Gå til innhold

Jeg føler meg som en dårlig mamma, og mannen er enig.


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har to små, en på 3år og en baby som har hatt både kolikk og diverse andre utfordringer. Jeg har ikke sovet mer enn 2t sammenhengende på 9 måneder. Babyen våkner ca hver halvtime natta gjennom, og sover kun en halvtime sammenhengende på dagtid. Treåring er i selvstendighetsfase. Mye skrik og trass, og jeg føler ikke at jeg får til noe som helst. I frustrasjon og tristhet sa jeg idag «jeg er en dårlig mamma, og jeg er så lei meg for det». Og mannen ble stille lenge…før han til slutt sa stille «Neida, du er ikke det». Skjønte utifra tonefallet og hele han at han egentlig var enig. Hva gjør man da, når man har 2 barn man ikke er flink nok med? Hvor starter man for å bli en god mamma? 😔

Anonymkode: f2159...f39

Hvordan bidrar mannen? Sikkert null?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei TS, ang kollikk - har dere forsøkt kiroprator? Det kan hjelpe, mye! 
Deler dere på å få sove mannen og deg? HVis ikke er det påt ide å starte med en rotasjon der han tar over når han kommer hjem fra jobb så du får hvile! 
Og sist men ikke minst er det viktig at begge foreldrene ser 3 åringen og at denne føler seg inkludert, ikke tilsidesatt -det er en felle soppgave, ikke bare din! 
Du er IKKE en dårlig mamma, du er en mamma med alt for mye på ditt bord. ❤️ 

Anonymkode: 2af06...1f0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må jo det, kan jo ikke bare fortsette å være en dårlig mamma… 

Anonymkode: f2159...f39

Er ingen som er supermennesker ❤️. Vi trenger alle støtte og hjelp innimellom.

Be mannen din om å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har to små, en på 3år og en baby som har hatt både kolikk og diverse andre utfordringer. Jeg har ikke sovet mer enn 2t sammenhengende på 9 måneder. Babyen våkner ca hver halvtime natta gjennom, og sover kun en halvtime sammenhengende på dagtid. Treåring er i selvstendighetsfase. Mye skrik og trass, og jeg føler ikke at jeg får til noe som helst. I frustrasjon og tristhet sa jeg idag «jeg er en dårlig mamma, og jeg er så lei meg for det». Og mannen ble stille lenge…før han til slutt sa stille «Neida, du er ikke det». Skjønte utifra tonefallet og hele han at han egentlig var enig. Hva gjør man da, når man har 2 barn man ikke er flink nok med? Hvor starter man for å bli en god mamma? 😔

Anonymkode: f2159...f39

En "dårlig" mamma har ikke bra nok støtte rundt seg. Du er nødt til å få avlastning og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din sa ikke at du er en dårlig mamma. Ikke overanalyser det som ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre noe med din egen holdning når det gjelder mammarollen.  Dere er to foreldre, men du fokuserer på mammarollen.  Som om mor er det viktigste i barnas liv.  Du gjør barna dine en bjørnetjeneste ved å ha en slik holdning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga lite søvn og lite/ingen avlastning er du utslitt og sårbar. Du har nok overanalysert tonefallet hans. Grunnen til at han brukte litt tid på å svare er nok fordi han merker hvilke sinnstilstand du er i, og ikke helt vet hvordan han skulle gå frem. Jeg sier støtt og stadig at jeg er en dårlig mamma (selv om jeg vet innerst inne at jeg ikke er det), gubben min responderer ikke i det hele tatt på det , men jeg vet at han ikke er enig. Ingen mann vil si eller gjøre noe feil når kvinnen er i en slik tilstand 😅 Du MÅ få noen form for avlastning asap! Man kan faktisk få psykose av å ha det slik, og da kan utfallet være temmelig ille, hvis ikke fatalt. Vi mødre er de som slites ut, og trenger faktisk hjelp av mannfolka våre fra tid til annen. Så KREV at han stiller opp! Snakk med helsestasjonen og be de om  snakke om viktigheten av begge foreldrene tar ansvar og hjelper hverandre. Høres ut som du kanskje har veldig lite støtteapparat rundt deg, og da er det ekstra vanskelig... 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har to små, en på 3år og en baby som har hatt både kolikk og diverse andre utfordringer. Jeg har ikke sovet mer enn 2t sammenhengende på 9 måneder. Babyen våkner ca hver halvtime natta gjennom, og sover kun en halvtime sammenhengende på dagtid. Treåring er i selvstendighetsfase. Mye skrik og trass, og jeg føler ikke at jeg får til noe som helst. I frustrasjon og tristhet sa jeg idag «jeg er en dårlig mamma, og jeg er så lei meg for det». Og mannen ble stille lenge…før han til slutt sa stille «Neida, du er ikke det». Skjønte utifra tonefallet og hele han at han egentlig var enig. Hva gjør man da, når man har 2 barn man ikke er flink nok med? Hvor starter man for å bli en god mamma? 😔

