Gå til innhold

Hvor lang er din "julesesong"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Smalahove, lutefisk, rakfisk, sylte, persetorsk, finsk juleskinke, gravet laks, laks med granateple, pepperkaker med blåmuggost, krumkaker med krem, juletapas, pinnekjøtt, ribbe, andebryst, klassisk kalkun, julelefser. Og en del vi har samlet fra forskjellige tradisjoner og opp gjennom som blir for gjenkjenbart.

Nei...blir en måned her. Da vi trenger noen lettere dager mellom enkelte av disse måltidene. 

Anonymkode: bca5e...f98

Du får kose deg, jeg står over, ellers takk. ;) 

Dvs, krumkaker er godt da, samme med kalkun (som kan spises hele året), skal sies. Ellers lider man seg gjennom mange av disse rettene hvert år. ;) 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jula her er i hele desember.

Anonymkode: 734ef...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynt 1/12- 2/1 

Mat/kos 24/12-27/12 og selvfølgelig nyttårsaften. 

Anonymkode: 6a789...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (21 timer siden):

Den var ny for meg også, at det er julesesong i forhold til kosthold (ikke bare at julevarene kommer i butikken) alt fra oktober. 

(klippet)

Ser den at de som har mye tilstelninger fra midten av november merker det på kosten, og er det travelt, samme hvilken grunn så er det jo lett å ty til lettere løsninger. Det skjer her også igjennom året. Å argumentere for seg selv (eller kanskje rettferdiggjøre mer), at en kan ha tre måneder med utskeielser tror jeg ikke er bra. Det er lov å kose seg i advent og særlig i julen, men om en argumenterer med tre måneder med jul, hvor lenge varer påsken da, og hva med maidagene, eller sommerferie. En kan omtrent bare gi opp et fornuftig kosthold med en gang. Det er alltids en grunn for å skeie ut, men så kan en velge om en vil eller ei. 

Det uthevede var tanken min også. 
De la det frem som om de ikke hadde et valg!  De klaget over julebord, juleavslutninger, pepperkaker, gløgg, feit mat, søte kaker.  Men klagingen var helt klart for syns skyld, for konklusjonen var at det var ikke så mye å gjøre med det.  De fikk bare ta konsekvensen i januar.

SPOCA skrev (18 timer siden):

Jeg spiser dog ikke mer enn jeg ellers ville gjort.

Det gjør jeg  :ler:

Akkurat denne ene uken i året teller jeg ikke kalorier.  Jeg fråtser absolutt ikke, men jeg bryr meg heller ikke om jeg spiser 1400 kcal, eller 1800 kcal disse 8 dagene.

Men takk for alle svarene.  Jeg fikk i alle fall bekreftet at det ikke bare var meg som ikke hadde hørt om "julekosthold" fra oktober til januar.

Anonymkode: af539...9a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det uthevede var tanken min også. 
De la det frem som om de ikke hadde et valg!  De klaget over julebord, juleavslutninger, pepperkaker, gløgg, feit mat, søte kaker.  Men klagingen var helt klart for syns skyld, for konklusjonen var at det var ikke så mye å gjøre med det.  De fikk bare ta konsekvensen i januar.

Det gjør jeg  :ler:

Akkurat denne ene uken i året teller jeg ikke kalorier.  Jeg fråtser absolutt ikke, men jeg bryr meg heller ikke om jeg spiser 1400 kcal, eller 1800 kcal disse 8 dagene.

Men takk for alle svarene.  Jeg fikk i alle fall bekreftet at det ikke bare var meg som ikke hadde hørt om "julekosthold" fra oktober til januar.

Uthevet det som var spesifikk svar til mitt svar i tråden her. Folk har helt klart et valg, men at det kan være vanskelig for enkelte å stå i mot kan jeg ha forståelse for, men de har likevel et valg. 

«Julekosthold» fra oktober til januar er bare en «unnskyldning» for å ikke ta tak i egen kost og livsstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (7 minutter siden):

Uthevet det som var spesifikk svar til mitt svar i tråden her. Folk har helt klart et valg, men at det kan være vanskelig for enkelte å stå i mot kan jeg ha forståelse for, men de har likevel et valg. 

«Julekosthold» fra oktober til januar er bare en «unnskyldning» for å ikke ta tak i egen kost og livsstil. 

Jeg er helt enig med deg, også i at det kan være vanskelig å stå i mot fristelsene.

Men det er der og da. 

Når de begynner med unnskyldningene lenge før fristelsene dukker opp føler jeg vel egentlig at lysten til å stå imot ikke er særlig stor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det kun julekosthold på høytidsdagene samt lille julaften kveld. Ikke noe kaker eller utskeielser ellers i desember. Jeg må være knallhard, ellers veier jeg fem kilo mer i januar, og må bruke tre måneder på å få det av. Ikke noe easy come, easy go her dessverre.

