Gå til innhold

Er barnevernet ekstra på hugget for tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jo vært mange saker med vold i nære relasjoner i inneværende år.

Jeg har en nær bekjent som fortalte at han måtte inn til dagbehandling/utredning i DPS. Vet at hovedtemaet hans må være hans sinne og som går vesentlig ut over familien. Familien er temmelig dysfunksjonell og han er en klar hovedfaktor. Tror ikke han har gått til voldshandling før, men det kan ha skjedd nå.

Nå forteller han meg etter første besøk hos DPS at både barnevernet og politiet er trukket inn i saken.

Han er ganske inkonsekvent i info til meg, men det er ikke noe tvil om at disse instansene er involvert. Han er kun samboer med damen i huset. Begge barna deres bor hjemme og er godt oppe i tenårene.

Hva er det verste/realistiske han kan vente seg nå? 

Anonymkode: 056d6...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det har jo vært mange saker med vold i nære relasjoner i inneværende år.

Jeg har en nær bekjent som fortalte at han måtte inn til dagbehandling/utredning i DPS. Vet at hovedtemaet hans må være hans sinne og som går vesentlig ut over familien. Familien er temmelig dysfunksjonell og han er en klar hovedfaktor. Tror ikke han har gått til voldshandling før, men det kan ha skjedd nå.

Nå forteller han meg etter første besøk hos DPS at både barnevernet og politiet er trukket inn i saken.

Han er ganske inkonsekvent i info til meg, men det er ikke noe tvil om at disse instansene er involvert. Han er kun samboer med damen i huset. Begge barna deres bor hjemme og er godt oppe i tenårene.

Hva er det verste/realistiske han kan vente seg nå? 

Anonymkode: 056d6...421

Spørs hvor langt det har gått. I beste fall får de oppfølging lenge og ser at mannen blir bedre av sinnemestring og psykologtimer. 

I verste fall blir han anmeldt og må flytte fra familien. I verste fall må damen velge mellom å bo med barna sine eller denne mannen. 

Anonymkode: 743c3...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det verste han kan vente seg er vel konsekvensene ved ikke å ta imot hjelp og ønske en endring for så å miste familien sin og havne i fengsel.. 

Anonymkode: ca99f...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

det verste han kan vente seg er vel konsekvensene ved ikke å ta imot hjelp og ønske en endring for så å miste familien sin og havne i fengsel.. 

Anonymkode: ca99f...cec

Jeg tenker, er det vanlig at politiet blir koblet inn hvis dette er av en mildere variant? Kanskje bare et fåtall/et overtramp inkl.vold.. Eller det alltid rutine at politiet involverer seg seg? Avhør m.m..

Anonymkode: 056d6...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er barnevernet ekstra på hugget for tiden?

Anonymkode: 056d6...421

Barnevernet er ikke ekstra på hugget. Antall tiltak om omsorgovertakelser faller selv om befolkningen øker.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/barne-og-familievern/statistikk/barnevern

Så grunnen til at barnevernet involverer politiet er trolig fordi de anser hans sinne som alvorlig.

Anonymkode: bca84...f55

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis DPS har kontaktet politi, er det fordi det mistenkes en straffbar handling.

Hvis han er så sint at det er til skade for ungene, er det mest sannsynlige fra barnevernets side tett oppfølging av at han følger og profitterer på terapien. Om han ikke gjør det, kan det bli råd om at han ikke bor med familien. 

Anonymkode: 25513...bdf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...