gjøre det som du skisserer, da må du i det minste være helt åpen om hva du forventer.

Anonymkode: ef242...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (18 minutter siden):

For noen sure megger her i tråden. Jeg foreslår at du tar denne diskusjonen med de nære vennene dine som du hadde tenkt til å spørre om tapas. De vil kunne svare nærmere på hva som er god kutyme og innafor i DIN omgangskrets.

For meg og mine så hadde både spleiselag og bring your own beer vært helt ok. Oppsatt transport hjem hadde derimot ikke vært ok, da de aller fleste vil pile av gårde etter eget forgodtbefinnende. Masse lykke til! 

Takk for oppmuntrende svar! Jeg legger fra meg idéen om et lokale hvor man må ha oppsatt skyss hjem, finner heller et lokale sentralt, og snakker med nære venner om hjelp til å ordne litt enkel tapas. Kan kjøpe inn litt bobler til en velkomstdrikk, og ellers be alle ta med egen drikke selv. Tror det tas imot helt fint🤗 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt, du skal leie dyrt lokale som du betaler for, så skal du ordne noe lett tapas mat selv, mens noen andre skal ta med litt tapas og dermed dekke den delen av maten ? Ta med drikke og dekke litt av transport hjem, som da er oppsatt buss til kl.xx.

Dette må jeg si hadde vært null interesse for hadde jeg fått en slik invitasjon. Jeg feirer veldig gjerne venner og familie, men har aldri opplevd at vi må ta med hverken mat eller drikke, og drosje/transport hjem fikser vi selv når vi selv vil hjem.

Hadde heller ikke forlnagt det av noen jeg invitere. Skal du arrangere 40 års lag så må du faktisk ha økonomi til det, det må være skikkelig med mat, du dekker drikke til maten så får de eventuelt ta med seg drikke utover dette

Anonymkode: bcd40...f1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke helt, du skal leie dyrt lokale som du betaler for, så skal du ordne noe lett tapas mat selv, mens noen andre skal ta med litt tapas og dermed dekke den delen av maten ? Ta med drikke og dekke litt av transport hjem, som da er oppsatt buss til kl.xx.

Dette må jeg si hadde vært null interesse for hadde jeg fått en slik invitasjon. Jeg feirer veldig gjerne venner og familie, men har aldri opplevd at vi må ta med hverken mat eller drikke, og drosje/transport hjem fikser vi selv når vi selv vil hjem.

Hadde heller ikke forlnagt det av noen jeg invitere. Skal du arrangere 40 års lag så må du faktisk ha økonomi til det, det må være skikkelig med mat, du dekker drikke til maten så får de eventuelt ta med seg drikke utover dette

Anonymkode: bcd40...f1d

Hvis du har lest tråden, så ser du at jeg gikk bort fra å leie et lokale usentralt, og heller sentralt sånn at folk kan komme seg hjem selv, når de selv ønsker. Jeg skjønner ikke at det må være skikkelig med mat heller, jeg ønsker ikke noe stivt middagsselskap der gjestene spiser seg mette og trøtte, jeg ønsker en fest med lett snacks/ enkel fingermat som kan snacks’es på både stående og sittende. Løs stemning, ikke noe fisefint. Å spørre om nærmeste venner har lyst å hjelpe til med en enkel tapasrett eller salat eller noe, skjønner jeg heller ikke at skal være et problem, jeg hadde gledelig gjort det selv til venners storfeiringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 50 om 1.5 år og har ikke mann og barn, så må betale det selv om jeg skal feire. Jeg har spart i et par år nå og skal straks i gang med å bestille lokale osv. Jeg har et enkelt lokale i tankene (med barnelekekrok), det er relativt sentralt og siden de fleste som skal komme, kommer fra min by, så går det nok greit. Jeg skal ikke ha alkohol og det er ikke mulig med det i "mine" lokaler heller og ingen forventer det, så da sparer jeg der. Har hørt rykter om at tapasen er god på stedet og det er flere i min krets som kan bake kake, så det håper jeg de gjør (i stedet for gave). Antrekk regner jeg med blir "finn noe fint innerst i skapet du ikke har brukt på en stund", så blir det gjenbruk også. Jeg selv blir nok unntaket, for dette skal være erstatning for bryllup (håper på taler), så da vil jeg kjøpe en lekker kjole og fikse meg skikkelig for en gangs skyld. (Temu og Wish står nok for en god del av pyntingen, i tillegg til nøytrale rester fra julen før). 

