Gå til innhold

Trenger flere i helse = opp med lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden 2018 har det blitt 100.000 flere helsearbeidere i Norge. En helt eventyrlig vekst som ingen andre bransjer er i nærheten av. Helse er som en magnet for folk som vil jobbe, og ja, det er svært godt betalt. Flere hundre milliarder har statsbudsjettet økt med de siste årene. Tror vi må realitetsorientere oss litt.

Anonymkode: 6f906...ad1

Hva har andre land med dette å gjøre? Hvilke andre land har den utrolige hjemmehjelps-servicen og barnehagesektoren vi har i Norge? Når arbeidslivet har støvsugd markedet for alle kvinner som i andre land ville ha vært hjemmehjelp og sykepleier for sine foreldre, eller vært hjemme med barn - hvilke andre land har organisert seg på denne måten og som vi kan sammenligne oss med?

Jeg er sykepleier og har så vidt tid til å kaste i meg en brødskive og drikke litt vann før jeg må tilbake til medisinrommet eller pårørendesamtalen eller sårstellet eller planlegginga av alt rundt døden på personen på 214. Jeg har jobba mange steder i Norge og jeg har ikke hatt ett eneste sted der jeg har tenkt "mhm, her var det jammen mange nok kollegaer til at jeg kan gjøre jobben min sånn som jeg lærte på skolen at en sykepleier skal gjøre jobben sin".

Og det er ikke en gang en klage, det er realiteten. Hvor er alle disse menneskene som folk henviser til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 19.39):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Anonymkode: 1d33d...786

Det er slutt på de tider hvor kvinner blir "kallet" ut i sykepleieryrket, uten forventninger om annen lønn enn kost og losji. 

Kjønnsperspektivet kommer ikke utenom når en snakker om lønn for arbeid.

Man kan lure på hvorfor f.eks ingeniører med tilsvarende lengde på utdanning runder millionen i årsinntekt, etter få år i arbeidslivet. Det er ikke mange som krever at ingeniører skal brenne i sin jobb så hvorfor skal vi kreve det av helsefagarbeidere/sykepleiere, hvis de mestrer jobben, setter pris på å jobbe med mennesker i sårbare livssituasjoner, kommuniserer godt med andre, OG har ønske om å leve godt av lønnen sin?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (41 minutter siden):

Jeg tror de fleste forstår at når det ligger ti mennesker på en avdeling som trenger hjelp til å komme seg opp av senga den morgenen eller det venter ti barn utenfor barnehagedøren fordi elektrikeren og søppeltømmeren skal på jobben eller det sitter ti mennesker på venterommet når legen åpner døra på tirsdag, onsdag, torsdag og fredag så er ikke det noe som kan utsettes til i helgen eller neste uke. I motsetning til arbeidsoppgavene til den ikke-eksisterende elektrikeren eller søppeltømmeren. Jeg sier ikke at samfunnet ikke trenger oss alle sammen, jeg bare sier noe om at noen oppgaver krever at det er nok folk på jobb hele tiden. 

Det er bare på KG helsearbeidere vrir alle diskusjoner om lønn til å bli en konkurranse i å være «viktigst». Det er kun fordi det er så mange av dere at dere høster sympati fra hverandre. Det er flust av unge håpefulle som søker seg til helseyrker, det er bare å lese noen tråder her på forumet.

Ingen velger yrke etter hva samfunnet trenger mest. Den må dere lengre ut på landet med. Man velger yrke ut ifra egne ønsker, egne behov og egne evner (evt mangel på sådan)

Anonymkode: bfa9a...94a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bare på KG helsearbeidere vrir alle diskusjoner om lønn til å bli en konkurranse i å være «viktigst». Det er kun fordi det er så mange av dere at dere høster sympati fra hverandre. Det er flust av unge håpefulle som søker seg til helseyrker, det er bare å lese noen tråder her på forumet.

Ingen velger yrke etter hva samfunnet trenger mest. Den må dere lengre ut på landet med. Man velger yrke ut ifra egne ønsker, egne behov og egne evner (evt mangel på sådan)

Og jeg er drittlei av mangelen på forståelsen av akutttbehovet hos andre mennesker skal sammenlignes med viktigheten av en elektriker. Begge trengs, men vi trenger respekt for behovet av helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 4.10.2024 den 18.48):

Det er veldig mange i privat virksomhet som ikke har mer enn minimum som er 2%

Og det er mange som har mer enn 2% også. Som var poenget mitt. 

Anonymkode: 1e4ef...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dere har valgt helseyrker fordi dere liker å dille og dulle med mennesker, eller fordi dere hadde for dårlige karakterer til å bli noe annet og tok minste motstands vei.

Man kan ikke få i både pose og sekk. Vil dere tjene mer, så er dere hjertelig velkomne til å omskolere dere når som helst, men vær forberedt på at dere må jobbe mer og dulle mindre.

Hilsen søppeltømmer. 

Ble du søppeltømmer fordi du elsker å kaste søppel? Eller fordi du hadde gode nok karakterer til å utdanne deg til søppeltømmer?

