Gå til innhold

Alle er sykemeldt, og jeg er sliten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med belastningslidelser, og smerter og stivhet i kroppen pga angst og depresjon omtrent hele livet pga arv, miljø osv. Har alltid jobbet i deltidsstilling, men opp mot 100%. Nå har jeg jobbet 100% i to år, og er så sliten. Omtrent alle på jobb er fullt eller delvis sykemeldt, mens jeg med alle mine plager sliter meg ut i full stilling. Orker ikke mer nå. Horfor er folk så syke? Jeg hadde kanskje klart å jobbe 100% hvis ikke all jobben falt på meg, selv om jeg sliter med stivhet og smerter hver dag. Men alle er jo «syke!» Fatter det bare ikke.

Anonymkode: 11821...670

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Syke"?

Gjør din jobb, ikke andres. Ikke ditt ansvar. Slutt å mistro dine kolleger. 

Anonymkode: 3cfaf...4da

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har i mange år slitt med belastningslidelser, og smerter og stivhet i kroppen pga angst og depresjon omtrent hele livet pga arv, miljø osv. Har alltid jobbet i deltidsstilling, men opp mot 100%. Nå har jeg jobbet 100% i to år, og er så sliten. Omtrent alle på jobb er fullt eller delvis sykemeldt, mens jeg med alle mine plager sliter meg ut i full stilling. Orker ikke mer nå. Horfor er folk så syke? Jeg hadde kanskje klart å jobbe 100% hvis ikke all jobben falt på meg, selv om jeg sliter med stivhet og smerter hver dag. Men alle er jo «syke!» Fatter det bare ikke.

Anonymkode: 11821...670

Du sier jo selv at jobben sliter deg ut. Ta deg en tur til legen du også.

Anonymkode: 23ff6...da6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å mistro dine kollegaer. Alle gjør så godt de kan! Ta din egen helse på alvor, uavhengig av andre. Bestill deg en time hos legen, fortell om hvordan du har det, så finner dere sammen ut av hvordan du skal få det bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hvorfor folk er så syke, men du er det jo selv? 

Anonymkode: e8ec0...854

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Syke"?

Gjør din jobb, ikke andres. Ikke ditt ansvar. Slutt å mistro dine kolleger. 

Anonymkode: 3cfaf...4da

I min jobb faller desverre arbeidet på meg når andre er syke eller vi er få på jobb.

Anonymkode: 11821...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har i mange år slitt med belastningslidelser, og smerter og stivhet i kroppen pga angst og depresjon omtrent hele livet pga arv, miljø osv. Har alltid jobbet i deltidsstilling, men opp mot 100%. Nå har jeg jobbet 100% i to år, og er så sliten. Omtrent alle på jobb er fullt eller delvis sykemeldt, mens jeg med alle mine plager sliter meg ut i full stilling. Orker ikke mer nå. Horfor er folk så syke? Jeg hadde kanskje klart å jobbe 100% hvis ikke all jobben falt på meg, selv om jeg sliter med stivhet og smerter hver dag. Men alle er jo «syke!» Fatter det bare ikke.

Anonymkode: 11821...670

Er nok fordi de fleste vet at det ikke nytter å slite seg ut når man er syk, slik at man blir enda mer syk enn nødvendig. 

At du sliter deg ut er ikke annet enn ditt valg og ansvar. Og ingen andre må ta konsekvensene for at du potensielt blir sykere, kanskje tom arbeidsufør slik du holde på. ❤️

Ta vare på deg selv. Sett din helse før alt annet. Du får absolutt ingenting positivt igjen ved å presse deg slik, så hvorfor gjør du det? 

Anonymkode: 3e868...9cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine kolleger er i det minste smarte nok til å skaffe seg en sykemelding. Du er jo selv syk, er det mer troverdig når du sier det enn hvis kollegene dine sier det, og de i tillegg har en lege som er enig med dem og som har gitt dem en sykemelding? Ingen kommer til å takke deg for at du jobbet deg ihjel, det går kun ut over deg selv. Klarer du ikke jobbe pga kroppslige plager, må du faktisk ta ansvar og dra til legen, du også.

Anonymkode: a32ba...58e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb har du? Virker som den er belastende, når alle blir syke og sykemeldt. Hvordan er arbeidsmiljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah93 skrev (58 minutter siden):

Hva slags jobb har du? Virker som den er belastende, når alle blir syke og sykemeldt. Hvordan er arbeidsmiljøet?

Det er ikke en tung jobb, og det hadde vært enklere om folk faktisk var på jobb. Jeg har alltid slitt med psyken, og er nesten blitt vant til at det er sånn det skal være. Og at jeg er blitt stiv og vond pga psyke og anspenthet er noe jeg har blitt vant til at sånn må det være. Men hvorfor skal jeg slute meg ut når ikke andre gjør det? Alle kan jo ikke være sykemeldte.

Anonymkode: 11821...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant ikke du eier bedriften så er ikke driften ditt problem. Er du syk, så er du syk. Ingen vil takke deg for at du ødelegger helsen din på jobb. Ta ansvar for helsen din og deg selv. Det har tydeligvis kollegene dine gjort.