Det sagt så tror ikke jeg ville blitt med på en fest langt ute i huttiheita der jeg ikke visste når jeg kom meg hjem. Det vil bare føre til ekstra utgifter og ekstra styr.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har lest tråden, så ser du at jeg gikk bort fra å leie et lokale usentralt, og heller sentralt sånn at folk kan komme seg hjem selv, når de selv ønsker. Jeg skjønner ikke at det må være skikkelig med mat heller, jeg ønsker ikke noe stivt middagsselskap der gjestene spiser seg mette og trøtte, jeg ønsker en fest med lett snacks/ enkel fingermat som kan snacks’es på både stående og sittende. Løs stemning, ikke noe fisefint. Å spørre om nærmeste venner har lyst å hjelpe til med en enkel tapasrett eller salat eller noe, skjønner jeg heller ikke at skal være et problem, jeg hadde gledelig gjort det selv til venners storfeiringer. 

Da må du presisere at det blir  veldig enkel servering i invitasjonen. Jeg ville forventet at det bke servert middag, koldtbord eller rikelig med tapas I en 40-årsdag. Her bør jo gjestene ha spist middag på forhånd.  

Anonymkode: 9100e...d04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må du presisere at det blir  veldig enkel servering i invitasjonen. Jeg ville forventet at det bke servert middag, koldtbord eller rikelig med tapas I en 40-årsdag. Her bør jo gjestene ha spist middag på forhånd.  

Anonymkode: 9100e...d04

Selvsagt skal det beskrives i invitasjonen. Jeg har heldigvis ikke venner som forventer noe helst, men rause venner som er glad i en fest og som skjønner at ikke alle har muligheten til å betale dyre dommer for en kveld.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (7 minutter siden):

Jeg blir 50 om 1.5 år og har ikke mann og barn, så må betale det selv om jeg skal feire. Jeg har spart i et par år nå og skal straks i gang med å bestille lokale osv. Jeg har et enkelt lokale i tankene (med barnelekekrok), det er relativt sentralt og siden de fleste som skal komme, kommer fra min by, så går det nok greit. Jeg skal ikke ha alkohol og det er ikke mulig med det i "mine" lokaler heller og ingen forventer det, så da sparer jeg der. Har hørt rykter om at tapasen er god på stedet og det er flere i min krets som kan bake kake, så det håper jeg de gjør (i stedet for gave). Antrekk regner jeg med blir "finn noe fint innerst i skapet du ikke har brukt på en stund", så blir det gjenbruk også. Jeg selv blir nok unntaket, for dette skal være erstatning for bryllup (håper på taler), så da vil jeg kjøpe en lekker kjole og fikse meg skikkelig for en gangs skyld. (Temu og Wish står nok for en god del av pyntingen, i tillegg til nøytrale rester fra julen før). 

Det sagt så tror ikke jeg ville blitt med på en fest langt ute i huttiheita der jeg ikke visste når jeg kom meg hjem. Det vil bare føre til ekstra utgifter og ekstra styr.

Du beskriver en helt annen type feiring enn det jeg ser for meg å planlegge til min feiring. Jeg er forøvrig også singel og uten barn, og har lav inntekt, så om jeg skal feire, så må det bli på budsjett. Jeg har heller aldri giftet meg og kommer nok heller aldri til å gjøre det. Og som nevnt noen ganger nå, så har jeg gått bort fra tanken om et lokale usentralt, så folk kan dra hjem når de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret 40 år big time. Leide lokale og lagde tapas selv. Det var to (av 50 gjester) som hjalp meg å lage et par retter. Tror de tilbydde seg, eller kanskje jeg spurte de. Husker ikke helt. Jeg hadde velkomstdrink og hadde kjøpt inn en del sprit til de sene nattetimer. Men ba gjestene ta med alkohol selv. Jeg hadde rett og slett ikke penger til alkohol til så mange mennesker. Ba om ingen gaver. Gaven var at de kom og danset til de var totalt utslitte. Aldri hatt en så gøy fest. Folk snakker om den ennå. Kjør på! 

