Gå til innhold

Marshmallows i barnehagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg. Syns det er helt vanvittig hvor mye skadelig mat/godteri voksne mennesker syns er greit å gi til små barn i vekst. Det går faktisk an å kose seg uten dritdårlig mat og godteri. Det går faktisk an å kose seg uten at det må være noe å spise. Hele befolkningen er jo helt spisefortyrret. Det mååå være godteri og usunn mat til en hver anledning. Folk er jo helt hysteriske etter denne maten. Stakkars små barn som må vokse opp med så dårlige forbilder.

Mamma har sagt til meg at om hun visste bedre da jeg var barn, så hadde hun gitt meg et helt annet kosthold. Nå vet vi bedre. Ingen unnskylding. Slutt å påtvinge små uskyldige barn den usunne livsstilen deres. Slutt å lære små barn at det er ok å trøste/kosespise. Det ødelegger deres forhold til mat. Skjerpings! 

Anonymkode: 52e64...8bc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke poenget med marshmallows i barnehagen selv, hvertfall ikke til så små barn. Men det er ikke noe jeg hadde tatt opp med barnehagen da det bare skaper unødvendig dårlig stemning når de tross alt har gjort et forsøk på litt ekstra kos.

Skjønner heller ikke hvorfor first price pølsebrød er verre enn ris, du vet at ris skal begrenses til små barn dersom en følger kostholdsrådene eller? Særlig fullkornsris, på grunn av arsen. I tillegg er First price sjeldent noe dårligere enn andre merker, finner ikke noe nevneverdig forskjell på deres pølsebrød kontra hatting sine for eksempel. Og ikke er det kjempe forskjell på kjøpt og hjemmelaget heller. Så når det kommer til pølsene og merket synes jeg du er hysterisk ja. 

Kan ha godt av å lese deg litt opp på billigmerker, hva de inneholder i forhold til andre, hvor de blir produsert osv. Tror du vil få deg en overraskelse der.

Anonymkode: 0bafa...91c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen min lager mat fra bunnen av, varmmat fire ganger i uken. Alt med tilsatt sukker er ikke lov, ikke engang yoghurt. Tre måltid om dagen. Men grønnsakene er fra First Price, og torsken er fra rema 1000… For det er det de har råd til. Hvis alt er halvfabrikat og UP, ville jeg vurdert å bytte barnehage.

Sukkerinnholdet i en marshmallow til barnet er ikke akkurat noe å reagere på, hva kan det være… 7 gram hvor 60% er sukker = 4 gram sukker? Men jeg reagerer også på at de gir marshmallow til så små barn, på lik linje som at jeg hadde reagert på om de ga popkorn. Høres ut som om barnehagen er en kvelningsulykke unna å ALDRI servere marshmallows igjen.

Ellers ville jeg sett på sukkerserveringa i en større sammenheng. Mange bekker små blir en stor å. Er det is/boller mer enn en gang i uka? Det blir liksom feil at folk her sier «pass på hva ungen får hjemme, så går det bra» når ungen har 80% av måltidene sine nettopp I barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen. 1 marshmallow veier nesten ingen ting. Selv om industrielt framstilt marshmallows inneholder 60 - 70% sukker, er sukkermengden man får i seg med en marshmallow eller fire svært liten fordi deler så lette. 
 

Jeg laget keto marshmallows i går til et barn som går på diett pga. epilepsi.  De var ca 60 g sukrinmelis i oppskriften, og det ble 40 marshmallows av denne mengden. Lager marshmallows på samme måte med vanlig melis. Det vil si at det er ca 1,3 g sukker i en marshmallow når jeg lager selv. De er omtrent like søte på smak som industrielt framstilte. Ja - det er tomme kalorier. Men om man spiser en marshmallow eller 4 er det virkelig  ikke enorme mengder sukker man får i seg

Om man prinsipielt sett skal servere søtt i barnehagen er en annen sak. Men marshmallows ville jeg ikke laget bråk om.  Sjokolade, derimot, er mye mer kaloritett. 