Anonymkode: f2159...f39

Mannen din er nok sliten han og. Og DU er jo totalt utslitt, dere begge er slitne nå, reaksjoner og mønster er ikke helt "der" . 

Og alt av vonde tanker som en tolker utifra en liten kommentar, eller det noen sier i slike tilstander, må en bare slå langt ifra seg og glemme, for nå lever dere begge i en unntakstilstand, dete henger nok knapt i hop. Og i nettopp slike stunder elsker hjernen tydeligvis å gå å grunne på ting sol den slett ikke burde bruke energi på. 

Ting blir bedre, bare gjør akkurat det du gjør nå, nettopp ditt aller, aller beste, så blir det bedre der fremme ett sted. 

Hjemme hos meg tok det ett år før nattesøvnen ble litt bedre, og jeg husker seriøst ikke en døyt fra dette året, så hvordan ting ble sagt, ropt eller brølt for den del, har jeg tydeligvis glemt, får bare håpe ungene ikke fikk traumer. Gubben er iallefall fremdeles her. Vi sto den av. 

Men ikke slå deg selv sønder og sammen helt nå, det trenger du ikke, vær snill med deg selv. 

Anonymkode: 54158...136

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dårlige mødrene evner ikke å reflektere over at de burde gjort ting annerledes. De gode mødrene er de aom sliter med dårlig samvittighet og ikke føler seg gode nok. Dette sa en jordmor til meg på barsel. Har aldri glemt de ordene ❤️

Anonymkode: 95512...db3

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende på 9 måneder? Høres ut som du har en dårlig partner. Høres ut som barna har en dårlig pappa. Høres ut som du er en alenemamma, ikke en dårlig mamma. 

 

Anonymkode: fbf86...491

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende på 9 måneder? Høres ut som du har en dårlig partner. Høres ut som barna har en dårlig pappa. Høres ut som du er en alenemamma, ikke en dårlig mamma. 

 

Anonymkode: fbf86...491

Dette!

Vi at vi er fler i samme båt ts. Jeg har ikke sivet mer enn i snitt 5 timer pr natt på 2 år. Er så sliten at jeg ser mannen med ljåen. Hender jeg har uheldige utbrudd i påsyn av barnet (ikke rettet mot barnet) og det gjør meg så uendelig vondt. Jeg kan ikke være den mammaen jeg vil fordi min mann ikke tar meg eller min helse på alvor.

Vet ikke hva som kan hjelpe. Hvis din mann er som min hjelper ikke samtaler på hverken hs eller fvk.

MEN, de små blir større og mer selvstendige for hver dag. Forsøk så godt du kan å fokusere på de små og prøv å holde fast i gledene du har med de. En barndom går fort og du vil ikke låtte sitte og se tilbake på hvor nitrist det var å være så sliten. Drikk kaffe og lev på snop. Det er ihvertfall sånn jeg holder meg noenlunde i vater.

