Gå til innhold

Marshmallows i barnehagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (12 minutter siden):

Jeg syns det er ok at de får marshmallows og is og slikt en sjelden gang. Jeg reagerer mer på dritt maten de får. Fiskepinner i pølsebrød liksom. Hvorfor får de ikke ordentlig mat?

Dessverre har barnehagen idag lite råd til god mat...og få ansatte. Dermed må maten vlte billig og enkel å lage. Stor forskjell på kommunal og privat eide barnehager og hvor i landet de er.

I min sønns barnehagen ( privat) hadde de private kokk og fikk varm mat 3 ganger i uka. Vi snakker fersk fisk, innimellom elg etc

Men min datter gikk på en kommunal barnehage og der var det varm mat 1 gang i uka og ellers matpakke 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elendig kosthold har blitt normalen i dag. Barnehage og SFO er som oppvekstarena forpliktet å fremme gode helsevaner hos barn, og til å utjevne sosiale forskjeller. Når man i det hele tatt kommer på å servere marshmallows på en småbarnsavdeling, er nok sannsynligheten stor for at barnehagen har stort forbedringspotensiale når det gjelder hverdagsmat. Majoriteten av foreldregenerasjonen (70%) er overvektige, og ser ikke problemet med at barna "må få kose seg", på samme måte som de selv gjør. Dårlig kosthold rammer dessverre særlig barn fra familier fra lavere sosiale sjikt. 

Personlig lever jeg veldig godt med å bli sett som den rare og hysteriske, så jeg hadde absolutt tatt det opp via FAU. Tenker du gjør mange andre barn en tjeneste med å gjøre nettopp det, særlig de fra ressurssvake familier. 

Anonymkode: 40335...e1e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De får jo bare dårlig mat, og de spiser mye i barnehagen. Hadde helt klart tatt det opp og krevd endring. 

Anonymkode: a8bf3...3a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten å ta opp kosthold overhode; fra et akuttmedisinsk perspektiv er det å servere marshmallows til små barn galskap. Når disse setter seg fast o svelget på en 1.5 åring kommer det ikke opp og ikke ned. Og du skal ha sug tilgjengelig raskt for å få det ut. 
så jeg håper de barnehageansatte er drillet i akutte tracheostomier om de skal servere dette til små barn. Dette er verre enn druer som ikke er delt opp. 

Anonymkode: 3a480...16f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Slik du beskriver maten høres kjent ut. Slik er det i bhg til våre også. Og tro meg du er ikke den eneste vanskelige forelderen. Antagelig er det andre også som har klaget.

Hadde ei mor i avdelingen til eldste som var såpass på banen at det endte med å bli helt slutt på kaker i bursdag hos oss.  Hun blandet seg også stadig i hva de serverte til varmtmåltidene. Utenom kakene var det derimot lite forandring på menyen. Det viste seg senere at kakestopp i barnehager ble en greie i alle barnehagene i kommunen. Så tviler på det var takke være henne det ble slutt på kakebursdag. Altså mange som klager på sånnt.

Du blir uansett  (en av) den vanskelige forelderen om du klager. Du vil få det stempelet og det vil ende med at de ansatte sikkert syns du blir litt plagsom. Og syns kanskje du er litt hysterisk.. 

Hvis du først skal klage ville jeg såfall sørget for å fått med noen på laget. Snakk med andre foreldre om hva de syns og se om dere kan komme med en offisiell klage sammen. Evt sørg for at det blir et tema på neste SU møte. Her kan du forsåvidt også ta opp tema i brev anonymt for å slippe ytterligere konflikt.

Anonymkode: 184ec...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slik du beskriver maten høres kjent ut. Slik er det i bhg til våre også. Og tro meg du er ikke den eneste vanskelige forelderen. Antagelig er det andre også som har klaget.

Hadde ei mor i avdelingen til eldste som var såpass på banen at det endte med å bli helt slutt på kaker i bursdag hos oss.  Hun blandet seg også stadig i hva de serverte til varmtmåltidene. Utenom kakene var det derimot lite forandring på menyen. Det viste seg senere at kakestopp i barnehager ble en greie i alle barnehagene i kommunen. Så tviler på det var takke være henne det ble slutt på kakebursdag. Altså mange som klager på sånnt.

Du blir uansett  (en av) den vanskelige forelderen om du klager. Du vil få det stempelet og det vil ende med at de ansatte sikkert syns du blir litt plagsom. Og syns kanskje du er litt hysterisk.. 

Hvis du først skal klage ville jeg såfall sørget for å fått med noen på laget. Snakk med andre foreldre om hva de syns og se om dere kan komme med en offisiell klage sammen. Evt sørg for at det blir et tema på neste SU møte. Her kan du forsåvidt også ta opp tema i brev anonymt for å slippe ytterligere konflikt.

