Gå til innhold

Blir litt forvirret på vennskapet vårt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke helt klok på min nærmeste venninne. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget...... Kanskje bare en utblåsning? 

Uansett, vi har holdt sammen i tykt og tynt siden barndommen. Jeg er super glad i hun, men kjenner jeg kan bli ganske usikker på hun, som også kan gjøre litt vondt. Når jeg har tatt det opp sier hun at det bare er min usikkerhet og jeg må huske at hun alltid handler utfra hjertet. Noe som egentlig forvirrer meg mer samtidig tar fra henne ansvaret for hvordan hun oppfører seg mot andre. 

Ene tingen er at hun alltid skal si imot meg, alltid være den "fornuftige" og den som tenker nøye igjennom ting.

Spør hun om råd så virker det som hun egentlig ikke spør om råd, men for å diskutere eller for å forsvare seg/vise seg. Eks hun: har du oppskriften på den retten du lagde i helgen. Den var så god. Jeg: selvfølgelig (så oppskriften). Hun: nei, det var ikke sånn den var. 

Ting jeg kan, kan hun alltid bedre eller mer om og må alltid korrigere meg. 

Validerer jeg det hun sier, så snur hun. Eks hun: jeg er så sliten (forklaringen på hvorfor) . Jeg: Det forstår jeg godt. Ikke rart du er sliten etter alt det. Kanskje ta en velfortjent pause ❤️Hun: Nei altså, det er ikke derfor jeg er sliten. Og er egentlig ikke sliten, bare lei. Og pauser kan jeg ikke ta. 

Hun har null interesse for barna mine, men legger ut på some hvor glad hun er i andres barn. På some legger hun aldri ut noe om oss, men gjør det med andre. Hun har ikke vært på besøk i det nye huset vårt siden vi flyttet for 3 år siden. Hun sier hun ikke orker å reise så langt. Men er ofte på lange turer med andre venninner over flere dager. Aldri likes, kommentarer, gratulasjoner eller lignende på some. 

På meldinger og face to face sier hun ofte hvor glad hun er i meg og hvor mye jeg betyr for hun. Og vi har veldig mange fine, morsomme og gode stunder. Men flere ganger føler jeg liksom ikke at det stemmer. 🫤

 

Anonymkode: 97417...70d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne som er lik din når det gjelder kverulering. Det er veldig irriterende men hun er likevel en god venn. Hadde egentlig tenkt å skrive til deg at det er småtteri du bare får tåle, evnt får du ta det opp på en voksen og rolig måte. 

Men så leste jeg resten av innlegget, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde orket et sånt vennskap. Nå har ikke jeg barn men selv jeg som er barnløs har ikke plass i livet mitt til folk som kun skal ta og aldri gi. 

Har hatt noen slike venninner og det blir drama uansett hvordan du håndterer det. Tar man en sunn avstand til de blir man beskyldt for å ghoste, og tar man opp med de hvorfor de ikke lenger prioriteres sosialt blir man beskyldt for å være dramaqueen

Anonymkode: 41511...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en venninne som er lik din når det gjelder kverulering. Det er veldig irriterende men hun er likevel en god venn. Hadde egentlig tenkt å skrive til deg at det er småtteri du bare får tåle, evnt får du ta det opp på en voksen og rolig måte. 

Men så leste jeg resten av innlegget, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde orket et sånt vennskap. Nå har ikke jeg barn men selv jeg som er barnløs har ikke plass i livet mitt til folk som kun skal ta og aldri gi. 

Har hatt noen slike venninner og det blir drama uansett hvordan du håndterer det. Tar man en sunn avstand til de blir man beskyldt for å ghoste, og tar man opp med de hvorfor de ikke lenger prioriteres sosialt blir man beskyldt for å være dramaqueen

Anonymkode: 41511...6dc

❤️ 

Hun lager egentlig ikke drama. Men har et slags overtak på meg. Jeg gidder liksom ikke å diskutere videre og jatter heller med. Men det merkelige er at hun tar ting opp igjen og igjen, virker som hun gjør det for å bevise at hun har rett. 

Men hun kan lage veldig mye ut av ting som er småtteri, ikke som handler om meg, men andre ting. Alle småting blir voldsomt og krise. Hun lever i en offerolle, samtidig som hun skal vise seg veldig sterk. 

Også gir hun, ikke bare tar. Men det er litt av og på. Jeg kan f.eks ta opp en ting som er stort for meg, alvorlige ting, veldig positivt etc å få kun et kort svar tilbake. Som eks "mmmm" "Uffda" "bra!" 

Jeg tror og tenker det er en forsvarsmekanisme som til tider blir en hersketeknikn. Men blir en smule forvirret og til tider sliten av det selv om jeg vet at hun ikke mener noe vondt med det. Hun bare har det vondt ❤️

Ts

Anonymkode: 97417...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS 🤗

Jeg tenker at dette høres ut som en litt usunn relasjon, som ikke er så bra for deg. Gode mennesker gjør ikke at man sitter igjen med usikkerhet. De fine tingene hun sier er på en måte manipulering hun gjør slik at du ikke kommer ut av relasjonen (ikke sikkert det er bevisst). Jeg tror det klokeste du kan gjøre i slike relasjoner er å trekke deg unna.

Om du ønsker å fortsette må du stoppe henne når hun trekker deg ned.

Eks. Om hun ber om oppskrift på en rett du laget som var såå god (idealiserer/bygger deg opp). Og du gir henne den, og hun sier «nei den var ikke sånn» (trekker deg ned/du kan jo ikke engang din egen oppskrift😉). Så bli stille, ikke forsvar eller diskuter. Så sier du «spurte ikke du akkurat om MIN oppskrift? Den kan jeg og den har du fått» Ikke diskuter videre.

Om hun gjør det slik i andre samtaler, stopp henne. Eks, «Du sa akkurat at du var sliten. Her virker det som om du ikke blir enig med deg selv. Ikke bruk din egen uenighet til å trekke meg inn i en diskusjon, jeg forsøkte å støtte deg» Og så blir du stille. Du trenger ikke å forsvare deg.

Men det er fryktelig slitsomt å omgås slike mennesker. Jeg hadde en sånn kollega og det tok så mye energi at jeg byttet jobb.

Du har min fulle medfølelse, snakker av erfaring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som voksen så er jeg mye klarere på hva jeg trenger av vennskap, og hva jeg ikke trenger. Jeg liker gøye og støttende vennskap, ikke konkurrerende eller dramatiske vennskap 

Venner som etterlater meg usikker og med en dårlig følelse er ikke gode venner for meg. Det er ikke så nøye hvorfor de behandler meg dårlig, poenget er at de gjør det. 

Så jeg hadde definitivt satset på andre venner hvis jeg var deg. 

 

Anonymkode: 7bba5...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...