Gå til innhold

Naboer med barn og psykisk ustabil mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har noen naboer med en 2 år gammel sønn. Mor fremstår som svært ustabil og det er mye roping og skriking, hører det både på verandaen og inne i leiligheten. Hun roper høyt, skjeller ut barnefaren på det groveste (han er en udugelig idiot, får finne seg et annet sted å bo osv.). Gutten gråter i mange timer hver dag. Ofte hører jeg ham stå gråtende utenfor et av soverommene og røske i døra og rope gråtende på mamma. Jeg har prøvd å høre etter hvor lenge det varer men jeg orker bare å høre på det i 1-2 minutter for det er så hjerteskjærende. Han har heller ingen grensesetting og ofte sitter de ute på verandaen med ham i flere timer mens han storgråter. De er heller aldri ute med ham i helgene. Mor kan, like etter å ha vært rasende, plutselig begynne å hoie og leke høylytt med ham, så han må jo bli forvirret. 

Jeg har så vondt av den lille gutten. Jeg har ikke barn selv, men jeg lurer jo på om det er greit at det er slik? Jeg tør ikke ringe på, for mor skjelte meg ut en gang jeg ba dem om å ikke sette seg på verandaen med et hylgråtende barn kl. 6 om morgenen og forstyrre så tidlig. 

Nå har hun nettopp hatt et raseriutbrudd og det er skremmende selv for meg som er voksen. 

Bør jeg gjøre noe? 

Anonymkode: 59094...c5e

Kontakt barnevernet, bedre å rapportere en gang for mye enn en gang for lite. Barnevernet kan dette, de vil gjøre en vurdering på bekymringsmelding og om det er behov for ytterligere tiltak. I en alder av 2 har ikke barnet kontakt med mange og er sårbart, og det er viktig at de som ser ting sier ifra"Ta kontakt med barnevernet – det er alltid bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite. De har ekspertisen til å vurdere bekymringsmeldinger og vil avgjøre om det er behov for videre tiltak. Et barn på 2 år har få mennesker rundt seg og er ekstra sårbart, så det er viktig at de som ser noe, sier ifra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde liknende naboer før og jeg ringte på døra dems engang for dama der skreik og kjefta høyt for ente gang. Hun slo av lyset inne og det ble stille. De hadde et lite barn som kjørte rundt inne på en slags sykkel(de hadde små vinduer i døra) Barnet der var helt «normalt» mens det pågikk så var tydelig vant til sånne tilstander. Like etter flytta de, sikkert tilbake til Polen for de ble sikkert redde for bv. Bedre å bry seg og melde bv, den moren kan ha store psykiske problemer 

Anonymkode: 410b0...eb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du mener faktisk at det er riktig? 

Absolutt. 
Slik du beskriver det vil de nok gripe inn relativt raskt. Det er et lite barn det er snakk om, antagelig allerede skadet. For å forebygge videre skjevutvikling så må han ut av et slikt skadelig miljø. Antagelig plasseres han i et beredskapshjem. Foreldrene vil bli tilbudt veiledning, og det vil jobbes mot tilbakeføring når/om forholdene blir mer stabile.

Ring barnevernsvakta, de har alltid åpent.

Anonymkode: d7714...ae0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt. 
Slik du beskriver det vil de nok gripe inn relativt raskt. Det er et lite barn det er snakk om, antagelig allerede skadet. For å forebygge videre skjevutvikling så må han ut av et slikt skadelig miljø. Antagelig plasseres han i et beredskapshjem. Foreldrene vil bli tilbudt veiledning, og det vil jobbes mot tilbakeføring når/om forholdene blir mer stabile.

Ring barnevernsvakta, de har alltid åpent.

Anonymkode: d7714...ae0

Jeg tror de var på familiebehandling på Modum, for de var borte i 3 måneder og hjemme i helgene. (En venninne som er leder i en barnehage mente det var sannsynlig). Det roet seg mye i tiden etterpå men nå er det like ille igjen. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 15.52):

Jeg har noen naboer med en 2 år gammel sønn. Mor fremstår som svært ustabil og det er mye roping og skriking, hører det både på verandaen og inne i leiligheten. Hun roper høyt, skjeller ut barnefaren på det groveste (han er en udugelig idiot, får finne seg et annet sted å bo osv.). Gutten gråter i mange timer hver dag. Ofte hører jeg ham stå gråtende utenfor et av soverommene og røske i døra og rope gråtende på mamma. Jeg har prøvd å høre etter hvor lenge det varer men jeg orker bare å høre på det i 1-2 minutter for det er så hjerteskjærende. Han har heller ingen grensesetting og ofte sitter de ute på verandaen med ham i flere timer mens han storgråter. De er heller aldri ute med ham i helgene. Mor kan, like etter å ha vært rasende, plutselig begynne å hoie og leke høylytt med ham, så han må jo bli forvirret. 