Anonymkode: 184ec...572

Skal ikke barnehagene følge rådene til NHI?

Servering av kaker, kjeks, is, saft og liknende bør begrenses i barnehagen. Godteri, snacks og brus bør unngås

Anbefaling - Sterk

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen/anbefalinger-for-mat-og-maltider-i-barnehagen/servering-av-kaker-kjeks-is-saft-og-liknende-bor-begrenses-i-barnehagen-godteri-snacks-og-brus-bor-unngas

Anonymkode: 52e64...8bc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er helt enig i at det er unødvendig. Samtidig som jeg ikke sier noe på det i min barnehage, og er det en gang i blant så går det helt fint. Det kommer litt an på hvor ofte, og helhetsbildet også, for min del. På den ene siden er jeg oppgitt over at det skal være pølser over alt hele tiden. Om det først skal være pølser, kan det godt være first price, for min del, det spiller liten rolle. Skal en servere noe godt til barn, er det liksom alltid pølse i brød. Sikkert fordi det er enkelt og noe "alle barn elsker", men det er jo skikkelig dårlig mat. Jeg tror også ofte barna elsker det, fordi de har lært å forbinde det med kos og morro fra de har helt små. 

Men på tur med bål, så skjønner jeg samtidig at det er enkelt å greit å servere pølser til hele gjengen. Og at barna syns det er gøy med en eller et par marshmallows etterpå, den ene spiller liten rolle. Jeg regner med at de var smeltet på bålet og klissete før de spiste dem, og at det ikke var noen ettåringer som fikk mulighet til å stappe hele marshmallows i munnen, sånn mtp. kvelningsfaren (dersom det var det, vill jeg reagert). Jeg tenker det er noe med hele opplevelsen her, se hvordan marshmallowen blir på bålet, kjenne på den, smake, fellesskapet. 

Uansett, det er alltid lov å si i fra. Og å stille spørsmål, få vite hvordan barnehagen tenker rundt dette, og formidle hva du selv tenker, TS. 

Anonymkode: 032df...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har du valgt denne barnehagen,selv jobber jeg i en barnehage der vi har fokus på kosthold.Så her er det lite sukker dem får,popcorn eller smothie is er det vi serverer i bursdager. Vi har kokk i vår barnehage.Pølser har vi ca 1 gang i månden,ellers har vi fiskepinner med oss når vi skal grille ute med lomper.Du kan jo tipse om andre ting feks.Men vis det er sjelden dem får så er du hysterisk. 

Anonymkode: 609ba...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eh... La ungene gå sultne, så kan den ekstra deltidsansatte finansiert av foreldres kostpenger bruke tida på å lære de å jakte mat selv? Eller? Hva tenkte du?

Anonymkode: 8e7bc...b03

Hørt om matpakke hjemmefra?

Anonymkode: ede3a...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (22 minutter siden):

Unnskyld meg  men vi har faktisk fått 3 år på høgskolen for å kunne jobbe i barnehagen...og takk for at du tror så lite om oss

Hva vi serverer i barnehagen har ikke noe med hvor iq vår er..det har med økonomi å gjøre. Tro meg vi alle skulle ønske vi kunne servert de beste råvarene etc...og faktisk ha tid til å gjøre maten bedre.

Da får dere innføre matpakke. Ikke ha et mattilbud om dere ikke har råd til annet enn tomme kalorier.

Anonymkode: 52e64...8bc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 10.10):

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Dette er ikke hysterisk. Barn bør ikke spise dette før hvertfall tre år pga umodne tarmer og masse annet innlysende. Kan jo ikke stole på barnehagen sin kunnskap når de gjør sånt og mange syns tydeligvis det er greit. Det er ikke greit og det er gode grunner for at det ikke er greit. Best å utsette barnehagestart til etter tre år. 

Anonymkode: 5b22a...b03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen er først og fremst en pedagogisk arena. Er sååå mange foreldre som ønsker matservering fordi det er lettvint for dem. Slipper å lage sunne matpakker og introdusere nye smaker. Det er latterlig dårlig bemanning og økonomi i barnehagene nå. Nå er det mange barn som strever sosialt og da trengs alle mann på gulvet. Vi har i en periode bakt sunne grove rundstykker en gang i uka men har gått bort i fra deg fordi barnegruppens behov er så store. Foreldrene er misfornøyde men tror heller ikke de hadde likt at vi måtte utsette spesialpedagogisk opplegg, latt barn sloss, ikke fulgt opp barn  som er i en bite periode, ikke lese bok for de barna som strever språklig eller ha foreldresamtaler… Har også jobbet et sted hvor det var kokk. Men har du kokk må de andre ansatte passe på flere barn enn bemanningsnormen tilsier.. 

