Gå til innhold

Trenger flere i helse = opp med lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tull. I Øst-Europa tjener ikke legene på langt nær det samme som legene i Vesten, og det er fortsatt en av de mest populære utdanningene. Ikke alle som søker seg til det yrket er motivert av grådigheten.

Anonymkode: b2ac4...773

Du mener i de landene der det er vanlig å betale litt under bordet for å komme fram i køen og for å få gode tjenester? 

Anonymkode: a4d9b...af4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tull. I Øst-Europa tjener ikke legene på langt nær det samme som legene i Vesten, og det er fortsatt en av de mest populære utdanningene. Ikke alle som søker seg til det yrket er motivert av grådigheten.

Ingen tjener vel på langt nær det samme som folk i vesten, spesielt Norge. Legestudiene er fyllt opp i Norge. Mange tar legestudiet i polen, slovakia eller danmark for så å søke jobb i Norge etterpå. Å jobbe som lege må jo være mer krevende enn sykepleier. Det er vel det eneste (eller ett av få i hvertfall) yrket hvor du kan bli pålagt ekstra overtid, i tillegg til det som er lovlig. Hvorfor er det yrket så attraktivt om det ikke hadde vært for status og lønn? 

Det er også relativt populært å jobbe offshore. Men det er et høyrisikoarbeid, 12 timers vakter med fysisk arbeid, og du er mye borte fra familien. Likevel er det ekstremt vanskelig å få jobb der. Folk lokkes av lønna. 

Anonymkode: 2deca...301

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så alle leger og advokater har valgt yrket fordi de genuint ønsker å hjelpe folk? Ikke pga status og god lønn? 

Hadde leger tjent 500k i året,så hadde ikke like mange tatt den utdannelsen

Sikkert mange som gjør det pga høy status og lønn ja. Og her fremhever du akkurat det som var mitt hovedpoeng.

Som helsearbeider ellers med en helt ordinær lønn, så er sjansen da større for at mange har valgt yrket nettopp av ønske om å hjelpe folk, og ikke status. Og det er disse med den helt ordinære lønna som skal ta vare på og vise omsorg til deg deg i løpet av en hel dag når du blir gammel, hjelpetrengende og prisgitt helsevesenet. Da tenker jeg at du verdsetter at det er noen som faktisk genuint ønsker å hjelpe deg.

Anonymkode: 1d33d...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det blir jo på en måte det hvis man sier at hvis lønnen hadde vært høyere så hadde flere kanskje valgt omsorgsyrket.

Det spesielt med tanke på at lønna ikke er såå ille fra før. Der jeg jobber får vi gode tillegg for kvelder og lørdager og søndager, jobben er trygg og sikker, gode pensjonsordninger og turnuser må bli godkjent av fagforeningen.

At turnusen er godkjent av fagforeningsrepresentant sier ingenting om at det er en "god" turnus, det sier bare at den ikke bryter arbeidsmiljøloven mer enn den får lov til. Pensjonsordningene er vel for de fleste 2%, og kan ikke regnes som noen god pensjon sammenlignet med mange som jobber i det private. 

Tilleggene på sykehuset jeg jobber er ok, men jeg vet de er dårligere i f.eks kommunen rundt her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I øst-europa er det å være lege mange steder ekstremt prestisjefylt, og godt betalt sammenlignet med andre i deres land. Eksempelvis går de med fine dresser hver dag, en del av legene på sykehuset har privatsjåfører, og ingen av konene behøver og jobbe. 

Anonymkode: 83c36...4d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuttery skrev (13 minutter siden):

At turnusen er godkjent av fagforeningsrepresentant sier ingenting om at det er en "god" turnus, det sier bare at den ikke bryter arbeidsmiljøloven mer enn den får lov til. Pensjonsordningene er vel for de fleste 2%, og kan ikke regnes som noen god pensjon sammenlignet med mange som jobber i det private. 

Tilleggene på sykehuset jeg jobber er ok, men jeg vet de er dårligere i f.eks kommunen rundt her.

Ja jeg skjønner at målet er å se det negative. Er selv fornøyd med turnusen, har hittil opparbeidet meg en god pensjon, klarer fint å betale nødvendige regninger og mer til, og trives med arbeidsoppgavene selv om det kan være mye stress.

