Gå til innhold

Når er det ok å ikke stå og se på når 6-åringen er på fotball?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6-åringen min begynte på fotball nå i høst. På oppstartsmøtet var de veldig på at det var sååååå viktig å se på, for det var sååå viktig for ungene, osv. 

Men altså... ungen min enser knapt at jeg er der, og jeg holder på å bli gal av å bare stå der og henge. Det er rett etter job, så jeg er dausliten i hodet og det å "småprate" med andre foreldre er det siste jeg vil.. 

Det hadde vært utrolig greit å kunne ta seg en løpetur, om ikke annet så rundt og rundt banen. 

Men når er det innafor? 

Det er 3 trenere og ca 30 unger. Alle ungene må være på spond, og påmeldg til treningen der, så de har navn og bilde på ungene der, og telefonnr til begge oss foreldre om noe skulle skje. 

Anonymkode: 04e4a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tidlig som mulig, mener jeg. Barna har godt av aktiviteter der foreldrene ikke står og se på hver eneste skritt de tar. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så ønsket de at vi foreldre fant på noe på annet mens trening foregikk  og at vi kom på kamper

Endret av jegerrinne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting at foreldrene er tilstede. Det fører bare til at enkelte barn ikke klarer å fokusere og løper til eller ser etter foreldrene hele tiden. De som ikke gjør det driter i om du er der uansett. Her er nok trenerne litt på luggeføre om de mener dere skal se på. Det har ingen hensikt. Kom på kamp å se på. 

Anonymkode: b27d5...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis ungen ikke bryr seg så jogg rundt banen! vinn vinn for dere - drit i de andre.. 

Anonymkode: d0b32...7ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig når "alle andre" av foreldrene står og heier og er kjempeengasjert... Det er fem-seks fra klassen som går på laget, og der er foreldrene og ser på hele tiden - noen er til og med begge foreldre... 

Anonymkode: 04e4a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min er 8 og det er først i år at vi foreldre ikke ser på. Burde vært før spør du meg, men vanskelig å være den ene som finner på andre ting. 

Anonymkode: 6a104...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnet ditt. Er det greit for han/henne at du noen ganger tar en liten løpetur mens der er fotballtrening? Fortell at du ikke er langt borte, og vil være tilbake i god tid før treningen er slutt. Vinkle et på en måte som gjør det til noe positivt, f.eks at hvis du løper mens han/hun trener kan dere gjøre noe morsomt sammen en annen dag (film, kino, kafé e.l).

Anonymkode: df86a...3e5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man må se barnet an. De er forskjellig. Mitt barn er trygg på seg, men ønsker ha meg i nærheten. Og er jeg ikke i nærheten avtaler jeg med en annen voksen om det skulle være noe. Men på treningen kan jeg si "nå går mamma litt bort der og snakker med xxx mens du trener. Jeg skal ikke gå fra deg." Og det går helt fint :)

Anonymkode: a8503...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

6-åringen min begynte på fotball nå i høst. På oppstartsmøtet var de veldig på at det var sååååå viktig å se på, for det var sååå viktig for ungene, osv. 

Men altså... ungen min enser knapt at jeg er der, og jeg holder på å bli gal av å bare stå der og henge. Det er rett etter job, så jeg er dausliten i hodet og det å "småprate" med andre foreldre er det siste jeg vil.. 

Det hadde vært utrolig greit å kunne ta seg en løpetur, om ikke annet så rundt og rundt banen. 

Men når er det innafor? 

Det er 3 trenere og ca 30 unger. Alle ungene må være på spond, og påmeldg til treningen der, så de har navn og bilde på ungene der, og telefonnr til begge oss foreldre om noe skulle skje. 

Anonymkode: 04e4a...64d

Hadde de sagt det samme på 70/80-tallet, hadde man sett på dem som sprø, og dette var generasjonen som spilte landslagsfotball under Drillo på 90-tallet og fikk Norge til VM og EM, noe man ikke har klart siden.

Finnes det i det hele tatt grenser idag for hvor overbeskyttende foreldre skal være?

Mitt råd: Be trenerne om å få time hos en god psykolog som kan gi dem en veiledning i barns selvstendighet.

Anonymkode: a3c74...6f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle er med og ser på når barna våre spiller kamper, men under normale treninger er det sjelden mer enn 2 foreldre tilstede. Laget består av barn som er født i 2018 og 2019 (så 4-6 år gamle).

