Gå til innhold

Hva er forskjell på Skattepliktig inntekt og Feriepengegrunnlag? Hvorfor er ikke det samme sum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På lønnsoversikten min er det litt over 100 000 i forskjell på skattepliktig inntekt og feriepengegrunnlag. (Jobber i OUS Ullevål sykehus). Hvorfor er disse tallene så ulike? Jeg trodde man fikk feriepenger ut i fra totalinntekten på 1 år -  men her står det jo da at inntekten jeg må skatte på er over 100 000 mer enn det beløpet feriepengene beregnes ut i fra -  kan noen forklare meg hvorfor?

Anonymkode: 7b93e...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi feriepengene du har fått utbetalt i pr er en del av skattepliktig inntekt, men ikke en del av feriepengegrunnlaget.

Anonymkode: 6585f...16c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere grunner. Feriepenger utbetalt i år er skattepliktig i år. (Dersom de ble tjent opp i fjor er de ikke trekkpliktige, men de er skattepliktige uansett.) Men de er naturlig nok ikke med i feriepengegrunnlaget.

Og så har du enkelte andre ytelser som kan være skattepliktige men ikke en del av feriepengegrunnlaget. Men det er ganske sjeldent. Det er umulig å gjette hva det i så fall kan være i ditt tilfelle.

Anonymkode: a8121...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være flere grunner. Feriepenger utbetalt i år er skattepliktig i år. (Dersom de ble tjent opp i fjor er de ikke trekkpliktige, men de er skattepliktige uansett.) Men de er naturlig nok ikke med i feriepengegrunnlaget.

Og så har du enkelte andre ytelser som kan være skattepliktige men ikke en del av feriepengegrunnlaget. Men det er ganske sjeldent. Det er umulig å gjette hva det i så fall kan være i ditt tilfelle.

Anonymkode: a8121...54c

Nei, det er ikke så sjeldent. Bil- og diettgodtgjørelse er ikke en del av feriepengegrunnlaget selv om en del av godtgjørelsen er skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...