Gå til innhold

Hvor lang er din "julesesong"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan godt være at jeg tar meg en julebrus (uten sukker) om ikke så lenge. Eller at jeg smaker på min favorittjulesnacks tidlig i november (som ukas utskeielse). Men vil jo ikke definere det som om julesesongen har startet.

Ingen på min jobb og i min vennekrets har startet (som de annonserer), julen er lite i fokus ennå.

Men for mange bli det mer usunt i desember, i alle mine jobber har det vært mye pepperkaker fremme. Mer sosialt med alkohol (så kanskje 3 «fester» fordelt på 1 måned, mot 3 «fester» fordelt på de resterende 11 månedene). Og jeg er selv oppe i sjokoladeskåla om den kommer frem, selv om jeg «passer på» de andre måltidene. Så øker mengden usunt mellom 23.12-01.01. Med alt fra mer mat, kaker og godteri. Men vi har små barn, så strenge på at det ikke er godteri hver dag og skal spises som normal flere av dagene. Men mye målt mot en normal uke blir det definitivt de 10 dagene der.

Anonymkode: 82551...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jul begynner med å sette på lysene på treet den 23. desember så varer den til 20. dag jul. 

Advent er noe annet og feires ved bruk av adventtstake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2024 den 22.48):

Tror de aller fleste begynner 1.des og så varer den til nyttårsaften.

De som mener julen begynner å oktober har vel sett at enkelte henger opp lys i buskene allerede da, men det trenger ikke handle om jul. 

Anonymkode: 9114a...5e4

Som jeg har poengtert tidligere i tråden, de snakket om at "julematsesongen" varte fra oktober og ut desember.

De snakket om julebord (en av dem skulle på 6 stykker i perioden oktober-desember), juleavslutninger, teste julemat (ribbe, pinnekjøtt, lutefisk osv), julekaker ( pepperkaker, kokosmakroner, kransekake, lefser osv), og julegodter (julebrus, julemarsipan osv).

Det var dette jeg ikke hadde hørt om før.

Anonymkode: af539...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bursdag 19. november, så den usunne perioden starter vel da med kaker osv. Men spiser jo hverdagsmiddager frem til julaften med julebord og en pinnekjøttkveld som unntak. Også blir det automatisk mer julesnop, pepperkaker osv. gjennom hele desember.

Pynting i år er fra første søndag i advent som lander på 1. desember til 5. januar.

Anonymkode: 97f1c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jul i desember.

Lager brente mandler, spiser klementiner og pepperkaker, drikker rødvinsgløgg og vanlig gløgg. Lager ulik julemat når jeg har tid.

Hvis jeg lager kalkun, så bruker jeg restene i wraps eller wok med julekrydder. Til pålegg bruker jeg mye renskåret juleskinke eller kalkun. For meg er det krydder som gir julesmak, ikke fett. Og jeg spiser meg ikke noe mer mett i jula enn ellers. Har treningsfri i juleferien, ellers trener jeg som vanlig hele desember.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Glem det, ser tråden handler om kosthold. 

Min kostholdssesong med jul er fra 24. - 26. desember.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når det gjelder kosthold så endrer det seg litt fra starten av desember. julebord, juleavslutninger og lunsjer i forbindelse med jobb. Så kommer juleavslutninger i barnehage, skole og fritidsaktiviteter, og vi pleier og invitere barnas venner på juleverksted og baking hjemme. så vi baker stort sett alltid i helgene i desember og da blir det jo en liten smak. må jo også ha gløgg eller kakao og klementiner når vi kommer inn etter å vært ute å lekt noen timer, sånn et det bare blitt i desember:) men utenom det har vi et vanlig sundt kosthold og ikke noe julegodteri i ukedagene. 23-31 desember er det familiefrokoster og familiemiddager både hjemme og hos besteforeldre, å da står det alltid godis på bordet. Vi har ikke noen begrensninger eller grenser for verken oss eller ungene i juleuka når det gjelder godteri og brus, men jeg har barn og en mann som ikke er så glad i godteri (jeg kan derimot spise til jeg blir kvalm), og vi er alle sammen aktive og slanke. Jeg elsker jul, være hjemme med familien å kose oss, spille spill, se julefilmer, lage ting, gå lange turer og nye fred og ro.

Anonymkode: 7c2a4...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser bare ekstra mye 24. desember, spiser ikke julemat ellers heller.

Anonymkode: 3b523...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner så smått med litt utelys etter halloween. 1. desember begynner jeg med julepynting inne, treet pyntes uka før jul.

Anonymkode: 63d18...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, så først ikke at det er kosten det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julesesongen min i forhold til julegaver og tenke på jul har begynt. Julesesongen min angående pynt går fra slutten av november til ca januar. Spisejulesesongen begynner 23 desember og avsluttes nyttårsaften. 