Anonymkode: 23f93...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har i mange år slitt med belastningslidelser, og smerter og stivhet i kroppen pga angst og depresjon omtrent hele livet pga arv, miljø osv. Har alltid jobbet i deltidsstilling, men opp mot 100%. Nå har jeg jobbet 100% i to år, og er så sliten. Omtrent alle på jobb er fullt eller delvis sykemeldt, mens jeg med alle mine plager sliter meg ut i full stilling. Orker ikke mer nå. Horfor er folk så syke? Jeg hadde kanskje klart å jobbe 100% hvis ikke all jobben falt på meg, selv om jeg sliter med stivhet og smerter hver dag. Men alle er jo «syke!» Fatter det bare ikke.

Anonymkode: 11821...670

Ja vel forventer du medalje?

Anonymkode: 24514...508

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en tung jobb, og det hadde vært enklere om folk faktisk var på jobb. Jeg har alltid slitt med psyken, og er nesten blitt vant til at det er sånn det skal være. Og at jeg er blitt stiv og vond pga psyke og anspenthet er noe jeg har blitt vant til at sånn må det være. Men hvorfor skal jeg slute meg ut når ikke andre gjør det? Alle kan jo ikke være sykemeldte.

Anonymkode: 11821...670

Skjønner ikke helt hva du skal frem til. Dersom det er et stort problem med høyt fravær på arbeidsplassen håper og tror jeg ledelsen vil adressere dette. Det er jo også i deres interesse å øke trivsel samt legge til rette slik at folk ikke blir sykemeldt.

Har du forsøkt å snakke med ledelsen om hvordan det høye sykefraværet påvirker dere som er igjen på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en tung jobb, og det hadde vært enklere om folk faktisk var på jobb. Jeg har alltid slitt med psyken, og er nesten blitt vant til at det er sånn det skal være. Og at jeg er blitt stiv og vond pga psyke og anspenthet er noe jeg har blitt vant til at sånn må det være. Men hvorfor skal jeg slute meg ut når ikke andre gjør det? Alle kan jo ikke være sykemeldte.

Anonymkode: 11821...670

Hva er alternativet da? At alle gjør som deg? Alle lar det flyte helsemessig, klarer å stå i 100% jobb i kanskje 6 år og når veggen? Blir langtidssykemeldte osv? 

Hvorfor mener du det er en god løsning? 

Jeg slet også med smetter og stivhet grunnet diverse fysiske og psykiske problemer.  Det finnes hjelp. Jeg sliter ikke med det idag, fordi jeg har tatt tak i det. Trener hver dag, medisineres osv. 

Hvorfor går du ikke til lege? Hva gjør du selv for å bli bedre?

Anonymkode: 0b61f...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Syke"?

Gjør din jobb, ikke andres. Ikke ditt ansvar. Slutt å mistro dine kolleger. 

Anonymkode: 3cfaf...4da

Mange i dag er wannabe«syke»!!! 

Anonymkode: 376c7...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, jeg synes du får mange harsje tilbakemeldinger her. Jeg tenker at du må snakke med din nærmeste leder om forventningsavklaring. Si at du føler at du må gjøre jobben til person a og b nå som de er sykemeldte, men at du kjenner at nå er det litt mye. Mest sannsynlig kommer din leder til å si at hun/han ikke forventer at du skal gjøre sykemeldte a og b sine oppgaver.  Så kan dere snakke om hvilke oppgaver du skal gjøre og hvor mye. Du må gjerne formidle at du er villig til å brette opp ermene, men at du også er opptatt av en god work-life balanse.

Før denne samtalen, så les deg opp på din stillingsinstruks eventuelt stillingsannonsen og se der hva som kreves. 
 

Er du medlem av en fagforening? Hvis ja, snakk med tillitsvalgte også.

Anonymkode: 436fa...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mange i dag er wannabe«syke»!!! 

Anonymkode: 376c7...07e

Tviler på at samtlige med sykemelding på Ts' jobb er wannabe-syke 😆 Da lurer jeg på hvilke leger de har...

Anonymkode: a32ba...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig de samme svarene til en fortvilet som står i en arbeidssituasjon hvor kollegaene er sykemeldt. Skjønner dere at andre dekke fravær til en viss grad uansett? Og at sykdom forplanter seg når overbelastningen i arbeid blir stor nok?

Føler med deg, TS, og kjenner på det samme. Men jeg er heldigvis helt frisk - enn så lenge. Er overarbeidet og sur. Og i verste fall kan det gå utover min helse også. Den ene kollegaen min er sykemeldt denne uken grunnet eksem. Hun har selv sagt det er årsaken, jeg tuller ikke. Men dette blir for dumt. 

Så kan man skylde på legene, ja, men dersom pasienten er påståelig nok så er det vanskelig for overarbeidete leger å si "nei, dessv, jeg kan ikke sykemelde deg for dette. Du er arbeidsfør"

Anonymkode: 5a861...1aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...