Anonymkode: e94ed...cdc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Jenny* skrev (1 time siden):

Jeg tror de fleste forstår at når det ligger ti mennesker på en avdeling som trenger hjelp til å komme seg opp av senga den morgenen eller det venter ti barn utenfor barnehagedøren fordi elektrikeren og søppeltømmeren skal på jobben eller det sitter ti mennesker på venterommet når legen åpner døra på tirsdag, onsdag, torsdag og fredag så er ikke det noe som kan utsettes til i helgen eller neste uke. I motsetning til arbeidsoppgavene til den ikke-eksisterende elektrikeren eller søppeltømmeren. Jeg sier ikke at samfunnet ikke trenger oss alle sammen, jeg bare sier noe om at noen oppgaver krever at det er nok folk på jobb hele tiden. 

Da er det litt dumt at du sammenligner med essensielle yrker som renovasjon og elektriker. Hvordan tror du det går med sykehuset eller sykehjemmet hvis de ikke får tak i en elektriker NÅ når det brenner på dass, i overført betydning? Hva gjør du på det sykehuset når strømmen går? Realiteten er at sykehuset da blir helt og fullstendig lammet. Renovasjon er også helt nødvendig, faktisk man ha folk på jobb der hver dag. Det tar ikke lang tid før man ser følgene av det hvis man ikke har det. Ikke minst i helsevesenet! 
Velg heller noen yrker å sammenligne med som faktisk ikke er like kritiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis lønna som må opp. Bemanningen må opp.

Det hjelper ikke stort med høyere lønn om en fortsatt må løpe bena av seg på hver vakt, hvor lønsjpause og dobesøk reelt ikke eksisterer.

Anonymkode: 432b3...f53

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det litt dumt at du sammenligner med essensielle yrker som renovasjon og elektriker. Hvordan tror du det går med sykehuset eller sykehjemmet hvis de ikke får tak i en elektriker NÅ når det brenner på dass, i overført betydning? Hva gjør du på det sykehuset når strømmen går? Realiteten er at sykehuset da blir helt og fullstendig lammet. Renovasjon er også helt nødvendig, faktisk man ha folk på jobb der hver dag. Det tar ikke lang tid før man ser følgene av det hvis man ikke har det. Ikke minst i helsevesenet! 
Velg heller noen yrker å sammenligne med som faktisk ikke er like kritiske. 

Jeg ventet på denne. Realiteten er at vi venter på en elektriker og i mellomtiden skal den samme jobben gjøres. 

Når strømmen går hjelper jeg fortsatt ti opp av senga fordi vi tar høyde for sånne situasjoner. Eventuelt hjelper jeg dem ikke opp, lar dem ligge under den varme dyna, skifter på dem, gir dem mat, snur dem. Når strømmen går tar jeg trappa. Når strømmen går sykler jeg til jobben. Og gir ti stykker mat og stell. 

Jeg sier IKKE at elektrikere eller søppeltømmer ikke trengs, jeg sier bare at ti mennesker fortsatt venter på meg. Om elektrikeren må hentes fra en annen by og bruker seks timer på å komme, må jeg fortsatt gjøre AKKURAT den samme jobben. Kommer ikke jeg på jobben så er det ti mennesker som ikke får hjelp til basisbehovene sine den dagen. Og jeg syns det er rart at det ikke er forståelse for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fint å jobbe i helse. Utfordrende, givende. Men så må vi i tillegg slutte å distansere menn fra yrkene. Jeg merker at innvandrermenn er mer motivert til å jobbe i helse, skole og barnehage enn det norske menn er. Norske menn jobber ennå med å distansere seg fra såkalte "kvinnelige" egenskaper og vårt samfunn legger fremdeles mer status i å jobbe med "ting" enn med mennesker, til tross for at å bedriver hjelpekunst i stor grad krever et godt hode, strategi og analyse. Så lenge denne statusforskjellen i anerkjennelse også består, vil heller ikke flere menn bli inspirert til å jobbe med mennesker.

Jeg synes faktisk at vi må reflektere rundt om vi skal beholde alle studier eller om vi faktisk skal ta politiske grep for å sikre at vi får arbeidskraft der samfunnet faktisk trenger det. Det krever selvfølgelig ikke tvang, men at vi sammen jobber for å gjenoppta den mer kollektive bevisstheten vi hadde før, det man i større grad tenkte på hva man kunne gjøre for samfunnet, ikke bare hva samfunnet kan gjøre for deg.

Anonymkode: f034d...b0f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble du søppeltømmer fordi du elsker å kaste søppel? Eller fordi du hadde gode nok karakterer til å utdanne deg til søppeltømmer?

Ingen av delene. Jeg liker å ha god lønn og mye fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (56 minutter siden):

Jeg ventet på denne. Realiteten er at vi venter på en elektriker og i mellomtiden skal den samme jobben gjøres. 

Når strømmen går hjelper jeg fortsatt ti opp av senga fordi vi tar høyde for sånne situasjoner. Eventuelt hjelper jeg dem ikke opp, lar dem ligge under den varme dyna, skifter på dem, gir dem mat, snur dem. Når strømmen går tar jeg trappa. Når strømmen går sykler jeg til jobben. Og gir ti stykker mat og stell. 

