Gå til innhold

Hvor lang er din "julesesong"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har "sperrefrist" på all julemat (det handler mer om stemning og tradisjoner enn kosthold) - det skal kun kjøpes i desember. Så sklir det stadig mer ut utover i advent, topper seg i romjula og dabber naturlig av på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julekosthold er fra 23.desember til 1.nyttårsdag. Før og etter er det normalt kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe julemenneske. For meg er det maks fra 23. desember til nyttårsaften. Så er jula definitivt over! Kunne godt vært ut med juletreet tredje juledag for min del da jeg var gift...

Eksmannen prøvde seg med å si at han var vant til at de hadde juletreet oppe til midten av januar da han vokste opp, men det nektet jeg plent. Juletreet skal ned første nyttårsdag, senest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jul i stua fra helga før julaften til tjuende dag jul.

Resten av desember er advent. Litt av gleden ved jula for min del er at den kommer nettopp etter advent. Det gjelder med mat som med pynt. Orker ikke jul i flere måneder liksom (og klærne mine har definitivt ikke godt av det :ler:)

Anonymkode: 8e7df...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi baker julekaker en helg før jul, ofte rundt 10.-15. desember, så da starter "julesesongen" offisielt. Men innen den tid har det gjerne stått fremme pepperkaker på jobb i flere uker alt. 

Julemat - i form av ribbe og julepølser og sylte og sånt - pleier vi også å vente med til etter bakedagen, og så kjøper vi ikke inn mer etter at romjula er forbi, men det hender det ligger igjen en ribbe i fryseren som vi tar med "litt middelhavspreg" (hvitløk, urter, kanskje appelsinsaus...) en gang i februar-mars.

Julepynten henges opp, treet pyntes og sånt 3-5 dager før juleaften og tas ned første uka i januar. Da har vi forhåpentligvis også spist opp alle julekakene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra 23. desember til 1. nyttårsdag. 

Anonymkode: 8992b...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør oppmerksom på at denne tråden ligger i forumet for kosthold og livsstil.  

Det er derfor spesifikt dette (kosthold) jeg spør om 🙂

Anonymkode: af539...9a1

Hvis det bare gjelder maten, så varer julen min til og fra 24.desember 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skriver i dag 4.oktober, og i går møtte jeg noen venner som klaget over at "nå har vi gått inn i julesesongen...".  Poenget deres var at livsstilen og kostholdet i månedene fra oktober og ut året var annerledes enn ellers i året.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i dette.

Til vanlig har jeg inntrykk av at mange mener desember er en utfordrende måned kostholdsmessig, men det er første gangen jeg har hørt at oktober og november er det samme.

Hvor lang er deres "julesesong"?

Anonymkode: af539...9a1

Min julesesong er 1 uke, max 2. Det er da eventuelt de to midterste ukene i desember. Sånn omtrent.

Anonymkode: 723d4...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynting starter 1. søndag i advent med adventspynt og litt julepynt. Så er det juletre og resten av julepynten i midten av desember. Før var jeg nøye med å pynte først lille julaften. Men under covid ble det pyntet tidligere og det har jeg fortsatt med, synes det er hyggelig å nyte den fine pynten og koselige stemningen et par uker ekstra. Pakker jula ned igjen noen få dager etter nyttårsaften.

Men selve julekosen med snacks, god julemat, filmmaraton osv er mellom 23. desember og første nyttårsdag. 2-3 julebord som er litt utenom det vanlige, men ellers i desember er det hverdag med jobb, kosthold og trening som ellers. Kun julemusikk og julestemning og glede seg til julaften 🥰 I selve julen blir det mye kos, film og sofa, og digger det 👌 Er ikke den uka som ødelegger kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser klementiner når de er gode (det er jo egenglig en julefrukt). Er heller ikke så nøye på når jeg drikker julebrus (kun et par ganger i året uansett). 

Vi baker pepperkaker fra ca 1 søndag i advent eller 1 desember, og så går det slag i slag med å forberede mat. Vi spiser ikke så mye av det før jul uansett. 

Ellers vil jeg jo spise julemat hvis jeg får det servert også før desember, men lutefisklag i desember er en tradisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventsstjerna kommer opp 1 søndagen i advent. Juletreet og pynter fra lille julaften og så tar jeg pynten ned igjen 20 dag jul. 

Julekosen som i mat, julekaker og godteri er bare i romjula her. Kaster jo ikke kakene om de varer lengre så har gjerne noen liggende til langt ute i januar. Kaster de 20 dag jul når jeg rydde bort kakeboksene om de ikke er spist innen da (er gjerne bare noen litt for godt stekte pepperkaker igjen😅)

Anonymkode: 1d165...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoved julekostholdet mitt starter 23 desember, og har siste dag 31 desember. Utover det så kjøper jeg julebrussaften til Fun light så fort den dukker opp i butikken, pepperkaker og gløgg første adventshelgen, ellers vanlig kosthold da frem til 23 desember. 

Anonymkode: 85874...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nita skrev (25 minutter siden):

Hvis det bare gjelder maten, så varer julen min til og fra 24.desember 😄

😂 ja da blir det litt anderledes

Spiser julemat f.o.m 24. til og med 28. Sånn ca.
Vi er 2 nasjonaliteter med 2 forskjellige tradisjoner innenfor mat, så vi prøver å dele opp sånn ca annenhver dag. Men vi blir ganske fort lei av julemat generelt. 
 

Fra 28.-29. så blir det gjerne helt vanlig mat med unntak av nyttårsaften da det blir noe vilt eller kalkun

Bortsett fra det så blir det jo litt baking og smaking og litt ekstra god mat fra og med 1. desember da

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julesesongen er fra ca 20. november til og med 27. desember. 

Ikke alt på en gang, har på en måte faste tradisjoner gjennom perioden, og fast mat vi spiser.

Fråtser aldri, så er ikke usunt. 

Akkurat nå er jeg inne i høst-sesongen. Supper og gryter, boknafisk, lam i alle varianter, paier. 

Anonymkode: bca5e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser kun julemat fra 23. desember til midt i romjula. Etter det er jeg lei.

Jeg spiser dog ikke mer enn jeg ellers ville gjort.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (16 minutter siden):

Jeg spiser kun julemat fra 23. desember til midt i romjula. Etter det er jeg lei.

Jeg spiser dog ikke mer enn jeg ellers ville gjort.

Man rekker jo ikke over alt på fem dager 😁

Vi trenger en måned. 

Anonymkode: bca5e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man rekker jo ikke over alt på fem dager 😁

Vi trenger en måned. 

Anonymkode: bca5e...f98

For min del gjør jeg det. Den eneste julematen jeg liker er medisterkaker, all annen julemat smaker ikke godt, og det er en lettelse når jula er over. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (25 minutter siden):

For min del gjør jeg det. Den eneste julematen jeg liker er medisterkaker, all annen julemat smaker ikke godt, og det er en lettelse når jula er over. ;) 

Smalahove, lutefisk, rakfisk, sylte, persetorsk, finsk juleskinke, gravet laks, laks med granateple, pepperkaker med blåmuggost, krumkaker med krem, juletapas, pinnekjøtt, ribbe, andebryst, klassisk kalkun, julelefser. Og en del vi har samlet fra forskjellige tradisjoner og opp gjennom som blir for gjenkjenbart.

Nei...blir en måned her. Da vi trenger noen lettere dager mellom enkelte av disse måltidene. 

Anonymkode: bca5e...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...