AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #1 Del Skrevet 4. oktober 2024 Snakker om folk som oppriktig tenker at ''Ja, jeg vil gjerne sette valper på tispa mi med naboen sin hund som ikke er av samme rase engang'' Ser så mye rart på finn.no om dagen og det er mye blandings hunder, spesielt doodle raser. Hvorfor driver folk med det, er ikke det veldig uetisk? Er ikke renraset hund mye bedre fordi du vet akkurat hva du får? Uhell kan så klart skje men tenker på de som gjør det med vilje. Anonymkode: 261dd...778 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 4. oktober 2024 #2 Del Skrevet 4. oktober 2024 Penger og hjernedødhet i en herlig kombinasjon. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #3 Del Skrevet 4. oktober 2024 Det er noe litt ubehagelig med konseptet rasehygiene. Anonymkode: 597d7...dae 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 4. oktober 2024 #4 Del Skrevet 4. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er noe litt ubehagelig med konseptet rasehygiene. Anonymkode: 597d7...dae Siterte feil. Endret 4. oktober 2024 av Sen ve ben Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 4. oktober 2024 #5 Del Skrevet 4. oktober 2024 PurpleTuliip skrev (2 minutter siden): Penger og hjernedødhet i en herlig kombinasjon. Enig! 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #6 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe litt ubehagelig med konseptet rasehygiene. Anonymkode: 597d7...dae Ikke på dyr. Om noen solgte renrasa eller blandingsmennesker på finn hadde jeg stussa. En puddel derimot er helt greit. Anonymkode: 5f66c...a97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #7 Del Skrevet 4. oktober 2024 Naboen har tipse som er blanding av golden retriever og labrador, der bruker de kun labrador når de har parret ho. Årsak til de driver er at tispa er godkjent redningshund og flere av de de går redning med ønsket valp fra tispa dems, så dermed bruker de en annen hannhunder som er labrador som også er godkjent redningshund Men ja er mange rare blandinger til tider. Samtidig forstår jeg de vil ha igjen for valpene eller så vil det bli som med katter Anonymkode: 7dd18...f94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #8 Del Skrevet 4. oktober 2024 Blandingshunder er vel mye bedre og friskere enn renrasede hunder? Forstår ikke problemet. Se alle helseplagene mops har som er avlet frem for eksempel Anonymkode: 6cf02...0a7 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #9 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Blandingshunder er vel mye bedre og friskere enn renrasede hunder? Forstår ikke problemet. Se alle helseplagene mops har som er avlet frem for eksempel Anonymkode: 6cf02...0a7 Dette er en myte. Jeg har jobbet på dyreklinikk og det er ikke en større andel renrasede kontra blandingshunder som trenger vetrinærhjelp pga diverse plager. En renraset hund registrert i FCI sin database (Norsk kennelklubb her til lands) har en database å vise til. Det er krav på de fleste raser til helsesjekker (inkludert kommet på mops, helsen har blitt jobbet mye med og forbedret også her til lands) før avl. Hunder blir sjekket for diverse før avl. Blandt annet HD/AD røntgen, øyelyses, pl-sjekk osv. Noen raser røntger ryggen også og det finnes mange som tar diverse genetiske tester før de avler. Men når det kommer til blandingsavl så blir foreldredyr sjeldent sjekket for diverse helseproblemer og hvis de blir det blir ikke resultatene registrert noe sted siden de ikke har regnr. Et godt eksempel er eksperimentet for noen år siden i håp om å forbedre lundehundbestanden. Da ble en lundehund og en buhund parret og fikk ett kull valper. Hvertfall to av de valpene har nok helseproblemer til at de er ekskludert fra videre avl. Det er en mye større gamble å kjøpe en tilfeldig blandingshund fremfor en hund hvor man kan sjekke helse mange generasjoner bakover i tid. Anonymkode: 9ec95...171 4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #10 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er