Jeg sier IKKE at elektrikere eller søppeltømmer ikke trengs, jeg sier bare at ti mennesker fortsatt venter på meg. Om elektrikeren må hentes fra en annen by og bruker seks timer på å komme, må jeg fortsatt gjøre AKKURAT den samme jobben. Kommer ikke jeg på jobben så er det ti mennesker som ikke får hjelp til basisbehovene sine den dagen. Og jeg syns det er rart at det ikke er forståelse for det. 

Elektriker var bare et eksempel. Helsearbeidere jobber med gamle og syke, så 99% av tiden trenger ikke jeg helsearbeidere. Dere trenger imidlertid å få tømt søpla deres enten dere er syke eller friske, året rundt.

Uansett, det blir bare tullete å sammenligne epler og bananer. Lønn og «viktighet» henger ikke sammen i arbeidslivet, det er det på tide at dere lærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lønn og «viktighet» henger ikke sammen i arbeidslivet

Men vi jobber aktivt med saken. Akkurat som vi har gjort de siste femti årene. 

For øvrig, lønningene til sykepleierne har gått veldig opp de siste fem årene, og jeg er ikke det minste misfornøyd med lønninga mi.  Om noe skulle jeg ønske at folk som står på vippen til å velge mellom elektriker og sykepleie skjønner at lønna i helse er blitt bedre og kommer og blir kollegaen min. 

Det jeg har diskutert her går på respekt og forståelse for at vi vil få et helt annet samfunn hvis ikke helse får forståelse for hva vi holder på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke stort med høyere lønn om en fortsatt må løpe bena av seg på hver vakt, hvor lønsjpause og dobesøk reelt ikke eksisterer.

og hvordan får man ungdommer til å velge en yrkesvei som innebærer stell av syke mennesker?

Jo et steg er f.eks å gjøre det like lønnsomt å bli sykepleier som ingeniør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen av delene. Jeg liker å ha god lønn og mye fritid.

Det hadde helsearbeidere også likt.

Fint at søppeltømmerbransjen anerkjenner viktigheten av jobben og avlønner+lager skiftordninger som gjør jobben som søppeltømmer attraktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i at bemanningsfaktor er viktig.

Samtidig innrømmer jeg lett at jeg hadde gått tilbake til helse- og omsorgsyrker om lønnen hadde bedret seg betraktelig. Jeg håndterer lettere stresset og belastningen om lønnen hadde matchet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kaisada skrev (1 time siden):

og hvordan får man ungdommer til å velge en yrkesvei som innebærer stell av syke mennesker?

Jo et steg er f.eks å gjøre det like lønnsomt å bli sykepleier som ingeniør.

Ved å fremheve det beste med jobben. Å jobbe med mennesker er langt mer enn å dulle med og stelle mennesker. Hvis det er synet man har på slikt arbeid, er det nettopp på tide å fremheve ulike helsearbeideres arbeidshverdag. Det samme med lærere. Å jobbe med mennesker er en kunst. Mennesker er til en viss grad også "ting", og med det mener jeg bare at hva man gjør har god eller dårlig effekt. Er man en god hjelpearbeider, har man også alltid et godt hode, der man forstår hva som funker og ikke. I tillegg kan man videreutdanne seg i mange tilfeller. Og i tillegg har man en følelse av at man bidrar til noe godt i samfunnet. Vi må slutte å snakke ned dette arbeidet, særlig menn, for det er særlig de som gjør det. Å jobbe med mennesker krever enormt mye, det handler ikke om å dulle med dem og være ettergivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 19.39):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Anonymkode: 1d33d...786

Jada folk skal vel bare leve på luft, kjærlighet og applaus. Regninger trengs ikke betales, mat trenger man ikke og man trenger heller ikke bolig.  

Typisk kvinnegreier... Det kan såklart ikke være ENESTE motivasjon. Men pga slike som deg holdes lønna nede 

Anonymkode: 1d6b5...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jada folk skal vel bare leve på luft, kjærlighet og applaus. Regninger trengs ikke betales, mat trenger man ikke og man trenger heller ikke bolig.  

Typisk kvinnegreier... Det kan såklart ikke være ENESTE motivasjon. Men pga slike som deg holdes lønna nede 

Anonymkode: 1d6b5...a06

Er jo ikke derfor det er lav lønn, da

Kvinner jobber oftere i offentlig sektor enn menn. Og offentlig sektor har et lavere lønnsnivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (5 timer siden):

Du må ha litt tungt for det… sykehuset vil ikke klare å tilby helsetjenester hvis strømmen ikke kommer tilbake. Akkurat DU kan kanskje få til å bytte bleier, gi medisiner  og tømme bekken uten strøm, men stort mer får dere ikke gjort. Ingen operasjoner, ingen mat, ingen heis, ingen maskiner til overvåkning etc. Elektrikeren har ikke bare ti personer som venter på ham, men kanskje 500. Så igjen, velg deg en annen yrkesgruppe hvis du vil fremheve hvor ekstremt viktig akkurat du er…  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...