Anonymkode: b1ce5...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg feiret 40 år big time. Leide lokale og lagde tapas selv. Det var to (av 50 gjester) som hjalp meg å lage et par retter. Tror de tilbydde seg, eller kanskje jeg spurte de. Husker ikke helt. Jeg hadde velkomstdrink og hadde kjøpt inn en del sprit til de sene nattetimer. Men ba gjestene ta med alkohol selv. Jeg hadde rett og slett ikke penger til alkohol til så mange mennesker. Ba om ingen gaver. Gaven var at de kom og danset til de var totalt utslitte. Aldri hatt en så gøy fest. Folk snakker om den ennå. Kjør på! 

Anonymkode: b1ce5...973

Takk! Så gøy det hørtes ut! Ja det er en sånn fest jeg vil ha🥳 Gaven for meg også er at de kommer og fester sammen med meg🤩 Ja jeg kjører på, lager litt tapas selv, og får sikkert litt hjelp til noen retter fra de nærmeste. To stykker har allerede tilbudt seg å lage en rett, på eget inititativ. Det var de som insisterte på at jeg måtte feire, og at helt sikkert noen til hjelper til med en rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par venninner som har gjort noe liknende og hvor de ba gjestene ikke ta med gave, men at gaven var at de gjerne måtte bidra litt til feiringen. De var også bare ærlige på at de ikke hadde såå god råd, men at de hadde leid lokale fordi de ønsket å få til en stor feiring og at gaven var at folk kom og tok med drikke selv og spyttet inn 100-150kr for transport etc. Hvis noen har problemer med det så får de la vær å komme da, synd for de som går glipp av en morsom fest tenker jeg.

Anonymkode: 56071...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har et par venninner som har gjort noe liknende og hvor de ba gjestene ikke ta med gave, men at gaven var at de gjerne måtte bidra litt til feiringen. De var også bare ærlige på at de ikke hadde såå god råd, men at de hadde leid lokale fordi de ønsket å få til en stor feiring og at gaven var at folk kom og tok med drikke selv og spyttet inn 100-150kr for transport etc. Hvis noen har problemer med det så får de la vær å komme da, synd for de som går glipp av en morsom fest tenker jeg.

Anonymkode: 56071...f41

Ja sant? De som inviteres kan jo bare takke nei dersom de ikke liker idéen? Men da går de glipp av en staselig fest, tenker jeg også😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig er det greit å be om bidrag til buffet og at man tar med drikke. Jeg er overbevist om at det ville vært langt flere sammenkomster og fester om folk var litt mer rause og ikke så opptatt av at alt skal være 100% perfekt. Synd at så mange er mer opptatt av at det skal være gratis enn å være sammen med gode venner. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så man skal ikke få feire stor dag når man har dårlig råd? Flaut? Virkelig? Om jeg betaler for å leie et lokale, ordner noe lett tapas selv og spør om mine nærmeste vil hjelpe med en rett tapas hver, så mener du det er flaut?

Jo det er klart at du skal få feire 😊 Men du må jo feire innenfor budsjettet du har. Her høres det litt ut som om du legger opp til en feiring du egentlig ikke har råd til. 

Jeg synes det blir litt rart å invitere til tapas, men understreke at det ikke er middag 🙈 Altså enten inviterer du på tapas eller ikke. Det blir flaut å kommunisere til gjestene dine «men ikke spis så mye».

For meg høres det ut som om en fest på leid lokale med mat og drikke ikke er innenfor budsjettet ditt akkurat nå.

Hva med å tenke alternativer du har råd til? Ta med en mindre gjeng venner ut å spise på et rimelig sted/ lage mat/ bestille tapas hjemme og så gå på byen/ lage noen morsomme aktiviteter utendørs 😄 Det er mye hyggelig du kan invitere gjestene dine til som ikke koster så mye.

Anonymkode: a608c...bd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag blir jo de kuleste festene, for da stiller de fleste med lave skuldre og byr ofte mer på seg selv enn ì stivpynta lag. 🙂

Hadde lignende opplegg til min 40 årsdag, med lokale (gammel låve som har blitt gjort om til festlokale) som ligger superfint til ved fjorden ca 20 km fra byen.Fordelen med at det er litt usentralt er at alle forblir samlet og ikke stikker på hver sin plass etter kort tid.