en myte. Jeg har jobbet på dyreklinikk og det er ikke en større andel renrasede kontra blandingshunder som trenger vetrinærhjelp pga diverse plager. En renraset hund registrert i FCI sin database (Norsk kennelklubb her til lands) har en database å vise til. Det er krav på de fleste raser til helsesjekker (inkludert kommet på mops, helsen har blitt jobbet mye med og forbedret også her til lands) før avl. Hunder blir sjekket for diverse før avl. Blandt annet HD/AD røntgen, øyelyses, pl-sjekk osv. Noen raser røntger ryggen også og det finnes mange som tar diverse genetiske tester før de avler. Men når det kommer til blandingsavl så blir foreldredyr sjeldent sjekket for diverse helseproblemer og hvis de blir det blir ikke resultatene registrert noe sted siden de ikke har regnr. Et godt eksempel er eksperimentet for noen år siden i håp om å forbedre lundehundbestanden. Da ble en lundehund og en buhund parret og fikk ett kull valper. Hvertfall to av de valpene har nok helseproblemer til at de er ekskludert fra videre avl. Det er en mye større gamble å kjøpe en tilfeldig blandingshund fremfor en hund hvor man kan sjekke helse mange generasjoner bakover i tid. Anonymkode: 9ec95...171 Hva om blandingshunden blir sjekket for det samme som rasehundene, da? Er nysgjerrig fordi jeg har falt pladask for en sånn doodle-blanding, men det er viktig for meg at dyret er friskt og godt oppfulgt. Anonymkode: 513c6...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #11 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva om blandingshunden blir sjekket for det samme som rasehundene, da? Er nysgjerrig fordi jeg har falt pladask for en sånn doodle-blanding, men det er viktig for meg at dyret er friskt og godt oppfulgt. Anonymkode: 513c6...d45 Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen ene og alene fordi puddelpels og labradorpels sjeldent er en god mix. Joda dere kan være heldige, men det er nok av doodler som sliter med eksem, tørr hud, betente hårsekker og lignende fordi pelsen er ekstremt tett og vanskelig å ta vare på. Selv etter flere generasjoner med doodlemixer kan plutselige endringer i pelskvalitet skje fordi det ligger jo bak der ett steds. Har en god venninne som er utdannet hundefrisør og hennes erfaring er at såkalte «maltipoo» og «labra/golden doodles» er hunder med vanskeligst pels. Doodler har ofte pels som fylles med vann som gjør hunden tung. Kjip kombinasjon med en puddel/retrivermix…. 😅 Anonymkode: 9ec95...171 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #12 Del Skrevet 4. oktober 2024 I tillegg koster ofte doodle-blandinger/designhunder mye mer enn en renraset hund. Det er virkelig helt ellevilt og veldig uetisk, synes jeg. Jeg vet om en familie med doodle som etterlyste "snill og pen hanhund" for parring på en lokal FB-side, og som ble rasende når noen hevdet at det var useriøs avl. Men de endte med å selge valper for 35.000,-/ stk, så folk er jo dumme nok til både å kjøpe slike hunder og til å ikke sjekke hva som er gjengs valpepriser for renrasede, helsesjekkede premierte hunder. Anonymkode: c16c5...718 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 4. oktober 2024 #13 Del Skrevet 4. oktober 2024 I utgangspunktet tenker jeg ikke at det er noe galt med å blande hunderaser i seg selv. MEN - man skal vite hva man driver med!! Å blande hunder med ulik pels (f.eks alle puddelblandinger), eller ulike drifter og instinkter (f.eks jakt + gjeterhund) er en skikkelig dårlig idé. I tillegg skal man avle med tanke på valpenes fremtidige helse og velferd - derfor er det kjempeviktig å velge foreldredyr som er sunne og friske, både fysisk og mentalt, og som kommer fra sunne og friske linjer. Å parre sin hund med naboens hund fordi begge er så snille og søte, er totalt uansvarlig og særdeles egoistisk. Da tenker man kun på sine egne behov (søte valper og penger), og ikke på dyrenes behov. Så, blandingsavl hvor foreldredyrene er nøye utvalgt og matcher hverandre i bruksområde, lynne og anatomi, med en god oversikt over begge foreldredyrenes