Jeg har så vondt av den lille gutten. Jeg har ikke barn selv, men jeg lurer jo på om det er greit at det er slik? Jeg tør ikke ringe på, for mor skjelte meg ut en gang jeg ba dem om å ikke sette seg på verandaen med et hylgråtende barn kl. 6 om morgenen og forstyrre så tidlig. 

Nå har hun nettopp hatt et raseriutbrudd og det er skremmende selv for meg som er voksen. 

Bør jeg gjøre noe? 

Når du som voksen er redd for moren, kan man jo bare tenke hvordan en 2-åring opplever mor. Den personen som skal være guttens klippe i livet og tåle han for den han er. ❤️ flott at du handler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 17.24):

Bekymringsmelding til BV, ikke noe å tenke på engang. 

Anonymkode: ad59b...a93

Selvsagt må ts kontakte barnevernet. Noe annet er omsorgssvikt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta video og bilder

Anonymkode: b28cf...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta video og bilder

Anonymkode: b28cf...d68

Hvordna skal hun det liksom?

Anonymkode: 99e2e...04a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt, og beklager for at dette blir litt på siden av det du spør om TS, men hva blir egentlig konsekvensen av å ringe BV?

Vi har nemlig en nabofamilie med to yngre barn, hvor det er far i huset som smeller, kjefter og skriker, og banker kona. Barna får seg noen «dask». Dette pågikk helt uten forsøk på å skjule det engang, frem til en annen felles nabo fikk nok og ringte politiet. Politiet kom på døra, det ble helt stille i leiligheten, og politiet dro igjen. Dette har nå skjedd 5 ganger. 5 ganger har politiet vært på døra da enten vi eller en annen nabo har kontaktet dem, og alle 5 gangene har de dratt uten å få kontakt med familien. Det kom frem at BV var involvert fra før, da skolen hadde meldt dem grunnet skader på yngste barnet som ikke var forenlig med vanlig knall og fall. 

Dette er 2 år siden og mor blir fortsatt banka, møter henne i gangene med blåmerker, hun nekter å snakke med oss naboer. Barna går på skolen begge to, og på kveldene og noen netter her og der hører vi husbråk. Styret har forsøkt å få kvinnen til å flytte på krisesenter, og de har også forsøkt å få mannen anmeldt. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan politet kan rykke ut 5 ganger til husbråk, meldt fra mange ulike naboer, såpass mange ganger, uten å gjøre noen tiltak på et tidspunkt? Eller at ikke BV griper inn? Er det papirarbeid som må gjøres? 

Anonymkode: f6c74...5ef

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer litt, og beklager for at dette blir litt på siden av det du spør om TS, men hva blir egentlig konsekvensen av å ringe BV?

Vi har nemlig en nabofamilie med to yngre barn, hvor det er far i huset som smeller, kjefter og skriker, og banker kona. Barna får seg noen «dask». Dette pågikk helt uten forsøk på å skjule det engang, frem til en annen felles nabo fikk nok og ringte politiet. Politiet kom på døra, det ble helt stille i leiligheten, og politiet dro igjen. Dette har nå skjedd 5 ganger. 5 ganger har politiet vært på døra da enten vi eller en annen nabo har kontaktet dem, og alle 5 gangene har de dratt uten å få kontakt med familien. Det kom frem at BV var involvert fra før, da skolen hadde meldt dem grunnet skader på yngste barnet som ikke var forenlig med vanlig knall og fall. 

Dette er 2 år siden og mor blir fortsatt banka, møter henne i gangene med blåmerker, hun nekter å snakke med oss naboer. Barna går på skolen begge to, og på kveldene og noen netter her og der hører vi husbråk. Styret har forsøkt å få kvinnen til å flytte på krisesenter, og de har også forsøkt å få mannen anmeldt. 

Jeg skjønner ikke helt hvordan politet kan rykke ut 5 ganger til husbråk, meldt fra mange ulike naboer, såpass mange ganger, uten å gjøre noen tiltak på et tidspunkt? Eller at ikke BV griper inn? Er det papirarbeid som må gjøres? 

Der høres merkelig ut. Hvor er de fra? Rart barna ikke er tatt ut av hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enkelte steder fungerer ikke barneverntjenesten optimalt. Eller politiet glemmer å melde videre dit.

Det kan være lurt å ringe barnevernvakten neste gang dette skjer. Da vil de som oftest rykke ut sammen med politi, og de har oftest en helt annen kompetanse på å snakke med barna. De vil også sikre utfyllende melding til barneverntjenesten (mange steder er barnevernvakt organisert utenfor barneverntjenesten - byomfattende eller interkommunalt. 

