Gå til innhold

Julefeiring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har alltid hatt som tradisjon at barna kan åpne en gave julemorgen og resten på kvelden etter julemiddag. Helt siden jeg var liten har det vært slik, men svoger og svigerinne har fått et barn og de er veldig minimalistiske (skal ikke ha noe, ønsker seg ingenting) Fikk et spm om vi ikke kunne fordele julegavene på flere dager og ikke åpne alle pakkene på julaften. Jeg sa jeg ikke ønsket det og at tradisjonen vår har alltid vært å åpne pakker julaften.  Jeg husker selv at jeg nesten ikke fikk sove siden jeg gledet meg sånn til julaften når jeg var barn, (mest pga pakker) Hva hadde dere tenkt/sagt hvis noen spurte om dere kan endre tradisjonen gjennom flere år fordi noen dere skal feire med tenker «annerledes?» 

Anonymkode: df397...644

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde sagt nei, pakkene er til julaften. Om hun ønsker å endre tradisjonen får hun gjøre det med sitt barn, også evnt la være å feire med dere. 

Anonymkode: ed67e...66a

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på deres tradisjoner. Forstå det sånn at dere feirer jul i lag. De får feire jul på eget vis i eget hjem.

Anonymkode: bb96d...e29

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hold på deres tradisjoner. Forstå det sånn at dere feirer jul i lag. De får feire jul på eget vis i eget hjem.

Skal feire hos svigerfamilien og fikk det spm i kveld om barna ikke kunne åpne pakker som bare var fra de vi feirer med på julaften (og det er mest sannsynlig pga min svigerinne syns det blir for mye fokus på pakker og ting, de ønsker seg ingenting, tenker mye gjenbruk og arv, og slik jeg har forstått det så ønsker de ikke at barnet skal få så mye pakker på julaften, de har fått sitt første barn i år) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal feire hos svigerfamilien og fikk det spm i kveld om barna ikke kunne åpne pakker som bare var fra de vi feirer med på julaften (og det er mest sannsynlig pga min svigerinne syns det blir for mye fokus på pakker og ting, de ønsker seg ingenting, tenker mye gjenbruk og arv, og slik jeg har forstått det så ønsker de ikke at barnet skal få så mye pakker på julaften, de har fått sitt første barn i år) 

Grei tankegang..men skjønner problemet.

Anonymkode: 97846...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal feire mange sammen, er det greit å begrense seg til gaver fra de som er til stede. Ellers tar det for lang tid. Resten kan dere pakke opp når dere kommer hjem.

Anonymkode: eda40...3ff

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er «vi»?

Her er «vi» 3 søskenpar på hver side, med henholdsvis 6 og 9 søskenbarn når vi feirer på hver side. Vi gjør som din svoger og svigerinne foreslo, og det har forandret vår julaften til det bedre! Mindre kaos, mindre overstimulerte unger, mer fokus på innholdet i gavene og mer julefred. Startet på den siden med flest unger og ble kjapt adoptert av den andre. 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Vi tenkte ok og sa ja til å prøve det mot at det var nettopp en prøve / kunne gå tilbake til vanlig tradisjon året etterpå. Men har ikke sett oss tilbake siden.

Anonymkode: cbcb0...630

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvem er «vi»?

Her er «vi» 3 søskenpar på hver side, med henholdsvis 6 og 9 søskenbarn når vi feirer på hver side. Vi gjør som din svoger og svigerinne foreslo, og det har forandret vår julaften til det bedre! Mindre kaos, mindre overstimulerte unger, mer fokus på innholdet i gavene og mer julefred. Startet på den siden med flest unger og ble kjapt adoptert av den andre. 

Så for å svare på spørsmålet ditt: Vi tenkte ok og sa ja til å prøve det mot at det var nettopp en prøve / kunne gå tilbake til vanlig tradisjon året etterpå. Men har ikke sett oss tilbake siden.

Anonymkode: cbcb0...630

«Vi» er meg, mannen + 2 barn, svigerforeldre, svoger og svigerinne + 1 barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det synes jeg er innafor. MEN, barnet er ikke eldre enn 10 mnd gammel. Dvs at barnet ikke vil ha minner av jula annet enn bilder. Denne jula har barnet mer glede av innpakningen enn av selve gaven. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har alltid hatt som tradisjon at barna kan åpne en gave julemorgen og resten på kvelden etter julemiddag. Helt siden jeg var liten har det vært slik, men svoger og svigerinne har fått et barn og de er veldig minimalistiske (skal ikke ha noe, ønsker seg ingenting) Fikk et spm om vi ikke kunne fordele julegavene på flere dager og ikke åpne alle pakkene på julaften. Jeg sa jeg ikke ønsket det og at tradisjonen vår har alltid vært å åpne pakker julaften.  Jeg husker selv at jeg nesten ikke fikk sove siden jeg gledet meg sånn til julaften når jeg var barn, (mest pga pakker) Hva hadde dere tenkt/sagt hvis noen spurte om dere kan endre tradisjonen gjennom flere år fordi noen dere skal feire med tenker «annerledes?» 