Anonymkode: bada6...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker jula og adventstiden (fra 1. søndag i advent som pyntes klar lørdagen), men matmessig er det ikke noe utfordring, spiser vanlige porsjoner og ikke mer godteri enn vanlig. Tror det er fordi at alt er så tilgjengelig at noe av magien med det en så på som spesielt og "julete" har blitt litt borte. Nå syns jeg det er mer stas med måltidene som er noe jeg kun spiser i juletiden, men overspiser ikke.

Klementiner derimot, det går det mye av fra det kommer i butikken💗

Anonymkode: beb0b...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.55):

Hvor lang er deres "julesesong"?

Den er fra 1. des eller 1. søndag i advent til dagen før første skoledag etter juleferien. Det er hvert fall da julepynten er oppe.

Anonymkode: 6a894...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg en gang i tiden feiret slikt og leverte alt til punkt og prikke; treet ble tatt gradvis inn først i kjelleren, så en mellomgang, før selve stua ble siste stopp, med all pynt på plass første desember. Så kom strøkne duker og all slags pynt/gardiner og juleting på plass de neste dagene. Når helligdagene var overstått i januar og hverdagen begynte, så ble alt tatt bort igjen og da var det egentlig herlig å få tilbake omgivelsene som de pleide å være.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julesesongen er 1 julebord samt lille julaften til og med nyttårsaften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at noen som baker iherdig til jul gjerne starter litt tidlig, men utenom det har jeg inntrykk av at det stort sett er vanlig høst- og vinterkosthold. Det er nok typisk med mer varme og godt mettende retter når det er kjølig ute. Kanskje det er det de mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silviana skrev (21 minutter siden):

Vet at noen som baker iherdig til jul gjerne starter litt tidlig, men utenom det har jeg inntrykk av at det stort sett er vanlig høst- og vinterkosthold. Det er nok typisk med mer varme og godt mettende retter når det er kjølig ute. Kanskje det er det de mener? 

Nei, da hadde jeg forstått det.

De snakket spesifikt om julemat, julekaker, og søtsaker som er vanlig i jula.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.des eller 1. søndag i advent (hva enn som kommer først, i år er det samme dag) - 13. eller 20. dag :) elsker jula

Men har ganske likt kosthold som til vanlig

Anonymkode: a0d1b...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min juletid er i desember. Hele. Men det er som i at jeg spiser julensop på lørdagene, og spiser litt julekaker mens jeg baker dem. Å storspise julekaker gjør jeg fra julaften til det er tomt. 

Anonymkode: 681f8...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julesesongen starter 1. desember eller 1. søndag i advent, avhengig av hvilken som kommer først. Pynter juletre første søndag i desember. Midt i romjula ryker alt ut, som regel den 29. eller 30. desember. Julemat er bare selve juledagene 23. desember til 25. desember.

Enig i at butikkene er pålagt alt for lang tid med julevarer og julemusikk. Det har tatt vekk litt av «magien» med desember for min del. 

Anonymkode: 14fa4...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 11.39):

Julekosthold er kun 24.-26. desember.

Spiser ikke sukkerholdige varer eller drikker alkohol/sukkerholdig drikke pga diabetes. Kosen med jula ligger ikke i maten for min del.

Anonymkode: 05f45...a3b

Akkurat det samme for meg 🙂. Kos er masse stearinlys, pyntet hus, gjester osv.

Anonymkode: bb942...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha juletreet fremme fra ca 25. november og til 29. desember. 

Anonymkode: 0bfeb...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.55):

Vi skriver i dag 4.oktober, og i går møtte jeg noen venner som klaget over at "nå har vi gått inn i julesesongen...".  Poenget deres var at livsstilen og kostholdet i månedene fra oktober og ut året var annerledes enn ellers i året.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i dette.

Til vanlig har jeg inntrykk av at mange mener desember er en utfordrende måned kostholdsmessig, men det er første gangen jeg har hørt at oktober og november er det samme.

Hvor lang er deres "julesesong"?

Tror de aller fleste begynner 1.des og så varer den til nyttårsaften.

De som mener julen begynner å oktober har vel sett at enkelte henger opp lys i buskene allerede da, men det trenger ikke handle om jul. Tror det startet med pandemien. I 2020 hang svært mange opp lys allerede i september/oktober. Antagelig for å lyse opp stemningen i et deprimerende år (for mange) med pandemi og nedstengninger. Dette har altså flere fortsatt med.

Tror derimot de fleste små barn 5-12 år tar for seg Halloween først i Oktober. Også butikkene preges av det. Før julepynten salte men sikkert overtar fra november. De fleste pynter nok likevel ikke hjemmene sine før desember, selv om det finnes unntak.

Anonymkode: 9114a...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...