Og du, du er garantert ikke en dårlig mamma ❤️

Anonymkode: 2cad3...2fb

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har to små, en på 3år og en baby som har hatt både kolikk og diverse andre utfordringer. Jeg har ikke sovet mer enn 2t sammenhengende på 9 måneder. Babyen våkner ca hver halvtime natta gjennom, og sover kun en halvtime sammenhengende på dagtid. Treåring er i selvstendighetsfase. Mye skrik og trass, og jeg føler ikke at jeg får til noe som helst. I frustrasjon og tristhet sa jeg idag «jeg er en dårlig mamma, og jeg er så lei meg for det». Og mannen ble stille lenge…før han til slutt sa stille «Neida, du er ikke det». Skjønte utifra tonefallet og hele han at han egentlig var enig. Hva gjør man da, når man har 2 barn man ikke er flink nok med? Hvor starter man for å bli en god mamma? 😔

Anonymkode: f2159...f39

Tror nok han mest satt ohg tenkte på hva han kunne si som var positivt uten at det ble tolket feil. Selv om det er en umulig oppgave i den situasjonen. Du/dere er slitne, det er normalt i den fasen og her må dere sette dere ned og finne ut hvordan begge kan få hvilt nok. Du/Dere er garantert flink nok!

Anonymkode: 95a1b...f30

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tror nok han mest satt ohg tenkte på hva han kunne si som var positivt uten at det ble tolket feil. Selv om det er en umulig oppgave i den situasjonen. Du/dere er slitne, det er normalt i den fasen og her må dere sette dere ned og finne ut hvordan begge kan få hvilt nok. Du/Dere er garantert flink nok!

Anonymkode: 95a1b...f30

Han kunne sagt: Jeg tar nettene de neste 9 månedene. Det er din tur til å få sove ut. 

Anonymkode: fbf86...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, Ts? ❤️

Anonymkode: a7ff8...5e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er IKKE en dårlig mamma. Men du er en sliten mamma, som gjør sitt beste❤️ Dere er også to foreldre. Om du er en dårlig mamma så er han definitivt en dårlig pappa.

ALLE føler innimellom på at man ikke er god nok som forelder, at man ikke strekker til. Ikke har overskudd. Spesielt når man ikke får nok søvn.

Om dere ikke alt har gjort det så lag en avtale på at dere tar ungene hver deres natt/morgen i helgen så dere begge får en natt/dag der dere kan sove. Bare noe så enkelt kan hjelpe mye. Og kanskje kan noe familie ta ungene et par timer på dagtid av og til så dere får litt pause? En trilletur der du kan rekke en halvties dupp og en dusj i ro og fred? Ofte kan små ting gjøre stor forskjell.

Anonymkode: 2a610...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldsten går han i barnehage? Har dere besteforeldre som kan steppe opp og trille så du for sovet litt fast? Evt. Så snakk med helsestasjonen, det kan være mulig for avlastning siden du sier kolikk og noe mer...

Anonymkode: fe365...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldsten går han i barnehage? Har dere besteforeldre som kan steppe opp og trille så du for sovet litt fast? Evt. Så snakk med helsestasjonen, det kan være mulig for avlastning siden du sier kolikk og noe mer...

Anonymkode: fe365...cc6

Eller far kan ta noen netter? Hvorfor skal besteforeldre stille opp og ikke far???

Anonymkode: fbf86...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo isolert sett en dårlig mamma under de forutsetningene du har nå. Det er jo bare fakta. Men det trenger ikke å forbli sånn. Du kan vel minst får sove hele natten annenhver natt, om mannen og du deler på det? Hva er problemet? 

Anonymkode: a2b24...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtimes søvn i slengen både på nattestid og dagtid høres ikke normalt ut. Får babyen nok mat? 

Ikke rart du er frynsete. Få gubben din til å hjelpe deg. Du har like mye krav på søvn som han. En halvtime i slengen er ikke nok. Du trenger lengre perioder med søvn for å fungere. 

Håper at ting ordner seg og at gubben din begynner å dele mer på ansvaret sammen med deg. 

Anonymkode: 0fa6a...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...