Første bud for å få flere til å søke innen helse som samfunnet så sårt trenger, er og ikke trekke fram alt det negative. Lønnen og godene er ikke så dårlig, og ikke minst har man en trygg og sikker jobb i forhold til mye av det private.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (37 minutter siden):

Kommunene betaler i snitt 14-20 prosent i tillegg til de to prosentene man blir trukket. 

Anonymkode: 44dcc...e16

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja jeg skjønner at målet er å se det negative. Er selv fornøyd med turnusen, har hittil opparbeidet meg en god pensjon, klarer fint å betale nødvendige regninger og mer til, og trives med arbeidsoppgavene selv om det kan være mye stress.

Første bud for å få flere til å søke innen helse som samfunnet så sårt trenger, er og ikke trekke fram alt det negative. Lønnen og godene er ikke så dårlig, og ikke minst har man en trygg og sikker jobb i forhold til mye av det private.

Helsepersonell og lærere elsker dessverre å snakke ned jobben sin i media, og så er det Alle Andre sin feil når rekrutteringen går dårlig, det er "systemet" som er feil - men systemet består jo også av helsepersonell. Det er jo helsepersonell med erfaring fra drift som er ledere, som setter opp turnus. Det er de som klager her inne og som mener de vet hva som skal til som bør ta ansvar og enten bli ledere eller engasjere seg politisk for å fremme disse diffuse endringene de ber om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikkert mange som gjør det pga høy status og lønn ja. Og her fremhever du akkurat det som var mitt hovedpoeng.

Som helsearbeider ellers med en helt ordinær lønn, så er sjansen da større for at mange har valgt yrket nettopp av ønske om å hjelpe folk, og ikke status. Og det er disse med den helt ordinære lønna som skal ta vare på og vise omsorg til deg deg i løpet av en hel dag når du blir gammel, hjelpetrengende og prisgitt helsevesenet. Da tenker jeg at du verdsetter at det er noen som faktisk genuint ønsker å hjelpe deg.

Man tenker jo det om leger også, men de har da et regelverk å forholde seg til selv om noen velger et yrke pga lønn og status. Og nordmenn er da stort sett oppegående og høflige mennesker. Man trenger ikke "brenne for jobben" for å gjøre en god jobb. Selv hater jeg jobben min i blant, men jeg oppfører meg da ikke respektløst mot menneskene jeg møter i jobben av den grunn. Man går ikke rundt og er sur og frekk på jobb selv om man skulle ønske man kunne vært et annet sted og holder ut fordi man må ha lønn. 

Selv kunne jeg tenke meg å slutte i jobben min og søke jobb på en klesbutikk eller et bakeri eller noe. Men jeg har en utdannelse og ville gått ganske mye ned i lønn om jeg sa opp og begynte å jobbe i butikk. Så jeg biter tenna sammen når dagene er tøffe og gjør mitt beste. Ikke fått noe klager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Helsepersonell og lærere elsker dessverre å snakke ned jobben sin i media, og så er det Alle Andre sin feil når rekrutteringen går dårlig, det er "systemet" som er feil - men systemet består jo også av helsepersonell. Det er jo helsepersonell med erfaring fra drift som er ledere, som setter opp turnus. Det er de som klager her inne og som mener de vet hva som skal til som bør ta ansvar og enten bli ledere eller engasjere seg politisk for å fremme disse diffuse endringene de ber om. 

I mitt yrke engasjerer vi oss politisk gjennom fagforeningene. Vi har store fagforeninger med aktive medlemmer. Likevel blir vi ikke alltid hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommunene betaler i snitt 14-20 prosent i tillegg til de to prosentene man blir trukket. 

Problemet er at de pengene kan ikke investeres, slik pensjonsbeholdningen man tjener opp i det private kan. Den oppjusteres kun med inflasjonen. Dermed kan faktisk offentlig ansatte komme dårligere ut enn folk i privat sektor som har 7% innskudd og tar gode grep (les: 100% aksjer) tidlig i pensjonssparingen sin. Det er bare å lese om rentes rente-effekten, og så ser man hvor mye dette kan utgjøre i løpet av 40 år!