Anonymkode: afe4a...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å begynne rundt 10. desember. Pleier å storhandle til jul rundt da. Og så blir det nok noen marsipangriser før den tid 🤭

Anonymkode: 748b5...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul for meg er 24.12 til 20.01. Avsøutes med juletrefest for små og store. Advent i desember, med sine aktiviteter som forberedelse til jul, baking, juleverksted, gaveinnkjøp osv. Smaker på både kaker og annet snop i desember.

Anonymkode: 64edb...ba3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg starter gjerne i midten av november og holder på til over nyttår,  både med pynt og mat ☺️ Veldig glad i julen! Man trenger virkelig ikke ese ut og fråtse hele tiden selv om man starter tidlig.. Det går mye klementiner og en del sukkerfri julebrus. Blir jo noen julemiddager, men spiser helt normal porsjon, med en god del grønnsaker. Man må ikke bade i ribbefett og slafse i seg fettet på pinnekjøttet. Spiser godteri på lørdag og fredag og det er hipp som happ om det er vanlig godis eller julegodis. Blir nok noen pepperkaker her og der, riktignok. Men er aktiv, så virker å gå greit. Holder en vekt nokså stabil på 48-49 kg (veier ca en gang per måned hos legen i forbindelse med en oppfølging jeg får).

Anonymkode: ec22c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julesesongen i forhold til kosthold er jeg bevisst på å begrense kraftig, fra lillejulaften til max 13. dag jul, eller 1. nyttårsdag, fordi jeg har kommet til at munnhellet om at det du spiser mellom jul og nyttår, kontra nyttår og jul, er ganske misvisende. For oss som strever med vekten er det du spiser i julesesongen nok til å velte en god prosess, og nok til en gradvis vektøkning som kan bli problematisk på sikt. Nå som selskapssesongen for mange begynner flere uker før jul, så er jo dette blitt enda viktigere å ha et litt bevisst forhold til.

Min løsning er å være gammeldags og tenke på klokheten i at adventstiden tradisjonelt var en fasteperiode før den store festen.

Det betyr ikke at jeg faster i adventstiden, men at jeg er bevisst på å desember består av hverdager der jeg skal holde kostholdet normalt, og ikke tjuvstarte på julematen. Nå er jeg ikke så veldig glad i julebord, så det gjør det jo enklere. Det blir som regel et par julerelaterte restaurantbesøk i desember, men de håndterer jeg greitt. På hverdager i desember koser jeg meg med en ekstra god julete, og fri flyt av klementiner. Ellers rører vi ikke julekaker og julegodterier før lillejulaften, og ikke etter 13. dag jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.55):

Vi skriver i dag 4.oktober, og i går møtte jeg noen venner som klaget over at "nå har vi gått inn i julesesongen...".  Poenget deres var at livsstilen og kostholdet i månedene fra oktober og ut året var annerledes enn ellers i året.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i dette.

Til vanlig har jeg inntrykk av at mange mener desember er en utfordrende måned kostholdsmessig, men det er første gangen jeg har hørt at oktober og november er det samme.

Hvor lang er deres "julesesong"?

Typisk siste uke i November til første uke i Januar. Men det er som regel delt i Advent som den stille tiden,  selve jula fra Lillejulaften til 2. juledag, og familietiden etter.

Julegaver er ofte et helårsprosjekt, men det er mere fordi det er vanskelig å finne julegaver til folk som har alt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 8.30):

Som jeg har poengtert tidligere i tråden, de snakket om at "julematsesongen" varte fra oktober og ut desember.

De snakket om julebord (en av dem skulle på 6 stykker i perioden oktober-desember), juleavslutninger, teste julemat (ribbe, pinnekjøtt, lutefisk osv), julekaker ( pepperkaker, kokosmakroner, kransekake, lefser osv), og julegodter (julebrus, julemarsipan osv).

Det var dette jeg ikke hadde hørt om før.

Tror det hjelper hvis du endrer trådtittelen!

Selv om jeg forsøker å ha stramme tøyler selv, så kjenner jeg jo absolutt igjen det fenomenet dine venner beskriver. Nå nærmer halloween seg, og for de som har barn så innebærer akkurat det at det fort presenterer seg noen ekstra muligheter for å falle i kake- og snopfella. Mange begynner med julestemning allerede i november, og man ser jo ofte argumentasjon som går på at man liker julevarene og pepperkakene best i adventstida. Har man barn er det x antall juleavslutninger sentrert rundt grøt, gløgg og kaker, og ellers er det mange som har stort fokus på julebord og lutefisklag og what not i desember. 

Det er klart dette er en reell greie for veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Viktigst for meg er julebordene og julaften og første juledag. Da pynter jeg meg i fine kjoler.

Anonymkode: 51e67...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...