Min 4-åring (fyller 5 i år) sliter litt med følelsesregulering og det er ikke noe jeg vil pålegge treneren å håndtere, så da holder jeg meg i nærheten.

(Barnet er ekstremprematurt og har spesialoppfølging i forhold til akkurat dette med følelsesregulering, så at det sliter er ikke noe jeg har funnet på.)

Anonymkode: 13517...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var også mange foreldre med i starten, men etterhvert blir det færre og færre og man ser heller på kampene. Guttegruppa her var dog noe urolig og ufokusert, så var behov for at foreldre var tilstede og holdt litt i tøylene. 

Ja man kan bli sliten av det, men det er også fint å kunne småprate og bli kjent med andre foreldre. Så blir det som sagt mindre av det etterhvert på treningene. 

Anonymkode: 6e2e0...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme som de fleste sier, ikke vanlig å stå og se på treninger, kun kamper. Kan det være det treneren deres mente, TS?

Tror trenerne setter pris på å få ha gutta for seg selv under treningene, at ikke foreldre står og lytter til hver kommentar poden deres får osv.

Anonymkode: 621ff...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Samme som de fleste sier, ikke vanlig å stå og se på treninger, kun kamper. Kan det være det treneren deres mente, TS?

Tror trenerne setter pris på å få ha gutta for seg selv under treningene, at ikke foreldre står og lytter til hver kommentar poden deres får osv.

Anonymkode: 621ff...720

Nei, det ble veldig klart og tydelig poengtert at det var treningene. Dette var lederen for idrettslaget, ikke trenerne for dette spesifikke laget. Hun hadde tre barn selv, som alle trente der, og hun hadde vært og sett på samtlige treninger så fremt hun ikke var syk...... 

Anonymkode: 04e4a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min er 8 og det er først i år at vi foreldre ikke ser på. Burde vært før spør du meg, men vanskelig å være den ene som finner på andre ting. 

Anonymkode: 6a104...c09

Ja, det er akkurat det jeg også føler, at det er vanskelig å være den ene som går når alle de andre foreldrene er der... 

Jeg hadde ikke trodd at det var noe folk kom til å gjøre, men joda, alle står og henger, og er en hel mamma-gjeng som har med termoser og kaffe og greier.. 

Og jeg ser mange av ungene som løper mye bort til foreldrene under treningen. Når de slår seg og griner, når de er litt kalde, når de kjeder seg, osv osv..

Mitt barn er ikke en som griner så lett, og har ikke en eneste trening kommet bort for noe, hender han må rope bort til meg når han er kry for noe han får til, osv. Men ikke behov for trøst og nærhet eller noe sånt. 

Anonymkode: 04e4a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du jogge annenhver gang det er trening? 

Anonymkode: a329d...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra personlig erfaring er det de barna som burde hatt foreldrene til stede som ikke har det. 

Hos oss er det forskjellig praksis: en aktivitet må foreldrene vente utenfor (får ikke se på mens barna trener) og en aktivitet ønsker de at foreldrene er på tribunen. På sistnevnte aktivitet er det bråkmakernes foreldre som drar hjem, mens de som har barn som oppfører seg blir værende.

Jeg synes dere har litt for mange barn på antall trenere. 30 seksåringer er MYE å holde styr på. Hos oss er det 4 på 20 barn, to hovedtrenere og to foreldre pr trening. Foreldrene rullerer på å hjelpe til.

Anonymkode: cb0d6...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler.. Vi er trener og lagleder for guttene her, og de ungene som skulle hatt foreldrene tilstede er de ungene som blir sluppet av og hentet 10 min etter treninga er ferdig. 

Hvis du kan jogge rundt på banen synes jeg du bare skal ta på løpeskoene neste trening og si til barnet ditt at du løper litt imens og så ser du det an derfra. 😊

Anonymkode: 1e7e9...eaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med siste taler.. Vi er trener og lagleder for guttene her, og de ungene som skulle hatt foreldrene tilstede er de ungene som blir sluppet av og hentet 10 min etter treninga er ferdig. 

Hvis du kan jogge rundt på banen synes jeg du bare skal ta på løpeskoene neste trening og si til barnet ditt at du løper litt imens og så ser du det an derfra. 😊

Anonymkode: 1e7e9...eaf

Jeg kan ikke jogge på selve banen (er fullstendig kaos der med både et guttelag, et jentelag, og ørten foreldre og småsøsken som valler omkring..) , men er ikke mer enn 20-30 meter unna på det meste om jeg løper rundt idrettsanlegget. 

Anonymkode: 04e4a...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...