Det høres ellers svært merkelig ut om familien ikke følges opp, men vold kan jo fint fortsette selv om det er/har vært en sak hos politi eller barnevern. 

Anonymkode: 3fb3c...cf1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke har noen god erfaring i forsøk på kommunikasjon med mor. Du nevner derimot at der er en far her i dette hjemmet. Som tilsynelatende er offer for (psykisk) vold mot mor. Har du hørt hans stemme noen gang og i hvilke anledninger treffer du på ham? Kunne det vært en ide å ta kontakt med ham i første omgang? Finne nummeret hans og henvende deg forsiktig på sms om kanskje det er lettere. Høre hva han har å si om saken? Du kan om ikke annet ta kontakt om det skjer igjen. Si at du har hørt husbråk fra hjemmet og vært litt bekymret for dem. Spør om det er noe du kan hjelpe med.

Jeg ville tatt det der i fra og fulgt nøye med videre. Vi vet ikke hvor denne familien er i livet. Det er tydeligvis noe ustabilt akkurat nå, men tenk om de er oppi en eller annen livskrise for tiden? Det kan være dødsfall i familien, det kan være økonomi. 

I mellomtiden kan du alltids rådføre deg med bv. Fortell det du sier her og høre hva de sier om saken.

Anonymkode: 5a06a...77c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 19.48):

Jeg hadde liknende naboer før og jeg ringte på døra dems engang for dama der skreik og kjefta høyt for ente gang. Hun slo av lyset inne og det ble stille. De hadde et lite barn som kjørte rundt inne på en slags sykkel(de hadde små vinduer i døra) Barnet der var helt «normalt» mens det pågikk så var tydelig vant til sånne tilstander. Like etter flytta de, sikkert tilbake til Polen for de ble sikkert redde for bv. Bedre å bry seg og melde bv, den moren kan ha store psykiske problemer 

Anonymkode: 410b0...eb3

Noen folkeslag er mer høylytte enn nordmenn så ikke sikkert de krangla.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her med oppdatering. Jeg møtte på far i dag og sa jeg var bekymret fordi jeg ofte hørte skriking og bråk fra leiligheten deres, og at jeg var bekymret for hvordan det sto til. Ha erkjente at det var skriking og roping innimellom men at de hadde det bra. Jeg spurte om det var helt sikkert at det sto bra til, og sa to ganger at jeg hadde vurdert å melde fra. Han sa det var fint at jeg sa fra. Så nå vet de i hvert fall at jeg følger med på hva som skjer der inne, og at de risikerer å bli meldt til barnehagen eller barnevernet hvis jeg hører noe mer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her med oppdatering. Jeg møtte på far i dag og sa jeg var bekymret fordi jeg ofte hørte skriking og bråk fra leiligheten deres, og at jeg var bekymret for hvordan det sto til. Ha erkjente at det var skriking og roping innimellom men at de hadde det bra. Jeg spurte om det var helt sikkert at det sto bra til, og sa to ganger at jeg hadde vurdert å melde fra. Han sa det var fint at jeg sa fra. Så nå vet de i hvert fall at jeg følger med på hva som skjer der inne, og at de risikerer å bli meldt til barnehagen eller barnevernet hvis jeg hører noe mer. 

Har du ikke meldt ifra enda???? Herregud dame… alt du har gjort nå er at volden kommer til å foregå med trusler om å holde kjeft ellers kommer barnevernet. Tror du det nytter å si ifra til far at de bråker????

Anonymkode: cae99...abb

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ringe!! Tror du dette mirakuløst får mor til å få det bedre/få hjelp så hun blir en trygg forelder? Hun trenger hjelp!

Anonymkode: 480d0...a3b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 2.26):

Da må dere bare melde igjen. Med akkurat de opplysninger dere har. Krev å få vite hva som blir gjort! beskriv nøye hva som gjør deg bekymret. 
hvis politi har vært der x 10 pga husbråk og mor blir slått er det oppi så hundre ganger grunn til å ringe barnevernsVAKTA som er døgnåpen og som er til mer akutte saker. 

Anonymkode: 72668...f7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2024 den 2.26):

Har dere ikke meldt til barnevernet ? Utrolig.  
det må dere jo gjøre.. med de opplysningene der!!

Anonymkode: 72668...f7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS.

Ring!!

Du gjør jo dette bare verre!

Sykt at TS trodde det var lurt å prate med mannen!😢

At det går an å være så tafatt og indirekte støtte barnemishandling😢

Anonymkode: 206d0...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tragedie at TS  selv ter seg så ressursvak.   Prove me wrong 🙏🙏

Anonymkode: 206d0...6d9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...