Sefanja Skrevet 5. oktober #61 Del Skrevet 5. oktober Ettåringer bør ikke spise pølser elker marshmellows. Det kan sette seg fast i halsen. Ville ellers satt pris på at bhg tok med barna ut for å grille. Men salt og sukker er ikke bra for så små barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 5. oktober #62 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (4 timer siden): Det er flaut om de ikke i rike Norge har råd til å servere mat i barnehager. Er ille nok at man må smøre tre matpakker når de skal på skole og sfo. Spania som er mye fattigere enn oss serverer mat i barnehager og skoler. Ikke legg dette på latskap hos foreldre. Bare frekt. Foreldre kan ikke stå opp kl fire for å smøre matpakke til hele jævla familien I Russland og østeuropa har alle bhg egne kokker. Det er noe typisk norsk å tenke på kos hele tiden. Jeg kommer usnsett ikke til å sende sønnen min i barnehage før han blir tre år i 2028 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 5. oktober #63 Del Skrevet 5. oktober Tråden er ryddet for avsporing, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider, brukerdebatt, latterliggjøring, nedsettende ytringer, brukerangrep og tilhørende svar. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. oktober #64 Del Skrevet 5. oktober mommyaka skrev (21 timer siden): Dessverre har barnehagen idag lite råd til god mat...og få ansatte. Dermed må maten vlte billig og enkel å lage. Stor forskjell på kommunal og privat eide barnehager og hvor i landet de er. I min sønns barnehagen ( privat) hadde de private kokk og fikk varm mat 3 ganger i uka. Vi snakker fersk fisk, innimellom elg etc Men min datter gikk på en kommunal barnehage og der var det varm mat 1 gang i uka og ellers matpakke Barnehagen min sønn gikk i hadde da mulighet til å gi de ordentlig mat. Om de ikke har råd til sunn varmmat får de servere havregrøt og grove skiver med pålegg. Da får de iallefall noe sunt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebamsemums Skrevet 5. oktober #65 Del Skrevet 5. oktober når jeg jobbet i bhg, så prioriterte vi heller sundere pålegg til lunsj enn varm mat en gang i uken. Var det penger til overs fra sist uke/måned så kunne det hende vi kjøpte inn eksempel fiskekaker, ekstra bananer til å lage grove bananpannekaker osv. vi prøvde også og bruke opp ting vi hadde i skapet, av mel osv. til eksempel 17.mai fikk de en is. ellers var det veldig lite sukker. Det var en liten barnehage, stramt budsjett og trange tider. om det var sykdom blant bemanningen fikk vi ikke vikar som oftes. De fikk servert en halv frukt til samlingsstund, brødmat til lunsj og matpakke i 15.00 ish tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #66 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (6 timer siden): Det er flaut om de ikke i rike Norge har råd til å servere mat i barnehager. Er ille nok at man må smøre tre matpakker når de skal på skole og sfo. Spania som er mye fattigere enn oss serverer mat i barnehager og skoler. Ikke legg dette på latskap hos foreldre. Bare frekt. Foreldre kan ikke stå opp kl fire for å smøre matpakke til hele jævla familien Men er det riktig at frustrasjonen rundt stramt budsjett når det kommer til mat i barnehagen skal gå utover de ansatte? Eller er det riktig at vi som jobber i barnehagen skal bruke tiden vår på å tilberede mat istedenfor å være sammen barna sånn at foreldre skal slippe å smøre matpakke? Og jeg lurer oppriktig på hvordan de foreldrene som mener at jobben til oss i barnehagen er å lage mat og ikke fokusere på den jobben som vi faktisk har tatt en utdanning innenfor hadde reagert og sjefen deres hadde kommet og sagt at deres jobb skulle innebære å tilberede mat til resten av de ansatte i stedet for å gjøre den jobben de var ansatt for å gjøre? Men jeg kan jo ikke si at jeg er overrasket over å komme over slike holdninger i denne tråden også da dessverre er altfor mange foreldre som mener at vi som jobber i barnehage, på skole, på SFO etc skal bruke tiden vår på alt annet enn det våresyrkesbeskrivelse tilsier for å lette på deres hverdag. Anonymkode: 07d65...658 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. oktober #67 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (44 minutter siden): Barnehagen min sønn gikk i hadde da mulighet til å gi de ordentlig mat. Om de ikke har råd til sunn varmmat får de servere havregrøt og grove skiver med pålegg. Da får de iallefall noe sunt Det gjør nesten alle barnehagene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussemor47 Skrevet 5. oktober #68 Del Skrevet 5. oktober Enig! Maten i barnehagen er katastrofe! Barn som er der fra 07-16:45 må få sunn og næringsrik mat og pølser i brød og marsmellows er ikke akkurat dét😏 kunne stekt grove pinnebrød på bål istedet, godt er det også! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. oktober #69 Del Skrevet 5. oktober mommyaka skrev (33 minutter siden): Det gjør nesten alle barnehagene Da får de holde seg til det og ikke begynne med pølser i brød og fiskepinner i pølsebrød AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men er det riktig at frustrasjonen rundt stramt budsjett når det kommer til mat i barnehagen skal gå utover de ansatte? Eller er det riktig at vi som jobber i barnehagen skal bruke tiden vår på å tilberede mat istedenfor å være sammen barna sånn at foreldre skal slippe å smøre matpakke? Og jeg lurer oppriktig på hvordan de foreldrene som mener at jobben til oss i barnehagen er å lage mat og ikke fokusere på den jobben som vi faktisk har tatt en utdanning innenfor hadde reagert og sjefen deres hadde kommet og sagt at deres jobb skulle innebære å tilberede mat til resten av de ansatte i stedet for å gjøre den jobben de var ansatt for å gjøre? Men jeg kan jo ikke si at jeg er overrasket over å komme over slike holdninger i denne tråden også da dessverre er altfor mange foreldre som mener at vi som jobber i barnehage, på skole, på SFO etc skal bruke tiden vår på alt annet enn det våresyrkesbeskrivelse tilsier for å lette på deres hverdag. Anonymkode: 07d65...658 De ansatte kan servere brødmat og havregrøt. Og jeg er så piss lei det argumentet. En ansatt kan lage istand mat under samling. Da sitter kidsa i ro mens det foregår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #70 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 11.40): Barn kan ha det trygt og godt i barnehagen og matbudsjettet kan fint holdes på det lave nivået det er uten at man trenger å gi godteri (som marsmallows er). Tvert imot er det utrolig dårlig bruk av penger å kjøpe marsmallows. Anonymkode: a1de7...1ec Ja, de 40 kronene den posen kostet kunne jo fort finansiert rundt 0,1 vikartime ved sykdom. Anonymkode: 6dca3...ec2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #71 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (30 minutter siden): De ansatte kan servere brødmat og havregrøt. Og jeg er så piss lei det argumentet. En ansatt kan lage istand mat under samling. Da sitter kidsa i ro mens det foregår. Du er en av de ja. Anonymkode: 07d65...658 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. oktober #72 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (30 minutter siden): De ansatte kan servere brødmat og havregrøt. Og jeg er så piss lei det argumentet. En ansatt kan lage istand mat under samling. Da sitter kidsa i ro mens det foregår. Har du noen gang jobbet i barnehagen? 3 på jobb...1 skal lage mat og 2 skal passe på kanskje 18 barn...kjempe lett det ... Og havregrøt...du er klar over at det tar tid når du skal lage stor kjele med grøt? Så skal alt dette vaskes etc..både på kjøkkenet og etter barna. Og tro meg ...de blir lei dette Oh ja da brødmat får de..men dessverre er det aldri bra nok hva vi serverer som Pålegg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lukia Skrevet 5. oktober #73 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (6 timer siden): Det er flaut om de ikke i rike Norge har råd til å servere mat i barnehager. Er ille nok at man må smøre tre matpakker når de skal på skole og sfo. Spania som er mye fattigere enn oss serverer mat i barnehager og skoler. Ikke legg dette på latskap hos foreldre. Bare frekt. Foreldre kan ikke stå opp kl fire for å smøre matpakke til hele jævla familien Ja det er flaut at Norge ikke tar seg råd ja. Men det skal ikke gå utover barna at de ikke får dekket andre behov i barnehagen. Har du fulgt noe med i media? Det er bemanningskrise. De ansatte rekker såvidt å gå på do. Jeg vil heller tilby et fang og trøst enn på død og liv tilby mat i barnehagen… 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. oktober #74 Del Skrevet 5. oktober (endret) Lukia skrev (3 minutter siden): Ja det er flaut at Norge ikke tar seg råd ja. Men det skal ikke gå utover barna at de ikke får dekket andre behov i barnehagen. Har du fulgt noe med i media? Det er bemanningskrise. De ansatte rekker såvidt å gå på do. Jeg vil heller tilby et fang og trøst enn på død og liv tilby mat i barnehagen… Rart at flere barn har gått i barnehager der de klarer å dekke alle behov da ... Media overdriver alltid. Media får jo folk til å tro at sykepleiere aldri har tid til å spise engang. Det er og overdrevent Endret 5. oktober av Maleficenta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lukia Skrevet 5. oktober #75 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (31 minutter siden): De ansatte kan servere brødmat og havregrøt. Og jeg er så piss lei det argumentet. En ansatt kan lage istand mat under samling. Da sitter kidsa i ro mens det foregår. Du er hjertelig velkommen til min barnehage. I vår samling er vi 6 voksne på 19 barn og har