Gå til innhold

Leilighetkjøp, og ikke-godkjent el-arbeid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpt ny leilighet og overtok for en måned siden. 

Fant ut at el-arbeid på badet, av alle steder, er sannsynligvis gjort pvt. Det er flere ting. To ting er at lyset er ikke godkjent til bruk på badet, som er et våtrom. I tillegg er det ikke nok avstand mellom lampen plassert til dusjdelen. 

Personlig har jeg ikke peiling, men en bekjent som har solgt lamper i flere år, og har masse erfaring har advart meg, og at skulle det skje noe så vil ikke jeg få hjelp av forsikring. En elektriker ville ikke ha gjort jobben, og ville visst at det var feil lampe. 

Jeg kjøpte ikke boligkjøp forsikring, men det er vel likevel noen regler rundt dette. 

Det er ikke nevnt noe  det i prospektet., ikke i en egenerklæring en gang. 

Hvordan kan jeg gå frem? Jeg tenkte først for å be om kvittering på elektriker utført arbeid. 

Hva kan jeg gjøre? De bør vel ta det på selgers kappe!!

Overtok 2.sept, så føler en klage blir innen rimelig tid. 

Takk for alle svar. 

Anonymkode: 5a8c6...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva nøyaktig er feil? Det er ingen spesielle krav til belysning på badet så lenge det er minst 225cm fra gulv til tak, og lampe er plassert i takflaten

Jeg vil tro det ikke er montert en hengende lysekrone i dusjen..? '

Soner i våtrom - Sikker belysning av badet | Lysbutikken.no

Bathroom_zones_new_3_

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om ganske høye summer før det går an å klage (10% av kjøpesum synes jeg å ha lest? Uten at jeg er skråsikker). 

Å bytte lampe skal ikke koste mange tusenlappene. En arbeidstime med elektriker pluss prisen på ny lampe tenker jeg. 

Anonymkode: 91f6b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å henge opp taklampe selv, så her har du ingen sak. 

Anonymkode: 8fb21...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøpt ny leilighet og overtok for en måned siden. 

Fant ut at el-arbeid på badet, av alle steder, er sannsynligvis gjort pvt. Det er flere ting. To ting er at lyset er ikke godkjent til bruk på badet, som er et våtrom. I tillegg er det ikke nok avstand mellom lampen plassert til dusjdelen. 

Personlig har jeg ikke peiling, men en bekjent som har solgt lamper i flere år, og har masse erfaring har advart meg, og at skulle det skje noe så vil ikke jeg få hjelp av forsikring. En elektriker ville ikke ha gjort jobben, og ville visst at det var feil lampe. 

Jeg kjøpte ikke boligkjøp forsikring, men det er vel likevel noen regler rundt dette. 

Det er ikke nevnt noe  det i prospektet., ikke i en egenerklæring en gang. 

Hvordan kan jeg gå frem? Jeg tenkte først for å be om kvittering på elektriker utført arbeid. 

Hva kan jeg gjøre? De bør vel ta det på selgers kappe!!

Overtok 2.sept, så føler en klage blir innen rimelig tid. 

Takk for alle svar. 

Anonymkode: 5a8c6...59c

Etter å ha arbeidet med belysning i 14 år sier jeg meg enig med post 2 her. Om du har høyere takhøyde på badet enn 2.25m er det ingen spesielle krav til lamper i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...