Anonymkode: 1e4ef...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at de pengene kan ikke investeres, slik pensjonsbeholdningen man tjener opp i det private kan. Den oppjusteres kun med inflasjonen. Dermed kan faktisk offentlig ansatte komme dårligere ut enn folk i privat sektor som har 7% innskudd og tar gode grep (les: 100% aksjer) tidlig i pensjonssparingen sin. Det er bare å lese om rentes rente-effekten, og så ser man hvor mye dette kan utgjøre i løpet av 40 år!

Anonymkode: 1e4ef...e34

Det er veldig mange i privat virksomhet som ikke har mer enn minimum som er 2%

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det blir jo på en måte det hvis man sier at hvis lønnen hadde vært høyere så hadde flere kanskje valgt omsorgsyrket.

Det spesielt med tanke på at lønna ikke er såå ille fra før. Der jeg jobber får vi gode tillegg for kvelder og lørdager og søndager, jobben er trygg og sikker, gode pensjonsordninger og turnuser må bli godkjent av fagforeningen.

Selv om turnusen er godkjent av fagforeningen så betyr ikke det automatisk at turnusen er god. Jeg har to år på rad klaget på at jeg 8-9 vakter på rad på turnusen uten fridager i mellom, likevel har den blitt godkjent hver gang. 

Anonymkode: 1484e...820

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjenner jeg faktisk blir provosert av denne setningen. Hvis det er høyere lønn som skal til for å få flere til og jobbe med syke mennesker, så er det i utgangspunktet på feil grunnlag man har valgt yrket. Innen helse så kreves det at man liker å hjelpe mennesker, man må være empatisk og ha et ønske om å gi omsorg. Det er første bud.

Jobber selv i helse, og har gjort det i mange år. Lønna er helt ok, selv om jeg blir ikke rik. Rett i overkant av 500K før tillegg som fagarbeider. Hvis det var masse penger som var målet, så hadde jeg heller valgt noe annet.

Det er ikke nødvendigvis lønn det går på, men bedre arbeidsvilkår som koster penger. 

De som jobber i helse ødelegger sin egen helse slik det er nå, både fysisk og psykisk. Man må finne ut hvordan man kan minimere "skadeomfanget" og kompansere de ansatte for denne påkjenningen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2024 den 20.14):

Ikke nødvendigvis. Men PENGER bør ikke være drivkraften for å velge et omsorgsyrke.

Hvorfor ikke?

Anonymkode: b5033...2e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte yrket mitt pga. interesse, omsorg for mennesker. Dessverre er arbeidsmiljø og lønn for dårlig til at det er verdt å gå sliten hjem og med vondt i magen pga. forholdene til pasientene, etter endt vakt. Det var rett og slett for stor psykisk belastning for min del, fordi vi alltid var for få pleiere i forhold til pasienter. Med bedre lønn og bedre bemanning kommer kanskje slike som meg tilbake. 

Anonymkode: e5060...c7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for noe tull!! Mener du at siden man jobber i helse, så skal må ta til takke med 500.000? Vet ikke hva din stilling går utpå, men jeg har en stilling med høy grad av ansvar (tvangsvedtak og diverse), og skal jeg bare holde kjeft om betingelser og lønn fordi det holder med empati? 

Anonymkode: 4b48d...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for noe tull!! Mener du at siden man jobber i helse, så skal må ta til takke med 500.000? Vet ikke hva din stilling går utpå, men jeg har en stilling med høy grad av ansvar (tvangsvedtak og diverse), og skal jeg bare holde kjeft om betingelser og lønn fordi det holder med empati? 

Altså, hvis du jobber innen helse i det offentlige, så vet du sikkert veldig godt at du får betalt etter utdanningsgrad og ansvaret er deretter. Uten tillegg så tjener jeg i overkant av 500 000 med fagbrev. Med tillegg en del mer. En helsefagarbeider har aldri noe høy grad av hovedansvar alene for diverse vedtak og lignende. Nå vet ikke jeg hva din tittel er, men går ut i fra at hvis den går ut på høy grad av ansvar for slike ting, så er nok lønna høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel heller aldri skrevet noe sted at alle innen helse uavhengig av stilling og ansvarsgrad skal ta til takke med 500 000, og slik er det heller ikke.  Jo høyere utdanning, ansiennitet og erfaring, jo høyere lønn.

Lønna er ikke det største problemet. Men er helt enig i at bemanningen er et stort problem. Og tror at det er et problem som vil være nærmest umulig å gjøre noe med i vår generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...