ofte flere enn ett barn på fanget. Barn trenger nærhet, veiledning for å ikke forstyrre naboen, hjelp til å sitte stille, et fang fordi mamma dro, ett fang som viser tegn til alle sanger fordi barnet sliter med språket.. er såå lei de som mener det er såå lett å bare lage litt mat i barnehagen. Ved grøtservering må man ha kokemuligheter, må dekke på, må fikse smekker,vaske/tørke smekker, må mate de små, må sjekke at grøten ikke er for varm, må vaske bord/stoler/gulv, vaske… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. oktober #76 Del Skrevet 5. oktober Lukia skrev (3 minutter siden): Du er hjertelig velkommen til min barnehage. I vår samling er vi 6 voksne på 19 barn og har ofte flere enn ett barn på fanget. Barn trenger nærhet, veiledning for å ikke forstyrre naboen, hjelp til å sitte stille, et fang fordi mamma dro, ett fang som viser tegn til alle sanger fordi barnet sliter med språket.. er såå lei de som mener det er såå lett å bare lage litt mat i barnehagen. Ved grøtservering må man ha kokemuligheter, må dekke på, må fikse smekker,vaske/tørke smekker, må mate de små, må sjekke at grøten ikke er for varm, må vaske bord/stoler/gulv, vaske… Jeg hadde uansett gladelig betalt mer for kokk i barnehagen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lukia Skrevet 5. oktober #77 Del Skrevet 5. oktober Maleficenta skrev (5 minutter siden): Rart at flere barn har gått i barnehager der de klarer å dekke alle behov da ... Media overdriver alltid. Media får jo folk til å tro at sykepleiere aldri har tid til å spise engang. Det er og overdrevent Joda noen få klarer det, men mesteparten sliter. Det er også vanskelig å være ærlig ovenfor foreldre om hvordan ståa egentlig er. Sikkert derfor slike som deg ikke forstår. Når du jobber i barnehage skal du trygge foreldrene på at det er greit å dra på jobben og overlate barnet ditt der hele dagen. Jeg har jobbet masse overtid fordi jeg har barn jeg ikke kan gå ifra, jeg utsetter dobesøk, dropper pauser, dropper plantid, nettopp fordi barn trenger meg på gulvet. Barn i dag er mer grenseløse og flere og flere trenger spesialpedagogisk hjelp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #78 Del Skrevet 5. oktober Tussemor47 skrev (9 minutter siden): Enig! Maten i barnehagen er katastrofe! Barn som er der fra 07-16:45 må få sunn og næringsrik mat og pølser i brød og marsmellows er ikke akkurat dét😏 kunne stekt grove pinnebrød på bål istedet, godt er det også! Pølser i brød når man griller er ikke det barna spiser hver bidige dag i barnehagen.Og med tanke på alle de foreldrene som mener at dette er helt forferdelig så er det jo fint at barna hvertfall kan få opplevelsen av å grille pølse på et bål når vi er på tur med barnehagen siden de aldri vil få den opplevelsen med foreldrene sine. Og om man forventer at maten som serveres i barnehagen som kun er laget fra bunnen, oppfyller alle kriterier i kostholdsveileder, ikke er i nærheten av kategorien usunn etc. så får man enten sende med barnet den riktige maten eller så får man bytte til en barnehage som har bedre økonomi og bedre ressurser. Anonymkode: 07d65...658 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. oktober #79 Del Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Pølser i brød når man griller er ikke det barna spiser hver bidige dag i barnehagen.Og med tanke på alle de foreldrene som mener at dette er helt forferdelig så er det jo fint at barna hvertfall kan få opplevelsen av å grille pølse på et bål når vi er på tur med barnehagen siden de aldri vil få den opplevelsen med foreldrene sine. Og om man forventer at maten som serveres i barnehagen som kun er laget fra bunnen, oppfyller alle kriterier i kostholdsveileder, ikke er i nærheten av kategorien usunn etc. så får man enten sende med barnet den riktige maten eller så får man bytte til en barnehage som har bedre økonomi og bedre ressurser. Anonymkode: 07d65...658 Flytte til annen kommune mener du da eller ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #80 Del Skrevet 5. oktober Du er ikke hysterisk ts. Problemet er at flertallet av Norges befolkning ikke evner eller enda verre ikke ønsker å se sammenhengen mellom enorme mengder ultraprosessert mat og godis og alle livsstilssykdommene. De ser ikke hvordan iq-en i samfunnet synker i takt med at vi trykker i oss kosemat tilnærmet hver dag. »Må få kose seg i blant» er et latterlig utsagn fra folk som rett og slett ikke forstår omfanget av dette. Det er ikke godis en gang i blant. Det er faktisk flere dager med drittmat enn uten. Og det er et problem. Barnehagen hvor barna tilbringer flerstpatyen av sine våkne timer bør som et minimum klare å holde seg unna godteri. Det er ikke barnehagen som skal avgjøre når barna får godis. Anonymkode: 3ab30...f81 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå