Gå til innhold

Betale kredittkort for mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Mannen min har et problematisk overforbruk for tiden som går utover hele familien. Vi har i utgangspunktet delt økonomi. Har sagt meg villig til å hjelpe han noen måneder. Hvis jeg betaler inn på kredittkortet til mannen min, står da Mastercard eller mannen min som mottaker på min kontoutskrift? Vil ha oversikt over hvor mye jeg har betalt for han, knyttet til hans navn. Han sier hans navn vil stå der, men min venninne mener han ikke vil gjøre det og derfor vil det være vanskelig å se hva jeg faktisk har betalt.

Anonymkode: 684c3...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei.

Mannen min har et problematisk overforbruk for tiden som går utover hele familien. Vi har i utgangspunktet delt økonomi. Har sagt meg villig til å hjelpe han noen måneder. Hvis jeg betaler inn på kredittkortet til mannen min, står da Mastercard eller mannen min som mottaker på min kontoutskrift? Vil ha oversikt over hvor mye jeg har betalt for han, knyttet til hans navn. Han sier hans navn vil stå der, men min venninne mener han ikke vil gjøre det og derfor vil det være vanskelig å se hva jeg faktisk har betalt.

Anonymkode: 684c3...520

Nei.

Hva lærer han av det? Jo at alt fikser seg for han så da kommer han til å gjøre det samme igjen.

Lær han budsjett, be han kutte ned på ting han ikke må ha til det er ferdig betalt. 

Anonymkode: 9a6ec...0a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du betaler en Mastercard-faktura for mannen din vil Mastercard stå som mottaker av pengene. Hver eneste kunde har ikke eget kontonummer. Man har sin egen KID som identifiserer kontoen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Om du betaler en Mastercard-faktura for mannen din vil Mastercard stå som mottaker av pengene. Hver eneste kunde har ikke eget kontonummer. Man har sin egen KID som identifiserer kontoen. 

 

Takk for svar. Det var det jeg fryktet. Hvis jeg betaler direkte inn på kontoen, utenom faktura, kan jeg få navnet i betalingen da?

Og ja, jeg vet at jeg ikke direkte hjelper han, men for familien sin del vil jeg prøve å hjelpe han. 
 

TS

Anonymkode: 684c3...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for svar. Det var det jeg fryktet. Hvis jeg betaler direkte inn på kontoen, utenom faktura, kan jeg få navnet i betalingen da?

Og ja, jeg vet at jeg ikke direkte hjelper han, men for familien sin del vil jeg prøve å hjelpe han. 
 

TS

Anonymkode: 684c3...520

Men du hjelper jo ikke familien med dette. Han vil jo bare fortsette å kjøre økonomien i grøfta og dra deg med seg.

Anonymkode: 74eec...023

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har gått i skikkelig penge felle her med og love og betale. Sannsynligvis vil mannen din kjøre økonomien i grøfta igjen, spesielt hvis dette har pågått flere ganger. Jeg har bodd sammen med en slik en. Fikk oversikt på gjelda og betalte med mine sparepenger. Fikk etterhvert ordna opp for han før han igjen i smug rota det til. Han lærte aldri. Som han sa, jeg forstår ikke problemet. Han forstod heller ikke problemet når husleia ikke ble betalt på 6 måneder. Han hadde god jobb men prioriterte feil. T.o.m husleie pengene jeg overførte til hans konto rota han bort på helt andre ting. 

Etter noen år ga jeg opp. Han forstod det selv ikke da. Fikk tilbake alt jeg hadde betalt da jeg kunne dokumentere hvilke regninger jeg hadde betalt som ikke var mine da leiligheten ble solgt. Vi snakker 6 sifret tall her. 

Frekke mannen ringte noen måneder etterpå og ville ha pengene tilbake og mente jeg hadde lurt han. Han kom ingen vei med det gitt. 

Anonymkode: 1624b...385

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke betalt det om jeg var deg.

Jeg ville bedt om å få kortet, og latt ham betale ned beløpet selv. Det er jo det som er bra med kredittkort, det er fullt mulig å betale det ned over tid, selv om det koster.

Den kostnaden bør han faktisk kjenne på kroppen, for å lære noe av det.

Av solidaritet hadde jeg vært med på å senke forbruket noe i familien, slik at han får litt ekstra rom for å betale ned.

Anonymkode: b0b01...245

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Det var det jeg fryktet. Hvis jeg betaler direkte inn på kontoen, utenom faktura, kan jeg få navnet i betalingen da?

Og ja, jeg vet at jeg ikke direkte hjelper han, men for familien sin del vil jeg prøve å hjelpe han. 
 

TS

Anonymkode: 684c3...520

Vil du hjelpe han så ordner du økonomisk veiledning til han, du hjelper han ikke ved å betale han ut av knipa, da lærer han ihvertfall ingenting.

Anonymkode: bc16f...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil vel kunne se hva du har betalt ut fra din egen kontooversikt? 

Hvorfor vil du ha denne oversikten? For at han skal kunne betale deg tilbake?

Er han villig til å ta tak i problemene? Si opp kredittkort og bare bruke debettkort? Selge unna ting han liker men ikke trenger? Golfkøller, motorsykkel, SUP-board? Si opp PL-streaming? Om tiltakene ikke generer mye penger, så ville jeg alikevel ønsket at han viste at han gjorde noe for å komme seg ut av situasjonen selv. 

Slutte å gjøre ting som han ikke trenger, som koster penger? Treningsstudio? Nei, løp heller i skogen og tren med kroppsvekt. Ut med gutta? Klart det, men drikk brus og spis nattmat hjemme. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil ha oversikt over hvor mye jeg har betalt for han, knyttet til hans navn. 

Anonymkode: 684c3...520

Bli enig med han at dere kaller dette et lån fra deg til han. Overfør til hans konto med tekst lån for nedbetaling av kredittkort. Sørg for at han øyeblikkelig betaler ned på kredittkortet. Så får dere senere velge hva dere gjør med lånet.

Anonymkode: 8c92a...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke skrive det ned og lage et gjeldsbrev? 

Anonymkode: 490ed...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomen i meg hater rentekostnaden på kredittkort så det jeg sannsynligvis hadde gjort var å betale ned kortet (gitt at jeg hadde midler, skriv gjeldsbrev signert av vitner), klippet og slettet alle  kredittkort, svartelistet mannen så han ikke får nye kort (han får klare seg med debetkort fra banken) og så fikk han betale meg tilbake så raskt han har mulighet til.

Enig i at han kan gå gjennom alt han eier og selge unna på Finn. Han hadde fått den ene sjansen; skjer det igjen, eller han prøver å la være å tilbakebetale, så hadde det vært kroken på døra. Dette forutsetter at dere eier bolig sammen med fri egenkapital på han andel slik at du i verste fall kan få igjen pengene ved å selge boligen.

Anonymkode: eb5dc...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer hva som står på kontoutskrift, men det står mottaker av pengene som her vil være ett kort. Om det står mastercard,  coop, trumf, dnb, etc varierer.

Du kan vel enkelt se på kontoutskrift fra dine egne kredittkort? Står det ditt navn, eller kortutsteder? Kan han vise sine kontoutskrifter hvor det står hans navn på innbetalinger?

Anonymkode: 74aa9...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...