Hadde ikke endret.

Vi åpner alt på 1'ste dag, og det har vært rart for noen men det er vår tradisjon og den er behagelig og passer for oss. Julaften er en dag for å gå i kirken og å samle familie og venner rundt langbordet. Det gir og mindre press på de som kommer på mat julaften for de slipper å kjøpe gaver til alle (ikke alle som har råd til denslags) 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (15 timer siden):

Hadde ikke endret.

Vi åpner alt på 1'ste dag, og det har vært rart for noen men det er vår tradisjon og den er behagelig og passer for oss. Julaften er en dag for å gå i kirken og å samle familie og venner rundt langbordet. Det gir og mindre press på de som kommer på mat julaften for de slipper å kjøpe gaver til alle (ikke alle som har råd til denslags) 

Altså en helt vanlig søndag for oss som går på kristne møter hele året.

Anonymkode: 93670...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså en helt vanlig søndag for oss som går på kristne møter hele året.

Anonymkode: 93670...49c

Går i kirken 2-3 ganger i uken, men julaften er likevel en spesiell dag samme med hellige tre kongers dag 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er invitert bort og vertsskapet foreslår dette, så er det sært å motsette seg det.

Det er ganske vanlig praksis at man kun åpner gaver fra de som faktisk feirer sammen. 

Hvis dere vil ha siste ord om hvordan ting gjøres bør dere feire hjemme hos dere selv. 

Anonymkode: c3a91...bc4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her åpnes pakker julaften og kun da, uansett om vi er hjemme eller borte

Anonymkode: 942b1...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir vi muligens 10 stk på julaften, yngste er 17 år, og alle inkludert voksne får mye gaver. Allikevel klarer vi å komme greit gjennom det uten for mye kaos fordi vi har struktur på opplesing av lapper og åpning av gaver. Det er faktisk mulig altså, det må ikke bli kaos😄😄

Anonymkode: a3c00...f8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.23):

Slik har familien til mannen gjort det i alle år, og det fungerer veldig bra. Det er ikke så veldig spennende for andre å se på at noen pakker opp ørten pakker fra personer resten av gjestene kanskje ikke engang kjenner. Dessuten slipper vi at pakkeåpningen tar timevis. Så hvis vi skal feire f.eks hos min svigerinne tar vi kun med oss pakkene som er fra oss til dem (og til eventuelle andre gjester). Pakker fra min familie og venner åpner vi enten før vi drar eller når vi kommer hjem igjen.

Anonymkode: beab5...404

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.10.2024 den 2.09):

Hvis dere skal feire hjemme hos dere, er det naturlig at det er deres tradisjoner som følges. Om dere er invitert til å feire et annet sted, er det vertskapet der som bestemmer hvordan kvelden blir.

Hvis det veldig vanskelig for begge parter å bryte med tradisjoner, er det kanskje bedre å feire hver for seg den kvelden. Man kan eventuelt møtes tidligere på dagen, eller en annen dag. 

En mulighet jeg vet noen gjør, er å feire sammen med en del av familien på lillejulaften og en annen del av familien på julaften. Da er det anledning til å ha ulike tradisjoner de to dagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik har familien til mannen gjort det i alle år, og det fungerer veldig bra. Det er ikke så veldig spennende for andre å se på at noen pakker opp ørten pakker fra personer resten av gjestene kanskje ikke engang kjenner. Dessuten slipper vi at pakkeåpningen tar timevis. Så hvis vi skal feire f.eks hos min svigerinne tar vi kun med oss pakkene som er fra oss til dem (og til eventuelle andre gjester). Pakker fra min familie og venner åpner vi enten før vi drar eller når vi kommer hjem igjen.

Anonymkode: beab5...404

Vi synes det er spennende å se hva andre får vi

Anonymkode: 942b1...a33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart at det kan vi ikke gjøre. Vi har ikke så mange pakker

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom 40+ år, det å gå fra hjemmejul, til at nye familiemedlemmer kommer til, at mannen og jeg har ulike tradisjoner, at vi på et tidspunkt ønsker å danne våre egne tradisjoner hjemme hos meg selv, så har jeg lært;

1. Dialog. At alle kan ytre ønsker, og at man søker å forstå hvor den andre kommer fra.

2. Raushet. Da får man ofte raushet tilbake. Ofte kan ting kombineres. Mulig ikke mange og få gaver, da, men da må man finne kompromiss i stedet for å stå på sitt. 

3. Hver jul kan ikke være lik lenger. Og barn har også godt av å lære et slik er det der, og slik gjør de det. 

4. Når jul hos andre føles energitappende og feil, da arrangerer man selv. Så kan de som ønsker heller komme dit. En jul var vi bare to, og det var en fantastisk fin jul, med en helt annen ro. 

5. Omfavne nye tradisjoner. Jeg kan velge å sitte å være sur lille julaften da vi landet på å følge noe som betydde mye for han, mens jeg helst ville finne en ny tradisjon. Eller jeg kan se på dette som en fin ting fra hans oppvekst, som nå også har blitt en del av mine tradisjoner. 

Anonymkode: ef967...150

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...