linjer og forutsetninger - det kan være helt flott! Eksempler kan være blandingshunder som brukes til hundekjøring, eller som noen nevner i tråden, labradorblandinger som brukes som tjenestehunder. Men hvor mange som selger blandingshunder kan fremvise så god kontroll over avlsmaterialet sitt, og hvordan kan valpekjøpere stole på "oppdretteren" når de som regel ikke kan vise til stamtavler, linjer og resultater? For ikke å snakke om de som smugler inn valper og lyver til selgere om at de er "født hjemme på kjøkkenet, og er helt renrasede altså, de bare er ikke registrert"... Så jeg vil oppfordre alle som skal kjøpe hund til å kjøpe registrerte hunder, med mindre de personlig kjenner selger og vet nøyaktig hvor hundene kommer fra, hvem foreldredyrene er og vet at det er lagt et godt arbeid og en plan med avlen. Men kjøper man en hund på Finn, kan man jo ikke vite noe av dette sikkert, med mindre hunden er registrert med stamtavle. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #14 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er en myte. Jeg har jobbet på dyreklinikk og det er ikke en større andel renrasede kontra blandingshunder som trenger vetrinærhjelp pga diverse plager. En renraset hund registrert i FCI sin database (Norsk kennelklubb her til lands) har en database å vise til. Det er krav på de fleste raser til helsesjekker (inkludert kommet på mops, helsen har blitt jobbet mye med og forbedret også her til lands) før avl. Hunder blir sjekket for diverse før avl. Blandt annet HD/AD røntgen, øyelyses, pl-sjekk osv. Noen raser røntger ryggen også og det finnes mange som tar diverse genetiske tester før de avler. Men når det kommer til blandingsavl så blir foreldredyr sjeldent sjekket for diverse helseproblemer og hvis de blir det blir ikke resultatene registrert noe sted siden de ikke har regnr. Et godt eksempel er eksperimentet for noen år siden i håp om å forbedre lundehundbestanden. Da ble en lundehund og en buhund parret og fikk ett kull valper. Hvertfall to av de valpene har nok helseproblemer til at de er ekskludert fra videre avl. Det er en mye større gamble å kjøpe en tilfeldig blandingshund fremfor en hund hvor man kan sjekke helse mange generasjoner bakover i tid. Anonymkode: 9ec95...171 Ok, venninna mi har en renraset mops som alltid har slitt med pusten, grusomt! Så det du sier der stemmer vel ikke helt. Det er vel ikke akkurat en sykdom; men en uheldig tilstand etter for mye avl på dem Anonymkode: 6cf02...0a7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 4. oktober 2024 #15 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blandingshunder er vel mye bedre og friskere enn renrasede hunder? Forstår ikke problemet. Se alle helseplagene mops har som er avlet frem for eksempel Anonymkode: 6cf02...0a7 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, venninna mi har en renraset mops som alltid har slitt med pusten, grusomt! Så det du sier der stemmer vel ikke helt. Det er vel ikke akkurat en sykdom; men en uheldig tilstand etter for mye avl på dem Anonymkode: 6cf02...0a7 Blandingsraser er ikke automatisk friskere enn renrasede hunder. Blander man to syke hunder får man lett syke avkom, helt uavhengig av om foreldrene er renrasede eller ikke. Myten stammer fra innavlsproblematikk. Det kan være et problem med innavl hos enkelte raser, noe som kan føre til problemer i avlen. Men det kan man også lett unngå ved å være nøye på hvilken oppdretter og hvilken kombinasjon man velger. Hos registrerte hunder får man jo vite innavlsgrad, så det er ikke vanskelig å styre unna innavlede hunder. Å trekke frem mops i denne sammenheng synes jeg også blir feil. Mops er så klart helt ødelagte, og min mening er at ingen burde kjøpe slike hunder. Selv om hunden er renraset, så bør man jo ha et minimum av ansvar selv som valpekjøper, og faktisk sjekke hvordan det står til med helsen og gemyttet på linjen man skal kjøpe fra. Å kjøpe en helt opplagt misdannet og anatomisk ødelagt hund er jo feil uansett om den er renraset eller ikke. Og mops-blandinger er vel ikke så mye bedre? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #16 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok, venninna mi har en renraset mops som alltid har slitt med pusten, grusomt! Så det du sier der stemmer vel ikke helt. Det er vel ikke akkurat en sykdom; men en uheldig tilstand etter for mye avl på dem Anonymkode: 6cf02...0a7 Venninnen din har én mops og den baserer du en hel rases helse på? 😅 fra den 1.1.2020 og frem til nå har mopsen fått tre helsekrav ilagt før avl. I mine øyne er det en massiv oppgradering fra ingenting. Men, har venninnen din kjøpt hunden sin fra en skikkelig oppdretter? Sjekket hun helse før salg? for uansett rase bør man sjekke litt bakover stamtavlen, prøve få treffe foreldredyr/mor/annen mulig familie for å se litt hva som møter deg. Det finnes uærlige folk overalt, også i hundemiljøet. det er nok av raser som trenger en kraftig forbedring avlsmessig. Men nå var ikke spesifikke raser spørsmålet her. Anonymkode: 9ec95...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #17 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Snakker om folk som oppriktig tenker at ''Ja, jeg vil gjerne sette valper på tispa mi med naboen sin hund som ikke er av samme rase engang'' Ser så mye rart på finn.no om dagen og det er mye blandings hunder, spesielt doodle raser. Hvorfor driver folk med det, er ikke det veldig uetisk? Er ikke renraset hund mye bedre fordi du vet akkurat hva du får? Uhell kan så klart skje men tenker på de som gjør det med vilje. Anonymkode: 261dd...778 Vel blanding holder seg friskere og forsikringen er rimeligere på dem(nettopp fordi de er sunnere) Anonymkode: a9cc4...191 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #18 Del Skrevet 4. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva om blandingshunden blir sjekket for det samme som rasehundene, da? Er nysgjerrig fordi jeg har falt pladask for en sånn doodle-blanding, men det er viktig for meg at dyret er friskt og godt oppfulgt. Anonymkode: 513c6...d45 Råder deg fra å skaffe doodle. Å skaffe doodle er rett å slett å gamble på om du får en god hund eller ikke. Det er mange som får de dårligste egenskapene av begge rasene, helsemessig og når det kommer til hundens gemytt. De er heller ikke garantert røytefri/allergivennlig som MANGE oppdrettere av disse rasene påstår. Og for ikke å snakke om prisen! Disse blandindingsdyra koster jo mer enn det de renrasede versjonene gjør?? Ser doodles som går fra 35-40 tusen kroner om dagen!! Jeg greier ikke å se poenget i at kan skal blande puddel med absolutt alt? Hvorfor ikke skaffe deg vanlig puddel istedet? Det er utrolig flotte hunder, de har stor samarbeidsevne, er lettlærte og førerorienterte hunder. Anonymkode: 261dd...778 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #19 Del Skrevet 4. oktober 2024 Skjønner godt de som har lyst på doodle jeg, de som har pen pels og god mentalitet virker vidunderlige, har kikket på både goldendoodle og bernedoodle selv. Dessverre er det få seriøse oppdrettere som tester foreldredyr og bakover, og jeg vil vite hva jeg kjøper. De som utfører slike tester setter gjerne avlssperre i kjøpskontraktene sine også, og det er uaktuelt for meg. Derfor kommer jeg til å kjøpe renraset puddel. Jeg har kikket mye på hundekategorien på finn, og ja, det er mye doodleavl, men det er mye andre snodige blandinger også, og jevnt over annonser med lite annen info enn "mor har aldri vært syk, veldig snill hund". Håper denne hundegalskapen snart tar slutt, og at disse bakgårdsavlerene kan gi seg. Vi burde hatt en egen tråd med rareste blanding funnet, jeg kan begynne, i går så jeg valper blandet av chihuahua, border collie og puddel 🙈 Anonymkode: 6f6ae...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2024 #20 Del Skrevet 4. oktober 2024 Fordi mange folk kjøper ikke en hund, et levende vesen, de kjøper en slags kosebamse som ser søt ut, er in og status eller bare matcher noe. Folk er idioter. Anonymkode: 7c2ac...fd2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå