Gå til innhold

Fornye vaksine mot kikhoste, difteri og stivkrampe. Viktig med polio og, eller går det fint med bare de tre andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er 10 år siden jeg tok vaksine mot difteri, kikhoste, stivkrampe og polio og jeg må ta ny vaksine. Ba fastlegen om resept så jeg kunne ta vaksinen på apoteket, oppdaget etterpå at han hadde kun gitt meg resept på difteri, kikhoste og stivkrampe. Ikke poliomyelitt. Nå har han ferie i tre uker, og et annet legesenter vikarierer for ham. De får jeg ikke tak i. Stod 40 min i telefonkø i dag.
 

hadde tenkt å ta vaksinen over helgen, men usikker på om det gjør noe om poliovaksinen ikke er med. Er det noen som vet hvor viktig den er? På helsenorge står det at alle fire er anbefalt å ta hvert 10.år, men fastlegen må ha valgt det han gjorde for en grunn. Hva ville dere gjort?

 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Polio er lurt om du skal på ferie til et land hvor polio er utbredt de nærmeste årene. Ellers er det ikke så viktig. Men om du ikke får tak i bostrix kan det hende det finnes repevax. 
det er leveringsvansker av og til. 

Endret av Minitroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (5 minutter siden):

Polio er lurt om du skal på ferie til et land hvor polio er utbredt de nærmeste årene. Ellers er det ikke så viktig. Men om du ikke får tak i bostrix kan det hende det finnes repevax. 
det er leveringsvansker av og til. 

Takk! Høres ut som jeg bør ta den med polio. Må jeg få ny resept av legen, eller kan apoteket «oppgradere» den uten? 
 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er 10 år siden jeg tok vaksine mot difteri, kikhoste, stivkrampe og polio og jeg må ta ny vaksine. Ba fastlegen om resept så jeg kunne ta vaksinen på apoteket, oppdaget etterpå at han hadde kun gitt meg resept på difteri, kikhoste og stivkrampe. Ikke poliomyelitt. Nå har han ferie i tre uker, og et annet legesenter vikarierer for ham. De får jeg ikke tak i. Stod 40 min i telefonkø i dag.
 

hadde tenkt å ta vaksinen over helgen, men usikker på om det gjør noe om poliovaksinen ikke er med. Er det noen som vet hvor viktig den er? På helsenorge står det at alle fire er anbefalt å ta hvert 10.år, men fastlegen må ha valgt det han gjorde for en grunn. Hva ville dere gjort?

 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Poliovaksine er det mangel på, både i Norge og ute i verden på grunn av situasjonen på Vestbredden. 
Vi i besten som ikke utsettes direkte for Poliosmitte og er voksne, kan klare oss uten poliovaksine når denne er mangelvare. 
 

Selv stivkrampe, difteri og kikhostevaksine er vanskelig å få tak i, så har apoteket det tilgjengelig, gå og bli stukket jo før jo bedre. Skal du vente på alle fire vaksinene i samme stikket, risikerer du å måtte vente lenge. Så å vente på at fastlegen er på plass igjen er bortkastet venting, i følge info jeg fikk fra min fastlege og apoteket for få dager siden.

Anonymkode: 4da28...4da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk! Høres ut som jeg bør ta den med polio. Må jeg få ny resept av legen, eller kan apoteket «oppgradere» den uten? 
 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Du får ikke resept på noe som ikke kan skaffes, se mitt svar over. 

Anonymkode: 4da28...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte vaksinen, med alle fire, på legekontoret. Måtte bestille i forkant så de fikk tak i alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken vaksine har du fått resept på? Det er ikke mangel på repevax så vidt jeg vet. Denne kan du nok få resept på, og dekker også polio.

Anonymkode: d7fec...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Poliovaksine er det mangel på, både i Norge og ute i verden på grunn av situasjonen på Vestbredden. 
Vi i besten som ikke utsettes direkte for Poliosmitte og er voksne, kan klare oss uten poliovaksine når denne er mangelvare. 
 

Selv stivkrampe, difteri og kikhostevaksine er vanskelig å få tak i, så har apoteket det tilgjengelig, gå og bli stukket jo før jo bedre. Skal du vente på alle fire vaksinene i samme stikket, risikerer du å måtte vente lenge. Så å vente på at fastlegen er på plass igjen er bortkastet venting, i følge info jeg fikk fra min fastlege og apoteket for få dager siden.

Anonymkode: 4da28...4da

Men det er ikke mangel på repevax?

Anonymkode: d7fec...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken vaksine har du fått resept på? Det er ikke mangel på repevax så vidt jeg vet. Denne kan du nok få resept på, og dekker også polio.

Anonymkode: d7fec...58a

Tetavax fikk jeg resept på. 
 

Stor pike skrev (13 minutter siden):

Jeg bestilte vaksinen, med alle fire, på legekontoret. Måtte bestille i forkant så de fikk tak i alle. 

Takk for tips

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du får ikke resept på noe som ikke kan skaffes, se mitt svar over. 

Anonymkode: 4da28...4da

det visste jeg ikke, det kunne legen sagt ifra om. 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestilte time på det lokale vaksinekontoret. Fikk ta de vaksinene vi ønsket. Fastlegen hadde ikke noe med det å gjøre. Du bestemmer jo dette selv.

Anonymkode: dcf5d...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi bestilte time på det lokale vaksinekontoret. Fikk ta de vaksinene vi ønsket. Fastlegen hadde ikke noe med det å gjøre. Du bestemmer jo dette selv.

Anonymkode: dcf5d...684

Vi har ikke vaksineklinikk her jeg bor, fastlegen sa han måtte skrive resept og gav meg resept på noe annet enn jeg ba om uten å forklare hvorfor. Kan jeg hente vaksine på apoteket uten resept?

Anonymkode: 2c8a9...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det er ikke mangel på repevax?

Anonymkode: d7fec...58a

Ja, hvorfor tror du ellers jeg skriver som jeg skriver? For å holde ts for narr, eller? Dette var situasjonen på apoteket og hos fastlegen for to dager siden! Rimelig oppdatert, vil jeg påstå? 

Anonymkode: 4da28...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi bestilte time på det lokale vaksinekontoret. Fikk ta de vaksinene vi ønsket. Fastlegen hadde ikke noe med det å gjøre. Du bestemmer jo dette selv.

Anonymkode: dcf5d...684

Ikke alle steder har reisevaksinasjonskontor. Uansett hva du har fått gjøre og velge på ditt sted, så kan ikke ts få tatt vaksiner som ikke er mulig å skaffe. 
 

Anonymkode: 4da28...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har ikke vaksineklinikk her jeg bor, fastlegen sa han måtte skrive resept og gav meg resept på noe annet enn jeg ba om uten å forklare hvorfor. Kan jeg hente vaksine på apoteket uten resept?

Anonymkode: 2c8a9...07c

Nei. Du må ha resept. 

Anonymkode: 40a60...b06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, hvorfor tror du ellers jeg skriver som jeg skriver? For å holde ts for narr, eller? Dette var situasjonen på apoteket og hos fastlegen for to dager siden! Rimelig oppdatert, vil jeg påstå? 

Anonymkode: 4da28...4da

Det står melding over legemiddelet på felleskatalogen sine sider hvis det er mangel. Det skal også ligge her: https://www.dmp.no/legemiddelmangel/legemiddelmangel-og-avregistreringer-rad-til-apotek-og-helsepersonell-inneverende-ar

Repevax er ikke på denne listen. :) Jeg ser også at TS har fått resept på tetavax som kun beskytter mot stivkrampe. 

Anonymkode: d7fec...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forsøkt å få tak i Boostrix. 

Anonymkode: c1cbc...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tetavax fikk jeg resept på. 
 

Takk for tips

 

det visste jeg ikke, det kunne legen sagt ifra om. 

Anonymkode: 2c8a9...07c

Tetavax er kun vaksine mot stivkrampe. 

Anonymkode: c1cbc...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tetavax er kun vaksine mot stivkrampe. 

Anonymkode: c1cbc...977

Da har jeg uansett fått feil resept. Er så lei av denne fastlegen som ikke kommuniserer og ikke gir riktig resept (ikke første gang)

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Du må ha resept. 

Anonymkode: 40a60...b06

Ok, da må jeg uansett kontakte legen. 
 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, hvorfor tror du ellers jeg skriver som jeg skriver? For å holde ts for narr, eller? Dette var situasjonen på apoteket og hos fastlegen for to dager siden! Rimelig oppdatert, vil jeg påstå? 

Anonymkode: 4da28...4da

Jeg har fått det med meg nå, det føles som du kjefter på meg. Jeg kan ikke noe for at legen min ikke forklarte dette til meg og jeg dermed ikke visste noe om det.

Anonymkode: 2c8a9...07c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta mot stivkrampe du...er nok det.

Unngå blandingsvaksiner som boostrix.

Anonymkode: 834a7...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta mot stivkrampe du...er nok det.

Unngå blandingsvaksiner som boostrix.

Anonymkode: 834a7...668

Har du noen konspirasjonsteori som svar på hvorfor, eller?

Anonymkode: a39e7...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...