Anonymkode: 19bca...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du er for opptatt av matkvalitet, det er flott at du kan mye om mat og forer ungene dine med kvalitet, Livet har også kvaliteter en av disse er å samles å grille pølser og marshmallow's gleden ved å gjøre dette i felleskap, vente på at ting blir grillet, inntrykket av (litt) brente pølser venter, sitte i ring rundt et bål, kunnskapen om at venter en ikke lenge nok blir det ikke varm, venter en for lenge blir det svidd er Ubetalelig.

firstprice er muligens ikke de beste pølsene men neppe skadelig i begrensede menger, litt sukker nå og da har ikke tatt livet av noen. 

jeg tenker du skal være takknemmelig for at  barna dine får oppleve dette, alternativet er å sitte inne og tegne mat. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Nå er det ingen som tvinger deg til å sende barnet i barnehagen

Anonymkode: 07d65...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes ikke du overreagerer! Så små barn skal ikke få marshmallows både fordi det er helt unødvendig å gi så søte greier til noen som kanskje aldri har spist godteri før en gang og pga kvelningsfare.

Jeg ville snakket med ped leder eller bare bedt FAU ta opp litt rundt kosthold generelt i bhg. De har jo og retningslinjer å følge og mener de skal tilrettelegge for sunn og variert mat (innenfor budsjettrammene)

Anonymkode: a1de7...1ec

Du mangler tydelig kunnskapen om de budsjettrammene.

Anonymkode: 07d65...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Hvis det er denne maten som du skisserer som barna får servert som varmmat i barnehagen, kan de heller la være. Jeg jobber selv i bhg. Vi er en fullkostbarnehage med egen kokk, som til en hver tid følger de nasjonale kostholdsrådene. All mat er hjemmelaget, med rene råvarer, og menyene er ernæringsmessig riktig bygd opp for barn i vekst.

En annen ting jeg reagerer på her er marchmellows til 1 åringer. Ikke pga sukkeret, men kvelningsfaren. Håper de skjærte opp pølsene på langs i det minste...

Anonymkode: 59e39...442

Ja vi som jobber i de kommunale barnehagene med stramt budsjett er en gjeng uutdannede personer med lav IQ

Anonymkode: 07d65...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, deres barnehage er tydeligvis helt motsatt av vår. Der følger de kostholdsrådene fra staten slavisk, og har satt opp en plan for hele året om hvilke 4 dager de kan kose seg med noe ekstra. Noe ekstra kan typ være litt ekstra eksotisk frukt eller bær..  Jeg synes barnehagen er i overkant strenge med kostholdet hos oss, men det er en privat barnehage. Vet ikke om det har noe å si. Det ble unnskyldt en gang de hadde vært på tur til en gård og blitt tilbudt is av bonden. Jeg tenker "å, så hyggelig at barna har koset seg litt ekstra idag" heller enn "å fysj, sukker".

Anonymkode: fd868...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn kan ha det trygt og godt i barnehagen og matbudsjettet kan fint holdes på det lave nivået det er uten at man trenger å gi godteri (som marsmallows er). Tvert imot er det utrolig dårlig bruk av penger å kjøpe marsmallows.

Anonymkode: a1de7...1ec

Og du jobber i barnehage?

Anonymkode: 07d65...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva tenker du om disse innholdsfortegnelsene? 

 

 

Screenshot_20241004_160609_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20241004_160632_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20241004_160815_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20241004_160855_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 4e603...492

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du mangler tydelig kunnskapen om de budsjettrammene.

Anonymkode: 07d65...658

 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og du jobber i barnehage?

Anonymkode: 07d65...658

 

Jeg har jobbet i barnehage og jeg har barn i kommunal barnehage som gir barna helt ok mat basert på det lille de har å rutte med. Barna får ikke godteri. Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Er det bare de som har jobbet i barnehage som kan uttale seg om at det går an å ha det trygt og fint i barnehagen uten å få godteri?

Anonymkode: a1de7...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi som jobber i de kommunale barnehagene med stramt budsjett er en gjeng uutdannede personer med lav IQ

Anonymkode: 07d65...658

Men bruke penger dere ikke har på marshmallows til barn på 1,5 år???