Jeg gjorde det enkelt med å lage gryterett (på ordentlig råvarer og ikke pose) og nok slik at folk kunne spise dette litt etterhvert også om de blir sultne. Jeg tenker at kun litt tapa blir lite om festen varer fra 18.00 til 05.00 på morran...

Folk hadde med drikke selv, og sørget for transport til/fra selv, evt hadde med sovepose og overnattet ute en plass i nærheten.

Var en supertrivelig fest, og i min verden mye koseligere enn hvite duker og "fint" selskap! 

Anonymkode: 8555c...da8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett, ja, til å foreslå en spleisefest.

Akkurat til en bursdagsfeiring hvor gjestene vil ta med seg gave, så synes jeg det er litt underlig. Om ikke da du sier at gaven er å spleise og det at du/dere kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det blir litt rart å invitere til tapas, men understreke at det ikke er middag 🙈 Altså enten inviterer du på tapas eller ikke. Det blir flaut å kommunisere til gjestene dine «men ikke spis så mye

Jeg fikk en sånn invitasjon en gang, hvor vi nærmest ble oppfordret til å spise middag først, for det var ikke så mye mat - og i tillegg skulle vi ta med egen drikke og snacks. Man føler seg ikke veldig velkommen...

Spleiselag er jeg vant at man har på felles arrangementer - typ nyttårsfeiring og 17. Mai - hvor alle er likestilte deltakere selv om noen tar på seg å være vertskap. Feirer man seg selv, står man også for det selv (med unntak for eventuell festdrikke etter måltidet).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (5 timer siden):

Jeg fikk en sånn invitasjon en gang, hvor vi nærmest ble oppfordret til å spise middag først, for det var ikke så mye mat - og i tillegg skulle vi ta med egen drikke og snacks. Man føler seg ikke veldig velkommen...

Spleiselag er jeg vant at man har på felles arrangementer - typ nyttårsfeiring og 17. Mai - hvor alle er likestilte deltakere selv om noen tar på seg å være vertskap. Feirer man seg selv, står man også for det selv (med unntak for eventuell festdrikke etter måltidet).

Du føler deg ikke velkommen fordi du ikke fikk full middag..? Men guri malla da, hvem er den sære da, egentlig? Du er minst like mye velkommen selv om du inviteres til fest og moro, uten en 4-stjernes middag. Selv er jeg åpen for alle mulige ulike invitasjoner. I mitt tilfelle står jeg for lokale, velkomstdrikk, snacks og litt fingermat, og gjestene tar med seg egen festdrikke. Også spør jeg noen nære venner om å hjelpe meg med fingermaten. Håper og tror at alle som blir invitert syns dette høres gøy ut, og hvis noen skulle bli fornærmet fordi de ikke blir påspandert full middag og drikke utover kvelden, får heller la være å komme. Helt ok, de er uansett ikke my kind of people.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spleiselag blir jo de kuleste festene, for da stiller de fleste med lave skuldre og byr ofte mer på seg selv enn ì stivpynta lag. 🙂

Hadde lignende opplegg til min 40 årsdag, med lokale (gammel låve som har blitt gjort om til festlokale) som ligger superfint til ved fjorden ca 20 km fra byen.Fordelen med at det er litt usentralt er at alle forblir samlet og ikke stikker på hver sin plass etter kort tid.

Jeg gjorde det enkelt med å lage gryterett (på ordentlig råvarer og ikke pose) og nok slik at folk kunne spise dette litt etterhvert også om de blir sultne. Jeg tenker at kun litt tapa blir lite om festen varer fra 18.00 til 05.00 på morran...

Folk hadde med drikke selv, og sørget for transport til/fra selv, evt hadde med sovepose og overnattet ute en plass i nærheten.

Var en supertrivelig fest, og i min verden mye koseligere enn hvite duker og "fint" selskap! 

Anonymkode: 8555c...da8

Kult! 🥳 Helt enig, en mer uhøytidelig fest er mye kjekkere enn «fint» selskap med hvite duker! Jeg tenker å sette små papptallerkener ved tapasbordet, sånn at fingermaten kan spises både stående og sittende hvor man vil, tenker at det gjør noe positivt med stemningen, fremfor pådekt bord med hvite duker og porselen🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...