Enig i at marsmellows ikke bør være normen i barnehagene, men lag heller deilig sunne alternativer å gi til barnehagen hvis du er god på sunn mat 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (På 4.10.2024 den 11.37):

Barnehagen kan sikker få til mat fra bunn av oftere..men da må foreldre kansje måtte betalte 1000-2000 mer i mnd.. for mat og ekstra ansatt til dette. Ikke alle foreldre har råd til dette.

Foreldre har 2 Valg...da barn ut av barnehagen og gi deg mat fra bunn hverdag...eller tenke på at barnehagen gjør det best de kan ...og det viktigste er at barna har det trygt og godt i barnehagen og blir fulgt opp ... og at toro pose går faktisk an. 

Jeg må bare kommentere her. Vi har 100 prosent kokk som samarbeider med ernæringsfysiolog. Kokken er ikke regnet i grunnbemanning. Foreldre betaler 650 kr i mnd i kostpenger. Dette dekker kokk og 3 sunne og varierte måltider pr dag.

Anonymkode: 59e39...442

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukia skrev (1 time siden):

Barnehagen er først og fremst en pedagogisk arena. Er sååå mange foreldre som ønsker matservering fordi det er lettvint for dem. Slipper å lage sunne matpakker og introdusere nye smaker. Det er latterlig dårlig bemanning og økonomi i barnehagene nå. Nå er det mange barn som strever sosialt og da trengs alle mann på gulvet. Vi har i en periode bakt sunne grove rundstykker en gang i uka men har gått bort i fra deg fordi barnegruppens behov er så store. Foreldrene er misfornøyde men tror heller ikke de hadde likt at vi måtte utsette spesialpedagogisk opplegg, latt barn sloss, ikke fulgt opp barn  som er i en bite periode, ikke lese bok for de barna som strever språklig eller ha foreldresamtaler… Har også jobbet et sted hvor det var kokk. Men har du kokk må de andre ansatte passe på flere barn enn bemanningsnormen tilsier.. 

Enig i at marsmellows ikke bør være normen i barnehagene, men lag heller deilig sunne alternativer å gi til barnehagen hvis du er god på sunn mat 😊

Det er flaut om de ikke i rike Norge har råd til å servere mat i barnehager. Er ille nok at man må smøre tre matpakker når de skal på skole og sfo. Spania som er mye fattigere enn oss serverer mat i barnehager og skoler. Ikke legg dette på latskap hos foreldre. Bare frekt. Foreldre kan ikke stå opp kl fire for å smøre matpakke til hele jævla familien

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du overreagerer. Barnehagene skal ikke servere godteri, ref. helsemyndighetenes retningslinjer for måltider i barnehagen. Det er heller ikke anbefalt å gi slike ting til barn under to år. Så små barn har ikke behov for godteri, det eneste som tilfredsstilles her er de voksnes behov for å "skjemme bort". Jeg ville spurt dem om ikke de følger de offentlige retningslinjene for ernæring?

Et siste moment er jo at marshmallows er en typisk matvare som utgjør kvelningsfare.

Endret av Skigard
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HVOR MYE BETALER DU I KOSTPENGER?

Anonymkode: 909c9...bf0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Det er flaut om de ikke i rike Norge har råd til å servere mat i barnehager. Er ille nok at man må smøre tre matpakker når de skal på skole og sfo. Spania som er mye fattigere enn oss serverer mat i barnehager og skoler. Ikke legg dette på latskap hos foreldre. Bare frekt. Foreldre kan ikke stå opp kl fire for å smøre matpakke til hele jævla familien

Skolebarn kan da vitterlig smøre sin egen matpakke, ingen grunn til å stå opp kl fire. 

Anonymkode: 0878a...ba9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får de marsmellow hver uke? tipper kanskje 1-2 ganger i året når det er noe ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får de marsmellow hver uke? tipper kanskje 1-2 ganger i året når det er noe ekstra

Barn på småbarnsavdeling i barnehage bør få marsmallows 0 ganger i året.

Anonymkode: a1de7...1ec

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg må bare kommentere her. Vi har 100 prosent kokk som samarbeider med ernæringsfysiolog. Kokken er ikke regnet i grunnbemanning. Foreldre betaler 650 kr i mnd i kostpenger. Dette dekker kokk og 3 sunne og varierte måltider pr dag.

Anonymkode: 59e39...442

Og det er flott..man kan være mye...vi betalte 250 kroner. Nå er jo barnehagen satsen satt ned og det er jo bra...men for mange er 650 kroner mye ekstra i mnd. Men igjen...der går vel på at har man råd velger man denne barnehagen..om ikke..en billigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...