Anonymkode: 52e64...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Vi serverer storsett sunn mat hjemme, men kan fint syns det er ok på besøk eller på skole/bhg at de koser seg uten å freake ut,herlighet kvinne, ta en chill pill!

Anonymkode: c183d...bae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå må noen arrestere meg hvis jeg er for hysterisk her.

I går var det fint vær og barnehagen var ute og grillet. Sønnen min på 1,5 år går der.

I utgangspunktet er jeg ikke fan av pølser i brød, ihvertfall ikke av den billigste sorten. Det er jo bearbeidet MUK-kjøtt og ultraprosessert.

Det gikk altså i den billigste grillpølsa og First Price pølsebrød (pakken var avbildet), og dette ville jeg aldri gitt barnet mitt selv, men lar det gå. Jeg vet at jeg er i overkant opptatt av kosthold, og at det ikke er "normen" i samfunnet.

Men til dessert fikk barna marshmallows! Det er jo rent sukker (og gud vet hva annet). Synes ikke det hører hjemme i hverdagen i barnehagen.

Jeg tenker at foreldrene skal bestemme selv om barna sine skal få det? Og ihvertfall ikke til ettåringer?

Skal jeg ta opp dette, eller blir jeg sett på som den "vanskelige" forelderen da?

Det er ikke første gangen jeg har reagert altså, de får av og til boller og is i barnehagen. Når det er fint vær osv. Synes egentlig ikke noe om det. Men de får også frukt og yoghurt osv, så det er variert, bare så det er sagt.

Det er også varmmat to dager i uken og fast meny. Ett måltid er fiskepinner i pølsebrød, et annet er fiskekaker i hamburgerbrød med tilbehør. Og et annet er kyllingnuggets.

Helt ærlig synes jeg ikke pølsebrød og hamburgerbrød burde være faste innslag i menyen. Ultraprosessert og usunt. Også er jeg redd for at barnet mitt da kun spiser brødet og ikke får i seg noe næringsstoffer. Går det ikke an å ha fiskepinner med ris og grønnsaker liksom?

Jeg forstår jo at de ikke har tid til å lage alt fra bunnen, men 99% av maten er jo halvfabrikata og prosessert :( 

Anonymkode: 66fa1...9e9

Det der syns jeg hørtes vanvittig usunt og ensformig ut. Fiskefarse i lyst brød 2 ganger i uken? + is, boller og søtsaker… Jeg hadde reagert ja. Marshmallow til en 1 åring er jo fullstendig unødvendig!!

Her får de varm lunsj 3 ganger i uken og da er det skikkelig mat. Grønnsaker, fisk , potet og supper. Ikke noe ferdigmat på pose.. De får også havregrøt hver uke. Ellers er det grovt brød med pålegg. En sjelden gang har de fått saft når det er veldig varmt ute, for å få i barna nok væske. Det syns jeg er ok. 

Anonymkode: 8d42f...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er så hysterisk at det nærmer seg mani.

Anonymkode: 869c2...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, du er for hysterisk. Server sunn mat hjemme og ta en chill pill.

Anonymkode: c55bb...bbf

Når norske barn spiser 40-60% av ALL sin mat i barnehagen så er det ikke bare å ta en chill pill og servere sunn mat hjemme

Anonymkode: 838a8...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vi som jobber i de kommunale barnehagene med stramt budsjett er en gjeng uutdannede personer med lav IQ

Anonymkode: 07d65...658

Stramt budsjett betyr ikke at man ikke kan servere god næringsrik mat i barnehagene, det finnes faktisk barnehager som klarer det fint (den vi hadde bla.)

Hva skal ettåringer med godteri og grillpølser uansett? 

Anonymkode: b5bfd...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange prektigmammaer i prektige barnehager. De fleste barnehager har et svært begrenset budsjett og gjør det beste de kan. Hvis dette er så fryktelig for noen hysteriske helsefriker (ja, jeg sa det!) så får de mammaene engasjere seg i barnehagen ved å besøke reko-ringer, lokale slaktere etc. 

Så moro det må ha vært for ungene å grille og spise pølser og marshmallows! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...